Презентація "Туристичні вузли"

Про матеріал
Презентація допоможе ознайомити вихованців гуртка з туристичними вузлами, їх видами, призначенням, технікою в’язання ( вузли для зв’язування мотузок, для утворення петель, схоплюючі, для організації страховки).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Туристичні вузли. КПНЗ «ЦТКЕУМ «Меридіан» КМРКерівник гуртка «Пішохідний туризм» Рєзвова О. С.

Номер слайду 2

Використання туристичних засобів у процесі змагань і під час походів вимагає від туриста наявності високорозвинених вмінь та навичок організації страхування. Основу вмінь організації страхування складають вміння в’язання туристичних вузлів.

Номер слайду 3

Вузли

Номер слайду 4

Визначення термінів: Основна мотузка – синтетичний трос діаметром 10-12 мм, який можна використовувати для страхування людей, організації перил. Допоміжна мотузка (репшнур) – синтетичний трос діаметром 6-8 мм, який можна використовувати для супроводження людей та вантажів. Ходовий кінець – кінець мотузки, яким зав’язують вузол чи петлю. Корінний кінець – кінець мотузки, який після зав’язування вузла буде нести головне навантаження. Шлаг – один оберт мотузки чи тросу навколо чогось. Перила – заздалегідь підготовлені страхувальні мотузки, за допомогою яких людина організує самострахування та на які вона може спиратися. Петля (відкрита) – кінець мотузки, зігнутий удвічі таким чином, що не перехрещується з самим собою. Напіввузол – одинарне перехрещення двох різних кінців однієї мотузки, або різних мотузок. Страховка – система заходів, спрямованих на запобігання можливості тяжких наслідків в результаті падіння учасника з висоти, неконтрольованого або небажаного переміщення, попадання в загрозливе становище.

Номер слайду 5

«Прямий» —  вузол для зв'язування мотузок одного діаметра. Потрібні 2 контрольні вузла. Вузол повинен бути симетричний, не навантажені кінці виходять з однієї сторони вузла. Переваги: в'яжеться дуже швидко та не потребує особливих зусиль. Недоліки: сильно затягується при навантаженні мотузок і потребує багато часу для розв'язання. Тому для мотузок, які підлягають великому навантаженню, його використовувати недоцільно.

Номер слайду 6

«Ткацький» вузол-використовується для зв'язування мотузок однакової товщини, на які не діють великі навантаження. Школярі інколи називають цей вузол "чотири контрольні". Потрібні 2 контрольні вузла. Переваги: в'яжеться дуже швидко та не потребує особливих зусиль. Недоліки: сильно затягується при навантаженні мотузок і потребує багато часу для розв'язання. Тому для мотузок, які підлягають великому навантаженню, його використовувати недоцільно або слід вставити в центр вузла який-небудь предмет (невелику палицю, гілляку, альпіністський карабін і т. д.), який буде перешкоджати сильного затягування.

Номер слайду 7

Вузол  «Грейпвайн»-використовується для зв'язування мотузок як однакової товщини. Контрольні вузли не потрібні. Вузол повинен бути симетричний, обидві половинки повинні розташовуватись в одному напрямі. Ненавантажені кінці виходять з вузла в діагональній протилежності. Переваги: Має найбільшу міцність з усіх вузлів для зв'язування мотузки — до 56 %; Надійний. Недоліки: Після зняття навантаження важко розв'язується;Відносна складність зав'язування.

Номер слайду 8

«Зустрічний» вузол – для зв’язування мотузок одного диаметру. Контрольні вузли не потрібніПереваги: вузол легко в’яжеться, добре тримає; - «не повзе»; надійний. Недоліки:під навантаженням сильно затягується;

Номер слайду 9

Вузол «Зустрічна вісімка» –Її застосовують, коли необхідно зв’язати мотузки однакові по товщині або зробити петлю. Контрольні вузли не потрібні Вузол повинен бути симетричний. Не навантажені кінці виходять з вузла в діагональній протилежності. Переваги: вузол легко в’яжеться, добре тримає; «не повзе»; надійний. Недоліки:під навантаженням сильно затягується;В’яжеться повільно

Номер слайду 10

«Академічний» вузол –призначений для зв’язування двох мотузок різного діаметру. Потрібні 2 контрольні вузли Вузол повинен бути симетричний. Не навантажені кінці виходять з вузла в діагональній протилежності. Переваги:надійний вузол,легко в’яжеться; під навантаженням не затягується;Недоліки:«повзе» при змінних навантаженнях;

Номер слайду 11

«Брамшкотовий» –призначений для зв’язування двох мотузок різного діаметру. Потрібні 2 контрольні вузли Переваги:надійний вузол, легко в’яжеться; під навантаженням не затягується;Недоліки:«повзе» при змінних навантаженнях;

Номер слайду 12

«Провідник» –використовується для організації точок кріплення на базовій мотузціПотрібен 1 контрольний вузол Переваги:вузол легко в’яжеться як на кінці мотузки, так і на серединіможе в’язатися одним кінцем; Недоліки:під навантаженням сильно затягується; «повзе», особливо на жорсткій мотузці;

Номер слайду 13

«Провідник вісімка» –призначений для закріплення мотузки до різних точок опори або для організації петліКонтрольні вузли не потрібніВідстань від вузла до крайньої точки петлі не повинна перевищувати 20 см. Переваги:вузол легко в’яжеться як на кінці мотузки, так і на середині;може в’язатися одним кінцем;«не повзе»;

Номер слайду 14

«Серединний провідник» (Батерфляй, Австрійський провідник)–За допомогою цього вузла легко можна виключити пошкоджену ділянку мотузки. Вузол Серединний провідник використовується під час руху середнього учасника у зв’язці. Контрольні вузли не потрібніВідстань від вузла до крайньої точки петлі не повинна перевищувати 20 см. Переваги:надійний вузол;вузол легко в’яжеться як на кінці мотузки, так і на середині; під навантаженням не затягується; менше послабляє міцність мотузки, чим вузли «Провідник» і «Провідник-вісімка»;Недоліки:важко запам’ятати, потрібна практика;

Номер слайду 15

«Подвійний провідник» («заячі вушка») –для підвищення безпеки та надійності, коли здійснюється підйом або спуск по крутому схилу, при транспортуванні потерпілого, при організації пункту страхування окремих ділянок (підйом + траверс) тощо застосовується вузол Контрольні вузли не потрібніПереваги:утворює подвійну петлю, що збільшує її міцність на розрив; «не повзе»;Недоліки:під навантаженням сильно затягується;

Номер слайду 16

«Булінь» – його можливо використовувати як для закріплення мотузки на опорі (на дереві, камінні, тощо), так і для організації петель, що не затягуються, зокрема, для обв’язки людини. Потрібен 1 контрольний вузол. Переваги:простий та надійний вузол;під навантаженням сильно не затягується;Недоліки:«повзе» при змінних навантаженнях;

Номер слайду 17

Вузол «Удавка» – слугує для жорсткого закріплення мотузки навколо опори. Потрібен 1 контрольний вузол. Повинно бути не менше 3-х обертів ненавантаженого кінця. Переваги:вузол легко в’яжеться;після зняття навантаження легко розв’язується;Недоліки:«повзе» при змінних навантаженнях;

Номер слайду 18

Вузол «Стремено» - універсальний допоміжний вузол застосовується для закріплення вантажу, як опора для ноги під час підйому по закріпленій мотузці і при рятувальних роботах. Потрібен 1 контрольний вузол. Переваги:універсальний вузол; вузол легко в’яжеться; після зняття навантаження легко розв’язується;Недоліки:«повзе» при змінних навантаженнях;

Номер слайду 19

Вузол «Штик» -добре тримається на опорі та легко розв’язується не тільки після зняття навантаження чи намоканні, а також і під навантаженням. Потрібен 1 контрольний вузол. Переваги:дуже надійний вузол; легко в’яжеться; майже ніколи не затягується;Недоліки:незважаючи на простоту зав’язування, при накиданні напівштиков можна зробити помилку. Треба стежити за тим, щоб кінець, яким в’яжуть вузол, шов або під, або над закріпленим кінцем;для підвищення надійності вузла рекомендується використовувати не менш трьох напівштиків; не рекомендується використовувати при великих навантаженнях;

Номер слайду 20

Вузол схоплюючий «Прусик» -що він може застосовуватися на мотузці будь-якого діаметру, працює при навантаженні в будь-якому напрямку, і в разі необхідності можна зав’язати однією рукою. Вузол легко ковзає у незатягнутому стані та фіксується, коли петля знаходиться під навантаженням. Потрібен 1 контрольний вузол. Переваги:вузол вільно переміщається; при навантаженні затягується; після зняття навантаження легко приводиться в початковий стан;Недоліки:для вільного зав’язування потрібна практика; погано тримає на жорстких мотузках, зовсім не тримає на заледенівших мотузках, «не любить» ривків на них, оскільки через проковзування витки вузла можуть оплавитися;

Номер слайду 21

Вузол схоплюючий «Бахмана» -даний вузол з успіхом використовується на жорстких та заледенівших мотузках, при знятті навантаження його легше протягувати по мотузці, ніж звичайний Схоплюючий. Потрібен 1 контрольний вузол. Повинно бути не менше 3-х обертів петлею допоміжної мотузки навколо основної і карабіна. Переваги:вузол нескладно в’яжеться; -при навантаженні добре тримає; -після зняття навантаження легко розв’язується; можливо використання як на мокрій, так і на обмерзлій мотузці; можливо зав’язування на одинарній і на подвійній мотузках; Недоліки:працює в одному напрямку;

Номер слайду 22

Вузол «УІАА»-Використовується як гальмівний пристрій для страховки або спуску по вертикальних перилах (спуску потерпілого). На жорсткій мотузці даний вузол не застосовується. Переваги:простий вузол; використовується для страховки (в т.ч. для динамічної) і гальмування мотузки при спуску потерпілого;Недоліки:сильно крутить мотузку;

Номер слайду 23

Вузол «Гарда»-чудовий засіб страховки та практично незамінний при рятувальних роботах на гірському рельєфі. Застосовується для страховки або для створення додаткового гальмівного зусилля при натягуванні перил. Переваги:нескладний вузол; використовується для страховки та гальмування мотузки при спуску потерпілого і при транспортуванні вантажу; застосовується при будь-якому стані мотузки; добре фіксує навантажену мотузку;Недоліки:сильно крутить мотузку;

Номер слайду 24

штрафи:- неправильно зав'язаний вузол - 60 с (2 бали);- відсутність контрольного вузла - 30 с (1 бал).

Номер слайду 25

Питання для самоперевірки1. Як класифікуються вузли за своїм призначенням ? 2. Які вузли використовуються для зв’язування мотузок одного діаметру ? 3. Які вузли слугують для зв’язування мотузок різного діаметру ? 4. Які вузли належать до провідників і де вони використовуються ? 5. Які вузли в’яжуться навколо опори, їх призначення ? 6. Які вузли належать до схоплюючих, а які до допоміжних ? 7. Які можливі порушення можуть бути допущені учасниками змагань під час в’язання вузлів ? 8. Яка кількість штрафних балів відповідає можливим порушенням під час в’язання вузлів ?

pptx
Додано
4 травня 2023
Переглядів
1320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку