Садок вишневий коло хати,Хрущі над вишнями гудуть,Плугатарі з плугами йдуть,Співають ідучи дівчата,А матері вечерять ждуть. Дочка вечерять подає,А мати хоче научати,Так соловейко не дає. Тарас Шевченко «Садок вишневий коло хати»
Номер слайду 2
Тема уроку: Складне речення і його ознаки. Складне речення сполучникове й безсполучникове, з сурядним і підрядним зв’язком. Завдання: - пригадати ознаки складного речення; - визначити види складних речень, засоби зв’язку у складному реченні ; - навчитись визначати в тексті складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, сурядним і підрядним.
Номер слайду 3
Картка самооцінювання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Кодовий диктант 1 Синтаксична розминка. Додатковий бонус Монологічне висловлювання. Додатковий бонус. Дослідження –аналіз речень 1 Дослідження-пошук. Робота з тестом2 Відновлення та синтаксичний розбір речень3 Графічний диктант1 Дослідження-відповідність1 Двоїсто-розподільний диктант3 12 б.
Номер слайду 4
Кодовий диктантпросте речення – 1 складне речення - 2 Пишається калинонька, явір молодіє. (« Тече вода з-під явора...»)Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина. («Зацвіла в долині червона калина»)Воно сповитеє кричало у холодочку за снопом. («Сон»)Як умру, то поховайте мене на могилі серед степу широкого на Вкраїні милій («Заповіт»)Я в хаті мучився колись, мої там сльози пролились…(«Якби ви знали паничі…»)Тяжко мені сиротою на сім світі жити («Думка»)Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край села! …(«Якби ви знали паничі…»)
Номер слайду 5
Кодовий диктант 2 2 1 2 2 1
Номер слайду 6
Синтаксична розминка. Назвати граматичні основи наведених речень; скільки цих основ? - Чим зв’язані частини – речення в обох прикладах?
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Безсполучникове складне речення. Складносурядне (сполучники сурядності)Складнопідрядне (сполучники підрядності, сполучні слова)ВИСЛОВЛЮВАННЯ «Основні види складних речень і засоби зв’язку в них»Сполучниковий зв’язок:сполучники;сполучні слова;інтонація. Безсполучниковий зв’язок:- інтонація
Номер слайду 9
ДОСЛІДЖЕННЯ- АНАЛІЗ 1 . Чим складне речення відрізняється від простого?а) Сім'я вечеря коло хати,Вечірня зіронька встає.(Садок вишневий коло хати…)б) За сонцем хмаронька пливе,Червоні поли розстилаєІ сонце спатоньки зове… («За сонцем хмаронька пливе…»)2 . Чим відрізняється складне сполучникове від складного безсполучникового речення?а) Лину я лину, думу гадаю, і ніби серце одпочиває. («Сонце заходить…»)б) Чорніє поле, і гай, і гори,На синє небо виходить зоря. («Сонце заходить…»)4. Яка особливість складнопідрядного речення? Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя. («І мертвим, і живим…»)3. Яка особливість складносурядного речення?Уже покликали до паю, а я собі у бур’яні молюся богу. («Мені тринадцятий минало»)5. Яка особливість безсполучникового речення? Сонце заходить, гори чорніють,Пташечка тихне, поле німіє…(«Сонце заходить…»)
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Дослідження-пошук Прочитайте уривок із твору С. Васильченка «В бур’янах». Порівняйте шкільне життя малого Тараса із шкільним життям сучасного школяра. Назвіть складні речення. Вкажіть, який вид і засіб зв’язку у реченнях
Номер слайду 12
Дослідження-відновлення. Пишається калинонька явір молодіє. Мені аж страшно … згадаю оту хатину край села!Уже покликали до паю … я собі у бур’яні молюся богу.… потечуть веселі ріки …озера кругом гаями поростуть веселим птаством оживуть. Довідка: і, а, як, а. Відновіть складні речення за допомогою сполучників сурядності, підрядності. Розставте пропущені розділові знаки
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Графічний диктант 1. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. ..(«Причинна»)2. Реве та стогне Дніпр широкий,Сердитий вітер завива…(«Причинна»)3. Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди ( «На вічну пам’ять І. Котляревському»
Номер слайду 16
Графічний диктант 1. [ ] , та [ ]2. [ ] , [ ] Доки?До яких пір?3. [ ] , ( поки … )
Номер слайду 17
Установити відповідність:1. Просте речення А) В таку добу під горою,Біля того гаю,Що чорніє над водою,Щось біле блукає… 2. Складне речення із сурядним зв’язком. Б) Защебетав жайворонок,Угору летючи…3. Складне речення із підрядним зв’язком. В) Реве та стогне Дніпр широкий,Сердитий вітер завива…4. Безсполучникове речення. Г) Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. .. Уривки із балади Т. Шевченка («Причинна»)(Відповідь: 1-б, 2-г, 3-а, 4-в)
Номер слайду 18
Двоїсто-розподільний диктант ТАК _________________________________НІ
Номер слайду 19
Двоїсто-розподільний диктант ТАК ________1_______3________6___________________________НІ 2 4 5
Номер слайду 20
Рефлексія. Я знав (знала) про складне речення. Я дізнався(дізналась) про складне речення
Номер слайду 21
Картка самооцінювання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Кодовий диктант 1 Синтаксична розминка. Додатковий бонус Монологічне висловлювання. Додатковий бонус. Дослідження –аналіз речень 1 Дослідження-пошук. Робота з тестом2 Відновлення та синтаксичний розбір речень3 Графічний диктант1 Дослідження-відповідність1 Двоїсто-розподільний диктант3 12 б.
Номер слайду 22
Незакінчене речення -Найбільше труднощів я відчув (-ла), коли...- Я не вмів(-ла), а тепер умію... «Незакінчене речення» -Найбільше труднощів я відчув(-ла), коли...-Я не вмів(-ла), а тепер умію...
Номер слайду 23
Незакінчене речення -Найбільше труднощів я відчув (-ла), коли...- Я не вмів(-ла), а тепер умію... Домашнє завдання. Обов’язкове: опрацювати п. 9 ( с.48-49); Достатній рівень: виконати вправу 93 Високий рівень: виписати з творів Т. Шевченка 3 афоризми (речення різних видів) . Зробити повний синтаксичний розбір одного речення.