Ми щодня в’яжемо вузли. Можна сказати, з них починається наш день: ми зав’язуємо шнурки черевиків, краватки, пояси. Відправляючись в дорогу, затягуємо мотузкою речі і знову в’яжемо вузли. Коли ми їдемо відпочивати, нас знову переслідують вузли – на речових мішках, наметах,волейбольних сітках, риболовецьких снастях.
З давніх часів до нас дійшло немало вузлів. При археологічних розкопках неодноразово знаходили залишки стародавньої збруї, оснащення кораблів, елементів одягу, зброї, а разом з ними декілька десятків різних вузлів. З появою в першій половині XX сторіччя специфічної діяльності – туризму – техніка в’язання вузлів одержала подальший розвиток. У гірському, пішохідному, водному туризмі та альпінізмі вузли стали не тільки невід’ємною частиною техніки подолання перешкод, але і способом створення тимчасових конструкцій в різноманітних умовах. Вузли стали виконуватися на нових по властивостях матеріалах, з’явилася велика кількість вузлів, невідомих раніше.
Визначення термінів: Основна мотузка – синтетичний трос діаметром 10-12 мм, який можна використовувати для страхування людей, організації перил. Допоміжна мотузка (репшнур) – синтетичний трос діаметром 6-8 мм, який можна використовувати для супроводження людей та вантажів. Ходовий кінець – кінець мотузки, яким зав’язують вузол чи петлю. Корінний кінець – кінець мотузки, який після зав’язування вузла буде нести головне навантаження. Шлаг – один оберт мотузки чи тросу навколо чогось. Перила – заздалегідь підготовлені страхувальні мотузки, за допомогою яких людина організує самострахування та на які вона може спиратися. Петля (відкрита) – кінець мотузки, зігнутий удвічі таким чином, що не перехрещується з самим собою. Напіввузол – одинарне перехрещення двох різних кінців однієї мотузки, або різних мотузок. Страховка – система заходів, спрямованих на запобігання можливості тяжких наслідків в результаті падіння учасника з висоти, неконтрольованого або небажаного переміщення, попадання в загрозливе становище.
Вузли петель. Призначення цих вузлів - утворення петлі, яку можна використовувати для прикріплення карабіну. Всі петлі, крім серединного провідника, використовуються при навантажені петля-мотузка, і тому не можна навантажувати обидва кінці мотузки в різні сторони, що виходять з вузла.
Вузол «Провідник»1. Вузол «Провідник» в’яжеться на кінцях мотузок для закріплення на рельєфі або на страхувальній системі учасника, на кінцях перильних мотузок та кінцях мотузок, що використовуються для самостраховки. Існує два способи в’язання вузла петлею та одним кінцем. Найбільша складність при в’язанні полягає у дотримані умови, щоб мотузки у вузлі не перехрещувалися. Методичні вказівки. Зав’язати петлею дуже просто: достатньо скласти петлею кінець мотузки і нею зав’язується звичайний вузол (як «контрольний»). Затягуючи вузол, необхідно стежити за симетрією (паралельністю) подвійної мотузки у вузлі. В’язання вузла «Провідник» одним кінцем нагадує в’язання зустрічного вузла. Для цього зав’язується контрольний вузол, кінець мотузки перекидається навколо опори і просмикується через вузол назустріч, паралельно дублюючи всі вигини контрольного. Незалежно від способу в’язання, вузол «Провідник» обов’язково потребує наявності контрольного вузла на короткому кінці мотузки!
Вузол «Подвійний провідник» або «Заячі вушка»Вузол «Подвійний провідник» або «Заячі вушка» застосовується для підвищення безпеки та надійності, коли здійснюється підйом або спуск по крутому схилу, при транспортуванні потерпілого, при організації пункту страховки окремих ділянок (підйом+траверс) тощо. Застосовується в основному в альпінізмі і в разі, коли потрібно транспортувати потерпілого вниз на невелику глибину. Методичні вказівки Мотузка складається петлею. На відстані від краю петлі не менше 20 см починаємо в’язати контрольний вузол, але не просмикуємо саму петлю через вузол. Отримуємо вузол «обманка» (якщо потягнути за петлю він розв’яжеться), яка складається з подвійної петлі з одного боку від вузла та одинарної петлі і двох кінців мотузки з іншого. Розправляємо витки мотузки у вузлі і трохи затягуємо його. Одинарну петлю накидаємо на подвійну так, щоб вона опинилася нижче контрольного вузла, і за допомогою подвійної петлі затягуємо вузол. Цей вузол НЕ вимагає контрольних вузлів, але після сильного навантаження його складно розв’язати!.
Вузол «Провідник вісімка»Вузол «провідник вісімка» один з основних в туризмі. Він міцний та надійний. Використовується для в’язання петель на кінцях страхувальної мотузки, для в’язання вусів на особистій страхувальній системі та інших цілей, коли потрібно зав’язати надійну петлю.«Вісімка» застосовується на всіх видах мотузок. Він є відмінним стопором на кінці мотузки: при спуску "дюльфером" вісімка кінцева застосовується для попередження злітання з мотузки. Методичні вказівки. Складену петлю обкрутити навколо обох кінців та, зробивши повний оберт, просмикнути через утворену подвійну петлю. Коли вузол правильно зав’язаний він своєю формою нагадує цифру «вісім». Він НЕ потребує контрольного вузла, так як ніколи не розтягується!
Вузол «Серединний провідник» («Австрійський провідник»)Вузол «Серединний провідник» застосовується в тому випадку, коли необхідно жорстко приєднати середню частину мотузки, яка навантажується з двох боків, при виготовленні нош. Вузол застосовується в тих випадках, коли потрібно зробити петлю на середині мотузки, для створення точки кріплення в разі страховки, або якщо потрібно відокремити перетерту ділянку мотузки. Методичні вказівки. Петлю мотузки двічі обкрутити навколо себе та розкладаємо на площині мотузку так, щоб отримати рисунок, що нагадує цифру 8 в стороні від кінців мотузки. Потім кінець петлі обгортаємо навколо дальнього перехрестя і затягуємо вузол. Контрольні вузли НЕ в’яжуться.
Питання для самоперевірки:1. Назвіть вузли петель, які використовуються в туризмі. 2. Яку функцію виконують вузли петель?3. Де і як застосовують вузли «Провідник», «Вісімка», «Серединний провідник», «Подвійний провідник»?4. Які можливі порушення можуть бути допущені при в’язанні вузлів?5. Які вузли петель потребують в’язання контрольних вузлів, а які ні?