Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків та букв. Звукове значення літер ю, я, є, ї.

Про матеріал

Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків та букв.

Звукове значення літер ю, я, є, ї.

Мета:

- навчальна: повторити і закріпити знання українського алфавіту, виробити навички розмежування понять «звук» і «буква»; розвивати навички правопису;

- розвивальна: розвивати вміння працювати колективно та самостійно; логічне мислення; вдосконалювати мовленнєві навички;

- виховна: виховування почуття дружби, товариськості, взаємодопомоги.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, орфоепія.
Міжпредметні зв'язки: література, художня культура.

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування практичних умінь і
навичок.

Перегляд файлу

Урок №                                         

Дата

Клас
Тема: Позначення звуків на письмі. Алфавіт.  Співвідношення звуків та букв.
           Звукове значення  літер ю, я, є, ї.
Мета:

- навчальна: повторити і закріпити знання українського алфавіту, виробити навички розмежування понять «звук» і «буква»; розвивати навички правопису;

- розвивальна: розвивати вміння працювати колективно та самостійно; логічне мислення; вдосконалювати мовленнєві навички;

- виховна: виховування почуття дружби, товариськості, взаємодопомоги.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, орфоепія.
Міжпредметні зв'язки: література,  художня культура.

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування практичних умінь і 
                     навичок.
                                                  Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

 Учитель.

Сьогодні пропоную вам подорож у казку. Зараз
 Один одному всміхніться і уважно подивіться:
 Дошка зміниться ураз, бо чекає казка нас.
   (слайд 2) Казка про звуки.

У казковій країні Фонетиці жили Голосні й Приголосні звуки. Тривалий час серед них панувала злагода й порядок. Але одного дня, якраз напередодні свята,звуки вирішили вишикуватися на парад. І ось виникло непорозуміння. Пересварилися звуки між собою, розбіглися в різні кутки країни й перестали спілкуватися. Тоді цариця Фонетика прийняла рішення…

  II. Мотивація навчальної діяльності.
 Учитель.

- Ну що ж, учні, доведеться допомогти цариці. Для цього потрібно бути зосередженими, активними, не боятися долати труднощі, адже гурт – це велика сила. Щоб зробити мандрівку захоплюючою, пропоную поділитися на дві команди і швиденько обрати  капітана. Гадаю, що із усіма завданнями впораємося і допоможемо буквам  помиритися, тим більше, що тема сьогоднішнього уроку  цьому сприятиме. Сьогодні ми з вами повинні удосконалювати й поглибити свої знання про знаки письма, алфавіт, звернути увагу на співвідношення букв і звуків, навчитися чітко розрізняти звукове значення літер я, ю, є, ї,  бути дружними, активними і обов’язково допомогти цариці Фонетиці, вона ж обіцяла нам сюрприз у кінці уроку.

III. Актуалізація опорних знань. (слайд 4.)

Лінгвістичний двобій (по черзі до кожної команди за кожну правильну відповідь команда отримує по 1 балу та букву…)

1. Який розділ науки про мову називається фонетикою?

2. Що таке звук?

3. У чому відмінність між звуком і буквою?

4. Як утворюються звуки мови?

5. Чому є голосні й приголосні звуки?

6. Приголосні поділяються на …   

7. Звучання слова записують у …

8. Скільки голосних звуків є в українській мові… (робить висновки, наклеює букву).

Ребуси (слайд 5) (слова «буква», «літера»).
Запитання: якщо розмістити літери у певному порядку, то що у нас вийде? (правильно, алфавіт (слайд 6)
          Веселе місто Алфавіт.

Йому сьогодні нам привіт.

До нього нам лягає путь, -

У ньому літери живуть.

Веселе місто Алфавіт.

В нім кожне слово – цілий світ

В нім кожна літера жива –

Із них складаються слова.

                                               Т.Коломієць

Учитель.

Згадуємо порядок розташування літер у алфавіті (слайд 7) виконуємо вправу №1
 Колективна робота.

Учні, усі впізнали, хто  на цих світлинах? Так, так,  це учні нашого класу. Увага, завдання: записати їх прізвища з іменами в алфавітному порядку. (слайд 8, час виконання 2-3  хвилини).

 Звіряються із ключем (слайд №9) коментують помилки (дати букву).
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

Робота з теоретичним матеріалом.
   Коментар учителя (теорія). (слайд10).

В українській мові, окрім літер, існують ще такі знаки письма: не буквені (апостроф, дефіс, знаки наголосу, переносу) та розділові знаки (крапка, кома, двокрапка, тире, знаки питання та оклику, крапка з комою).

Систему знаків, що позначають звуки на письмі, вивчає графіка (слайд 11).

Ми вже знаємо, що в української мові 38 звуків. І найчастіше звук позначається відповідно буквою. Проте повної схожості між звуками та буквами немає. (слайд 12).

Аналіз опорної таблиці. Вона вміщена і у підручнику (§ 22, сторінка 128). Робота з таблицею (слайд №13).

V.  Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.
 Робота з текстом.
Уважно прочитати вголос текст, визначити тему, основну думку. Виписати слова для першої команди, у яких букв більше ніж звуків, для другої, навпаки, букв менше, ніж звуків (колективно). Вправа 2 (слайд 14, ключ, слайд15)

Підказка в обох команд має вийти по 7 слів (дати букву).

Творча робота. (слайд16).

Дібрати слова, які у вас асоціюються з поняттям «дружба», по 4 від кожної команди, записати їх у фонетичній транскрипції (дати букву).

 VI. Підбиття підсумків уроку.

Метод «Мікрофон»

  • що нового дізнався на уроці…
  • які букви завжди позначають два звуки, а які лише за певних умов…
  • настрій від уроку…

Те, що ми справилася із завданням, свідчать слова, що є на дошці.

                                      ДРУГ                        КЛАС

  • Який би ви знак між ними поставили (дорівнює).

VII. Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання (слайд17).

IX. Обіцяний сюрприз (відеоролик про 5 клас)

 

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку