Провідна ідея досвіду Використання інноваційних технологій у процесі вивчення зарубіжної літератури сприятиме активізації навчально-пізнавальної діяльності, спонукатиме до зростання творчої активності, реалізації творчого потенціалу особистості. Завдання Будувати уроки, спрямовані на підтримку і розвиток життєвих компетентностей учнів з метою подальшої адаптації у соціумі, реалізації як творчих особистостей.
Аутотренінг. Скажіть, чи може листя існувати без стовбура, а стовбур без листя? Уявіть, що ви листя, а я стовбур. Отже, я без вас не можу існувати, а ви без мене не опануєте тему. Тож ми повинні працювати у творчому тандемі. Примітка. На дошці вивішується смайл “ Радість ” із побажаннями гарного настрою.
“ Афірмації “ – Короткі позитивні висловлювання (фрази), які при багаторазовому повторенні закріплюють необхідний образ або певну установку в підсвідомості людини. Завдання: створення позитивного настрою Наприклад: Я вірю в себе і свої можливості! Я – особистість творча! Я все можу! Я можу все робити добре! Я володію цим матеріалом! Я здолаю всі перешкоди! Афірмації можна використовувати як на початковому етапі, так і на етапі рефлексії
“ Рефреймінг “ (зміна рамки) Прийом, який дозволяє поглянути на ситуацію з іншого боку , під іншим кутом зору. За допомогою рефреймінгу можна знайти нове розв'язання проблеми, побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації. Наприклад : Поліанна отримала у подарунок із благодійної допомоги замість омріяної ляльки милиці. Погляньте на цю ситуацію з іншого боку, знайдіть в ній позитивне. (Завдяки цьому вона дізналася від батька про “ гру у радість “ )
“ Кластер “ - Стратегія навчання, яка спонукає учнів вільно думати й відкрито висловлюватися на певну тему, спрямована на стимулювання мислення про зв'язки між окремими поняттями. Кластер – це графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними. Може застосовуватися на будь-якому етапі уроку. На етапі актуалізації діти висловлюють і фіксують знання з теми, свої уявлення і асоціації. РАДІСТЬ Щастя Подарунки Близькі люди ц ц ц ц ц ц ц ц цукерки квіти листівки книги мама тато друзі життя
На етапі формування нових знань використання “ Кластера “ допомагає структурувати учбовий матеріал. На етапі рефлексії даний прийом виконує функцію систематизації отриманих знань. Допомогла порозумітися з коханою жінкою Змінила долю на краще Подарувала радість життя Знайшла для сироти нову родину Лікар Чилтон Міс Полі Джон Педлтон Джиммі Бін Як Поліанна змінила світ навколо себе? Преподобний Пол Форд Ненсі Місіс Тарбел Вдова Бентон Місіс Сноу Допомогла усвідомити роль в житті мешканців міста Повернула радість життя після смерті доньки Поклала край жалобі Навчила любити життя в усіх його проявах, бути уважною до оточуючих Допомогла полюбити своє ім’я
“ Карта персонажів “. Метод порівняння героїв. Учні записують імена героїв у колах , їх характеристику – у трикутниках, а в прямокутниках наводять докази за текстом розповіді, що підтверджують ці характеристики. Після виконаної роботи вчитель просить учнів написати свої припущення, як би повівся кожен із цих двох персонажів в одній із ситуацій: а) вони знайшли на дорозі собаку, що заблукав; б) вони потрапили під дощ, а в них є тільки одна парасолька.
ТАК ПРОБЛЕМА НІ Так, саме завдяки цій грі люди навчились бачити хороше в усьому, любити життя у всіх його проявах Чи потрібно було Поліанні розповідати жителям міста про “ гру в радість “ ? Ні, бо ця дитяча гра не для дорослих. У них багато проблем, їм нема коли грати в якісь ігри. АРГУМЕНТИ АРГУМЕНТИ ВИСНОВОК: саме ця дитяча гра розбудила у людях позитивне, навчила радіти життю за будь-яких обставин
“ Блайднес “ Метод блайднес (від англ. – сліпий) спонукає учнів до логічного мислення, розвиває зв'язне мовлення. Алгоритм роботи: розділений на кілька частин текст роздається членам групи; кожен опрацьовує одну-дві частини і повідомляє їх зміст; учні разом вирішують, у якій послідовності потрібно об'єднати уривки, щоб вийшов зв'язний текст; зміст уривку переказують, до нього можна ставити запитання.
“ RAFT “ (роль, адресат, формат, тема) Метод, за допомогою якого текст набуває певної форми; він полягає у визначенні ролі (хто пише лист) , адресата (хто отримує), формату (у якій формі) та теми. 1 крок. Учням даються ролі, які пов'язані зі змістом уроку (герой, письменник, персонаж твору тощо). Коли учні визначать і розроблять зміст своїх ролей, вони мають описати: особистість (хто я і який я), ставлення (що я відчуваю, у що вірю, про що піклуюсь), інформацію (чого ще мені потрібно дізнатися про себе у новій ролі). 2 крок. Учні обирають адресата для свого повідомлення. 3 крок. Учні обирають форму, яка відповідає їхній ролі, адресату й темі. 4 крок. Учні повинні мати можливість “ оприлюднити “ ці повідомлення шляхом усного читання, оголошення, обговорення тощо.
Приклад використання RAFT на уроці Роль (хто пише) Адресат, аудиторія (хто отримує) Формат (у якій формі) Тема (про що це) Поліанна Жителі міста Белдінгсвіл Лист Шукайте позитив у темних проявах життя Поліанна Людство Записка у пляшці Шлях до щастя простий: “ завжди радіти ” Лікар Чилтон Пацієнти Побажання “ Якби на це була моя воля, я виписував би її ― і продавав би в аптеці, як я виписую пігулки ”
“ Піраміда твору “ Метод аналізу художнього твору, який будується за алгоритмом: Ім’я героя твору Два слова, що описують героя Три слова, що описують місце подій Чотири слова, що описують проблему П'ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм упродовж сюжету Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розв'язання проблеми Вісім слів, що описують розв'язання проблеми
Поліанна Веселкова дівчинка Нудне містечко Белдінгсвіл Люди не вміють радіти життю Несе світло і радість усім довкола Приїзд Поліанни, зустріч з дівчинкою, “ гра в радість “ Люди “ прокинулись “, навчились бачити хороше абсолютно у всьому Шлях до щастя дуже простий: завжди радіти, шукати позитив
“ Fishbone “ ( “ Фішбоун “ ) Метод постановки і вирішення проблеми, дозволяє описати і спробувати вирішити ціле коло проблем. Схема “ Фішбоуна ” – риб'ячий скелет: голова – питання, проблема, тема, що підлягають аналізу; верхні кістки – основні поняття теми, причини, які привели до проблеми; нижні кістки – факти, які підтверджують існування сформованих проблем; хвіст – відповідь на питання, висновок
“ Діаманта “ Віршована форма із семи рядків, перший і останній з яких, поняття з протилежним значенням. Схема: 1-й рядок тема (іменник) 2-й означення (2 прикметника) 3-й дія (3 дієслова) 4-й асоціації (4 іменника) 5-й дія (3 дієслова) 6-й означення (2 прикметника) 7-й тема (іменник) Приклад “ Діаманти “ до образу Пендалтона Мовчун Черствий, самотній Злиться, сердиться, сумує Зустріч, Поліанна, прозріння, каяття Радіє, веселиться, всиновлює 6. Турботливий, люблячий 7. Батько
“ Спіч у малюнках “ Метод символічного бачення, використовуючи який учням можна запропонувати такі завдання: намалюйте предмет, який символізував би твір чи був би символом літературного героя; визначте колір уривка поезії; намалюйте ілюстрацію до твору, допустивши помилку в зображуваному, та запропонуйте своїм товаришам знайти цю помилку. Важливе має пояснення та тлумачення дітьми створених ними символів.
Символи твору “ Поліанна “ Поліанна володіла всіма найкращими рисами характеру, які ми маємо виховати в собі, щоб уміти знайти ключик до кожного людського серця Поліанна, як сонце, осяяла життя жителів міста, бо несла світло і радість усім Якщо доля подає вам лимон, спробуйте зробити з нього лимонад. Так можна перефразувати головну ідею твору “ Веселкова дівчинка “ – так назвав Поліанну Джон Пендалтон “ Маленька дівчинка затанцювала вогниками в моєму житті, осяяла мій похмурий старий світ “
“ Скрапбук “ Метод розвитку творчої діяльності учнів. Скрапбук це “ альбом “ з фотографіями, фотоколажами, декорований картинками, малюнками, замітками, афоризмами та іншим, для того, щоб розкрити сенс виучуваної теми. Сторінки такого “ альбому “ зазвичай оформляються за певними темами, літературними напрямами, за творчістю письменника, за образом літературного героя.
Мозаїка Завдання для творчих груп: із записаних на окремих папірцях слів скласти вислів, пояснити його. Кінцевий результат: І група. Краса душі людської порятує світ. ІІ група. Поліанна – це путівник, рятівник, ангел, який розбудив у людях позитивне. ІІІ група. Е. Портер спонукає замислитися над тим, як треба ставитися до себе, до труднощів у житті й до людей, які тебе оточують.
“ Фанфік “ Творча робота учня, пов'язана з текстом твору; власне доопрацювання твору. Варіанти написання фанфіків: “ Добудую твір “, “ Стаю співавтором “ Написати пролог, епілог, додати пейзаж, портрет, ліричний вступ, філософські роздуми тощо. Подати власну версію передісторії, змальованих у творі подій… “ З епохи в епоху “ Адаптувати героя в нашому часі, з'ясувати актуальність порушених автором проблем. “ Фанфіки – дебати “ Викласти власне бачення образів твору, порушених у ньому проблем Моє слово на захист героя (письмове обстоювання героя) Мої поради героєві (лист із дружніми порадами) Дискутую з персонажем (опис учинків або життєвих позицій героя, з якими не згоден юний читач)
Результативність Рівень навчальних досягнень учнів має позитивну динаміку. Підвищення рівня особистісного статусу всіх школярів. Зростання інтересу до літератури як до мистецького явища та до зарубіжної літератури як до шкільного предмета. Ріст читацької та творчої активності школярів. Активна участь учнів у позакласних заходах (тижнях, декадах, конкурсах). Ефективність роботи з обдарованими дітьми: учні-переможці та призери районних олімпіад, обласного конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН , призери міжнародної гри-конкурсу “ Русский медвежонок - языкознание для всех “.
Рівень навчальних досягнень Клас Кількість учнів Початковий рівень (%) Середній рівень (%) Достатній рівень (%) Високий рівень (%) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 8-А 16 6,2 37,5 37,5 18,8 8-Б 16 6,2 43,8 25 25 5 22 4,5 31,9 40,9 22,7 РОСІЙСЬКА МОВА 8-А 16 12,5 43,8 37,5 6,2 8-Б 16 12.5 43,8 31,2 12,5
Викладати це мистецтво, а не ремесло у цьому самий корінь учительської справи. Перепробувати десять методів і виробити свій, переглянути десять підручників і не триматися жодного неухильно от єдино можливий шлях живого викладання. Вічно винаходити, вимагати, удосконалювати от єдиний можливий курс сучасного вчителя. М.А. Рибникова