"Позакласна робота з математики як засіб підвищення мотивації та розвитку творчих здібностей здобувачів освіти у навчанні».

Про матеріал

З досвіду роботи. Деякі форми позакласної роботи з математики в професійно технічному навчальному закладі.

Перегляд файлу

       

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ

«НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ» ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

  

 

 

 

 

«Позакласна робота з математики як засіб  підвищення мотивації та розвитку творчих здібностей здобувачів освіти  у навчанні».

 

 

 

 

 Викладач : Маляренко О. І. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                

                                                           м.   Нікополь  

 

          Позакласна робота є невід'ємною частиною процесу навчання математики, складного процесу впливу на свідомість і поведінку здобувачів освіти, поглиблення та розширення їхніх знань і вмінь.

Під час проведення позакласних заходів відбувається формування як ключових компетентностей  освіти: -спілкування державною мовою;

 -математична компетентність;

 -інформаційно-цифрова компетентність;

 -уміння вчитися впродовж життя;

 -загальнокультурна грамотність; -комунікативна компетентність; так і предметних:

-            уміння розв'язувати типові математичні задачі;

-            володіння методами дослідження практичних і прикладних задач;

-            розширення та поглиблення знань з програмного матеріалу; - вміння самостійно і творчо працювати з навчальною та науковопопулярною літературою, Інтернетом.

        Позакласна робота будується на своїх специфічних принципах:  - добровільний характер участі в ній. Сприяє тому, що здобувачі освіти можуть обирати профіль занять за інтересами. Педагоги за таких умов повинні ретельно продумувати зміст занять, використовуючи нові, ще не відомі  факти, форми і методи, які б посилювали їх інтерес. 

-            розвиток ініціативи і самодіяльності здобувачів освіти У позакласній  діяльності слід ураховувати бажання здобувачів освіти, їх пропозиції, щоб кожен із них виконував цікаву для себе роботу. 

-            зв'язок з навчальною роботою. Позакласна  робота повинна бути логічним продовженням навчально-виховної роботи, яка здійснюється на уроках.  - використання ігрових форм, цікавість, емоційність. Реалізація цього   принципу потребує широкого використання пізнавальних ігор.  

      До форм позакласної роботи можна віднести:

-            математичний гурток;

-            тиждень або місячник математики;

-            математичні ранки і вечори;

-            змагання, ігри, вікторини, конкурси;

-            олімпіади;

-            математичні газети;

-            клуби веселих і винахідливих математиків;

-            математичні екскурсії;

-            наукові конференції;

-            позакласне читання математичної науково-популярної літератури;

-            виготовлення математичних моделей; - створення презентацій, відеороликів - участь в МАН. 

-            онлайн- олімпіади

Математичні гуртки 

     Математичний гурток — одна з найбільш дієвих і ефективних форм позакласної роботи. Основою гурткової роботи є принцип добровільності. Існує думка, що гурткові заняття організовуються для здобувачів освіти, які мають високий рівень навчальних досягнень. Але це не так. У роботі гуртка беруть участь усі охочі. Трапляються випадки, коли в роботі гуртка бажають взяти участь діти, які на уроках математики показують зовсім невисокі результати.

     Робота гуртків будується на основі знань, що їх набувають здобувачі освіти в процесі навчання, і тому її зміст пов'язаний з програмним матеріалом. У гуртках здобувачі освіти розширюють і поглиблюють набуті знання з математики, навчаються працювати над математичними проблемами, читати математичну літературу. Це сприяє підвищенню їх математичної культури, розширенню математичного кругозору і дальшому посиленню інтересу до математики.

      В діяльності математичних гуртків можна виділити два напрямки:

1.                 формування і розвиток початкової цікавості до математики та розвиток математичного мислення;

2.                 поглиблення і розширення знань з математики і розвиток математичного мислення.

       Наш гурток називається « Математичний  калейдоскоп». 

Приклад  одного  заняття гуртка :

1.Захист проекту з  історії  математики «Жінки – математики».   Обговорення.

2.   Розв'язування задач розважального характеру і задач на кмітливість.

3.   Відповіді на запитання «Ти мені, я тобі».

4.   Закінчи речення: 

       Мені сподобалось …         Мене вразило…         Я був здивований…..

У роботі математичного гуртка велике значення має цікавість матеріалу, який підвищує інтерес до предмету і сприяє розумінню важливої ідеї: математика оточує нас, вона є скрізь.   З огляду на це, у зміст роботи гуртків я включаю ребуси, математичні фокуси і загадки, турніри й естафети, вікторини, математичні софізми, цікаві факти з історії розвитку математики і біографії видатних математиків тощо. 

Гуртківці залучаються до  проведення  тижнів  математики, до участі в онлай -олімпіадах  та різних математичних конкурсів .У 2020 році ми з гуртківцями вирішили  провести тиждень  математики   в ігровій формі . В зв’язку з цим гуртківцям знадобилось  підтягнути знання з геометрії, історії,  художньої культури . Нам потрібні були академічні мантії, які  ми самі виготовили та залишили для користування   в нашому центрі . 

 

 

Математична олімпіада

imageМатематична олімпіада є важливою формою позакласної роботи, її завдання — підвищити інтерес         здобувачів освіти         до      вивчення математики, поглибити   їх       теоретичну підготовку, вплинути на розвиток їх творчих здібностей, виявити юних аматорів математики, щоб залучити їх у подальшому до наукової роботи. Щорічно здобувачі освіти центру беруть участь  у ІІ турі обласної олімпіаді з математики. А також починаючі з 2018- активну участь         в інтернет      олімпіадах з математики  «На Урок» .  

                                                                                                                                     

imageМатематичні вікторини. Організація вікторин — одна з найбільш масових форм позакласної роботи. Я проводжу  вікторини з метою підвищення інтересу здобувачів освіти до математики.. Перевірка правильності відповідей на запитання, якості виконання   завдань       за       допомогою відповідного обліку дозволяє визначити кращу команду, найкращого математика. Розвʼязання завдань  вікторини  доводить здобувачам освіти, що   математика оточує нас скрізь. Вікторини можна проводити на заняттях математичного гуртка або під час таких позакласних заходів, як математичні вечори, інтелектуальні ігри тощо. 

imageВ 2021 році в рамках тижня проводилась вікторина  «Турнір  кмітливих»  Активними учасниками цього заходу були   не тільки здобувачі освіти, а і педпрацівники цнтру. Ведучими вікторини були : Ії  Високість – Принцеса  Геометрія,  придворні вчені і охорона принцеси.  Інтелектуальні ігри

Основною метою інтелектуальних ігор є розвиток творчих та розумових здібностей, логічного мислення, підвищення рівня ерудиції, виховання почуття колективізму та відповідальності. Відомо багато різноманітних інтелектуальних ігор: математичний бій, математичний хокей (футбол), математичний ярмарок. Великою популярністю користуються ігри — аналоги телевізійних передач: брейн-ринг, поле чудес, щасливий випадок тощо.   

Разом зі здобувачами освіти проводили : «Щасливий випадок», 

«Інтелектуальне кафе » , «Математичний аукціон», турнір «Сьома грань», «Математичний Квест» та інші . Математичні  конкурси

Здобувачі освіти нашого  центру з 2010 року  беруть участь у Міжнародному  математичному  конкурсі «Кенгуру», координатором якого в Україні  є Львівський  національний  університет. Цей конкурс  став популярним у нашому центрі. Здобувачі освіти з задоволенням  беруть участь у ньому.    

image

 

Математичні тижні  

Тижні математики дають змогу залучити до позакласної роботи багатьох здобувачів освіти усіх груп, розкрити їхні потенційні здібності, підвищити рівень математичної культури, розвити пізнавальний інтерес, розширити їх кругозір, показати роль математики в науково-технічному прогресі, в розвитку інтелектуального потенціалу країни. Ця форма роботи насичена конкретними заходами, і тому успішне проведення “Тижня математики” вимагає серйозної і тривалої підготовки.  

image

 

У минулому  році , порадившись з  викладачами   природничо – математичних  дисциплін,  вирішили  провести декаду природничо – математичних дисциплін  за планом:

1   день.  Відкриття декади  (Флешмоб-усі предмети )                                                      

Розгадування ребусів                                                                                                            Відеоролик  (інформатика  і професії)                                                                               

2   день.  Хімічна  лотерея                                                                                                     

3   день.  Фізико – технічний турнір для здобувачів освіти  2 курсу за професією  «Електромонтер з ремонту  та обслуговування електроустаткування»  присвячений розділу «Електрика».                                            

4   день.    Генетика для чайників                                                                                          5 день.    Математичний  КВЕСТ «Калейдоскоп»                                                            

6 день.    Гра – конкурс « Весела хімія »                                                                            7 день.    Позакласний захід «Подорожуючи Сонячною системою»                               8 день.    Гра « Пошук секретного біологічного пакету»                                                  9 день.    Участь у ІІ турі обласної онлайн-олімпіади  з математики.                            

10 день    Закриття декади. Захист проектів здобувачів освіти «Трубне виробництво у моїй професії та предметах природничо-математичного  циклу».  Підсумки  декади.                                                                 

У цьому році тиждень математики ми з гуртківцями проводили в онлайн форматі в ігровій формі. В ньому взяли участь не тільки здобувачі освіти всіх груп, а також викладачі  та майстри виробничого навчання. Тиждень виявився дуже цікавим .     

     

image

        Ми розглянули лише деякі форми позакласної роботи з математики. Адже позакласна робота — це багатогранна, різноманітна діяльність, яка має величезні можливості для переконання здобувачів освіти у тому, що саме через шкільну математику лежить шлях до широкого ознайомлення з досягненнями сучасної математичної науки.

         Інформація про заходи постійно відображається на сайті закладу https://ncpo.klasna.com

 

 

 

 

 

               

 

                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.Тиждень математики в школі. 5 – 11 класи / Корнієнко Т. Л., Фіготіна В. І. –   3 тє вид. - Х.: Веста, 2010. – 176 с.

2.Математика після уроків. Тиждень математики / Упорядн. Маркова І. С. - Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 176 с..  

 3.Предметні тижні і відкриті уроки. Алгебра, геометрія, фізика, астрономія / Сост.: Н.Л. Єфремова, Е.А.Комарова, Н.А. Шірунова. – Ярославль: Академія розвитку, 2009. - 224 с.: Іл. - (На допомогу вчителю)  

4.Науково-методичний журнал «Математика в школах України. Позакласна робота.» - видавництво «Основа».

5. Воєвода А.Л. Зацікавити математикою: 5 – 11 класи. – К.: Редакції      газет

природничо-математичного циклу, 201                                                                              

5.Гісь О., Яцків О. У країні міркувань. – Львів: Світ, 2001 

6.Панішева О. В. Тиждень математики в школі. — Х.: Вид. група     «Основа», 2007. — 144 с.

7.http://matematika-na5.narod.ru/ — Математика — на 5!

8.http://www.igraza.ru/ — Ігри, ребуси, загадки

9.http://www.golovolomka.hobby.ru — Головоломки, логічні задачі

10.http://www.danetka.ru/cgi-bin/main.pl — Граємо в логічну гру «Ситуації» https://www.youtube.com/watch?v=KSQxYWExG50

 

https://naurok.com.ua/breyn-ring-z-matematiki-378618.html https://naurok.com.ua/rozvazhalniy-konkurs-matematichniy-kvk-377775.html https://vseosvita.ua/library/matematicni-rebusi-zagadki-ta-golovolomki-5-11-klasi-

71474.html

https://vseosvita.ua/webquest/tyzhden-matematyky-15207.html

 

pdf
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
18 грудня 2023
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку