Поміркуйте“…Ми – всі дитяча нація… Ми щойно вилупилися… А з Півночі… розбитий, безсилий , нікчемний паралітик люто вчепився задубілими централістичними пальцями за “єдіную та нєділімую” власть і з тупою злістю не пускає… Мало того, ще й плюється , ще силкується здискредитувати нас, ще пускається на провокації” В. Винниченко. Як складалася ситуація в Україні у 1917 р.?Які події підтверджують слова В. Винниченка?
Після цього уроку ви зможете визначати хронологічну послідовність подій періоду визвольних змагань; на основі аналізу різних джерел інформації:а) визначати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, явищами та процесами періоду визвольних змагань;б) описувати соціально-економічне становище, повсякденне життя, настрої населення та психологічний клімат у суспільстві за часів визвольних змагань;в) складати політичні портрети видатних діячів Української революції.
Поміркуйте. Наскільки радикальними були вимоги українців? Чому переговори з Тимчасовим урядом не мали успіху?Чому зміст ІІ Універсалу викликав такі бурхливі оцінки з боку сучасників?Який з двох Універсалів був більш революційним?Чи згодні ви з Т. Гунчаком, що ІІ Універсал був кроком назад у національному русі?( с. 117 п-ка)У червні 1917 р. В. Винниченко очолив Генеральний Секретаріат. Які позитивні і негативні наслідки того, що письменник, а не юрист чи економіст очолив виконавчий орган?
1. Тимчасова Інструкція Генеральному Секретаріату( 4 серпня 1917 р.){5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Статут Вищого управління України. Тимчасова Інструкція Генеральному Секретаріату14 секретарів. Вищий орган виконавчої влади, що відповідальний перед Радою,передає закони Центральної Ради на затвердження уряду. Статус Генерального Секретаріату7 секретарів. Передавальний орган Тимчасового уряду, розглядає пропозиції Центральної Ради і передає на затвердження уряду Законодавчий органи влади, видає закони, затверджені Тимчасовим урядом, призначає Генеральний Секретаріат. Статус Центральної Ради. Представницький крайовий орган9 губерній. Територія України5 губерній16 липня 1917 Дата4 серпня
“ Таким способом замість Конституції ми мали Інструкцію, основним завданням якої було звести нанівець інститут окремої національної влади на Україні, нічим іншим , як цинічне, безсоромне одверте бажання видерти з рук українства усі його революційні здобутки”( В. Винниченко)“ Вона являється реальним здобутком українського руху, великою побідою реальної української сили над супротивним централістичним напрямом міністрів кадетів”(М. Грушевський)Яку оцінку ви підтримуєте? Як би ви вчинили з Тимчасовою Інструкцією, голосуючи у Центральній Раді?( Вправа “Мікрофон”)
Як ці обіцянки більшовиків могли вплинути на ситуацію в Україні?«Декрет про мир» проголошував революційний вихід Росії з війни, висував гасло термінового укладення миру без анексій та контрибуцій, фіксував базові принципи зовнішньої політики Радянської держави — принцип пролетарського інтернаціоналізму і принцип мирного співіснування держав.«Декрет про землю» констатував ліквідацію поміщицького землеволодіння, скасування приватної і встановлення всенародної державної власності на землю, передачу землі у розпорядження селянських організацій, зрівняльне землекористування.
Реакцією на які події став ІІІ Універсал?Робота з документом. Чому Центральна Рада продовжувала зберігати зв’язок з Тимчасовим урядом, не зважаючи ні на що? Чому тільки Третім Універсалом було проголошено програму соціально - економічних перетворень?Виходячи з національної програми більшовиків, спрогнозуйте можливий розвиток подій в Україні
Підведемо підсумок. Більшовики прийшли до влади під гаслами: земля - селянам, фабрики - робітникам, 8-год. робочий день, вся влада Радам. Чи реальним було здійснення цих гасел? Чого в них було більше - нерозуміння ситуації, бажання догодити запитам і смакам народних мас, практичного розрахунку, щоб закріпитись при владі?У Центральній Раді переважали соціалістичні партії, більшовики ж бачили свою мету в побудові соціалізму. Чому між ними виникали протиріччя?
Знайдіть 3 помилки в тексті: У ІІІ Універсалі ЦР вітала та підтримувала жовтневу революцію, проголошувала УНР у складі Російської федерації, підтверджувала право приватної власності на землю, встановлювала контроль над продукцією, вводила 10-год. робочий день, проголошувала демократичні свободи. Домашнє завдання: п-ф 16.