Слайд 1
Тема: Рідна мова - душа народу
Квест-гра до Дня української писемності та мови для учнів 3 класів.
.
Мета: викликати бажання вивчати українську мову, милуватися її красою;
прищеплювати і розвивати почуття патріотизму, національної гордості за мову, за тих, хто передав нам у спадок цей національний скарб; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало її знати.
Обладнання: бібліотека, вишитий рушник, вислови відомих українських людей про українську мову, українське слово, екран, проектор, роздатковий матеріал.
Хід квесту-гри
Бібліотекар:
Слайд 2. Епіграф:
«Яке прекрасне рідне слово! Воно – не світ, а всі світи.» Володимир Сосюра
Хід заняття
Бібліотекар. Доброго дня, шановні мої маленькі друзі!
- Я рада вітати вас у нашій бібліотеці. Мене звуть Ганна Федорівна. Ми з вами вже раніше познайомились на наших заняттях. Пам’ятаєте?
Нехай цей незвичайний урок-квест збагатить ваші знання. А про що?
Зараз ми з вами дізнаємось відгадуючи пазл-загадку..(роздаються пазли про мову).
- Так діти, хто мені скаже про що ми сьогодні з вами поговоримо?
- Звісно, правильно! Про нашу рідну українську мову, її історію, традиції, допоможе дізнатись багато цікавого про визначних діячів української словесності.
Слайд 3 (відкривається тема заняття)
А в кінці нашого заняття Я попрошу вас мої маленькі друзі допомогти мені у підведенні підсумків уроку.
Вашим завданням буде – дати оцінку всьому, що ви побачите і почуєте…
Для цього ви маєте вибрати той смайлик -
картку, яка допоможе вам висловити власну думку.
(роздати дітям картки зі смайликами)
А тепер зверніть увагу на значення кольорів: (Метод «Капелюхи де
Бора»)
- зелений смайлик – що вам сподобалося на уроці?
- червоний – що не сподобалося?
- жовтий – що нового ви дізнались для себе?
А тепер приєднуйтесь до мене і пориньте у чарівний світ знань…
Бібліотекар.
Мова – це диво, яке ми чуємо від миті свого народження, це почуття, які допомагають нам виразити любов і турботу про рідних та друзів, це радість, якою ми ділимось з коханою людиною, це душа, що випромінює життєву силу, це невичерпне джерело, звідки ми черпаємо наснагу, знання і прагнення осягнути всесвіт. А для того, щоб ми знали, вивчали і не забували своєї рідної мови, щоб підвищували її значимість для майбутнього, наш національний календар поповнився ще однією важливою датою для кожного справжнього українця – 9 листопада.
Сьогодні, ми дізнаємося про цей день більше та витоки нашої мови.
Слайд 4. Бібліотекар. Як ви думаєте ? А чи завжди люди вміли розмовляти? Чи спілкувалися вони між собою за допомогою мови???
Про це можна довідатись, заглянувши у наше далеке-далеке минуле.
Легенда про виникнення писемності
Жило на землi плем’я розумних людей. Вмiли вони полювати, готувати їжу на вогнищi. А всi ці знання зберiгали в пам’ятi, а дiтки вчились у батькiв, спостерiгаючи за ними.
I жила в цьому племенi сiм’я: мама, тато i донька Ая. Одного разу пiшли тато з Аєю до лiсу i вистежили здоровенного ведмедя. Тато хотiв вполювати звiра, та списа забув удома. Взяв тодi вiн шматок кори i
намалював листа дружинi (писати тодi вмiли тiльки так).
Мама «прочитала» листа i закричала. Збiглися всi родичі племенi. А жiнка їм пояснила, що її чоловiка хоче ведмідь з’їсти, i показала кожному листа.
Всi схопили зброю i кинулись на допомогу. А мисливець, побачивши озброєних родичiв, подумав, що його хочуть убити, i почав утiкати. Бiгав, доки не натрапив по дорозi на старця-мудреця. Почав просити у нього захисту.Коли все з’ясувалося, то люди племенi ще довго смiялися. Та старiйшини задумались i, щоб не було плутанини, вирiшили придумати iнше письмо, щоб легше було тлумачити написане. І придумали лiтери.
Не знали, як же назвати всi цi лiтери, а тут перед ними дiвчинка гралася на iм’я Ая. Отож в ирішили, що першу літеру назвуть А, а остання буде Я. Згодом були названi всi лiтери.
Слайд 5. (старовинні малюнки письма з ієрогліфами) Так виникло письмо. З того часу люди почали користуватися не лише усним, а й писемним мовленням.
Слайд 6. Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в
консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.
Слайд 7. (портрет Сухомлинського з висловом) Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості». Світ захоплюється
українською мовою, яка належить до першої трійки наймилозвучніших мов земної кулі.
У 1934 році ще далеко-далеко в минулому, на конкурсі мов у Парижі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу.
На сьогоднішній день людство світу розмовляє на семи тисячах мов. А кожні два тижні одна з них зникає. А зникає мова – перестає існувати й народ!
Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися з вами, взявши участь у квест-грі Рідна мова - душа народу.
Учасникам потрібно відвідати 5 станцій, де потрібно виконати відповідні завдання . Кожному конкурсу передує відео або вірш, або загадка. Уважно дивіться і слухайте, саме це і є підказкою для того, щоб ви могли знайти конверт із завданням. Якщо ви правильно відгадаєте, зрозумієте відео,- ви знайдете, де заховано конверт. Тож розпочнемо.
Слайд 8. Станція 1. А зараз послухаємо відео рядки з віршем про Україну, від маленької Ані… І дізнаємось де знаходиться перший конверт із завданням.
(конверт під книжкою про Україну (велика книжка))
Завдання: “Чи знаєш ти алфавіт?”
Учасники гри відповідають з якої літери починається Ім’я мами та татка.
Слайд 9. Станція 2. Відео вірш про вишиванку .
2. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
3. Скільки букв «голосних» в слові матуся? (3)
4. Які знаки ви знаєте що ставляться в кінці речення? (крапка, знак оклику, знак запитання)
5. Яка буква не має звука? (м`який знак)
Конверт у другого бібліотекаря…
Слайд 10, 11. Станція 3. «Книжка з казкою».
Загадка про книжку та слайд з картинкою книжка казок.
Книжка з казкою
(конверт під книжкою)
Завдання: за допомогою міміки та жестів, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, пояснити, про який фразеологізм йде мова.
Відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.
• Крутитися, як білка в колесі – бути постійно зайнятим.
• У рот води набрати – мовчати
• Не покладати рук – працювати багато й старанно.
• Викладати карти – розповідати, нічого не приховуючи.
• Ловити ґав – бути неуважним
• Танцювати під чужу дудку – діяти не за власним бажанням, не зі своєї волі, постійно перебувати під чиїмось впливом.
Слайд 12.
Станція 4. Відео - Танець «Рушничок».
(конверт під рушником)
Завдання: прочитати прислів’я та спробувати пояснити його значення.
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
М'які слова і камінь крушать.
Шабля ранить тіло, а слово — душу.
Слово до слова — зложиться мова.
Слайд 13.
Станція 5. Символи України. Відео.
(загадка)
(конверт під книгою з символами України)
Завдання: розповісти про які ще знаєте символи Українського народу
Бібліотекар. Ну що ж. Це було останнє завдання нашого квесту. Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою. Тож, вивчайте її, збагачуйте свої знання, словниковий запас під час читання, а потім спілкування. Досконало володіти мовою – обов'язок кожного справжнього українця.
Слайд 14.
Звучить пісня «Звучи, рідна мово!»
ЛЮБІТЬ РІДНУ МОВУ! ШАНУЙТЕ РІДНУ МОВУ! ДО НАСТУПНИХ ЗУСТРІЧЕЙ!
Слайд 15,16.