Поміркуйте!1. Пригадайте, що називається літературною мовою?2. Які існують форми літературної мови?3. Яка форма була первинною, а яка вторинною?4. Яка з форм більш підготовлена, продумана?5. У якій із форм діалогічне, а в якій монологічне мовлення переважає? 6. Що таке діалект? Які діалекти ви знаєте?7. Чим відрізняється літературна мова від діалектного мовлення?8. Поміркуйте, як діалекти впливають на формування літературної мови?
Особливості українських наріч{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Особливості діалек-тів. Північне наріччя. Південно-західне наріччя. Південно-східне наріччя. Фонетичні1) Наявність дифтонгів [уо], [уе], [уі]: вуол, вуел, вуіл;2) тверда вимова звука [ц]: хлопец, палец;3) наявність звукосполучень [гі, кі, хі] замість літературних [ги, ки, хи]: ложкі, стіжкі1) Тверда вимова [р]: рабий, расно;2) наявність поряд з ри-, ли- [ер], [ел], [ир], [ил]: керниця(криниця), сильза (сльоза);3) відсутність подовження приголосного в іменниках середнього роду: [жит’є, знан’є, зіл’є]1) Пом’якшення шиплячих: [курч’ати];2) пом’якшення звука [л]: [бул’и, кал’ина]Морфологічні1) Вживання стягнених форм прикметників чоловічого роду: молоди хлопец, осінні вітер;2) нестягнені форми прикметників жіночого роду: молодая береза, повная хата1) Поширення закінчень -ови, — еви в давальному відмінку ІІ відміни: братови, коневи;2) наявність застарілих займенників при дієсловах: зроби мі, узяв тя, питав го (зроби мені, узяв тебе, питав його);3) наявність залишків давньої форми дієслів минулого часу (пішла м, пішли-сьмо) та майбутнього часу: му робити, меш робити (робитиму, робитимеш)1) Вживання стягнених форм дієслів 3-ої особи однини теперішнього часу: пита, співа замість питає, співає;2) вживання дієслів ІІ дієвідміни із закінченням -е: ходе, носе, просе замість: ходить, носить, просить. ЛексичніКияхи (кукурудза), утва кач- ки), валка (череда) тощо. Неньо (батько), вуйко (дядько), плай (гір-ська стежка), маржинка(худібка), сарака (бідний) тощо. Утлий (кволий), жабуриння (водорослі)
Прокоментуй!Прокоментуйте вислови про важливість діалектів для розвитку мови.1. Мова народу розчленована в діалектах, а зібрана воєдино в літературній мові (Г. Брінкман). 2. Літературна мова виникає на основі якогось одного діалекту чи групи споріднених діалектів, але вона вже на початку свого становлення виходить за межі основного говору, починає залучати й елементи з інших говорів (О. Пономарів). 3. Загальнонародна мова в її літературній формі, незважаючи на словникове багатство й граматичну унормованість, продовжує всмоктувати в себе нові слова із діалектного мовлення (С. Ожегов). 4. Діалекти є джерелами, що живлять велику ріку нашої мови (О. Пономарів).
Мовознавчі студіїСпишіть, підкресліть діалектизми. З’ясуйте їхні значення за словником чи книгою «Культура і побут населення України». Яке це наріччя? З якого твору взято уривок? Назвіть автора. Витягалось найкраще лудіння, нові крашениці, писані кептарі, череси і табівки, багато набивані цвяхом, дротяні запаски, черлені хустки шовкові і навіть пишна та білосніжна ґуґля, яку мати обережно несла на ціпку через плече. Іван теж дістав кресаню і довгу дзьобню, що била його по ногах...