Розділові знаки у безсполучникових складних реченнях

Про матеріал
Мета: вивчити, узагальнити і систематизувати знання учнів про смислові зв’язки, інтонацію, розділові знаки у БСР; вчити аналізувати, зіставляти матеріал; розвивати культуру усного і писемного мовлення.
Перегляд файлу

Тема: «Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні», 9 клас

Мета: вивчити, узагальнити і систематизувати знання учнів про смислові зв’язки, інтонацію, розділові знаки у БСР на матеріалі поеми Т.Г.Шевченка «Сон»; вчити аналізувати, зіставляти матеріал; розвивати культуру усного і писемного мовлення.

Тип уроку: урок узагальнення набутих знань.

Обладнання: узагальнююча таблиця «Смислові зв’язки і розділові знаки у БСР», 

Хід уроку:

Епіграф:

«У всякого своя доля і свій шлях широкий:

той мурує, той руйнує,

той неситим оком за край світа зазирає»

I. Бесіда.

1.Прочитайте епіграф нашого уроку.

-  Із якого твору цей уривок?

- Який сатиричний засіб використано у вступі поеми «Сон»?

- Яке це речення?

II. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

- Сьогодні ми будемо закріплювати знання з теми «Безсполучникове складне речення». Дидактичний матеріал уроку дібраний на основі поеми Т.Шевченка «Сон». Це дасть можливість поглибити і закріпити знання із літератури і здобути нові знання із української мови.

III. Створення проблемної ситуації:

-  Поясніть, чому такі розділові знаки вжито у безсполучникових реченнях?

1. Дивлюся: так буцім сова летить лугами, берегами та нетрями.

(доповнення, пояснення)

2. Світає, край неба палає, соловейко в темнім гаї сонце зустрічає. (послідовність подій)

3. Онде злодій штемпований кайдани волочить; он розбійник катований зубами скрегоче. (ускладнені поширені речення)

4. Перед світом усе те заснуло; тільки де-де православні по  углах стогнали та, стогнучи, за батюшку Господа благали. (ускладнені частини)

5. То не хмара – біла пташка хмарою спустилася. (зіставлення)

6. До москалів – москалики, тільки застогнало, пішли в землю.(наслідок)

7. От я повертаюсь – аж кінь летить, копитами скелю розбиває.(різка зміна подій)

 

IV. Повторення теоретичного матеріалу

 «;» - далекі за змістом ,   поширені,   ускладнення

«’»  - послідовність,   одночасність, можна утворити ССР

 «:»  -   пояснення, -  доповнення, -   причина, можна утворити СПР    

 «-» -   час, умова у першому реченні, -   наслідок, -   результат, -  різка зміна подій

-  зіставлення, можна утворити СПР

 

V.  Закріплення навчального матеріалу

Робота біля дошки. Поставити розділові знаки, накреслити схеми, пояснити смислові зв’язки.

 

1. Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, меж ярами над ставами верби зеленіють.

2. Долітаю – то город безкраїй.

3.  От я повертаюсь – аж кінь летить, копитами скелю розбиває.

4. Аж ось і сам, високий, сердитий,виступає; обок його цариця небога, мов опеньок засушений.

5. От собі читаю, що на скелі наковано: первому – вторая таке диво наставила.

6. Дивлюся: хати над шляхами та городи з стома церквами.

 

VI. Робота  зошитах. Заміни БСР на ССР та СПР.

 

1.  Схаменіться: усі на сім світі – і царята і старчата – Адамові діти.

2. Сади рясні похилилися, тополі по волі стоять собі, мов сторожа, розмовляють з полем.

3. Уживайтесь, бенкетуйте – я вже не почую.

4. Тепер вже я знаю: це той Первий, що розпинав нашу Україну.

5. Дивлюсь я: біла хмара криє сіре небо.

6. Земля чорніє, дрімає розум, серце мліє.

 

VII. Редагування тексту. Вставити пропущені розділові знаки та букви. Обґрунтувати вживання орфограм.

1. Для викрит…я звироднілості й заж…рливості панівної верхівки Т.Шевченко використовує різні сатиричні засоби, а найбіл…ше – сарказм…він наділяє панів емоційно…оцінними епітетами пикаті, пузаті, порівнянням мов кабани годовані, називає їх блюдолизами.

2. Саркастичними коментарями лір…чний герой наділяє царицю, називаючи її цяцею… він розчарований, повіривши її віршомазам, описує її зовнішніст…, удаючись до карикатури – сатиричного засобу: «Мов опеньок засушений,//Тонка,довгонога…»

3. З осудом ставиться оповідач до Петра I й Катерини II…вони зруйнували Запорозьку Січ і запровадили кріпацтво: «Це той первий, що розпинав нашу Україну, а вторая доканала вдову сиротину».

4. Грот…сковим є й кінцевий епізод поеми…у ньому від безглуздого крику царя провалюєт…ся під землю його челядь…без своєї прислуги  він стає жалюгідним, бе…силим і смішним…

 

VIII. Узагальнення вивченого.

Визнач вид складного речення.

1. Дивлюся, цар підходить до найстаршого.

2. І знов лечу понад землею, і знов прощаюся я з нею.

3. Тяжко матір покидати у безверхій хаті,а ще гірше дивитися на сльози та лати.

4. У тім раї, що ти покидаєш, латану свитину з дитини знімають.

5. Тяжко мені стало так, мов я читаю історію України.

6. Далі гляну: у долині, мов у ямі, на багнищі город мріє.

 

 Творча п’ятихвилинка. Продовж вислів Т.Шевченка близько до змісту поеми «Сон», утворюючи БСР.

1. Плач, Україно, бездітна вдовице: (твої діти московською блекотою заглушені)

2. Мати пшеницю на панщині жне – (опухла дитина голодная мре)

3. Дивлюся: (хати над шляхами)

4.  Отаке то приснилось диво: (таке сниться тільки юродивим та п’яницям)

5. Заворушилася пустиня – (мерці за правдою встають)

6. Так от де рай: (золотом облиті блюдолизи)

 

ІX. Підведення підсумків уроку.   Оцінювання.

Рефлексія

1. На уроці я:

- навчився…

- повторив…

- узагальнив…

2.  Найбільший мій успіх – це…

3. Найбільші труднощі я відчув…

4. На наступному уроці я хочу…

 

Домашнє завдання:   1.Виписати 8 БСР із творів Т.Шевченка, накреслити схеми.

docx
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
2700
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку