Огляд принципів формату навчання Open-air classroom, міжнародний досвід та ідеї реалізації в українських школах.

За вікном квітне черемшина. Теплий вітерець розносить пахощі свіжої зелені та квітів. Щебет пташок голосніший за голос вчителя у класі… Які там уроки, яке там навчання!

Щойно сонечко пригріває, а листочки на деревах розпускаються, кожен вчитель починає помічати, що його учні під час уроку, наче літають попід хмарами. А кінець програмного матеріалу ще ген-ген, ледь видніється! Стільки треба ще всього встигнути до кінця травня! Що ж робити? Як виходити з такої ситуації? Розказуй цікавеньке, заохочуй – хоч танцюй, але це не надто допомагає! Ситуація знайома?

Пропонуємо в якості експерименту дещо змінити формат уроків у весняний період!

Що це таке Open-air classroom

Open air schools, або schools of the woods, (з англійської – «школа на свіжому повітрі») – організація навчального процесу поза межами стін школи: на ігровому майданчику, на подвір'ї, в межах спеціально облаштованої території.

Ця ідея не нова. Перша школа такого типу – Waldschule für kränkliche Kinder, була створена у Німеччині ще у 1904 році, а згодом ідея поширилась країнами Європи, Америки та Австралії.

 

Учні Waldschule für kränkliche Kinder - першої школи формату Open-air classroom, 1904 рік

Згідно з задумами натхненників – педіатра професора Бернхарда Бендисома та  інспектора шкіл Берліну, Германа Нейферта, такий формат навчання дозволяє здійснювати «відкриту терапію». Діти більшу частину часу проводять на свіжому повітрі, а це є ефективною профілактикою туберкульозу та позитивно впливає на здоров'я в цілому.

Найбільшої популярності такі школи досягли напередодні Другої Світової війни. В умовах стрімкого поширення туберкульозу країнами Європи, навчальні заклади такого формату виступили своєрідними санаторіями, в яких здійснювались і лікування, і навчання. В межах таких шкіл учні мали змогу певний час проживати, тому на пришкільних територіях спеціально облаштовувались наметові містечка.

Школи формату Open-air classroom показали високу ефективність і в оздоровленні, і у навчанні.

Чому це варто практикувати

В європейських країнах, впроваджували формат навчання Open-air classroom, в першу чергу, для профілактики та подолання туберкульозу. Чи актуальне це питання для України?

Трошки медичної статистики:

  • Як зазначають офіційні джерела, Україна є лідером серед європейських країн за рівнем поширення туберкульозу.
  • Епідемія туберкульозу в Україні була оголошена ще у 1995 році і триває понад 20 років, причому Україна - єдина європейська країна, в якій туберкульоз має масштаби епідемії; 
  • Медичний журнал повідомляє, що Україна входить в п'ятірку країн світу, в яких найбільш поширені мультирезистентні форми туберкульозу (найбільш загрозливий різновид, його збудники - мікобактерії мутують під час лікування); 
  • За статистичними даними 2016 року показник дитячої захворюваності на туберкульоз у дітей зріс з 4,2 до 5,8 на 100 тис. населення.

Результати досліджень:

Ефективність навчання при перебуванні на природі значно вища, аніж у звичайному класі. Так, американські науковці з Іллінойского університету в Урбана-Шампейн, (Іллінойс, США) цьогоріч в науковому журналі Frontiers in Psychology опублікували результати досліджень ефективності уроків на природі:

  • якщо у звичайних умовах в середньому можна втримати увагу школярів близько 45 хвилин (цим пояснюється стандартна тривалість уроків в усіх школах, за виключенням початкових класів), то на природі це вдається у 2 рази довше – майже 2 години;
  • при викладанні одного і того ж матеріалу у межах класу та на свіжому повітрі, ефективність навчання на природі зростає на 81%;
  • при чергуванні занять у класі та на природі у школярів підвищується рівень спостережливості та старанності на уроці;
  • відволікання учнів від навчального процесу на уроках на природі менше у 2 рази у порівнянні з заняттями у класі.

Освітні тренди в межах НУШ

У Пораднику для вчителя щодо запровадження НУШ зазначено, що на меті нового формату освіти – не просто надавання масиву відомостей з певної сфери, а досягнення максимальної їх практичності та корисності у повсякденному житті. А тому у навчання найбільший акцент має роботися на здобутті учнями відповідних навичок.

Тож, на нашу думку, уроки на свіжому повітрі можуть бути відмінним практичним доповненням тим теоретичним відомостям, які були попередньо викладені у класі.

Приклад організації Open-air classroom

Як це можна реалізувати

Open-air classroom з успіхом можна реалізувати на присадибній ділянці будь-якої школи. Як пише на своїй сторінці Віктор Громовий, облаштувати свій «зелений клас» можна будь-де. Це може бути будь-що, навіть територія між спортивною залою і боксами гаражів.

Різновиди форматів занять в умовах проведення уроків на свіжому повітрі

Пропонуємо в межах формату навчання Open-air classroom організувати такі активні форми навчання:

  • квест: дітям надзвичайно подобаються захопливі ігри, отже розробіть  творчі завдання за темою вивчення, кожне з яких буде міститись у певній схованці на подвір'ї школи чи шкільного саду тощо;
  • математичний (фізичний, хімічний тощо) похід: така форма навчання дозволяє учням зрозуміти важливість і корисність для повсякденного життя теоретичних відомостей з певного предмету, які були отримані під час уроку в класі;
  • власний буктрейлер: запропонуйте школярам із залученням сучасних гаджетів та відповідних програм створити власний промо-ролик бачення теми вивчення (наприклад, на основі спостережень творчо відобразити як проявляються математичні закономірності у природі тощо).

Приклад організації Open-air classroom

Якщо брати у загальному сенсі, кожен з вчителів прагне того, щоб учні чекали на його уроки! Як це зробити? Щиро поділіться тим, що вмієте і знаєте самі, експериментуючи з прийомами та форматами організації навчального процесу! Учні це оцінять!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter