Мета уроку поглибити знання учнів про види присудків; про способи вираження простих і складених дієслівних присудків; розвивати навички виразного читання, удосконалювати вміння учнів знаходити в реченні та пояснювати способи вираження простих і складених дієслівних присудків; сприяти вихованню патріотичних почуттів, любові до свого краю.
Виконати тестові завдання 1. Складений підмет вжито в реченні А Бабине літо чекатиму з нетерпінням. Б Вабить знов мене Чумацький Шлях. В Три явори посадила сестра при дорозі. Г Між дорогою і полем піднялися бур’яни. 2. Складений підмет вжито в реченні А «Тореадори з Васюківки» прочитано на одному подиху. Б Вологий дим кошлатими клубками котився по землі. В Бабине літо висіло на вітах, як прядиво. Г Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою. 3. Складений підмет вжито в реченні А Золоті плями на стіні заселяють кімнату радістю. Б Місяць із сонцем ніжну бесіду веде про свої зірки. В Оранжево-фіолетові хмари відгрібають зі сходу ніч. Г Знову в серці дивовижно щастя з мрією сплелись.
Складений іменний присудок (Дієслово зв'язка + іменна частина) Дієслово - зв'язка Іменна частина Приклад Дієслово бути (був, є, буде) та дієслова з послабленим лексичним значенням: робитися, вважатися, ставати тощо. іменник Людина стає людиною тільки серед людей. прикметник З усіх утрат утрата часу найтяжча. числівник Вітчизна в нас одна. займенник Я не така, щоб зрадити людину. дієприкметник Добром і любов'ю думка моя наповнена.
Складений дієслівний присудок (допоміжна + основна частина) Основна частина Допоміжна частина Приклад неозначена форма дієслова (інфінітив) допоміжні дієслова Прагну життя прожити совісно. прикметники та дієприкметники Він ладен стати на захист своєї Батьківщини. присудкові прислівники Без знань не можна вступити до вузу. стійкі сполучення слів Ніхто не в силі нам заважати.
Виконайте тестові завдання. 1. Присудок виділено в реченні А Бажання творити живе в мені давно. Б Творити — це давати життя чомусь новому. В Ми поїдемо в Карпати творити чудо на полотнах. Г Кожний творить щось своє, робить ніби мале якесь діло. 2. Присудок виділено в реченні А Малювати — моє захоплення, моя любов. Б Туристи сіли перепочити на кілька хвилин. В Заповіт любити дає своїй дитині кожна мати. Г Усе життя я чекатиму від тебе, мила, доброї звістки. 3. Присудок виділено в реченні А Завдання стежити дали невчасно. Б Дбаймо про чистоту свого мовлення! В Мої друзі поїхали до моря відпочити. Г Любити — велике мистецтво й пожертва
Знайдіть у кожному реченні присудок, визначте його тип і спосіб вираження . Не можуть душу зігрівати ті, хто не палають, не горять (В. Симоненко). 2. Не може при добрі той жить, хто хоче злу й добру служить (І. Франко). 3. Пісню змагання уперту, дзвінку я хочу відбити у кожнім рядку (Д. Павличко). 4. Ми звикли друзів зустрічати на повну глибочінь сердець (Л. Дмитерко). 5. Хочеш їсти калачі — не сиди на печі. (Нар. тв.).
Домашнє завдання Тестові завдання І. У якому з поданих речень підмет виражений нерозкладним словосполученням (складений підмет)? Дружба народів – це злагода й мир. Двоє учнів вдало пройшли естафету. Тарас Шевченко мріяв про незалежність України. ІІ. У якому реченні простий присудок виражений фразеологізмом? На уроках він завжди активний. Я буду жити, бо жива мета. Сергій накивав п'ятами з уроку.
Тестові завдання (продовження) ІІІ. З'ясуйте у якому реченні простий підмет виражений прикметником? Майбутнє буде щасливим. Ось піднялося нарешті сонце. Невиконане залишилось невиконаним. ІV. У якому реченні наявний підмет і присудок? Хотілося б бути людиною. Осінній Київ. Земля дарує нам свої щедроти.
Тестові завдання (продовження) VІІ. Знайдіть речення, в якому інфінітив входить до складу складного дієслівного присудка. Письменники прагнули звеличити людину. Дівчата присіли спочити. Вони думають про майбутнє. VІІІ. Знайдіть речення із складеним іменним присудком. Кожна людина талановита. Жду тебе, моя доле. Вмій керувати своїми емоціями.