Про нетипові формати проведення уроків.

На сьогодні пошук нових форм і прийомів організації навчання школярів – справжня необхідність. У процесі створення нової форми навчання – нетипового уроку або окремих його елементів, учителю потрібно відійти від звичних шаблонів, придумати та запропонувати нові варіанти отримання знань, які зацікавили б учнів, привернули б їхню увагу, активізували діяльність, змусили мислити, шукати, діяти та приймати важливі рішення. 

Як це краще зробити? Які формати нестандартних уроків стануть для учнів цікавими та пізнавальними? Ми підготували для вас добірку ідей нетипових занять, які зручно впроваджувати як очно, так і на дистанційці. 

1. Вікторина. Проводиться на етапі перевірки практичних і теоретичних знань школярів. Вікторини можуть бути як класичними (запитання-відповідь), так і розроблені за аналогом популярних телевізійних змагань «Найрозумніший», «Що? Де? Коли?», «Брейнринг» або «Хто хоче стати мільйонером (для учнів – «відмінником»)?»

Кількість запитань у вікторині потрібно визначити заздалегідь. Залежно від рівня підготовленості класу, вони можуть бути як прості, так і складні. Якщо вони прості, то оцінка не ставиться, але потрібно подякувати дітям за активну участь.

Урок «Що? Де? Коли?»

Учні об'єднуються у три команди, кожній із яких учитель дає домашні завдання за темою уроку. Гра складається з шести етапів.

  1. Вступне слово вчителя.
  2. Розминка – повторення всіх ключових запитань теми.
  3. Учитель інформує учнів про час на обдумування запитання і кількість балів за правильну відповідь.
  4. Гра «Що? Де? Коли?».
  5. Підбиття підсумків.

2. Урок-КВК. Проводиться у формі змагань між командами. Етапами уроку є завдання для команд: розминка (форму роботи обирає вчитель), практичні завдання та змагання між капітанами.

Кожна команда на початку уроку обирає назву (бажано за темою уроку) і капітана команди. Також у клас чи до відеоконференції варто запросити журі (кілька педагогів чи адміністрація школи), які оцінюють кожен етап уроку.

Запитання і завдання за змістом мають пізнавальний, навчальний та проблемний характер, а за формою можуть бути цікавими, жартівливими чи ігровими.

Приклад уроку-КВК:

  1. Привітання команд (домашнє завдання).
  2. Розминка. Команди задають одна одній запитання.
  3. Члени кожної з команд виконують біля дошки по 3-4 завдання.
  4. Завдання капітанам команд (на картках).
  5. Підбиття підсумків.

3. Урок-казка. Такий нетрадиційний урок доречно проводити на етапі узагальнення вивченого матеріалу. За основу можна взяти казки будь-яких письменників. Як і в казках, на такому занятті мають бути позитивні та негативні герої. Обов'язково має бути розв'язка: проблемне питання, незвичайна ситуація чи загадка. 

Наступний етап – кульмінація, розвиток сюжету, де обов'язково є боротьба добра і зла, незвичайні нові відомості про героїв казки, суперечки, подолання труднощів тощо. Під час цього етапу діти відповідають на запитання вчителя, що стосуються вивченого матеріалу. 

Закінчується урок-казка розв'язкою: перемогою добра над злом чи знання над незнанням. Далі учні підбивають підсумки, а вчитель оцінює роботу на уроці. 

4. Урок риторики. Ключове завдання такого виду занять – навчити дітей доводити свою точку зору за допомогою доказів. Основні вміння, які розвиваються при цьому: вміння слухати і чути та вміння ясно і чітко висловлювати свої думки.
Наприклад, на уроці літературного читання після ознайомлення із твором, діти сідають колом для обговорення головного героя твору. Кожен учень, перш ніж висловити свою точку зору, повинен прокоментувати точку зору попереднього учня, користуючися пам'яткою.

  1. Я вважаю, що…
  2. Я (не)погоджуюсь з думкою…, оскільки…
  3. На мою думку,...
  4. Я не повністю погоджуюсь із думкою…, бо...

5. Урок-подорож. Урок проводиться у формі уявної подорожі. Етапами такого заняття є зупинки на шляху проходження. Екскурсоводом (інструктором) може бути вчитель, або заздалегідь підготовлений учень. Учням пропонується маршрутний лист із завданнями за темою уроку, потім діти обирають уявний транспорт, обладнання, одяг – усе, що необхідно для подорожі. 

6. Урок-зустріч. На урок такого типу запрошується письменник, учений, ветеран, мандрівник, лікар чи інші фахівці. Вибір гостя залежить від того, яку тему вивчають учні та з якої навчальної дисципліни. Учні напередодні зустрічі з гостем мають підготувати запитання, які їх цікавлять найбільше. 

7. Урок-конференція. Такий тип уроку найбільш затребуваний у старших класах. Дітям заздалегідь повідомляється тема конференції, клас об'єднується у групи, кожна з яких отримує тему для підготовки доповіді з мультимедійною презентацією для наочності.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter