Про важливість створення позитивної атмосфери у класі чули, мабуть, всі. І сперечатися із цим складно. Адже дійсно, існує безпосередній зв’язок між атмосферою, яка панує у класі, та навчальними досягненнями учнів. Тож надзвичайно важливо зробити так, аби їм було комфортно.
Хороша новина полягає в тому, що створення такого клімату в класі цілком вам під силу! Ви можете позитивно вплинути на учнів незалежного від їхнього минулого досвіду.
Корисні поради з формування позитивного клімату у класі
1. Встановіть правила.
Це може звучати дещо суворо, проте насправді чіткі правила та норми поведінки допоможуть вам створити безпечне навчальне середовище, в якому кожна дитина почуватиметься комфортно. Поясніть учням, що правила потрібні не для того, аби обмежити їх, а для того, щоби допомогти регулювати навчальний процес та навчити робити правильний вибір. Аби дітям було цікавіше, розробіть правила поведінки та навчання разом: їх можна красиво оформити, роздрукувати та повісити у класі (або роздати дітям).
2. Сприяйте позитивним стосункам між дітьми. Навчіть їх підтримувати одне одного.
- Організовуйте заходи та активності, спрямовані на командоутворення, налагодження стосунків, взаємодію тощо. Діти можуть працювати разом над цікавими проєктами, грати у спеціальні ігри, виконувати відповідні завдання тощо.
- Зверніть увагу на соціальну динаміку. Чи є у класі учні, яким не вдається потоваришувати з іншими дітьми? Чому? А хто навпаки має широке коло спілкування? Як йому це вдається? Спробуйте розібратися у причинах та допомогти їм. Ці знання ви можете використовувати для обʼєднання школярів у групи під час роботи на уроках.
- Проводьте години спілкування. Але не просто присвячені тим чи іншим визначним датам, а дійсно спілкуванню. Разом ви можете обговорювати важливі для класу теми, проводити цікаві дискусії, розвʼязувати проблеми тощо.
3. Підтримуйте позитивні стосунки з усіма учнями. Вони мають розуміти, що ви хвилюєтеся не лише про їхні навчальні успіхи, а й про психологічний стан.
- Вітайтеся з дітьми щоразу, коли вони приходять. Ця проста дія дасть їм зрозуміти, що ви помічаєте їхню присутність, що вони важливі.
- Посміхайтеся, будьте привітні, запитуйте, як вони почуваються, який у них настрій. Таким чином ви заохотите учнів так само цікавитися життям однокласників.
- Ставте учням особисті запитання, які допоможуть вам дізнатися більше про їхнє життя. Дізнайтеся про їхні захоплення, позашкільну діяльність тощо.
- Звертайте увагу на зміни у фізичній та емоційній поведінці учнів. Адже вони можуть означати, що діти потребують потребує додаткової підтримки.
Аби пересвідчитися в тому, що у класі дійсно панує позитивна атмосфера, не просто стежте за поведінкою дітей, а й проводьте відповідні опитування (можна робити їх анонімними). Запитання можуть бути наступними:
- Чи почуваєтеся ви в безпеці в нашому класі?
- Як учні класу ставляться одне до одного?
- Чи дотримуються учні нашого класу встановлених правил?
- Чого, на вашу думку, не вистачає?
- Що ви хотіли б, аби інші учні та вчитель знали про вас?
За потреби на основі відгуків внесіть корективи у свою роботу, щоби забезпечити сприятливе навчальне середовище.
Зараз створення позитивного клімату у класі особливо важливе. Про те, як впоратися із цим завданням, розповідає Вікторія Преображенська у своєму курсі «Формування та відновлення психоемоційного клімату під час реалізації освітнього процесу». Ви дізнаєтеся, як працювати з наслідками психотравматичних подій, яких зазнали діти, батьки та колеги під час війни, евакуації, вимушеного переселення. Також ви розвинете власні здібності до психологічного відновлення та стійкості, навички нормалізації індивідуального стану дитини чи дорослого і стабілізації атмосфери в колективі, зокрема, трансформації напруги та конфліктів.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.