Визначення термінів: Основна мотузка – синтетичний трос діаметром 10-12 мм, який можна використовувати для страхування людей, організації перил. Допоміжна мотузка (репшнур) – синтетичний трос діаметром 6-8 мм, який можна використовувати для супроводження людей та вантажів. Ходовий кінець – кінець мотузки, яким зав’язують вузол чи петлю. Корінний кінець – кінець мотузки, який після зав’язування вузла буде нести головне навантаження. Шлаг – один оберт мотузки чи тросу навколо чогось. Перила – заздалегідь підготовлені страхувальні мотузки, за допомогою яких людина організує самострахування та на які вона може спиратися. Петля (відкрита) – кінець мотузки, зігнутий удвічі таким чином, що не перехрещується з самим собою. Напіввузол – одинарне перехрещення двох різних кінців однієї мотузки, або різних мотузок. Страховка – система заходів, спрямованих на запобігання можливості тяжких наслідків в результаті падіння учасника з висоти, неконтрольованого або небажаного переміщення, попадання в загрозливе становище.
«Прямий» — вузол для зв'язування мотузок одного діаметра. Потрібні 2 контрольні вузла. Вузол повинен бути симетричний, не навантажені кінці виходять з однієї сторони вузла. Переваги: в'яжеться дуже швидко та не потребує особливих зусиль. Недоліки: сильно затягується при навантаженні мотузок і потребує багато часу для розв'язання. Тому для мотузок, які підлягають великому навантаженню, його використовувати недоцільно.
«Ткацький» вузол-використовується для зв'язування мотузок однакової товщини, на які не діють великі навантаження. Школярі інколи називають цей вузол "чотири контрольні". Потрібні 2 контрольні вузла. Переваги: в'яжеться дуже швидко та не потребує особливих зусиль. Недоліки: сильно затягується при навантаженні мотузок і потребує багато часу для розв'язання. Тому для мотузок, які підлягають великому навантаженню, його використовувати недоцільно або слід вставити в центр вузла який-небудь предмет (невелику палицю, гілляку, альпіністський карабін і т. д.), який буде перешкоджати сильного затягування.
Вузол «Грейпвайн»-використовується для зв'язування мотузок як однакової товщини. Контрольні вузли не потрібні. Вузол повинен бути симетричний, обидві половинки повинні розташовуватись в одному напрямі. Ненавантажені кінці виходять з вузла в діагональній протилежності. Переваги: Має найбільшу міцність з усіх вузлів для зв'язування мотузки — до 56 %; Надійний. Недоліки: Після зняття навантаження важко розв'язується;Відносна складність зав'язування.
Вузол «Зустрічна вісімка» –Її застосовують, коли необхідно зв’язати мотузки однакові по товщині або зробити петлю. Контрольні вузли не потрібні Вузол повинен бути симетричний. Не навантажені кінці виходять з вузла в діагональній протилежності. Переваги: вузол легко в’яжеться, добре тримає; «не повзе»; надійний. Недоліки:під навантаженням сильно затягується;В’яжеться повільно
«Академічний» вузол –призначений для зв’язування двох мотузок різного діаметру. Потрібні 2 контрольні вузли Вузол повинен бути симетричний. Не навантажені кінці виходять з вузла в діагональній протилежності. Переваги:надійний вузол,легко в’яжеться; під навантаженням не затягується;Недоліки:«повзе» при змінних навантаженнях;
«Провідник» –використовується для організації точок кріплення на базовій мотузціПотрібен 1 контрольний вузол Переваги:вузол легко в’яжеться як на кінці мотузки, так і на серединіможе в’язатися одним кінцем; Недоліки:під навантаженням сильно затягується; «повзе», особливо на жорсткій мотузці;
«Провідник вісімка» –призначений для закріплення мотузки до різних точок опори або для організації петліКонтрольні вузли не потрібніВідстань від вузла до крайньої точки петлі не повинна перевищувати 20 см. Переваги:вузол легко в’яжеться як на кінці мотузки, так і на середині;може в’язатися одним кінцем;«не повзе»;
«Серединний провідник» (Батерфляй, Австрійський провідник)–За допомогою цього вузла легко можна виключити пошкоджену ділянку мотузки. Вузол Серединний провідник використовується під час руху середнього учасника у зв’язці. Контрольні вузли не потрібніВідстань від вузла до крайньої точки петлі не повинна перевищувати 20 см. Переваги:надійний вузол;вузол легко в’яжеться як на кінці мотузки, так і на середині; під навантаженням не затягується; менше послабляє міцність мотузки, чим вузли «Провідник» і «Провідник-вісімка»;Недоліки:важко запам’ятати, потрібна практика;
«Подвійний провідник» («заячі вушка») –для підвищення безпеки та надійності, коли здійснюється підйом або спуск по крутому схилу, при транспортуванні потерпілого, при організації пункту страхування окремих ділянок (підйом + траверс) тощо застосовується вузол Контрольні вузли не потрібніПереваги:утворює подвійну петлю, що збільшує її міцність на розрив; «не повзе»;Недоліки:під навантаженням сильно затягується;
«Булінь» – його можливо використовувати як для закріплення мотузки на опорі (на дереві, камінні, тощо), так і для організації петель, що не затягуються, зокрема, для обв’язки людини. Потрібен 1 контрольний вузол. Переваги:простий та надійний вузол;під навантаженням сильно не затягується;Недоліки:«повзе» при змінних навантаженнях;
Вузол «Стремено» - універсальний допоміжний вузол застосовується для закріплення вантажу, як опора для ноги під час підйому по закріпленій мотузці і при рятувальних роботах. Потрібен 1 контрольний вузол. Переваги:універсальний вузол; вузол легко в’яжеться; після зняття навантаження легко розв’язується;Недоліки:«повзе» при змінних навантаженнях;
Вузол «Штик» -добре тримається на опорі та легко розв’язується не тільки після зняття навантаження чи намоканні, а також і під навантаженням. Потрібен 1 контрольний вузол. Переваги:дуже надійний вузол; легко в’яжеться; майже ніколи не затягується;Недоліки:незважаючи на простоту зав’язування, при накиданні напівштиков можна зробити помилку. Треба стежити за тим, щоб кінець, яким в’яжуть вузол, шов або під, або над закріпленим кінцем;для підвищення надійності вузла рекомендується використовувати не менш трьох напівштиків; не рекомендується використовувати при великих навантаженнях;
Вузол схоплюючий «Прусик» -що він може застосовуватися на мотузці будь-якого діаметру, працює при навантаженні в будь-якому напрямку, і в разі необхідності можна зав’язати однією рукою. Вузол легко ковзає у незатягнутому стані та фіксується, коли петля знаходиться під навантаженням. Потрібен 1 контрольний вузол. Переваги:вузол вільно переміщається; при навантаженні затягується; після зняття навантаження легко приводиться в початковий стан;Недоліки:для вільного зав’язування потрібна практика; погано тримає на жорстких мотузках, зовсім не тримає на заледенівших мотузках, «не любить» ривків на них, оскільки через проковзування витки вузла можуть оплавитися;
Вузол схоплюючий «Бахмана» -даний вузол з успіхом використовується на жорстких та заледенівших мотузках, при знятті навантаження його легше протягувати по мотузці, ніж звичайний Схоплюючий. Потрібен 1 контрольний вузол. Повинно бути не менше 3-х обертів петлею допоміжної мотузки навколо основної і карабіна. Переваги:вузол нескладно в’яжеться; -при навантаженні добре тримає; -після зняття навантаження легко розв’язується; можливо використання як на мокрій, так і на обмерзлій мотузці; можливо зав’язування на одинарній і на подвійній мотузках; Недоліки:працює в одному напрямку;
Вузол «УІАА»-Використовується як гальмівний пристрій для страховки або спуску по вертикальних перилах (спуску потерпілого). На жорсткій мотузці даний вузол не застосовується. Переваги:простий вузол; використовується для страховки (в т.ч. для динамічної) і гальмування мотузки при спуску потерпілого;Недоліки:сильно крутить мотузку;
Вузол «Гарда»-чудовий засіб страховки та практично незамінний при рятувальних роботах на гірському рельєфі. Застосовується для страховки або для створення додаткового гальмівного зусилля при натягуванні перил. Переваги:нескладний вузол; використовується для страховки та гальмування мотузки при спуску потерпілого і при транспортуванні вантажу; застосовується при будь-якому стані мотузки; добре фіксує навантажену мотузку;Недоліки:сильно крутить мотузку;
Питання для самоперевірки1. Як класифікуються вузли за своїм призначенням ? 2. Які вузли використовуються для зв’язування мотузок одного діаметру ? 3. Які вузли слугують для зв’язування мотузок різного діаметру ? 4. Які вузли належать до провідників і де вони використовуються ? 5. Які вузли в’яжуться навколо опори, їх призначення ? 6. Які вузли належать до схоплюючих, а які до допоміжних ? 7. Які можливі порушення можуть бути допущені учасниками змагань під час в’язання вузлів ? 8. Яка кількість штрафних балів відповідає можливим порушенням під час в’язання вузлів ?