Проєктна діяльність як засіб розвитку
навчально-виховної системи ОЦЕВУМу
Сучасне життя не стоїть на місці. Зміни, події за останні роки в нашій країні, вимагають іншого підходу до навчання. На перший план виходить особа вихованця, його здібність до самовизначення і самореалізації, до самостійного ухвалення рішень і доведення їх до виконання, до аналізу власної діяльності.
Останнім часом зростає популярність проєктної діяльності та все ширше входить у освітній процес. Через це збільшується кількість підходів до тлумачення його значення.
Проєктна діяльність – це конструктивна і продуктивна діяльність особистості, спрямована на розв’язання життєво значущої проблеми, досягнення кінцевого результату в процесі цілепокладання, планування і здійснення проєкту. Проектна діяльність належить до унікальних способів людської практики, пов’язаної із передбаченням майбутнього, створення його ідеального образу, здійсненням та оцінкою наслідків реалізації задумів. Вона забезпечує продуктивний зв’язок теорії і практики в процесі навчання і виховання; сприяє формуванню в учнів життєвих компетенцій.
Робота над проєктами надихає педагогів шукати та віднаходити багато нових питань для обговорення, бути винахідливішими, робити навчальний процес інтенсивнішим та цікавішим. Саме метод проєктів є одним із найголовніших компонентів педагогічної системи розвитку творчих здібностей у процесі виховання підростаючого покоління.
Метод проєктів – це метод в основі якого лежить розвиток пізнавальних, творчих навичок дітей, умінь самостійно удосконалювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, критично мислити.
Робота над проєктом складається з таких етапів:
Розрізняють:
- дослідницький проєкт, який включає обгрунтування актуальності обраної теми; визначення мети, завдань дослідження, гіпотези з наступною її перевіркою, аналіз отриманих результатів; використання таких дослідницьких методів, як лабораторний експеримент, моделювання, соціологічне опитування та інші;
- інформаційний проєкт, спрямований на збирання інформації про певний об’єкт, явище з метою аналізу, узагальнення і представлення її широкій аудиторії. Результатом такого проєкту може бути публікація в ЗМІ, зокрема в Інтернеті;
- творчий проєкт, який передбачає максимально вільний і нетрадиційний підхід до оформлення результатів. Це можуть бути альманахи, театральні виступи, витвори образотворчого або декоративно-ужиткового мистецтва, відеоролики;
- рольовий (ігровий) проєкт. У ньому учасники беруть на себе ролі літературних або історичних персонажів. Результат проекту залишається відкритим до самого закінчення;
- практично орієнтований проєкт, націлений на соціальні інтереси самих учасників проєкту або зовнішнього замовника. Результат заздалегідь визначений і може бути використаний у житті гуртківців, міста чи держави.
За предметно-змістовими ознаками:
За кількістю учасників (індивідуальний, парний, груповий, колективний, масовий).
За тривалістю в часі:
Обов’язкові вимоги до сучасного визначення проєкту:
Кінцевий результат проектної діяльності вихованців може бути представлений у вигляді: відеофільму, кліпу, електронної газети, колекції, моделі, статті, сценарію, казки, колективної творчої роботи (витвору декоративно-прикладного та образотворчого мистецтва).
З точки зору педагога, проєктна діяльність – це освітня технологія, націлена на придбання вихованцями знань у тісному зв’язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних умінь та навичок завдяки системній організації проблемно-орієнтованого навчального пошуку, це засіб розвитку, навчання і виховання, що дозволяє розвивати і формувати в учнів специфічні вміння, а саме:
Отже, час особистісно-орієнтованих технологій, а зокрема проєктних технологій, прийшов, і вміння використовувати цей метод – це показник високої кваліфікації і прогресивної діяльності педагога, спрямованості на творчий розвиток вихованців, і підготовку їх до дорослого життя в суспільстві.
На мою думку метод проєктів підсилює та заохочує щире прагнення дітей до навчання, а отже, на практиці є надзвичайно ефективним. Проєктування завжди особистісно орієнтоване та дозволяє вчитися на власному досвіді й досвіді інших учасників у конкретній справі, а не занурюватися у навчальну діяльність.
У проєкті діти стають основними дійовими особами освітнього процесу, вони є рівноправними учасниками творчого колективу. Це дозволяє їм об’єднуватися за інтересами, забезпечує різноманітність рольової діяльності. Метод проєктів дає можливість залучати до освітнього процесу не тільки дії та думки вихованців, але й їхні почуття.
Враховуючи питання проблеми, над якою працює наш заклад,
та зміст освітнього процесу в закладі позашкільної освіти, колектив ОЦЕВУМу зосередив увагу на проєктній діяльності як ефективній формі розвитку творчої особистості. Керівники гуртків впроваджують проєктну діяльність в освітній процес з урахуванням особливостей дітей, власного досвіду та реальних умов.
Наприклад із напряму декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва:
Мета створення проєкту: навчити вихованців створювати модульну картину. Розширити знання з малюнку та живопису. Активізувати творчу діяльність та фантазію. Розвивати вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження, працювати індивідуально та в колективі. Виховувати морально-естетичне ставлення до світу, бережне ставлення до природи. Прищеплювати любов до власної творчості.
Мета створення проєкту:
Забезпечити засвоєння учнями знань про квіти-первоцвіти, їх особливості росту, структури, їх збереження. Ознайомити з Червоною книгою, законами захисту рослин та тварин України. Закріпити і удосконалити вміння дітей читати схеми, співпрацювати при виконанні групових завдань;
Розвивати спостережливість, пам’ять, образне мислення, уміння аналізувати, розвивати моторику рук, окомір;
Виховувати комунікативні вміння, стимулювати моральні переживання, взаємне навчання, зацікавленість в успішності товариша (ланкова форма-організаційно навчальної діяльності).
Мета створення проекту: навчитися виконувати рослинні та зооморфні прикраси (стильну біжутерію), дати поняття про мініатюру в скульптурі, навчити виконувати кругле декоративне зображення в різні способи, розвивати вміння передавати характер зображення засобами мистецтва. Розширювати знання учнів про дизайн, як мистецтво створення краси, поглиблювати знання учнів щодо особливостей побудови тварин.
Використання методу проєктів у освітньому процесі сприяє кращому засвоєнню вихованцями знань в тому чи іншому напрямі з художньо-естетичного виховання, а також виробленню у них вмінь і навичок самостійно знаходити та користуватися різними джерелами інформації.