Презентація на тему: Соціально-побутова драма,,Наталка Полтавка’’І.Котляревського.

Про матеріал
Мета презентації: навчальна: вивчити основні особливості першого драматичного твору нової української літератури, його ідейно – тематичну спрямованість, композицію, конфлікт, удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єс, давати оцінку їхнім діям та вчинкам; розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи; виховна: виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини;
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку. Соціально-побутова драма,,Наталка Полтавка’’І. Котляревського. Наталка як уособлення кращих рис української дівчини,що відстоює людську гідність,бореться за щастя

Номер слайду 2

Мета уроку:навчальна: вивчити основні особливості першого драматичного твору нової української літератури, його ідейно – тематичну спрямованість, композицію, конфлікт, удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єс, давати оцінку їхнім діям та вчинкам; розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи; виховна: виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини;

Номер слайду 3

Обладнання: презентація, ілюстрації до змісту твору, записи пісень, картина пам’ятника митцю в Полтаві, підручник  з української літератури для 9 класу автор О. Міщенко, текст твору,  дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Номер слайду 4

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь

Номер слайду 5

Епіграфом до сьогоднішнього уроку є слова І. П. Котляревського Де згода в сімействі, Де мир і тишина, Щасливі там люди, блаженна сторона

Номер слайду 6

Метод «Незакінчене речення» Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається такими епіграфами? Ваші очікування від уроку? Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчене речення»: сьогодні йтиме мова про… я вважаю, що на цьому уроці ми навчимося… продемонструємо…

Номер слайду 7

Звернімося до експертів , які з’ясують суспільне становище України 18 ст. та дійсні факти із життя І. П. Котляревського. 1764   1775  1783   1863 Робота за датами 9.09.1769,  1780- 1789, 1793,1796 – 1808, 1798, 1818 , 1821, 10.11.1838

Номер слайду 8

Асоціативний кущ Котляревський – людина Котляревський – митець

Номер слайду 9

Презентація учнівського проекту істориків «Історія написання п’єси        І. Котляревського «Наталка Полтавка», джерела».                             

Номер слайду 10

1. Найпершим джерелом " Наталки Полтавки" є життя українського  суспільства. 2.  Друге джерело твору - українські лірично-побутові, обрядові, купальські та баладні пісні. 3.   Мали на драматурга деякий вплив і літературні традиції.

Номер слайду 11

Глядачі були вражені: замість давно обридливих палаців та альтанок вони побачили милі їх серцю краєвиди рідної Надворсклянщини, а замість фальшивої закордонної мелодрами чи пустого фарсу - глибоку драму серця простої дівчини-селянки. Тому вистава, писав сам Котляревський, "була прийнята досить добре в Полтавській, Чернігівській і Харківській губерніях", що в одному тільки Полтавському театрі грали її "не раз, не десять, не сто разів, а більше , і театр завжди був повний, захоплення загальне, оплескам не було краю"

Номер слайду 12

Дійшло навіть до того, що антрепренер Штейн викрав текст п'єси з нотами і без дозволу автора ставив її в багатьох містах України. Один із сучасників Котляревського писав, що " жодна повість, жоден твір досі не припав так до душі українцям, як "Наталка Полтавка "; народ засвоїв її пісні ". Було багато таких людей, які знали напам'ять усю п'єсу, що до надрукування поширювалася в рукописних копіях.

Номер слайду 13

Літературна  вікторина Впізнай героя за його словами»? «… заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати»» «… пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба» «… погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась одружитися з ним»«… пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством» «… один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту,… що робить, і сам не знаю» «… чоловік і добрий був би, так біда – хитрий як лисиця. І на всі стьобни мотається, де не посій, там і уродиться… »

Номер слайду 14

Літературознавчий практикум Яка тема п’єси «Наталка Полтавка»? Що лежить в основі сюжету твору? Скільки дійових осіб у п’єсі? Назвіть складові композиції драматичного твору. Вкажіть експозицію. Де в п’єсі зав’язка? Які моменти в розвитку дії між зав’язкою і кульмінацією можна виділити? Де у творі кульмінація? Який епізод у драмі є розв’язкою? З якою метою автор використовує ремарки (авторські пояснення)?

Номер слайду 15

Дискусія учитель – учні «Мікрофон» То  хто ж  така Наталка?  Що свідчить про розум дівчини? Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? 

Номер слайду 16

      «Мікрофон» 1.     Які риси характеру дівчини проявилися у розмові з матір’ю? 2.     Як ви оцінюєте її поступок? 3.     А як би ви поступили? Чи є серед вас такі, хто б поступив так, як Наталка? 4. А як про стосунки матері і Наталки говорить виборний Макогоненко? (зачитати цитату).

Номер слайду 17

 Складання асоціативного куща Честь-  порядність –лицарство- милосердя- вірність- стійкість- повага

Номер слайду 18

Як про Наталу говорять   герої драми? (зачитують  цитати, виписані  вдома) v Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасноволаєть тебе і послінишпорнойдаже го­дини». v Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху до­чкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь­ниця; себе і матір свою на світі держить». v Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж». v Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам». v  «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»

Номер слайду 19

 «Асоціативний  диктант» Випишіть  із  ряду  слів  ті, які  асоціюються  у  вас  із  образом  Наталки. Здатність  до  сильних  почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість,  нерозважливість,працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов  до розкошів, вразливість, сила  духу, добросердя, любов  до  матері  і  пошана  до  старших, песимізм.

Номер слайду 20

Рубрика «Асоціативний портрет» П – переборює печаль, байдужість, пасивність. І – інформує, інтригує, іскриться. С – супроводжує людину все життя. Н – направляє на добрі справи, допомагає, підтримує. Я – яскравіє у кожній благородній душі.

Номер слайду 21

   Складання сенкану Наталка Полтавка                                                  Сім’ я Вродлива, любляча                                               Щаслива,повна Працює, любить, бореться                  Навчає,виховує, забезпечує Дівчина честі                                                     основа майбутнього дитини Ідеал                                                                            Родина

Номер слайду 22

1."Наталка Полтавка" - перший драматичний твір, написаний живою українською мовою. 2. У "Наталці Полтавці" надзвичайно багато народних пісень  3. У драмі нема негативного персонажа. 4. Всі персонажі є носіями української ментальності, типовими українськими характерами. 5. У драмі "Наталка Полтавка" йдеться про неперехідні цінності для кожного українця: вірність у коханні, повагу до батьків. 6. В Україні нема жодної дорослої людини, яка б не читала драми, не бачила її в театрі чи по телебаченню, не чула по радіо. Дехто може не знати автора, герої ж відомі всім.

Номер слайду 23

Вірш - звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді Живіть з думками про добро, І вірте у щасливу долю. Даруйте людям лиш тепло, Та не згубіть при цьому долю. Своїх надій не покидайте, Мрійте, вірте і кохайте. Любов прийде до вас лиш раз, То бережіть її всякчас. Блиск золота, монет, прикрас, .

Номер слайду 24

Запалить серце лиш на раз. І спалить душу, почуття, Взамін забере все життя. Любов і вірність прославляйте, Цноту і скромність величайте Живіть, надії сподівайтесь, І мрій своїх ви не цурайтесь. У кожного своя є мрія, Своє бажання, свій секрет. І той його лише долає, Хто всі зусилля прикладає

Номер слайду 25

У чому  ж сила п’єси, у чому чаруюча краса?  "Наталка Полтавка"п'єса пісенна, народно - поетична і легка для сприйняття   це ще й твір  високоморальний, головними мотивами якого є прагнення до миру, злагоди, добра. І. Котляревський у творі побутового характеру зумів просто і доступно  показати практичне втілення  принципів у вирішенні сімейних, любовних і, зрештою, соціальних конфліктів. -         В простоті, в правді і найголовніше – в любові автора до свого народу, в любові, котра із серця Івана Петровича перейшла на його твір .

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Основа твору – жива дійсність, тогочасне народне життя;герої – простолюд.

Номер слайду 28

Дві сюжетні лініїНаталка любить бідного парубка, на перешкоді до щастя закоханої пари стає соціальна нерівність;До Наталки сватається пан возний.

Номер слайду 29

І. Котляревський стояв на тих філософських засадах життя, за якими сили добра повинні подолати сили зла.

Номер слайду 30

Автор визначає, хто є хто ненав'язливо, щоб глядач сам домислював, здогадувався, замислювався над твором.

Номер слайду 31

ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ!

pptx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку