Буде цікаво!

Про важливість мистецтва в розвитку особистості зараз говорять усі! Воно розвиває фантазію, емоційний інтелект, критичне та креативне мислення. Зрештою, суспільний прогрес полягає не лише в освоєнні космосу, в успіхах інформаційних технологій, електроніки та кібернетики. Майже 100 років тому Василь Сухомлинський зазначав, що без моралі та людяності технічний прогрес не принесе бажаної користі. А найголовнішим засобом виховання є краса. І краса в широкому розумінні – мистецтво, музика, сердечне ставлення до оточення. Тому мистецтво є надзвичайно важливим фактором у розвитку людини, воно формує та оновлює нас.

Часом слова ‎«‎культура‎» та ‎«‎мистецтво‎» викликають у дітей позіхання. Тож що робити в такому випадку? Як розвіяти популярні міфи та залучити дітей до прекрасного? До вашої уваги 5 корисних ідей, які допоможуть зацікавити дітей мистецтвом.

1. Мотивуйте

Існує чимало міфів і шаблонів щодо митців: ‎художник має бути голодним, ‎на творчості грошей не заробиш, ‎де починається шедевр – закінчується комерція абощо. До того ж «‎справжній митець обов'язково має бути» самовідданим і дивним: усамітнюватися на горищі (як Жорж-П’єр Сера), прив’язувати себе до корабельної щогли у шторм (як Вільям Тернер) або робити інші нелогічні речі, і це все – заради мистецтва. Звісно, такі ідеї формують у дітей негативні упередження – хто хоче бути невдахою чи міським божевільним? 

Наведіть дітям приклади успішних митців, які надихатимуть їх! Наприклад, «Абстрактна картина» німецького художника Герхарда Ріхтера була продана на аукціоні за 46,3 млн доларів. Кролик із неіржавної сталі Джеффа Кунса приніс автору 91,1 млн доларів. Непогані цифри, чи не так?

І не забуваємо про українських геніїв! Згадаймо хоча б українського піаніста-віртуоза Євгена Хмару, чия музика захоплює шанувальників по всьому світу. Композитор і віртуоз виступає зі світовими зірками, грає в Букінгемському палаці та в Білому домі. Відеозаписи його виступів набрали понад 50 000 000 переглядів на YouTube. 

А українського художника Івана Марчука у 2007 році британці навіть включили до списку «100 геніїв сучасності» (до речі, він там єдиний українець!). Він навіть придумав новий художній хід, який має назву пльонтизм. 

2. Досліджуйте та створюйте власноруч

Як зацікавити дітей мистецтвом та культурою? Надайте їм можливість не лише досліджувати, а й виготовляти щось власноруч. Для особистісного розвитку важливо не копіювати, а вигадувати нові сенси, мати авторський погляд на дійсність. Такий підхід до мистецтва зацікавить і тих дітей, які обожнюють техніку й технології. Вони можуть захопитися творчістю саме через дослідження.

Приклад STEM-проєкту ‎«‎Звуки та вібрації‎»

Основна ідея: В цьому дослідженні учні ознайомляться з поняттям звуку, розглянуть процес утворення звукових хвиль, побачать приклади утворення звуку від вібрації та навпаки.
Час проведення дослідження: 20 хвилин. 
Дисципліни: «Я досліджую світ», фізика, технології, мистецтво.
Мета: сформувати поняття звуку й звукових хвиль. 
Завдання: Продемонструвати візуалізацію звукових хвиль на прикладі простого струнного інструмента – гітари (або її аналога). 
Необхідні матеріали для створення гітари: 

  • пластикова або паперова коробка, стакан; 
  • гумові стрічки 3-5 штук;
  • липка стрічка; 
  • канцелярські кнопки; 
  • робочий лист і олівець; 
  • гумові стрічки різної товщини; 
  • ножиці.

Проведення дослідження:

Етап 1. Ознайомлення. Озвучте учням основну ідею дослідження – ознайомленням зі звуками. Проведіть «мозкову атаку». Попросіть учнів дати відповідь на такі запитання:

1. Що таке звук? Створіть кілька звуків без використання музичних інструментів (наприклад, поплескайте в долоні, перегорніть сторінки книги, постукайте у двері).

2. Звідки береться звук? Запропонуйте дітям обговорити обидва запитання в парах, а потім поділитися своїми думками з класом.

Етап 2. Виготовлення власного музичного інструмента (15-20 хвилин). 

Процес виконання: 

  1. Підготуйте матеріали для виготовлення музичного інструмента.
  2. Натягніть гумку на коробку (стакан) і зафіксуйте її. 
  3. Запропонуйте дітям послухати звук інструментів одне одного, а потім і перевірити силу звуку. Сформулюйте гіпотезу, в яких випадках сила збільшується (тобто що може впливати на звук). 
  4. Порівняйте дитячі вироби із зображеннями реальних музичних інструментів та поясніть, для чого створюється простір під натягнутими струнами. 
  5. Зіграйте на власноруч створеному музичному інструменті.  

Дайте відповіді на запитання:  

  1. Що відбувається, якщо зупинити вібрацію?
  2. Як змінюється звук, якщо притиснути гумову стрічку сильніше? 
  3. Чи працює інструмент саме так, як ви хотіли?
  4. Що ви хотіли би змінити в ньому? 
  5. Запропонуйте змінити натяг деяких гумових стрічок або замінити їх на стрічки іншої товщини й подивитися, як зміняться звуки. 

3. Допоможіть зрозуміти кожному

Мистецтво має надихати та налаштовувати на позитив! Тож під час вибору мистецьких творів для аналізу важливо враховувати рівень розуміння аудиторії. Якщо перед вами учні молодших класів, запропонуйте їм гру на визначення ладу в музиці: мажор чи мінор. Паралельно можна вивчати музичні інструменти, імена композиторів, історію написання творів і назви.

Учням середньої та старшої школи можна запропонувати перегляд цікавих фільмів. Якщо рівень володіння іноземними мовами дозволяє дивитися відео в оригіналі (з субтитрами чи без) – це взагалі чудово. 

Варіант для перегляду – стрічка Freedom Writers (Вільні письменники). Біографічний фільм, у якому розкриваються такі важливі та болючі теми як підліткова злочинність, расова ненависть, булінг та навіть Голокост. Це історія про вчительку та її учнів, у яких не вірить ніхто. Навіть більше: вони самі не вірять у себе. Війна, міжусобиці та смерть – реалії їхнього щоденного життя, а єдине, що цікавить дітей – чи вдасться дожити до завтрашнього ранку серед такої кількості ворогів. Цей фільм варто подивитися і дітям, і вчителям! 

4. Відчуйте себе музикантом

Прекрасно, якщо дитина грає на музичному інструменті. Ще краще, коли він є у класі. А якщо улюбленого музичного інструмента немає під рукою? Не біда! Можна спробувати пограти навіть на телефоні.

Насправді гаджет можна легко перетворити на віртуальне фортепіано, гітару, бас-гітару та навіть на барабан! Для початку роботи достатньо просто перейти на сайт (навіть немає потреби реєструватися!). 

Учні можуть обрати комфортну для себе роль: інструменталіста, композитора, співака чи слухача – поціновувача мистецтва.

Ноти найпростіших творів можна знайти в мережі. Наприклад:

Слова:

У лісі, лісі темному, 
Де ходить хитрий лис, 
Росла собі ялиночка 
І зайчик з нею ріс. 

Ой снігу, снігу білого 
Насипала зима. 
Прийшов сховатись заїнько – 
Ялиноньки нема. 

Ішов тим лісом Дід Мороз, 
Червоний в нього ніс, 
Він зайчика-стрибайчика 
У торбі нам приніс. 

Маленький, сірий заїньку, 
Іди, іди до нас, 
Дивись – твоя ялинонька 
Горить на весь палац.

5. Використовуйте сучасні можливості

Сьогодні не обов'язково купувати квитки та збирати валізи, аби вирушити до іншої країни. Адже можна вирушити у віртуальну екскурсію! 

1. Лувр

Найвідвідуваніший музей світу, історія якого почалася з королівської колекції предметів мистецтва. Ви можете побачити 35 тисяч експонатів паризького Лувру, серед яких «Мона Ліза» Леонардо да Вінчі, «Мереживниця» Яна Вермеєра, «Свобода, що веде народ» Ежена Делакруа та інші. Якщо учням раптово стане нудно шукати картини або просто переглядати сторінки з шедеврами, запропонуйте їм розглянути інтерактивну карту музею або прогулятися залами в межах віртуального туру.

2. Сикстинська капела

Одна кімната та безліч вражень! Це про Сикстинську капелу, що знаходиться в самому серці Ватикану. А потрапити до неї можна з будь-якої точки світу. Капелу прикрашають фрески Мікеланджело, Боттічеллі, Перуджино. І все це можна побачити на власні очі, адже на сайті доступний повний огляд шедеврів. 

3. Музей Прадо

Покажіть дітям перлини іспанського живопису. Серед експонатів мадридського музею Прадо ви знайдете відомі роботи Веласкеса, Ель Греко та інших митців. І не тільки іспанських: є і чудові колекції фламандського та італійського живопису. В онлайн-експозиції для перегляду доступні близько 11 тисяч картин, які поділені за темами. 

Хочете дізнатися більше про викладання предметів мистецького циклу у школі? Цікаво ознайомитися з новими ідеями, інструментами та практичними прийомами для ефективної взаємодії зі школярами? Запрошуємо на інтернет-конференцію «‎Уроки мистецького циклу у сучасній школі‎», яка відбудеться 16 грудня о 14:30. Буде дуже цікаво! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter