Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв ї, є, ю, я

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку в 5 класі з української мови та літератури. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв ї, є, ю, я
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку в 5 класі                                                                                                  з української мови та української літератури

Тема: Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв ї, є, ю, я

Мета: поглибити знання учнів про особливості української графіки; закріпити знання  школярів про народні казки; формувати вміння користуватися алфавітом, відтворювати слова звукозаписом; розвивати навички вдумливого виразного читання, культуру мовлення, увагу, пам'ять; виховувати любов до прекрасного.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер.

ІКТ: презентація https://naurok.com.ua/publ/41669

Дидактичний матеріал: тексти, схеми-таблиці, роздатковий матеріал.

Технологія: проєктного навчання, текстоцентричний підхід до викладання української мови.

Перебіг уроку

І Актуалізація опорних знань

  •                  Як називається розділ мовознавчої науки, у якому вивчаються звуки мови?
  •                  На які групи поділяються приголосні звуки?
  •                  Які тверді звуки в українській мові не мають парних мяких?

Колективна робота

  •                  Відгадайте слово за характеристикою звуків (квіти)

1

2

3

4

5

1. Приголосний, глухий. Моя пара ]. (Звук [к])

2. Приголосний, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене в слові вода.        (Звук [в])                                       

3. Голосний, наголошений. (Звук [і])

4. Приголосний, глухий. Маю пару – [д]. (Звук [т])

5. Голосний, наголошений. Можу вподібнюватися до [е]. (Звук [и])

Продовжіть вислів

 Квіти це завжди хороший настрій, це …

Завдання. Подані слова запишіть у дві колонки: у першу ті, що починаються з голосного, у другу з приголосного останніх літер прочитайте закінчення вислову).

Вітровій, мак, уклад, олово, колір, араб, волошка, обмір, голос, троянда, око.

Відповідь: уклад, олово, араб, обмір, око; вітровій, мак, колір, волошка, голос, троянда   ( добро й краса).

ІІ Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Учитель. Споконвіку шанують в Україні квіти, нема жодної української хати, біля якої дбайливі руки господині не влаштували б яскравих квіткових острівців. Вони милують око, ніжно хвилюють душу, міцно прив’язують наші серця до рідної домівки, дарують красу й здоров’я людям.

Сьогодні я пропоную вам здійснити мандрівку в чарівний світ квітів і допомогти казковим персонажам з’ясувати, чиї ж квіти найкращі.

Чиї квіти найкращі?

Засперечалися  пори року: «Чиї квіти найкращі

Тупнула своїм каблучком Весна і де лежав сніг, струмочки задзвеніли. Зазеленіла трава. Земля вкрилася підсніжниками, конваліями, чебрецем

Мої  квіти найкращі, каже Весна.

– Ні, – заперечує Літо, – квіти в тебе гарні, та тільки мої незвичайні.

Змахнуло Літо капелюшком, сплетеним із сонячних променів, і розсипало свої квіти повсюди.  Вітер подув заспівали дзвіночки. Усюди васильки, ромашки, гвоздики, незабудки…

Але холодом повіяла від заздрощів Осінь. І фарби Літа поблідли.

         Мої квіти дарують насолоду й красу, сказала Осінь і повела багряним рукавом. Зацвіли вереск, хризантеми, айстри

А що ж Зима? Засипала снігом і ліс, і луки, і поле, дороги замела, запорошила дахи. За склом оранжереї красуються орхідеї, кали, бегонії…

Люди сад виростили, а все одно він зимовий. Тут квіти найкращі, хвалиться Зима.

Так до цих пір сперечаються пори року…

  •                  Чи сподобалася вам казка?
  •                  Продовжіть речення

Казка це твір усної народної творчості…

  •                  Назвіть три групи народних казок (чарівні або фантастичні, про тварин, соціально-побутові).
  •                  До якої групи належить казка «Чиї квіти найкращі»?
  •                  Які ознаки казки ви помітили? Назвіть їх.
  •                  Чого навчає ця казка?
  •                  Чиї ж квіти найкращі?

Випереджальне завдання: створення ілюстрацій (фотографія, малюнок, репродукція) «Моя квітка найкраща».

Робота в групах

Завдання до тексту:

1. Знайдіть у тексті слова, у яких немає мяких і пом’якшених звуків:

І група – другий абзац;

ІІ група – третій абзац (від слів «Змахнуло…»).

2. «Піраміда». У клітинки впишіть слова з тексту (робота з картками):

І група ті, що починаються дзвінким приголосним;

ІІ група ті, що починаються глухим приголосним.

ІІІ Засвоєння нових знань

Алфавіт походить від перших двох грецьких букв «альфа» та «віта»; азбука – від перших двох букв старослов’янського алфавіту «аз» та «буки»; абетка – від перших двох букв сучасного алфавіту «а» та «бе».

Усього в українській абетці 33 букви; із них 32 літери передають 38 звуків, ь (знак м’якшення) позначає м’якість приголосних на письмі. Букви  ї, щ  завжди позначають два звуки, а дві букви  дж, дз – один звук (дзвін, джерело), окрім випадків, коли префікс збігається з першою буквою кореня (над-звичайний, від-жити). Букви я, ю, є  можуть позначати два звуки: на початку слова (яр); після апострофа (в’юнок); після мякого знака (мільярд); після голосного (країна).

ІV Формування вмінь і навичок

Завдання до тексту «Чиї квіти найкращі?»

1. Знайдіть у тексті слова, у яких букви є, ю, я позначають два звуки.

2. Запишіть назви квітів в алфавітному порядку.

3. Запишіть  виділені слова фонетичною транскрипцією. Визначте кількість звуків і букв.  

4. Творче завдання. Напишіть сенкан «Моя улюблена квітка».

Ромашка

Чарівна, тендітна.

Розпускається, квітне, красується.

Символ ніжності й здоров’я.

Царівна полів.

 «Знайди зайве слово»

  •                  Мята, любисток, конвалія, троянда.
  •                  Духмяні, весняні, румяні, жовтогарячі.
  •                  Чарують, милують, палахкотять, червоніють.

V Підсумок уроку

1. Розвиток творчої рефлексії. «Мікрофон».

Знання алфавіту допомогло мені …

2. Оцінювання навчальної діяльності.

VІ Домашнє завдання

Високий рівень. Написати твір-мініатюру «Що я відчуваю, коли квітка поруч?»

Достатній рівень. Зібрати букет польових квітів (8-10 слів; зробити звуковий запис слів).

Середній рівень. Вправа за підручником (записати слова в алфавітному порядку).

 

docx
Додано
26 грудня 2019
Переглядів
1305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку