. Ресурси і потреби. Підприємницька діяльність.

Про матеріал
Формувати економічне мислення зобувачів освіти вчити системно і конструктивно мислити, приймати адекватні рішення, активізувати пізнавальну діяльність,а також розширювати уявлення здобувачів освіти про доходи і витрати, ресурси і потреби; розвивати компетентність здобувачів освіти з різними здібностями.
Перегляд файлу

Тема. Ресурси і потреби. Підприємницька діяльність.

Мета. Формувати економічне мислення, дати елементарні основи економічних знань; вчити системно і конструктивно мислити, приймати адекватні рішення, активізувати пізнавальну діяльність; розширювати уявлення учнів про доходи і витрати, ресурси і потреби; розвивати компетентність учнів з різними здібностями у швидкому обчисленні і вмінні розв’язувати задачі, творче мислення, навички обґрунтовувати власні думки при організації колективної розумової діяльності; виховувати уміння орієнтуватись у нестандартних ситуаціях, проявляти ініціативу, бути в майбутньому господарем рідної землі.

 

Обладнання. Надруковані таблиці з економічними поняттями (ресурси, потреби, підприємець, доходи, затрати, прибуток), тестові завдання для групової роботи, картки для інтерактивної гри, умовні гроші, планшетки для зворотнього зв’язку, ілюстрація з казковим героєм Гномом Економіком, кольорові картки для диференційованої роботи над задачами і над діаграмною задачею, овочі для економічної гри "Я-підприємець".

 

Структура уроку.

 

1. Організація класу.

– Діти, запрошую вас на урок казкової економіки.

 

2. Актуалізація опорних знань.

2.1. Робота над девізом уроку. Очікування результату (2хв.)

– З’єднайте слова у словосполучення за змістом і ми дізнаємось, як будемо працювати сьогодні на уроці. (Слова написані на дошці в 2 стовпчики, учні з’єднують їх за змістом. Слово "результат" на початку уроку залишається без пари. "Нові знання, чудовий настрій" вчитель відкриє при підведенні підсумку уроку.

 

ПРАЦЮЄМО ПРАВИЛЬНО

МІРКУЄМО ОХАЙНО

ВІДПОВІДАЄМО НОВІ ЗНАННЯ,ЧУДОВИЙ НАСТРІЙ

ПИШЕМО ТВОРЧО

РЕЗУЛЬТАТ ШВИДКО

(З’єднати так: працюємо творчо, міркуємо швидко, відповідаємо правильно, пишемо охайно)

 

– Якого результату ви чекаєте від нашого уроку економіки? (позитивні емоції, гарні оцінки, нові відомості про економіку, набуття нових знань).

 

2.2. Загадка про гнома.(1 хв.)

– Відгадайте, про якого казкового героя йде мова.

Живе у великій дружній родині, має багато друзів у лісі, маленький, розумний, дружить з гарною дівчинкою, яку мачуха вигнала з дому.

– А скільки всього гномів живе у цій казці?

– До нас на урок сьогодні прийшов найрозумніший Гномик Економік. (вчитель демонструє ілюстрацію). Він не тільки розумний, але й дуже добрий. У нього багато друзів. І ось одного разу сталася з ним така історія.

 

2.3. Створення проблемної ситуації. (3 хв.)

Була якось в лісі велика злива. Гномик Економік разом із своїм другом Вінні-Пухом пішов по лісу подивитися, може комусь допомога потрібна? Після бурі дерева похилилися, гілки у багатьох поламалися. Найбільше постраждали мурахи. Їх мурашник геть зруйнувався. То ж мурахи-бідолахи почали лагодити свою будівлю і відновлювати своє господарство. Хто паличку тягне, хто хвоїнку несе. Працюють разом. Ходи прочищають, дах зводять. І все в них виходить дружньо і вдало. Дивиться на роботу мурах Вінні Пух і каже:

– Збудуймо і ми будинок для наших друзів.

– А ти вважаєш, ми зможемо побудувати щось самі? – спитав гном.

– Звичайно. А що нам треба? Сила і уміння. Я – сильний ведмідь. Наламаю гілок. А ти розумний гном. Ти будинок збереш.

 

– Чи згідні ви з Вінні Пухом? (ні)

– Що необхідно для будівництва? (ресурси).

– Що таке ресурси? (це сукупність матеріалів і сил, які необхідні для створення товарів).

– Які є види ресурсів? (природні, капітальні, трудові). (Класифікація і термін "ресурси" демонструються на таблиці.)

– Поясніть, що відноситься до кожної групи ресурсів.

Природні – це тіла і сили природи, які можуть бути використані для господарювання.

Капітальні – це обладнання (машини і інструменти), які використовуються для господарювання.

Трудові – це люди певного віку, які здатні працювати.

 

2.4. Робота в парах.(3 хв.)

– Попрацюємо в парах. Учні першого ряду записують, які природні ресурси необхідні нашим друзям для будівництва.

(Земля, деревина, пісок, глина, вода).

Учні другого ряду, працюючи в парах, записують капітальні ресурси.

(Вантажні машини, підйомний кран, інструменти).

Учні третього ряду записують трудові ресурси.

(Люди різних професій – будівельники, маляри, столяри, електрик).

– Давайте перевіримо. (Учні зачитують свої відповіді).

 

2.5. Гра "Мікрофон". (3 хв.)

– Давайте допоможемо нашим друзям – гному і ведмедику – більше дізнатися про різні оселі.

Питання і відповіді у мікрофон:

1. Чим гарний багатоквартирний будинок? (Є багато сусідів, можна спілкуватися і є до кого звернутися по допомогу).

2. А будинок у селі? (чисте повітря, власний сад і город, свійські тварини – економія на продуктах харчування).

3. В якому краще жити – у цегляному, блочному чи дерев’яному? (у цегляному – він краще зберігає тепло).

4. У якій місцевості краще побудувати житло? (де поряд багато зелених насаджень, є магазини, базар, школа, дитячий садок).

5. На якому поверсі краще жити старим людям? (на першому чи другому. Якщо не працює ліфт – легше підніматися до своєї квартири).

6. Які матеріали для внутрішнього ремонту корисніші – натуральні чи синтетичні? (натуральні – вони менше шкодять здоров’ю людини).

7. Як зробити повітря в оселі чистим? (регулярно робити вологе прибирання, провітрювати приміщення, поставити вазони з кімнатними рослинами).

8. Яке освітлення в домівці необхідне? (на письмовому столі – настільна лампа, верхнє освітлення кімнати, торшер чи бра біля крісла для читання).

– Зробимо висновок – для чого нам необхідна домівка?

(Висновок – домівка допомагає виживати і бути здоровим. Щоб побудувати зручну оселю,треба економічно мислити і діяти.)

 

3.Робота в групах(тести).(4 хв.)

–Дати відповідь на питання – для чого вчити науку економіку – нам допоможуть тести, які ви виконаєте, працюючи в групах.

 

1 група "Розумники"

– Допишіть визначення:

Економіка – це наука про...

– школу

– читання

– малювання

– господарську діяльність.

 

2 група "Всезнайки"

Економіка допомагає, щоб життя...

– розвивалося

– закінчувалось

– підтримувалось

– погіршувалось.

 

3 група "Юні підприємці"

Економіка навчає людину...

– планувати роботу

– грати на гітарі

– організовувати бізнес

– організовувати відпочинок

– як стати багатим

– як збідніти.

Висновок:

– З якою метою ми з вами вивчаємо економіку? (Щоб набувати знань, необхідних для повсякденного життя з метою його покращення і процвітання нашої держави).

 

4. Робота над поняттям "потреба". (Вчитель демонструє це поняття на таблиці). (1 хв.)

– Уявіть собі, що Гномик Економік і Вінні Пух вже побудували оселю, тобто реалізували свою потребу у житлі.

– Пригадайте, що таке "потреба"? (необхідність в чомусь).

– Які є потреби? (духовні, матеріальні, фізіологічні).

4.1. Інтерактивна гра "Створи своє коло" (3 хв.).

– В кожного учня на парті є аркуш паперу з надрукованою назвою певної потреби. Ви повинні об’єднатися в три групи за класифікацією потреб.

1 група.

Духовні – доброта, ніжність, лагідність, повага, любов, співчуття, турбота.

2 група.

Фізіологічні – повітря, вода, їжа, здоров’я, тепло.

3 група.

Матеріальні – одяг, взуття, книги, іграшки, побутова техніка.

(Учні об’єднуються в групи і називають ще потреби, які необхідні нам для здорового і комфортного існування).

 

5. Робота над поняттям "підприємець" (1 хв.).

– Для того,щоб вирішувати свої матеріальні потреби, Гномик Економік вирішив стати підприємцем.

– Хто такий "підприємець"? (людина, яка заснувала власну справу з метою отримання прибутку).

Правила підприємця:

1. Турбуйся про покупця.

2. Розраховуй свої сили.

3. Люби свою справу.

– Допоможемо гномику в його бізнесі? Але для того, щоб всі учні класу взяли участь в нашій економічній грі, треба бути вправним у рішенні прикладів і задач.

 

6. Диференційована робота над задачами (9 хв.)

1 етап.

1 день – 30 л води

2 день – ?, на 10 л води більше.

Разом – ?

(Учні пишуть відповідь на картках зворотного зв’язку. Половина кількості учнів, яка справилася першою отримає червоні картки. Друга половина – сині картки).

2 етап.

Завдання для учнів, що отримали "червоні" картки:

 

Було – 70 кг груш.

Використали – 20 кг і 30 кг груш

Залишилося – ?

(Учні розв’язують задачу самостійно).

Завдання для учнів, що отримали "сині" картки:

Було – 90 книг

Прочитали – 70 книг

Залишилося прочитати – ?

Підсумок роботи:

– Чим відрізняються ці задачі? (В першій задачі два питання, а в другій – одне)

– Що спільного в задачах? (На основне питання відповідаємо дією відніманням).

– Підведемо підсумок проведеної роботи. Всі гарно працювали і готові грати в економічну гру "Я – підприємець".

 

7. Економічна гра "Я – підприємець" (5 хв.)

– Хто сьогодні на уроці буде виконувати роль підприємця? (вчитель викликає одного учня).

– Підприємець Максим купив солярки на 50 гривень. Потім зорав земельну ділянку. Купив насіння на 20 гривень і виростив розсаду, яку потім посадив на своєму полі. Влітку поливав, а восени зібрав врожай овочів. Сьогодні він продає ці овочі на базарі.

Картопля – по 2 гривні

Морква – по 3 гривні

Капуста – по 3 гривні

Буряк – по 4 гривні.

(Використовуючи умовні гроші, учні інсценізують момент купівлі і продажу)

– Скажіть, які затрати були у підприємця? (70 гривень)

– А який сьогодні дохід? (98 гривень)

– Який він отримав прибуток? (28 гривень)

– Як ви розумієте значення економічного поняття "прибуток"? (це різниця між затратами і доходом).

– Давайте дамо поради нашому підприємцю – як витратити свій прибуток, щоб підвищити дохід? (придбати солярку, насіння, добрива, книгу про вирощування овочів, відкласти, тобто заощадити гроші на новий трактор).

 

6. Робота над діаграмною задачею (5 хв.)

– Наш Гномик Економік таки вирішив стати підприємцем, але захотів продавати морозиво. Виявилося, що в лісі багато виробників морозива, але всі вони випускають пломбір. Тоді гном привіз з міста ще фруктове і шоколадне морозиво. Всі мешканці лісу стали покупати саме його. Гном підвищив ціну на свій товар. Чи правильно він вчинив? (Так, але ж у нього з’явилися додаткові затрати і виріс попит).

– Я запитала в учнів нашого класу, яке вони полюбляють морозиво. І ось, що виявилося:

Фруктове – 18 учнів

Шоколадне – 10 учнів

Пломбір – 3 учні.

– У вас на партах є кольорові прямокутники: рожеві – це фруктове морозиво, коричневе – шоколадне, білі – пломбір. Складіть кожен на парті діаграму відповідей у порядку зростання – яке морозиво полюбляють учні нашого класу. (У кожного учня на парті по три прямокутники – великий, середній і маленький –кожного кольору. Треба скласти так – маленький білий прямокутник, середній коричневий прямокутник, великий рожевий прямокутник).

– Молодці!

 

7. Підсумок уроку. (1 хв.)

– Давайте повернемося до девізу нашого уроку і відкриємо пару до слова "результат". Чи здійснилися ваші очікування на нашому уроці економіки?

– Що вам найбільше запам’ятається з уроку?

– Чи всі мали нагоду брати участь у різних видах роботи?

– Як краще працювати – самостійно чи разом?

docx
До підручника
Економіка (профільний рівень) 11 клас (Радіонова І. Ф., Радченко В. В.)
Додано
30 серпня 2021
Переглядів
509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку