Тема. Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка: узагальнено-особові, безособові і підмета – називні. Конструювання речень цих видів. Правильне використання їх у власному мовленні.
Мета:
•поглибити знання про односкладні речення;
•сформувати поняття про узагальнено-особове, безособове та називне речення, способи вираження в ньому головного члена; навчитися конструювати речення цих видів; правильно використовувати їх у власному мовленні;
•розвивати вміння аналізувати узагальнено-особові речення, відрізняти їх від означено-особових і неозначено-особових;
•формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення.
Мета: поглибити знання про односкладні речення; сформувати поняття про узагальнено-особове, безособове та називне речення, способи вираження в ньому головного члена; навчитися конструювати речення цих видів; правильно використовувати їх у власному мовленні;розвивати вміння аналізувати узагальнено-особові речення, відрізняти їх від означено-особових і неозначено-особових; формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення.
Графічний диктант. Записати під номерами односкладні речення за видами: означено-особові, неозначено-особові. Уважно слухаю мудру мову осіннього листя про скороминущість життя і зовсім не поспішаю згрібати його в терпке вогнище. Зачаровані жовто-зеленим світом, ідуть під синім-синім небом і тихо переймаються його світлою покорою. Обережно ступають по шерхкій гамі осінніх кольорів, наче по своїх літах…
Види односкладних речень. Дієслівні (з головним членом у формі присудка)Називні (з головним членом у формі підмета, який стверджує наявність предметів чи явищ)Пекучий день… Лісів солодка млява… (Л. Костенко). Означено – особові (головний член означає дію, яку виконує конкретна особа). Любіть травинку і тваринку, і сонце завтрашнього дня … (Л. Костенко). Неозначено – особові (головний член означає дію, яку виконує невизначена особа). Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер (О. Довженко)Узагальнено – особові (головний член означає дію, яка стосується будь – якої особи)Здобудемо освіту — побачим більше світу (Нар. творч.)Безособові (головний член означає дію, яка не має виконавця). Аж морозом сипнуло поза спиною (Панас Мирний ).
Розподільний диктант. Прочитати народні вислови. Дослідити їхню синтаксичну організацію. Розподілити й записати до відповідної колонки таблиці. Двоскладні речення Односкладні речення 1. Балаканням роботи не почнеш і не закінчиш. 2. Без діла слабіє сила. 3. Брехню слухають, а брехунів б’ють. 4. Бреше — і не заїкається. 5. Будинки зводять не язиком, а сокирою. 6. Усяка порада добра тільки до часу. 7. Губами говори, а руками роби. 8. Держи язик за зубами. 9. Добра порада цінніша злата. 10. Довго роздумуй, та не довго роби. 11. До чужого рота не приставиш ворота. 12. Дурний язик — голові не приятель. 13. Людина славна не словами, а ділами. 14. Людям язиків не зав’яжеш. (Нар. творчість).* З’ясувати, на яку особу — означену чи узагальнену — указує головний член односкладних речень.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Довго спатимеш — 2. До роботи не силуйте,3. Звабиш калачем — 4. З’ївши калач,5. Їсть за вола,6. Лежачи на боці,7. Нагодують калачем,8. На печі9. Не сиди, склавши руки,не відженеш і бичем.то не буде й скуки.вертаєшся до хліба.а до їди — таки бийте.та й у спину — рогачем.а робить за комара.не встигнеш і до самої ночі.щастя шукає.з боргами вставатимеш.
Пояснювальний диктант. Бери вершину - і матимеш середину. Більше думай і тоді вирішуй. 3. Визначай смак не по шкарлупі, а по ядру. 4. З видимого пізнавай невидиме. 5. Не за обличчя судіть, а за серце. 6. Пізнаєш істину — відійде тоді у кров твою сонце. 7. На новий путівець шукай нові ноги. 8. Не називай солодким те, що породжує гіркоту (Г. Сковорода).
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Чим довше дивишся на зорі, тим більше набираєш певності (Є. Гуцало). Не намучишся - не научишся (Нар. творчість).2. Оглядаєтеся по боках, намагаєтеся запримітити щось (Є. Гуцало). Шукайте і знайдете (Р. Декарт).3. Пісенним символом українців віддавна вважають соловейка (О. Потапенко). На те коня кують, щоб не спотикався (Нар. творчість).4. Прочитай уважно теоретичний матеріал підручника. Роби для інших, учись для себе (Нар. творчість).5. Дослідіть стилістичну функцію односкладних речень у мовленні. Як парость виноградної лози, плекайте мову (М. Рильський). Дослідження-зіставлення
Лінгвістичне спостереження. Щось зашелестіло в лісі - Зашелестіло в лісі; Сніг замів дорогу - Снігом замело дорогу;Погасити вогні! - Погасіть вогні; Його весна довіку не зів’яне - Його весні довіку не зів’янути; Його "Кобзар" нікому не спалить (М. Рильський). - Його "Кобзар" ніхто не спалить. Літо. Сад. Яка спекота! (М. Подолян); Ох, яка ж краса! Сад увесь убрався в іній (П. Тичина).
Мовне дослідження Останнє сонячне проміння. Над сизим присмерком лісів.І срібна тиша. Безгоміння. Лиш теплі сплески голосів. Та ще – синиць лиш чутний щебет. У шерхкій кущавині. За що оця безмірна щедрість. Простому смертному – мені?Цей одсвіт місячної річки,Цих зір незаймана краса,Миттєва й водночас довічнаІ чиста, як твоя сльоза? (А. Перерва)
Лінгвістична гра «Третє зайве» І1. Люби свій край. Всю душу солов’їну і серця жар віддай йому в піснях (В. Сосюра).2. Люблю України коханої небо, що буде, люблю, й що було (В. Сосюра).3. За всіх скажу, за всіх переболію (П. Тичина). ІІ1. Собори душ своїх бережіть, друзі (О. Гончар).2. Поспішайте робити добро! (О. Довженко)3. Людина починається з добра! (Л. Забашта) ІІІ1. Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь! (Т. Шевченко)2. Отак сидиш і думаєш... (Остап Вишня)3. Вік живи - вік учись (Нар. творчість)
Пояснення домашнього завдання§… опрацювати.1-й рівень. Написати твір-мініатюру «Люблю пісні свого краю», використовуючи односкладні речення. 2-й рівень. «Конструктор». Бажати, хотіти, могти, наказувати, бігти, починати, уміти, мусити, вчити, повернутися, порадити, любити, сісти, наважитися, залишитися. - Уведіть три слова в односкладні речення різних типів, у яких неозначена форма дієслова виконує роль: а) частини дієслівного складеного присудка; б) додатка; в) обставини. - Речення запишіть, вкажіть типи. 3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…