Презентація до уроку з української мови в 10 класі на тему "Діалекти як історична база літературних мов. Територіальні і соціальні діалекти. Мова міста. Мова села"

Про матеріал
Матеріал презентації допоможе поглибити знання десятикласників про класифікацію діалектів української мови, особливості територіального поділу діалектів на наріччя; формувати практичні уміння і навички
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Діалекти як історична база літературних мов. Територіальні і соціальні діалекти. Мова міста. Мова села. Як нема без зірок небозводу,Як блакиті без сонця нема,Так і мови нема без народу,Так народу без мови нема                              В. Забаштанський.

Номер слайду 2

Поміркуйте!1. Пригадайте, що називається літературною мовою?2. Які існують форми літературної мови?3. Яка форма була первинною, а яка вторинною?4. Яка з форм більш підготовлена, продумана?5. У якій із форм діалогічне, а в якій монологічне мовлення переважає? 6. Що таке діалект? Які діалекти ви знаєте?7. Чим відрізняється літературна мова від діалектного мовлення?8. Поміркуйте, як діалекти впливають на формування літературної мови?

Номер слайду 3

Особливості українських наріч{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Особливості діалек-тів. Північне наріччя. Південно-західне наріччя. Південно-східне наріччя. Фонетичні1) Наявність дифтонгів [уо], [уе], [уі]: вуол, вуел, вуіл;2) тверда вимова звука [ц]: хлопец, палец;3) наявність звукосполучень [гі, кі, хі] замість літературних [ги, ки, хи]: ложкі, стіжкі1) Тверда вимова [р]: рабий, расно;2) наявність поряд з ри-, ли- [ер], [ел], [ир], [ил]: керниця(криниця), сильза (сльоза);3) відсутність подовження приголосного в іменниках середнього роду: [жит’є, знан’є, зіл’є]1) Пом’якшення шиплячих: [курч’ати];2) пом’якшення звука [л]: [бул’и, кал’ина]Морфологічні1) Вживання стягнених форм прикметників чоловічого роду: молоди хлопец, осінні вітер;2) нестягнені форми прикметників жіночого роду: молодая береза, повная хата1) Поширення закінчень -ови, — еви в давальному відмінку ІІ відміни: братови, коневи;2) наявність застарілих займенників при дієсловах: зроби мі, узяв тя, питав го (зроби мені, узяв тебе, питав його);3) наявність залишків давньої форми дієслів минулого часу (пішла м, пішли-сьмо) та майбутнього часу: му робити, меш робити (робитиму, робитимеш)1) Вживання стягнених форм дієслів 3-ої особи однини теперішнього часу: пита, співа   замість питає, співає;2) вживання дієслів ІІ дієвідміни із закінченням -е: ходе, носе, просе замість: ходить, носить, просить. ЛексичніКияхи (кукурудза), утва  кач- ки), валка (череда) тощо. Неньо (батько), вуйко (дядько), плай (гір-ська стежка), маржинка(худібка), сарака (бідний) тощо. Утлий (кволий),  жабуриння (водорослі)

Номер слайду 4

Прокоментуй!Прокоментуйте вислови про важливість діалектів для розвитку мови.1. Мова народу розчленована в діалектах, а зібрана воєдино в літературній мові (Г. Брінкман). 2. Літературна мова виникає на основі якогось одного діалекту чи групи споріднених діалектів, але вона вже на початку свого становлення виходить за межі основного говору, починає залучати й елементи з інших говорів (О. Пономарів). 3. Загальнонародна мова в її літературній формі, незважаючи на словникове багатство й граматичну унормованість, продовжує всмоктувати в себе нові слова із діалектного мовлення (С. Ожегов). 4. Діалекти є джерелами, що живлять велику ріку нашої мови (О. Пономарів).

Номер слайду 5

Поясни!З'ясуйте значення соціальних діалектів. Визначте професіоналізми, жаргонізми та арготизми. Ляп, перо, гума, чувак, вікно, шмон, хвіст, бублик, автомат.

Номер слайду 6

Мовознавчі студіїСпишіть, підкресліть діалектизми. З’ясуйте їхні значення за словником чи книгою «Культура і побут населення України». Яке це наріччя? З якого твору взято уривок? Назвіть автора. Витягалось найкраще лудіння, нові крашениці, писані кептарі, череси і табівки, багато набивані цвяхом, дротяні запаски, черлені хустки шовкові і навіть пишна та білосніжна ґуґля, яку мати обережно несла на ціпку через плече. Іван теж дістав кресаню і довгу дзьобню, що била його по ногах...

Номер слайду 7

Домашнє завдання1. Опрацювати § 12. 2. Вправа

Номер слайду 8

«Незакінчені речення»Мова – це…Її основні характеристики…Національна мова…Літературна мова…Загальнонародна мова…Сучасна мова…

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Кирильченко Любов Михайлівна
    Дякую, пані Ларисо. Успіхів.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Тетяна Яцук
    Дуже дякую, допомогли в підготовці до уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
2 жовтня 2021
Переглядів
10728
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку