Презентація "Приголосні тверді і м’які, дзвінкі і глухі, шиплячі. Напівпом’якшені"

Про матеріал
Презентація до уроку української мови "Приголосні тверді і м’які, дзвінкі і глухі, шиплячі. Напівпом’якшені", 5 клас
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Як звуки мови виникають?Що творить їх і де?Повітря до гортаніЗ легень спочатку йде. Там звуки завібрують –І голос всі почують. Шість звуків вільно можна. Співати як пісні. Ці звуки кожен знає. Як звем їх?Назвіть голосні звуки і проспівайте кожен з них. Чому ми не можемо проспівати приголосні? Підготувала: учитель української мови та літератури. Карпенко Алла Олександрівна

Номер слайду 2

Тема уроку: Приголосні тверді і м’які, дзвінкі і глухі, шиплячі. Напівпом’якшені. Як ви вважаєте, про що ми будемо говорити на уроці?

Номер слайду 3

Сьогодні на уроці ти…закріпити знання про звуки мовлення, навички правильно вимовляти голосні й приголосні звуки;формувати вміння розрізняти приголосні тверді й м’які, дзвінкі й глухі, напівпом’якшені;розвивати мислення, вміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріал, відбирати головне

Номер слайду 4

Пригадай... Який розділ мовознавства вивчає звуковий склад мови?Який розділ мовознавства вивчає правила літературної вимови?Який розділ мовознавства вивчає систему умовних знаків для передачі звуків на письмі?Який розділ мовознавства вивчає правила написання слів?

Номер слайду 5

Подумай: Поясніть математичний вираз:6 + 32 = 38

Номер слайду 6

Звуки мови В українській мові 38 звуків: голосних (6): [а],[о],[у],[е],[и],[і];решта звуків – приголосні(32). Голосні Приголосні Утворюються з голосу. Утворюються з голосу і шуму Наголошені Ненаголошені

Номер слайду 7

Звуки мови голосні приголосніутворюються з голосу утворюються: [а],[о],[у], [е],[и],[і]. з голосу і шуму; з шуму (дзвінкі) (глухі) [б] [п] [г] [х] [ґ] [к] [д] [т] [дз] [ц] [дж] [ч] [ж] [ш] [з] [с] - [ф][в],[й],[л],[м],[н],[р]- не належать ні до дзвінких, ні до глухих. У цих звуках голос переважає над шумом. Як же їх всі запам’ятати?

Номер слайду 8

Яка геометрична фігура зображена?

Номер слайду 9

Сонорні приголосніМи Ви. Ни. Ли РіЙ

Номер слайду 10

Сонорні приголосніМа. Ли. Й Во. Ро. Н

Номер слайду 11

Глухі приголосні звуки. Цап хоче фісташкищ=[ч,ш]

Номер слайду 12

Дзвінкі приголосніБуде гоже ґедзю в джазі

Номер слайду 13

Випиши в три колонки слова, що починаються: 1)на сонорний; 2)на дзвінкий; 3)на глухий. Жасмин, трубач, серце, яструб, ледве, кипарис, джерельце, грім, віз, фонтан, дзеркало, насип.

Номер слайду 14

Перевір себе. На сонорний яструб ледве віз насип. На дзвінкий жасминджерельце грім дзеркало На глухий трубач серце кипарис фонтан

Номер слайду 15

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА!

Номер слайду 16

Тверді і м'які приголосніТверді приголосніМ’які приголосні[д],[дз],[т],[з],[с],[ц],[л],[н],[р][д’],[дз’],[т’],[з’],[с’],[ц’],[л’],[н’],[р’]-[й]Губні: [б],[п],[м],[в],[ф]-Шиплячі: [ж],[ш],[ч],[дж],[г],[к],[х],[ґ]-Деякі тверді й м'які приголосні утворюють співвідносні пари. Наприклад [с] і [с']; [д] і [д']. Не мають пар м'яких губні звуки, шиплячі та [ґ], [к], [х], [г]. Вони лише напівпом'якшуються перед звуком [і], а також перед [а], [у], [є], які позначаються відповідно буквами я, ю, є.

Номер слайду 17

М`які приголосніДе Ти З'їСи Ці Ли. Ни, Дзи. Р?(Дзир - ім’я котика)Д,Т,З,С,Ц,Л,Н,Д,З,Р?Сам ти Дзир!Я Здир.

Номер слайду 18

Тверді і м'які приголосні Напівпом'якшеніНе мають пар м’яких губні звуки, шиплячі та [ґ], [к], [х], [г]. Вони лише напівпом’якшуються перед звуком [і], а також перед [а], [у], [є], які позначаються відповідно буквами я, ю, є. Наприклад гілка [г’ілка], пюре [п’уре]. Приголосний [й] - м’який. Він не має парного до себе твердого звука.

Номер слайду 19

Випиши у дві колонки слова, які починаються:1) на м`який (пом’якшений) приголосний; 2)на твердий приголосний. Степ, косар, сію, чашка, йод, ярус, тюль, палац, юнак, щастя.

Номер слайду 20

Перевір себе. На твердий приголосний степкосарчашкапалацщастя. На м`який приголосний сіюйодярустюльюнак

Номер слайду 21

Щоб передати на письмі звучання слова, користуються звуковим записом-фонетичною транскрипцією. Транскрипція має свої правила, яких обов'язково дотримуємось:текст, записаний у фонетичній транскрипції, беремо у квадратні дужки: [кр'іт];усі слова при передачі транскрипцією, навіть власні назви, пишемо з малої літери: [украйіна]; букви я, ю, є, ї, ь, щ не вживаємо;ставимо наголос: [кол'іно], [криниц'а];м'якість приголосного позначаємо рискою вгорі [′], а напівпом'якшеність таким знаком: [’];довгі звуки позначаємо так: [:] ([дз'урчан':а] );маленькою буквою вгорі позначаємо звук, до якого наближається при вимові основний звук: [дереиво]; [дж], [дз], [дз'] — так позначатимемо злиту вимову звуків: [джура], [дз'об].

Номер слайду 22

Гра «Метаграма»1. Ви, діти, враз пізнаєте мене. Я – сильний вітер, що дерева гне. Склад ки допишете в кінці – Солодкі вийдуть корінці.2. Якщо із з візьмеш це слово, Великий дощ впаде раптово. Як тільки з на с заміниш – Між фруктами мене зустрінеш.

Номер слайду 23

Перевір себе 1. Буря – буряки [б у р′ а] - [б у р′ а к и]. 2. Злива – слива [з л и в а] - [с л и в а].

Номер слайду 24

Орфоепічна хвилинка. Замініть твердий приголосний на м’який. Чи змінилось значення слова?Рад, сад, вив, синив, сіл, перелаз, рис, мала, бура, лан, зораний, син.

Номер слайду 25

Тести1) Щоб показати , як вимовляється слово, застосовують що? а) транскрипцію; б) звуки і букви, круглі дужки.2) Приголосні бувають: а) тверді; б) м'які; в) тверді і м'які.3) Приголосні бувають: а) дзвінкі; б) дзвінкі, глухі, сонорні; в) глухі; г)сонорні.

Номер слайду 26

Сьогодні на уроці Я… Навчився... Запам’ятав... Дізнався… Потренувався…

Номер слайду 27

Домашнє завдання Опрацювати матеріал параграфів 18 та 19, с. 75-79 Виконати вправу 177, с. 76*Знайти і записати парами слова, які різняться звуками за м’якістю, наприклад, лан – лань; лук – люк. Творче завдання (за бажанням). Зашифруй за допомогою фонетичної транскрипції одне прислів'я про роботу, працю. Запиши в зошит.

Номер слайду 28

Дякую за роботу!До зустрічі!

pptx
Додав(-ла)
Карпенко Алла
Додано
26 січня
Переглядів
1293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку