Усе починається з думки: дії чи слова насамперед генеруються в людській уяві. Цікаво, що мозок навіть не розрізняє реальний та уявний досвід! Тож якщо ми зосереджуємося на позитивних чи негативних думках, наш мозок сприймає їх як реальність.
Чимало людей знають про цю особливість, отож можуть використовувати силу візуалізації у своїй професійній діяльності у якості мотивації чи стратегічного інструменту. Наприклад, олімпійські чемпіони в деталях уявляють, що відчуватимуть, коли отримуватимуть медаль. А от хірурги напередодні операції подумки проходять кожен її етап, щоби в реальності діяти швидко і рішуче.
Силу візуалізації можна і навіть потрібно розвивати: що раніше, то кращими будуть результати. Як?
1. Улюблене місце
Подумайте про улюблене місце для відпочинку. Це може бути затишний яблуневий сад, узбережжя чи, наприклад, ранкова Венеція. Важливо бути «на сцені», а не просто візуалізувати локацію.
Допоміжні запитання:
- Що ви можете почути? Чи чутно шум листя, морських хвиль? А чи чутно людей, які проходять повз вас?
- Як щодо тактильних відчуттів? Чи відчуваєте ви землю, на якій стоїте?
- Які запахи наповнюють локацію?
- Уявіть, що поруч із вами знаходиться музичний програвач. Яку мелодію ви увімкнули на ньому? Чи відповідає вона вашому настрою, чи бажаєте змінити музику?
Примітка. Зробіть свій уявний фільм настільки яскравим та детальним, наскільки зможете. Лише так ця вправа подіє.
2. Візуалізація предметів інтер'єру
Оберіть будь-який предмет (картину, стілець, глобус тощо). Уважно розгляньте його. Тепер заплющте очі та спробуйте відтворити його у своїй уяві. Намагайтеся якомога детальніше уявити кожен відтінок обраної речі. А який предмет на дотик? Як далеко знаходиться від інших предметів? Чи є на ньому тріщинки? Уявіть, який можна почути звук, якщо поставити предмет на стіл.
3. Доповнена реальність
Ця вправа буде дещо складнішою за попередню, оскільки потрібно сконцентруватися, не відволікаючися на сторонній шум та реальну локацію.
Створіть уявний предмет, але цього разу з відкритими очима: він має «знаходитися» в реальному інтер'єрі, просто перед вами. Подумки повертайте предмет, переставте його в інше місце чи навіть змінюйте його колір. Радимо подумки домалювати до предмета тінь – так він виглядатиме більш гармонійно.
4. Метод Айвазовського
Візьміть будь-яку фотографію та уважно розгляньте її. Запам'ятайте якомога більше деталей. Далі заплющте очі і спробуйте відтворити зображення в уяві: згадайте колір, його відтінки, форми та емоції на фото тощо. Розплющіть очі та порівняйте уявні деталі з фотографією.
Примітка. Практикуйте цю вправу доти, доки не навчитеся змальовувати в уяві кожну деталь із фотографії.
5. Поезія
Спробуйте в уяві якомога детальніше відтворити образи, які виникають під час прослуховування вірша (читцем може бути як учитель, так і один з учнів). Нижче ми наводимо приклад поезії, але ви можете обрати будь-який інший варіант. Бажано, щоби вірш був насичений абстрактними, а не конкретними образами.
Примітка. Під час прослуховування вірша радимо слухачам заплющити очі. Образи в уяві мають бути яскравими і насиченими, при цьому відтворювати одну історію.
* * *
Хай буде легко. Дотиком пера.
Хай буде вічно. Спомином пресвітлим.
Цей білий світ — березова кора,
по чорних днях побілена десь звідтам.
Сьогодні сніг іти вже поривавсь.
Сьогодні осінь похлинулась димом.
Хай буде гірко. Спогадом про Вас.
Хай буде світло, спогадом предивним.
Хай не розбудить смутку телефон.
Нехай печаль не зрушиться листами.
Хай буде легко. Це був тільки сон,
що ледь торкнувся пам'яті вустами.
(Ліна Костенко)
6. Візуалізація кольорів
Ця вправа доволі непроста, але дуже ефективна для розвитку візуального мислення.
Спробуйте по черзі уявляти наступні кольори: червоний, зелений, жовтий, блакитний, синій, фіолетовий, помаранчевий, рожевий. Спершу кожен колір має бути однотонним, а вже потім можна спробувати уявити різні градієнти (відтінки кольору від світлого до темного і навпаки). Кольори можуть бути як статичними, так і динамічні.
7. Візуалізація дому
Заплющіть очі. Якщо ви у школі, візуалізуйте в уяві домашню обстановку. Якщо ж ви вдома – візуалізувати потрібно будь-який шкільний кабінет.
Допоміжні запитання:
- Чи відчинені у кімнаті/кабінеті двері та вікна?
- Чи є якісь візерунки на стінах, підлозі чи стелі? Які вони?
- Предмети у приміщенні охайно складені чи хаотично розміщені/творчо розкидані?
- Чи є на парті/столі якісь речі? Що саме? Спробуйте подумки перекласти будь-який предмет із одного місця на інше.
- Чи бажаєте ви додати до інтер'єру щось, чого насправді немає в приміщенні? Що саме? Спробуйте подумки розмістити новий декор у приміщенні.
8. Візуальний ряд
Уявіть, що у вашій руці знаходиться олівець. Намалюйте ним коло, трикутник, квадрат. Кожна з цих фігур набуває об'єму: коло стає кулею, трикутник – конусом, а квадрат – кубом. Фігури у вашій уяві напівпрозорі чи мають насичений колір? Тепер уявіть, що куля перетворилася на повітряну кульку, конус став справжнісінькою єгипетською пірамідою, а куб перетворився на кубик Рубика.
Хоча ці техніки на перший погляд дуже прості, але вони надзвичайно ефективні. А якщо виконувати ці вправи щодня, результати точно не змусять чекати!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.