В інформаційному суспільстві сприйняття професії вчителя змінюється. Фактично будь-які знання доступні кожному – достатньо декількох натискань мишкою, аби знайти все, що потрібно. Місце найулюбленіших учителів займають комп’ютерні ігри та дописи у соцмережах!
Але попри ці тенденції важливо пам'ятати про цінність традиційного уроку. Коли ми обираємо цікаві формати роботи, відкривається можливість розвинути у дітей гнучкі навички сучасності:
- здатність мислити критично і креативно;
- аналізувати проблеми та генерувати рішення;
- ефективно спілкуватися і налагоджувати стосунки;
- попереджувати та конструктивно розв’язувати конфлікти;
- володіти собою і керувати стресом.
І в цьому контексті варто згадати популярні активні та інтерактивні методи навчання, які часто об’єднують спільною назвою «тренінг».
Тренінг – це форма групової роботи, що забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.
Переваги методу
- Тренінг відрізняється від звичайного уроку тим, що орієнтується не на правильну відповідь, а на запитання та пошук. Такий формат сприяє якісному засвоєнню інформації, а також розвиває самостійність, здатність приймати рішення, навички співпраці тощо.
- Тренінг є дитиноцентричним, адже в його основі лежить діяльність та досвід учнів, а не педагогів. Учитель відіграє роль фасилітатора, тобто скеровує активність учасників на вивчення теми та досягнення мети тренінгу. У такий спосіб школярі здатні самостійно відшукати і засвоїти інформацію.
- Усі люди втомлюються від буденності та одноманіття, особливо школярі. Активний та інтерактивний елементи тренінгу дозволяють учням «переключитися».
Особливості організації тренінгу
- Тривалість тренінгу обирається на розсуд учителів – від 20 хвилин до 7-8 годин. Оптимальний час для школярів – 45 хвилин. Із огляду на тематику тренінгу можна об’єднати два уроки, або ж використати час, передбачений для виховних годин та факультативних занять.
- Для успішного проведення тренінгу важливо, щоб учні або самостійно обирали тему заняття, або чітко розуміли мотивацію вибору вчителя. Також важливо пояснити кінцеву мету тренінгу, способи та вправи для досягнення цілі. Школярі мають бути особисто зацікавлені в активності.
- Тренінг – інтерактив. Тому його основу складають практичні завдання. Використовуйте мінімум теоретичного матеріалу, а за потреби просто роздайте дітям роздруківки з теорією. Це допоможе зекономити час та не перетворить урок-тренінг на «звичайний». Ідеальний перебіг заняття – це кілька практичних завдань, між якими знайдеться час для коротких дискусій і руханок.
- План тренінгу – обов’язковий та принциповий елемент. Він може виглядати по-різному: таблиця, перелік послідовних дій, схема, сценарій тощо. Це не означає, що тренінг пройде повністю так, як було заплановано. І це нормально! Але план допоможе не відступати від основних тем, які мають бути опрацьовані.
Вибір цікавої теми тренінгу – половина успіху! Перелік тем, які користуються популярністю у наші Бібліотеці розробок «На Урок»: протидія булінгу, здоровий спосіб життя, підвищення мотивації до навчання, розвиток толерантності тощо.
Структура тренінгу
Вступна частина – переконання та позитив
Перше враження – найголовніше! Зробіть так, аби перше враження від нового формату роботи було позитивним.
- Створіть доброзичливу, продуктивну та комфортну атмосферу. Цей етап інколи називають «знайомство».
- Задайте тему уроку та окресліть очікування. Завдання цього етапу – допомогти учням актуалізувати знання і сформулювати результати, які ви разом хочете досягти під час вивчення нової теми.
- Допоможіть учням усвідомити значення особистого внеску кожного у спільну роботу. Це крок до підвищення їхньої мотивації та уваги.
- Створіть правила спільної роботи (не можна перебивати, правило «вільної ноги» тощо).
Основна частина – практика та руханки
Тренінг передбачає виконання практичних завдань, що чергуються з руханками, тобто вправами для зняття м’язового та психологічного напруження. Основна частина складається саме з цього, а також невеликих блоків теоретичного матеріалу (розповідь, демонстрація, пояснення до 5 хвилин).
Інтерактивні форми роботи:
- бесіди, дискусії, дебати;
- мультимедійна презентація;
- взаємонавчання, виконання проєкту;
- робота у групах;
- мозковий штурм;
- аналіз історії.
Фінальна частина – підсумки, поради та фідбек
Ця частина тренінгу має стати логічним підсумком до всіх охоплених упродовж тем заняття. Також слід обговорити набуті знання та навички. Останній етап тренінгу дозволяє:
- отримати чесний зворотний зв’язок;
- за потреби обдумати плани на майбутній тренінг;
- надати поради (література, фільми, тощо);
- закінчити заняття на позитивній ноті, щоб діти не втратили мотивацію (наприклад, можна похвалити кожного).
Осмислено підходьте до такого корисного інструменту, аби на повну використати всі його можливості та зацікавити учнів щоденною роботою!
Корисні розробки з бібліотеки «На Урок», побудовані за принципом уроку-тренінгу:
Тема: «Толерантність та нетерпимість»
Авторка: Галстян Ольга
Про матеріал: Урок-тренінг орієнтовано на школярів молодшого та середнього віку з метою навчити їх розуміти та приймати відмінності інших.
Тема: «Моє майбутнє в моїх руках»
Авторка: Городенська Катерина Михайлівна
Про матеріал: Пропонований тренінг допоможе старшокласникам зрозуміти, яку професію вони хотіли б обрати, навчіть бачити свої реальні перспективи та можливості, планувати та досягати мети.
Тема: «Запобігання та обмеження проявів агресивної поведінки»
Авторка: Галстян Ольга
Про матеріал: Запропонований тренінг містить вправи з подолання проявів агресивної поведінки в підлітків. Діти засвоять правила з попередження та обмеження агресивної поведінки, навчаться аналізувати стан злості та бачити хиби у власній поведінці.
Тема: «Простір. Відчуття себе і партнера в просторі»
Авторка: Банах Вікторія Олександрівна
Про матеріал: Ця розробка тренінгу з театрального мистецтва стане чудовою основою для позакласного заняття. У результаті тренінгу клас навчиться розуміти власні почуття та особисті кордони інших.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.