Мета уроку:навчальна: вивчити основні особливості першого драматичного твору нової української літератури, його ідейно – тематичну спрямованість, композицію, конфлікт, удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єс, давати оцінку їхнім діям та вчинкам; розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи; виховна: виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини;
Метод «Незакінчене речення» Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається такими епіграфами? Ваші очікування від уроку? Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчене речення»: сьогодні йтиме мова про… я вважаю, що на цьому уроці ми навчимося… продемонструємо…
Глядачі були вражені: замість давно обридливих палаців та альтанок вони побачили милі їх серцю краєвиди рідної Надворсклянщини, а замість фальшивої закордонної мелодрами чи пустого фарсу - глибоку драму серця простої дівчини-селянки. Тому вистава, писав сам Котляревський, "була прийнята досить добре в Полтавській, Чернігівській і Харківській губерніях", що в одному тільки Полтавському театрі грали її "не раз, не десять, не сто разів, а більше , і театр завжди був повний, захоплення загальне, оплескам не було краю"
Дійшло навіть до того, що антрепренер Штейн викрав текст п'єси з нотами і без дозволу автора ставив її в багатьох містах України. Один із сучасників Котляревського писав, що " жодна повість, жоден твір досі не припав так до душі українцям, як "Наталка Полтавка "; народ засвоїв її пісні ". Було багато таких людей, які знали напам'ять усю п'єсу, що до надрукування поширювалася в рукописних копіях.
Літературна вікторина Впізнай героя за його словами»? «… заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати»» «… пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба» «… погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась одружитися з ним»«… пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством» «… один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту,… що робить, і сам не знаю» «… чоловік і добрий був би, так біда – хитрий як лисиця. І на всі стьобни мотається, де не посій, там і уродиться… »
Літературознавчий практикум Яка тема п’єси «Наталка Полтавка»? Що лежить в основі сюжету твору? Скільки дійових осіб у п’єсі? Назвіть складові композиції драматичного твору. Вкажіть експозицію. Де в п’єсі зав’язка? Які моменти в розвитку дії між зав’язкою і кульмінацією можна виділити? Де у творі кульмінація? Який епізод у драмі є розв’язкою? З якою метою автор використовує ремарки (авторські пояснення)?
Як про Наталу говорять герої драми? (зачитують цитати, виписані вдома) v Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасноволаєть тебе і послінишпорнойдаже години». v Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить». v Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж». v Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам». v «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»
«Асоціативний диктант» Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки. Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість,працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм.
1."Наталка Полтавка" - перший драматичний твір, написаний живою українською мовою. 2. У "Наталці Полтавці" надзвичайно багато народних пісень 3. У драмі нема негативного персонажа. 4. Всі персонажі є носіями української ментальності, типовими українськими характерами. 5. У драмі "Наталка Полтавка" йдеться про неперехідні цінності для кожного українця: вірність у коханні, повагу до батьків. 6. В Україні нема жодної дорослої людини, яка б не читала драми, не бачила її в театрі чи по телебаченню, не чула по радіо. Дехто може не знати автора, герої ж відомі всім.
Вірш - звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді Живіть з думками про добро, І вірте у щасливу долю. Даруйте людям лиш тепло, Та не згубіть при цьому долю. Своїх надій не покидайте, Мрійте, вірте і кохайте. Любов прийде до вас лиш раз, То бережіть її всякчас. Блиск золота, монет, прикрас, .
Запалить серце лиш на раз. І спалить душу, почуття, Взамін забере все життя. Любов і вірність прославляйте, Цноту і скромність величайте Живіть, надії сподівайтесь, І мрій своїх ви не цурайтесь. У кожного своя є мрія, Своє бажання, свій секрет. І той його лише долає, Хто всі зусилля прикладає
У чому ж сила п’єси, у чому чаруюча краса? "Наталка Полтавка"п'єса пісенна, народно - поетична і легка для сприйняття це ще й твір високоморальний, головними мотивами якого є прагнення до миру, злагоди, добра. І. Котляревський у творі побутового характеру зумів просто і доступно показати практичне втілення принципів у вирішенні сімейних, любовних і, зрештою, соціальних конфліктів. - В простоті, в правді і найголовніше – в любові автора до свого народу, в любові, котра із серця Івана Петровича перейшла на його твір .