Новини

Одинарна, але якісна: в УЦОЯО пояснили новації в перевірці відповідей учасників ЗНО на завдання відкритої форми

Особливістю ЗНО-2021, яка наробила чимало галасу, стала зміна моделі перевірки відповідей учасників ЗНО на завдання відкритої форми з математики, української мови і літератури/української мови, а також іноземних мов. Цьогоріч перевірка здійснюється за так званою «одинарною» моделлю з контролем якості. Тоді як у попередні роки застосовувалася модель «подвійної» перевірки.

Але ця модель отримала багато критичних відгуків: багато хто сумнівається в об'єктивності оцінювання відповідей учасників ЗНО-2021.

В УЦОЯО зауважили, що відповідно до статті 45 Закону України «Про вищу освіту», а також п. 2.3 «Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти» ухвалення рішень про застосування тієї чи тієї моделі перевірки відповідей на завдання відкритої форми (спосіб, кількість і зміст етапів цього процесу) належить до компетенції винятково Українського центру. Тобто не було необхідності погоджувати рішення з Міністерством освіти і науки України.

«Зважаючи на це, цьогоріч було вирішено застосувати модель «одинарної» перевірки з огляду на об’єктивні причини: як відомо, на початку року відбулося деяке підвищення окладів педагогічних працівників. До проведення ЗНО залучається майже 100 тис. осіб, тож будь-яке підвищення заробітних плат залучених працівників призводить до суттєвого зростання вартості тестування. На жаль, можливості забезпечити всі процеси ЗНО без збільшення обсягів фінансування не було можливим. Також не варто залишати поза увагою гостру ситуацію з COVID-19 в Україні, що змушує докладати зусиль до максимальної економії коштів державного бюджету. Саме ця обставина змусила керівництво Українського та регіональних центрів оцінювання якості освіти ухвалити рішення про одинарну перевірку відповідей учасників ЗНО на завдання з відкритою формою».

                                       УЦОЯО

Також в Українському центрі оцінювання якості освіти зазначили, що розуміють всі ризики, пов'язані з цим рішенням, тому зробили все можливе для об'єктивності. 

  1. Було посилено процедуру підготовки екзаменаторів, залучених до перевірки відповідей на тестові завдання відкритої форми, шляхом проведення онлайн-тренінгів. Під час цих тренінгів було пояснено всі особливості процедури «одинарної» перевірки, детально витлумачено критерії оцінювання, оцінено реальні відповіді на завдання пробного ЗНО, проаналізовано розбіжності в оцінюванні й пропрацьовано проблемні аспекти.
  2. Було значно розширене коло регіональних фахівців, залучених до розроблення схем оцінювання цьогорічних завдань ЗНО з відкритою формою відповіді. Завдяки цьому схеми оцінювання стали більш деталізованими, було чітко визначено алгоритм дій екзаменаторів щодо перевірки відповідей учасників ЗНО на конкретні завдання. При цьому в схемах оцінювання до окремих завдань було надано не лише «правила» оцінювання, а й фрагменти реальних робіт для ілюстрування оцінювання роботи за кожним критерієм. 
  3. Було переформатовано роботу старших екзаменаторів. За «одинарної» перевірки вони зобов’язані були не тільки допомагати екзаменаторам перевіряти неоднозначні роботи, але й на системній основі перевіряти по декілька робіт за кожним екзаменатором у групі: це дозволяє виявити та усунути можливі недоліки. 
  4. При УЦОЯО було створено консультативну групу, до функцій якої входило оперативне надання в реальному часі консультацій та рекомендацій щодо оцінювання «проблемних» робіт. До її складу ввійшли досвідчені екзаменатори з різних регіонів, а також методисти Українського центру. Тож у разі виникнення найменших сумнівів щодо оцінювання роботи екзаменатори мали змогу звернутися до консультативної групи.

«Окремо маємо наголосити на тому, що якості та об’єктивності «одинарної» перевірки сприяє надання екзаменаторам достатньої кількості часу для роботи з однією роботою учасника ЗНО: у середньому це 15-20 хвилин (3-4 роботи за годину (залежно від навчального предмета). До прикладу: над оцінюванням власного висловлювання учасника ЗНО з української мови і літератури / української мови екзаменатор працює 20 хвилин, що, безумовно, уможливлює вдумливий аналіз роботи відповідно до критеріїв оцінювання і навіть, за потреби, консультування з колегами».

                               УЦОЯО

Екзаменатори, яких регіональні центри оцінювання якості освіти запрошують для перевірки відповідей на завдання відкритої форми, мають багаторічний досвід у цій галузі. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter