За вікном квітне черемшина. Теплий вітерець розносить пахощі свіжої зелені та квітів. Щебет пташок голосніший за голос вчителя у класі… Які там уроки, яке там навчання!
Щойно сонечко пригріває, а листочки на деревах розпускаються, кожен вчитель починає помічати, що його учні під час уроку, наче літають попід хмарами. А кінець програмного матеріалу ще ген-ген, ледь видніється! Стільки треба ще всього встигнути до кінця травня! Що ж робити? Як виходити з такої ситуації? Розказуй цікавеньке, заохочуй – хоч танцюй, але це не надто допомагає! Ситуація знайома?
Пропонуємо в якості експерименту дещо змінити формат уроків у весняний період!
Що це таке Open-air classroom
Open air schools, або schools of the woods, (з англійської – «школа на свіжому повітрі») – організація навчального процесу поза межами стін школи: на ігровому майданчику, на подвір'ї, в межах спеціально облаштованої території.
Ця ідея не нова. Перша школа такого типу – Waldschule für kränkliche Kinder, була створена у Німеччині ще у 1904 році, а згодом ідея поширилась країнами Європи, Америки та Австралії.
Учні Waldschule für kränkliche Kinder - першої школи формату Open-air classroom, 1904 рік
Згідно з задумами натхненників – педіатра професора Бернхарда Бендисома та інспектора шкіл Берліну, Германа Нейферта, такий формат навчання дозволяє здійснювати «відкриту терапію». Діти більшу частину часу проводять на свіжому повітрі, а це є ефективною профілактикою туберкульозу та позитивно впливає на здоров'я в цілому.
Найбільшої популярності такі школи досягли напередодні Другої Світової війни. В умовах стрімкого поширення туберкульозу країнами Європи, навчальні заклади такого формату виступили своєрідними санаторіями, в яких здійснювались і лікування, і навчання. В межах таких шкіл учні мали змогу певний час проживати, тому на пришкільних територіях спеціально облаштовувались наметові містечка.
Школи формату Open-air classroom показали високу ефективність і в оздоровленні, і у навчанні.
Чому це варто практикувати
В європейських країнах, впроваджували формат навчання Open-air classroom, в першу чергу, для профілактики та подолання туберкульозу. Чи актуальне це питання для України?
Трошки медичної статистики:
- Як зазначають офіційні джерела, Україна є лідером серед європейських країн за рівнем поширення туберкульозу.
- Епідемія туберкульозу в Україні була оголошена ще у 1995 році і триває понад 20 років, причому Україна - єдина європейська країна, в якій туберкульоз має масштаби епідемії;
- Медичний журнал повідомляє, що Україна входить в п'ятірку країн світу, в яких найбільш поширені мультирезистентні форми туберкульозу (найбільш загрозливий різновид, його збудники - мікобактерії мутують під час лікування);
- За статистичними даними 2016 року показник дитячої захворюваності на туберкульоз у дітей зріс з 4,2 до 5,8 на 100 тис. населення.
Результати досліджень:
Ефективність навчання при перебуванні на природі значно вища, аніж у звичайному класі. Так, американські науковці з Іллінойского університету в Урбана-Шампейн, (Іллінойс, США) цьогоріч в науковому журналі Frontiers in Psychology опублікували результати досліджень ефективності уроків на природі:
- якщо у звичайних умовах в середньому можна втримати увагу школярів близько 45 хвилин (цим пояснюється стандартна тривалість уроків в усіх школах, за виключенням початкових класів), то на природі це вдається у 2 рази довше – майже 2 години;
- при викладанні одного і того ж матеріалу у межах класу та на свіжому повітрі, ефективність навчання на природі зростає на 81%;
- при чергуванні занять у класі та на природі у школярів підвищується рівень спостережливості та старанності на уроці;
- відволікання учнів від навчального процесу на уроках на природі менше у 2 рази у порівнянні з заняттями у класі.
Освітні тренди в межах НУШ
У Пораднику для вчителя щодо запровадження НУШ зазначено, що на меті нового формату освіти – не просто надавання масиву відомостей з певної сфери, а досягнення максимальної їх практичності та корисності у повсякденному житті. А тому у навчання найбільший акцент має роботися на здобутті учнями відповідних навичок.
Тож, на нашу думку, уроки на свіжому повітрі можуть бути відмінним практичним доповненням тим теоретичним відомостям, які були попередньо викладені у класі.
Приклад організації Open-air classroom
Як це можна реалізувати
Open-air classroom з успіхом можна реалізувати на присадибній ділянці будь-якої школи. Як пише на своїй сторінці Віктор Громовий, облаштувати свій «зелений клас» можна будь-де. Це може бути будь-що, навіть територія між спортивною залою і боксами гаражів.
Різновиди форматів занять в умовах проведення уроків на свіжому повітрі
Пропонуємо в межах формату навчання Open-air classroom організувати такі активні форми навчання:
- квест: дітям надзвичайно подобаються захопливі ігри, отже розробіть творчі завдання за темою вивчення, кожне з яких буде міститись у певній схованці на подвір'ї школи чи шкільного саду тощо;
- математичний (фізичний, хімічний тощо) похід: така форма навчання дозволяє учням зрозуміти важливість і корисність для повсякденного життя теоретичних відомостей з певного предмету, які були отримані під час уроку в класі;
- власний буктрейлер: запропонуйте школярам із залученням сучасних гаджетів та відповідних програм створити власний промо-ролик бачення теми вивчення (наприклад, на основі спостережень творчо відобразити як проявляються математичні закономірності у природі тощо).
Приклад організації Open-air classroom
Якщо брати у загальному сенсі, кожен з вчителів прагне того, щоб учні чекали на його уроки! Як це зробити? Щиро поділіться тим, що вмієте і знаєте самі, експериментуючи з прийомами та форматами організації навчального процесу! Учні це оцінять!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.