Конспект інтегрованого уроку в 5 класі з української мови та української літератури
Тема: Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв ї, є, ю, я
Мета: поглибити знання учнів про особливості української графіки; закріпити знання школярів про народні казки; формувати вміння користуватися алфавітом, відтворювати слова звукозаписом; розвивати навички вдумливого виразного читання, культуру мовлення, увагу, пам'ять; виховувати любов до прекрасного.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер.
ІКТ: презентація https://naurok.com.ua/publ/41669
Дидактичний матеріал: тексти, схеми-таблиці, роздатковий матеріал.
Технологія: проєктного навчання, текстоцентричний підхід до викладання української мови.
Перебіг уроку
І Актуалізація опорних знань
Колективна робота
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Приголосний, глухий. Моя пара – [ґ]. (Звук [к])
2. Приголосний, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене в слові вода. (Звук [в])
3. Голосний, наголошений. (Звук [і])
4. Приголосний, глухий. Маю пару – [д]. (Звук [т])
5. Голосний, наголошений. Можу вподібнюватися до [е]. (Звук [и])
Продовжіть вислів
Квіти – це завжди хороший настрій, це …
Завдання. Подані слова запишіть у дві колонки: у першу ті, що починаються з голосного, у другу – з приголосного (з останніх літер прочитайте закінчення вислову).
Вітровій, мак, уклад, олово, колір, араб, волошка, обмір, голос, троянда, око.
Відповідь: уклад, олово, араб, обмір, око; вітровій, мак, колір, волошка, голос, троянда ( добро й краса).
ІІ Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Учитель. Споконвіку шанують в Україні квіти, нема жодної української хати, біля якої дбайливі руки господині не влаштували б яскравих квіткових острівців. Вони милують око, ніжно хвилюють душу, міцно прив’язують наші серця до рідної домівки, дарують красу й здоров’я людям.
Сьогодні я пропоную вам здійснити мандрівку в чарівний світ квітів і допомогти казковим персонажам з’ясувати, чиї ж квіти найкращі.
Чиї квіти найкращі?
Засперечалися пори року: «Чиї квіти найкращі?»
Тупнула своїм каблучком Весна – і де лежав сніг, струмочки задзвеніли. Зазеленіла трава. Земля вкрилася підсніжниками, конваліями, чебрецем…
– Мої квіти найкращі, – каже Весна.
– Ні, – заперечує Літо, – квіти в тебе гарні, та тільки мої незвичайні.
Змахнуло Літо капелюшком, сплетеним із сонячних променів, і розсипало свої квіти повсюди. Вітер подув – заспівали дзвіночки. Усюди – васильки, ромашки, гвоздики, незабудки…
Але холодом повіяла від заздрощів Осінь. І фарби Літа поблідли.
– Мої квіти дарують насолоду й красу, – сказала Осінь і повела багряним рукавом. Зацвіли вереск, хризантеми, айстри…
А що ж Зима? Засипала снігом і ліс, і луки, і поле, дороги замела, запорошила дахи. За склом оранжереї красуються орхідеї, кали, бегонії…
– Люди сад виростили, а все одно він зимовий. Тут квіти найкращі, – хвалиться Зима.
Так до цих пір сперечаються пори року…
Казка – це твір усної народної творчості…
Випереджальне завдання: створення ілюстрацій (фотографія, малюнок, репродукція) «Моя квітка найкраща».
Робота в групах
Завдання до тексту:
1. Знайдіть у тексті слова, у яких немає м’яких і пом’якшених звуків:
І група – другий абзац;
ІІ група – третій абзац (від слів «Змахнуло…»).
2. «Піраміда». У клітинки впишіть слова з тексту (робота з картками):
І група – ті, що починаються дзвінким приголосним;
ІІ група – ті, що починаються глухим приголосним.
ІІІ Засвоєння нових знань
Алфавіт походить від перших двох грецьких букв «альфа» та «віта»; азбука – від перших двох букв старослов’янського алфавіту «аз» та «буки»; абетка – від перших двох букв сучасного алфавіту «а» та «бе».
Усього в українській абетці 33 букви; із них 32 літери передають 38 звуків, ь (знак м’якшення) позначає м’якість приголосних на письмі. Букви ї, щ завжди позначають два звуки, а дві букви дж, дз – один звук (дзвін, джерело), окрім випадків, коли префікс збігається з першою буквою кореня (над-звичайний, від-жити). Букви я, ю, є можуть позначати два звуки: на початку слова (яр); після апострофа (в’юнок); після м’якого знака (мільярд); після голосного (країна).
ІV Формування вмінь і навичок
Завдання до тексту «Чиї квіти найкращі?»
1. Знайдіть у тексті слова, у яких букви є, ю, я позначають два звуки.
2. Запишіть назви квітів в алфавітному порядку.
3. Запишіть виділені слова фонетичною транскрипцією. Визначте кількість звуків і букв.
4. Творче завдання. Напишіть сенкан «Моя улюблена квітка».
Ромашка
Чарівна, тендітна.
Розпускається, квітне, красується.
Символ ніжності й здоров’я.
Царівна полів.
«Знайди зайве слово»
V Підсумок уроку
1. Розвиток творчої рефлексії. «Мікрофон».
– Знання алфавіту допомогло мені …
2. Оцінювання навчальної діяльності.
VІ Домашнє завдання
Високий рівень. Написати твір-мініатюру «Що я відчуваю, коли квітка поруч?»
Достатній рівень. Зібрати букет польових квітів (8-10 слів; зробити звуковий запис слів).
Середній рівень. Вправа за підручником (записати слова в алфавітному порядку).