Робота з текстом. Мовлення, яке ми чуємо, доволі різноманітне. Це і розмовно-побутове спілкування, і місцевий говір, і дискусія в науковій лабораторії, виступи на радіо й телебаченні. Звичайно. Мовлення людей залежить від рівня культури мовців, від мети спілкування, ситуації, в якій воно відбувається. Літературну мову ми вивчаємо у школі, оволодіваємо нею, читаючи книги. Це мова освіти, офіційно-ділових паперів, науки, художньої літератури та культури. До основних рис літературної мови належать словникове багатство і розмаїтість виразів, загальновживаність, обов’язковість їх норм. Норма літературної мови – це взірець, сукупність правил уживання в мовленні слів, їх форм, виразів. Існують правила вимови слів, їх наголошування, написання, за певними правилами будуються словосполучення і речення. Спілкуватися літературною мовою – це говорити відповідно до загальноприйнятих правил довідника.
Дати відповіді за прочитаним текстом1. Від чого залежить мовлення людей?2. В яких ситуаціях необхідно послуговуватися літературною мовою? Наведіть приклади.3. Які риси літературної мови відрізняють її від побутового мовлення або місцевої говірки? 4. Як ви розумієте поняття норма літературної мови?
Уміння сприймати на слух висловлювання і розуміти його. Уміння читати тексти мовчки і вголос із достатньою швидкістю, розуміти зміст прочитаного. Уміння грамотно складати власні висловлювання на певні теми з дотриманням правил спілкування. Уміння грамотно передавати думки, певні висловлювання, дотримуючись правил написання слів і вживання розділових знаків. Аудіювання. Читання. Говоріння. Письмо. Види мовленнєвої діяльності
Стилі мовлення (поєднати визначення та стиль мовлення)Художній. Офіційно-діловий. Розмовний. Публіцистичний. Науковийслугує для офіційного або неофіційного спілкування людей у повсякденному життістиль, за допомогою якого створена більшість творів художньої літератури. Мова характеризується виключним багатством лексики і фразеології. Стиль засобів масової інформації — газет, журналів, телебачення, радіо. Використовується переважно в науковій сфері для інформування про певні результати наукових досліджень. Цей стиль використовується при оформленні ділових паперів, але може використовуватися і в усній формі.
Прочитайте уривки з текстів. Визначте, до якого стилю мовлення належить кожен із них. Обґрунтуйте свою думку. Висне над селом із просторів неба місяць зеленорогий. Собор стоїть у задумі один серед тиші, серед білої акацієвої ночі. Уночі він молодіє. Зморщок часу не ньому не видно, він мовби повертається до козацької молодості. Коли вперше сяйнув у цих степах небесними півкулями бань (За О. Гончаром)Стаття 54 (фрагмент). Культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам’яток та інших об’єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами (З Конституції України) ....
Прочитайте уривки з текстів. Визначте, до якого стилю мовлення належить кожен із них. Обґрунтуйте свою думку. Наш народ нізвідки на свої землі не приходив, він був тут завжди. Історія українського народу велика, героїчна, хоч і не завжди його дорога була широка – часом звужувалася, а часом просторіла. Він падав і знову підіймався, він боровся, оборонявся, будував фортеці й міста, орав ниви. Він створив дивовижний світ пісень, казок, оповідань і легенд. Він тисячі років розказує собі й сусідам про своє минуле (За В. Шевчуком)Фундаменти Андріївської церкви заглиблено на 14 м, що дало змогу двоповерховий будинок-стилобат оснастити допоміжними приміщеннями. У плані Андріївська церква – хрест із кінцями різної довжини: вісь на сході – заході – 13 м, на півночі – півдні – 15 м. Висота церкви – 47 м, стилобата – 15 м, діаметр бані – 10 м (З довідника). ....
Запишіть словосполучення в такій послідовності стилів мовлення: а) розмовний; б) науковий; в) офіційно-діловий; г) публіцистичний; д) художній. Спитаймо бабусю, єднальні сполучники, двотижневий термін, заради перемоги добра, краплиста роса, пречудовий настрій, складносурядне речення, порядок денний, об’єднаймося задля перемоги, зелене море трав, купити цукерочок, паралельні прямі, здійснювати відповідну перевірку, бережіть собори душ, ягоди зашарілися. Вибірково-розподільний диктант
Ключ. Розмовний. Науковий. Офіційно-діловий. Публіцистичний. Художній. Спитаймо бабусюЄднальні сполучники. Двотижневий термін. Заради перемоги добра. Краплиста роса. Пречудовий настрій. Складносурядне речення. Порядок денний. Об’єднаймося задля перемоги. Зелене море трав. Купити цукерочок. Паралельні пряміЗдійснювати відповідну перевірку. Бережіть собори душ. Ягоди зашарілися. Якщо ви правильно виконали завдання, з других букв перших записаних слів складеться початок прислів’я: «Прудка вода берег руйнує».
Типи мовлення. Розповідь. Опис. Роздум. У висловлюванні говориться про дії особи, про події, що відбуваються з особою або предметом. У висловлюванні говориться про ознаки, властивості особи, предмета або явища. У висловлюванні говориться про причини та наслідки дій, порушується певна проблема, робляться відповідні висновки
Домашнє завдання. Переглянути презентацію з уроку (повторити вивчене у класі)Опрацювати матеріал підручника с.181-184 (Автори О. О. Заболотний, О. В. Заболотний) – усно. Виконати письмове завдання: записати речення, вставити пропущені букви; у першому речення підкреслити всі члени речення, вказати частини мови