Просвітницький захід для педагогічних працівників "МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я: ДОПОМОГТИ НЕ МОЖНА НАШКОДИТИ

Про матеріал
Захід орієнтований на педагогічних працівників. Дозволяє обговорити важливі аспекти збереження ментального здоров’я, розумінні емоційного стану дитини, своєчасної кваліфікованої допомоги.
Перегляд файлу

Гнатенко О.І,

соціальний педагог

Криворізький ліцей №127

м. Кривий Ріг, Дніпропетровська  область, Україна

 

ПРОСВІТНИЦЬКИЙ ЗАХІД ДЛЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

«МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я:

ДОПОМОГТИ НЕ МОЖНА НАШКОДИТИ»

Опис методичного матеріалу:

Захід орієнтований на педагогічних працівників. Дозволяє обговорити важливі аспекти збереження ментального здоров’я, розумінні  емоційного стану дитини, своєчасної кваліфікованої допомоги.

Цілі і завдання:

-         звернути увагу на розуміння почуттів інших людей, що виникають у проблемних ситуаціях;

-         познайомити з вправами та техніками само підтримки у складних ситуаціях;

-         знайти спільне в прийомах педагогічного спілкування з дітьми за кордоном і в Україні;

-         обговорити проблемні питання, пов’язані із взаємодією з  членами сімей військовослужбовців, дітьми, загиблих військовослужбовців.

Форма проведення: дискусія у рамках роботи кіноклуба медіапросвіти з прав людини Docudays UA.

Методи роботи: бесіда, вправа-гра, обговорення.

Методи мотивації: заохочення і емоційне стимулювання.

Хід проведення

Привітання учасників і учасниць. Окреслення мети та завдання освітнього

заходу. Правила роботи групи.

Мета: сприяти створенню атмосфери довіри та доброзичливості для конструктивної  роботи.

Модератор представляється, вітає учасників/учасниць і ознайомлює з метою та завданнями освітнього заходу, правилами роботи групи та спілкування на час роботи, обговорює з учасниками/учасницями значення та план заходу.

За бажанням та пропозиціями учасників/учасниць перелік запропонованих правил

 • активність та залучення до групового процесу;

• взаємодія;

• піднята рука = хочу висловитися;

• брати слово за бажанням;

• «вільна нога» (за потреби) тощо

може бути доповнений чи змінений.

2. Знайомство та очікування

Мета: знайомство учасників та учасниць заняття, формування атмосфери емоційної довіри та безпеки.

Метод роботи: самопрезентація.

Необхідні матеріали: презентація.

Модератор представляється, вітає учасників/учасниць і ознайомлює з метою та завданнями освітнього заходу, правилами роботи групи та спілкування

Пропонує учасникам і учасницям представитися ( проговорити ім’я, прізвище, місце перебування, сферу професійної діяльності), а також дати

відповіді на такі запитання:

• для чого я тут;

• які очікування від себе, групи та модератора.

3. Визначення основних понять – «надзвичайна ситуація», «стрес», «травма»,  «травматичний стрес».

Мета: активувати та розширити знання про головні характеристики понять та

обговорити основні положення, важливі для розуміння та врахування в роботі з дітьми у  період війни.

Метод роботи: повідомлення модератора мозковий штурм, колективне обговорення.

Інформаційне повідомлення

Ми всі стали свідками початку війни, у кожного є травматичні події в житті. Що відбувалося з вами після того, як ви пережили травмуючи подію?

Подібні проблеми після травматичної події є цілком природними як для дітей, так і для дорослих. Побачивши щось жахливе вам здається, нібито ви переживаєте це знову й знову, коли щось нагадує вам про побачене, хоча ви розумієте, що насправді нічого не відбувається. Ці відчуття неприємні і люди зазвичай намагаються їх уникати, не хочуть думати та говорити про те, що трапилося, навіть зі своїми рідними. Якщо ви так почуваєтеся, це не означає, що ви божеволієте. Насправді, це означає, що ви такі як більшість інших людей. Хоч би як би ви намагалися позбутися спогадів, вони можуть повертатися – можливо у ваших снах, або ж коли ви чуєте гучні звуки чи через інші речі, що нагадують вам про страшну подію. Є багато факторів, які нагадують про травматичну подію, уникнути їх навряд чи вдасться. Вміння розпізнавати нагадування є важливим першим кроком для людей, що бажають повернути відчуття контролю, і цю навичку треба опановувати.

Вправа «Безпечне місце». https://www.youtube.com/watch?v=UJC2Ee4skoI

Нагадування ситуацій, породжених війною, можуть бути такі: місця; люди, ситуації, звуки, запахи. Сформуйте якнайповніший список нагадувань.

Термін «травма» використовується для опису емоційного стану дискомфорту та стресу. Психотравма може бути спричинена:

- подіями, які становлять небезпеку для життя, серйозного ураження тіла чи

сексуального скривдження (особа може бути жертвою події, її свідком чи довідатися про травматичну подію, що сталася з рідними, зокрема про смерть чи загрозу життю);

- сильними стресовими подіями, що перевершують ресурси подолання їхніх наслідків  та залишають «рану» у психіці;

- спогадами про незвичний катастрофічний досвід, травматичну подію, які порушили  почуття безпеки та цілісності людини

Пропоную вправу «Безпечне місце». Сядьте зручно, за бажанням закрийте очі,  https://www.youtube.com/watch?v=UJC2Ee4skoI

Модератор: Біологічна функція стресу – адаптація. Інтенсивність стресу може бути різною: від мінімальної до надмірної. На ранній стадії розвитку стресу зазвичай поліпшуються загальне самопочуття та стан  здоров'я в цілому. Але посилюючись, стрес сягає свого апогею. Цю точку можна назвати оптимальним рівнем стресу, бо якщо стрес зростає і надалі, то завдає шкоди для організму. Види стресу за Г. Сельє:

еустрес (дослівно «хороший стрес»; синонім «конструктивний стрес») – захисна реакція організму, яка протікає без істотних «втрат» для нього, тобто з мінімальними витратами, збагачує людину усвідомленням своїх реальних можливостей; дистрес – надмірний стрес; деструктивний стрес, перебування в стані обмеження  або утиску; є захисною реакцією організму, яка завдає збитків для організму, ослаблює його  можливості; виявляється в нездатності адаптуватися до стресових ситуацій та спричинених ними наслідків, а також у дезадаптивній поведінці. Чим більшою є інтенсивність і тривалість або повторюваність стресової дії, тим вище  вірогідність переходу еустреса в дистрес.

Перегляд фільму

Пропоную переглянути документальний фільм з колекції кінофестивалю Docudays UA «Щось прекрасне лишилося позаду» режисера  Катріне Філп.

-         Про що фільм?

-         Де в Україні можна тримати психологічну підтримку?

-         Чому люди не звертаються по кваліфіковану допомогу?

-         Що треба змінити в напрямку збереження ментального здоров’я?

Інформаційне повідомлення

    В Україні мало реабілітаційних центрів, які надають подібну допомогу дітям та членам сім’ї, які зазнали втрати. Рідні люди не знають, як допомогти дитині пережити горе. Діє багато закладів з фізичного відновлення для військовослужбовців, однак існує гостра потреба з психологічної реабілітації. Військові та ветерани, які повертаються до цивільного життя, потребують опори та допомоги в пошуку нових цінностей та сенсів життя. Попри надважкі виклики для психіки на тлі війни, багато українців досі вагаються, чи звертатися по професійну допомогу. Вони бояться, мають упередження щодо роботи психологів, не довіряють їм і не вірять, що це може допомогти. Психологи дають людям інструменти, які ті надалі можуть завжди застосовувати самостійно. Це як милиці – нога ще гоїться, але вже є на що спертися, поки не відбудеться остаточне одужання.

Ознайомлення з програмою  «Сета» - Програма СЕТА – це програма психологічної підтримки людей, які зазнали наслідків військового конфлікту в Україні та переживають сильний стрес. Наслідки цього стресу можуть проявлятися в неприємних спогадах про минулі події, що супроводжується тривогою, занепокоєнням, почуттям смутку і самотності.

Як справитися зі стресом http://www.ceta.org.ua/program/

Ознайомлення з програмою «Ти як?»

Вправа «Малювання спіралі»

Це принесе ясність у ваші думки і життєві процеси, допоможе зняти втому, досягти переключення з важкої теми..

Підведення підсумків, рефлексія

Чим раніше дорослі, які опікуються дитиною, або педагогічні працівники помітять у дитини симптоми, що вказують на її неспроможність самостійно впоратися з травматичним досвідом, і своєчасно нададуть їй першу психологічну допомогу (ППД) та, за потреби, переспрямують до відповідних фахівців, які працюють із ГСР та ПТСР, тим ефективнішим буде процес відновлення розвитку та життєдіяльності дитини до адекватного рівня.

Вправа  «Думки по колу». Прошу по колу, висловити свої емоції, передати настрій, враження від заходу.

Модератор дякує за участь та завершує захід.

 

docx
Додав(-ла)
Гнатенко Олена
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
26 лютого
Переглядів
459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку