Урок "Розділові знаки у безсполучниковому реченні"

Про матеріал
Урок розвитку ключових компетентностей учнів із використанням наскрізних ліній: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Здоров’я і безпека». Урок побудований із використанням текстів, вправ, завдань про здоров` я та довкілля.
Перегляд файлу

     Тема: Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні

    (на матеріалі теми «Здоров’я – це ще не все, все інше без нього – ніщо»)

Мета: поглибити і узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові зв'язки між частинами складних конструкцій; закріпити знання про правила постановки розділових знаків у БСР, відпрацювати відповідні уміння і навички; розвивати творче мислення, зв'язне мовлення; активізувати особистісне розуміння учнями поняття «здоров’я»; формувати в дітей ціннісне ставлення до себе, свого життя та здоров’я,довкілля; спрямовувати школярів до свідомого вибору здорового способу життя, до захисту довкілля.

Тип уроку: розвитку основних компетентностей

    Методи й методичні прийоми: словесні( розповідь, інсценізація , бесіда), наочні (перегляд презентації, ілюстрації),практичні(виконання практичних завдань: клоуз-тести, кодування, творчі роботи учнів).

    ФОПД : колективна , групова , індивідуальна.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями,творчі роботи учнів, підручник,зошити.

Наскрізні лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Здоров’я і безпека».

Хід уроку

    І. Організаційний етап уроку. Доброго дня!Доброго здоровя!Сьогодні на   нашому уроці присутні гості, привітайтеся з ними. Запишіть у зошити дату. Класна робота, тему уроку

    ( слайд 1)

  ІІ. Підготовка учнів до засвоєння знань.

Учитель:   Здоров'я - це головна цінність людини. Здоров'я не купиш ні за які гроші. Ви не зможете втілити в життя свої мрії, коли хворі, не зможете повністю реалізуватися в сучасному світі ... І саме про здоров'я, про те, як його зберегти, про роль довкілля та спорту для збереження здоров'я  ми і поговоримо на уроці.

  • Чи всі ви хочете бути здоровими?( звернення до дітей)

  Навряд чи знайдеться хоча б одна людина, що не бажає бути здоровою, не хоче перебувати в гарному настрої й не збирається жити довго. Однак спосіб життя й звички багатьох людей наштовхують на думку, що вони дійсно не бажають, не хочуть і не збираються. Послухайте, будь ласка, одну легенду.

 ( слайд 2)

    Давним – давно на горі Олімп жили Боги.Стало їм нудно, вирішили вони створити людей і заселити планету Земля.Довго думали, якою має бути людина.Один із богів сказав: «Людина повинна бути сильною».Інший сказав: «Людина повинна бути здоровою».Третій сказав: «Людина повинна бути розумною».Але один із богів сказав: «Якщо це все буде у людини, вона буде подібною до нас».І вирішили вони заховати головне, що є у людини,- її здоров'я.Стали вони думати, вирішувати: куди б його заховати?Одні запропонували сховати здоров'я глибоко в синє море, яке треба оберігати, інші – за високі гори, які треба захистити.Один із богів сказав: «Здоров'я треба заховати в саму людину».Так і живе із давніх часів людина людина,намагаючись знайти своє здоров'я.

  • Пояснення епіграфа (слайд 3)

Отже, здоров'я людини залежить від неї самої та від навколишнього середовища.

Учитель: Сьогодні ми узагальнимо матеріал про розділові знаки у безсполучниковому реченні, використавши наш досвід, знання,тексти про здоровя та довкілля. Ви працюєте у групах: «Спорт і здоров'я», «Харчування і здоров'я», «Довкілля і здоров'я». Презентуйте свою групу.Ви матимете змогу оцінити свою роботу у групі протягом уроку, фіксуючи результат  у картці самооцінювання, тому працюйте злагоджено та виважено.Почнемо ми із завдань початкового рівня і дійдемо до творчих міні – проектів.

ІІІ. Первинне закріплення  знань.

  • Для початку перевіримо, чи добре ви пам’ятаєте правила розстановки розділових  знаків у безсполучниковому реченні.

1.«Клоуз-тест». Вам необхідно продовжити речення одним словом ( слайд 4)

  1. Частини складного безсполучникового речення вказують на часову послідовність, то між ними ставиться ....
  2. У другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....
  3.          Друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться

 4.   Частини  складного  безсполучникового речення  віддалені  за змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....

5.Друга частина пояснює  зміст  першої, то між ними ставиться ....

6.У першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

7.  Частини  складного  безсполучникового речення вказують на одночасність подій, то між ними ставиться ....

8. Зміст частин протиставляється чи іставляється, то ставимо…

 (Взаємоперевірка робіт по колу розсадки учасників групи, оцінювання – 0, 25 б. за кожну правильну відповідь). Максимальна кількість -2 бали, слайд 5

Учні перевіряють роботу, виставляють  свій зароблений бал у картку самооцінки.

      ІV. Контроль та самоперевірка знань

        Учитель: Ви вже накопичили достатній рівень знань з даної теми, тому пропоную звернутися до вашого багажу знань.Отже, наступна вправа.

2.«Дерево знань» , слайд 6 (на гілочці прив’язані запитання, представники кожної  із груп відривають  сніжинки  із запитаннями з дерева, на запитання треба дати відповідь безсполучниковим реченням, пояснити тип смислових відношень  у реченнях, працюють у групах – 1 хвилину):

1.Що дають людині фізичне та психічне здоров’я? (Орієнтовна відповідь:Фізичне здоров’я дає гарне самопочуття, бадьорість, силу, психічне здоров’я дарує спокій, чудовий настрій, доброту, веселість)

2.Як треба правильно харчуватись? (Знаю:пережовувати їжу треба ретельно та повільно)

3.Яке значення спорту в житті людини?) (Хочеш довго жити – займайся фізичними вправами кожного дня.)

4.Як треба правильно сидіти за партою?(Треба сидіти не горблячись: хребет не має перенапружуватися.)

5.Яке місце проблем  екології  для здоров’я людини?(Ми страждаємо від втручання людини у природу, більшість хвороб зумовлена бездумною господарською діяльністю людини.)

6.Яке місце спорту у вашому житті?(Я люблю займатися футболом, мій друг віддає перевагу футболу. )

      Після кожного питання триває невелике обговорення запропонованої тези.

 3.Кодування (записати послідовно лише ті номери безсполучникових речень,  у яких треба поставити двокрапку), слайд 7:

1.Дієтологи не втомлюються повторювати: щоденне вживання кисломолочних продуктів покращує травлення.2. Не забувай про лимони, апельсини, малину, липу та мед: в період холодів ці продукти найкраще захистять тебе від простуди та грипу.3. Постійні зміни розпорядку дня призводять до стресового стану, негаразди впливають на твій організм.4. Плануєш свій день - пам’ятай про це.5. Зрозумій: твоє здоров’я –у твоїх руках.6. Я думаю звернути увагу на своє здоров’я і змінити життя на краще ніколи не пізно.

Текст дано на слайді , без розділових знаків.

Учитель: Перевірте правильність коду (слайд 8). Поясніть, чому саме в цих реченнях треба поставити двокрапку ( слайд 9).Обгрунтування .

4. «Мовна  плутанка» (слайд 10).

(сконструюйте зі слів безсполучникові речення, розставте розділові знаки, поясніть свій вибір) .Працюють разом у групі, речення записують на аркуші.
1. здоров'я, щастя, зникає, тікає
2. порядку ,в ,дякуй, здоров’я, зарядці
3. паростки , дерева, не побачиш ,і ,не бережеш

4. хворіють ,не вміють, часто, люди, берегтися

Правильні відповіді (слайд 11).

  1. Здоров'я зникає – щастя тікає.
  2. Здоров'я в порядку – дякуй зарядці.
  3. Не бережеш паростки – не побачиш і дерева.
  4. Люди часто хворіють: берегтися не вміють. 

Після кожного поєднаного прислів’я триває невелике обговорення запропонованої тези.

3.«Чи знаєте ви…» (слайд 12)

Кожний учасник групи  складає безсполучникові речення.Перша група на тему  «Спорт і здоров'я», друга – «Харчування і здоров'я», третя – «Довкілля і здоров'я».Складіть по 3 речення з різними розділовими знаками, підкресліть граматичні основи. Накресліть схему, напишіть вид смислових відношень.

 (Дано час для виконання завдань, лунає заспокійлива мелодія).

Учитель: Перевіряємо, як впоралися (представники груп читають речення та пояснюють розділові знаки).

Учитель: Дійсно, людина біологічно запрограмована на багато більше років життя, ніж відводить собі. Ілля Мечников стверджував: "Людина, яка померла раніше 150 років, вчинила над собою насильство". Завтра може бути вже пізно,так що  давайте думати про своє здоровя і про довкілля вже  сьогодні.Ви отримали випереджувальне завдання :розробити творчі проекти в межах назви вашої групи.Давайте подивимось, як ви впоралися із цим завданням ( слайд 14).

Орієнтовні теми проектів:

Памятка «Щоб менше хворіти – загартовуйся»

План дій «Збережемо довкілля – збережемо здоров’я»

Поради «Хворобу завжди легше попередити, ніж лікувати»

Реклама «Хочеш бути здоровим – рухайся»

Есе «Що означає:бути здоровим…»

Учитель: Ну а зараз пропоную прослухати думку  авторитетного фахівця – лікаря Здоровенького про те , як здійснити профілактику від хвороб у зимовий період.

Поради лікаря Здоровенького

- Доброго дня, шановні діти.Зима – прекрасна пора для розваг та відпочинку.Проте є можливість підхопити ГРВІ.Як вберегтися у даній ситуації? Хочеться нагадати вам декілька порад.Отже…

1.Гуляйте за будь- якої погоди: свіже повітря і фізична активність укріплять ваш організм.

2. Стежте за раціоном, бо збалансоване харчування допоможе залишатись здоровим у холодну пору року.

3.Спіть достатньо і уникайте стресу.

4.Підтримуйте оптимальний температурний режим в оселі.

5.Правильно вдягайтеся.Памятайте: ноги мають залишатись сухими і теплими.

6.Вакцинуйтесь, бо це найефективніший спосіб профілактики грипу.

  Дякую за увагу, а наостанок хотілось би пригостити вас вітамінками – здоровинками.Будьте здорові!

VI. Підсумки уроку. Рефлексія

Питання для рефлексії

  • Які труднощі зустрічалися на уроці  і як  ви їх долали?
  • Що було найцікавіше?
  • Який головний результат вашої діяльності на занятті?

В природі ми лиш часточки малі.
Земля не нам належить — ми Землі!

Вже людство не живе, а виживає,
невже воно цього не помічає?
І той кошмар, який воно створило
Усе живе сьогодні отруїло.
Чи ж не прийшла пора поміркувати,
Як людству на Землі мудрішим стати...

Довкілля — це природний капітал,
Без нього людство жде загибель і провал.
Слід повернутися обличчям до проблеми
І не лише писати про красу поеми,
А зберегти, примножити природу,
Для нас і для майбутнього народу.

Від середовища, в якому ми живемо
Залежить все: здоров’я, і життя,
І наш добробут. Та ми все псуємо,
Яке людей чекає майбуття?

Посадіть, діти, дерево, виростіть квіти,
І ліси посадіть на глухім пустирі.
І Земля вам подякує, буде радіти
Щедро вам усміхнеться і сонце вгорі.

Людина не Бог, а частинка природи
І більше від неї не блага, а шкоди.
Нам треба довкілля своє відновити.
Бо все прийшло в цей світ, щоб житии (поезія Надії Красоткіної)

- Мабуть, кожному відомі мудрі слова Природа одному мати, другому - мачуха. Природа чарує нас своєю красою. Вона викликає радість, здивування, а інколи-смуток. Природа дарує нам продукти харчування, допомагає зміцнити здоров’я. І тому природа потребує нашого піклування.  Берегти природу-це значить берегти життя,усім світом ми повинні боротися проти знищення природи, думати про те, як зберегти воду і повітря, як посадити сади по всій Україні, як знову барвистими квітами прикрасити нашу землю.І, звичайно, все це потребує воістину героїчної праці. А перш за все – доброго серця, невтомних рук та розуміння того, що без щоденної праці для збереження природи нам просто не вижити. Бережіть природу  і будьте здоровими.

VII. Оцінювання. Цінування

 Підведіть підсумки вашої роботи на уроці, заповніть кінцевий результат вашої роботи у картці самооцінювання.

VIII. Інформація про домашнє завдання

Складання письмової розповіді про людей, які подолали свої недуги, і тих, хто їм у цьому допоміг із використанням БСР (обсяг – 1 сторінка).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Карта оцінювання учнем власної участі в роботі групи

Прізвище, ім’я учня ______________________________

                   Тип завдання

Можливий бал

Бал учня

Бал учителя

І. Клоуз - тести

 2

 

 

ІІ. «Дерево знань»

  активно брав участь – 1

  посередньо –0,5 

  неактивно -0

 

 

ІІІ. Кодування

  активно, доповнював усно – 1

  посередньо –0,5

  неактивно -0

 

 

 

 

ІV. Мовна плутанка

 активно – 1

 посередньо –0,5

  неактивно -0

 

 

V. «Чи знаєте ви, що..»

 3 бали  (за три правильні речення,

оцінює вчитель після збирання зошита, але попередньо ви здійснюєте самооцінку)

 

 

VI.Творчий міні-проект

3(ваша самооцінка)

 

 

   Загальна кількість

12

 

 

Карта оцінювання учнем власної участі в роботі групи

Прізвище, ім’я учня ______________________________

                   Тип завдання

Можливий бал

Бал учня

Бал учителя

І. Клоуз - тести

 2

 

 

ІІ. «Дерево знань»

  активно брав участь – 1

  посередньо –0,5 

  неактивно -0

 

 

ІІІ. Кодування

 активно, доповнював усно – 2

посередньо –1

неактивно -0

 

 

 

 

ІV. Мовна плутанка

активно – 1

посередньо –0,5

  неактивно -0

 

 

V. «Чи знаєте ви, що..»

 3 бали  (за три правильні речення,

оцінює вчитель після збирання зошита, але попередньо ви здійснюєте самооцінку)

 

 

VI.Творчий міні-проект

3(ваша самооцінка)

 

 

   Загальна кількість

12

 

 

Карта оцінювання учнем власної участі в роботі групи

Прізвище, ім’я учня ______________________________

                   Тип завдання

Можливий бал

Бал учня

Бал учителя

І. Клоуз - тести

 2

 

 

ІІ. «Дерево знань»

  активно брав участь – 1

  посередньо –0,5 

  неактивно -0

 

 

ІІІ. Кодування

 активно, доповнював усно – 2

посередньо –1

неактивно -0

 

 

 

 

ІV. Мовна плутанка

активно – 1

посередньо –0,5

  неактивно -0

 

 

V. «Чи знаєте ви, що..»

 3 бали  (за три правильні речення,

оцінює вчитель після збирання зошита, але попередньо ви здійснюєте самооцінку)

 

 

VI.Творчий міні-проект

3(ваша самооцінка)

 

 

   Загальна кількість

12

 

 

 

Завантаження...
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
1842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку