Літературне читання
ТЕМА. РИМИ. АНДРІЙ МАЛИШКО «ВИХОПИВСЬ ДОЩИК ПОМІЖ ЗАГРАВ...»
Мета: поглибити знання учнів про творчість українського поета Андрія Малишка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву, вміння розмірковувати над художнім змістом поезії; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
В ефірі урок-телепередача «Школа акторської майстерності» і вами я, її постійна ведуча Олена Іванівна. Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії. Шановні глядачі , дозвольте вам представити учасників передачі , учнів 3-Б класу. Діти! Привітаймося з гостями.
До нас на передачу дуже часто приходять листи, в яких діти запитують, як стати акторами.
Тож ми сьогодні проведемо майстер-класи в різних студіях.
( на дошці висять назви студій )
Розвиватимемо навички правильного і виразного читання у студії «Юних дикторів»
Дізнаємося цікаву інформацію про життя відомих людей у «Інформаційній» студії.
Розкриємо акторські таланти в студії «Акторської майстерності»
Та розвиватимемо поетичні здібності у «Поетичній світлиці»
РОБОТА В СТУДІЇ «ЮНИХ ДИКТОРІВ»
1.Орфоепічні вправи.
ВЧИТЕЛЬ:
-Діти, якщо ви хочете бути справжніми акторами, працювати будемо за всіма акторськими правилами. Актори, ведучі повинні багато читати, швидко орієнтуватися у запропонованих текстах, чітко і виразно промовляти слова, тобто виробляти правильну дикцію. Адже по телебаченню вас не тільки бачать, але й чують.
ПРОМОВТЕ:
Запросимо тишу - ц – ц – ц.
Вітерець у лісі – ш – ш – ш.
Прилетіли птахи – шук – шук – шук
Заспівав соловей – тьох – тьох – тьох.
Тануть бурульки – крап – крап – крап
Дзюркоче вода у струмку – дз – дз – дз
2.Чистомовка.
Шу-шу-шу – чистомовки я ……. ( пишу).
Ят-ят-ят – їх пишу для всіх ………. (малят.)
Ки-ки-ки – всі говорять ………… ( залюбки).
Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення …….. (було).
3.Скоромовка ( 3 рази ) + читання «Дощиком»
Наварили смакоти –
Будем їсти я і ти.
А со-рро-ки і во-рро-ни
Будуть їсти макарони.
4.Читання парами ( віршики з попередніх уроків с.102 – 108 по строфі)
-Молодці. Гарно попрацювали.
РОБОТА В СТУДІЇ «АКТОРСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ» 5 учнів ( 7 хв)
1.Конкурс на краще читання напам’ять вірша Олени Пчілки «Новину сьогодні зранку»
-
А зараз перевіримо домашнє завдання із попереднього заняття у студії «Юних дикторів»
3 учні виходять до дошки , розказують, а тоді їх оцінюють інші діти
РОБОТА В «ІНФОРМАЦІЙНІЙ» студії
— Які почуття викликала у вас прослухана пісня?
_ А хто знає , хто написав текст до цієї пісні?
Хто є автором слів цієї пісні ви дізнаєтеся пройшовши буквеним лабіринтом. Прочитайте кожну третю літеру в рядочку і назвіть його ім’я та прізвище.
НТАПРНОСДАВРУКІЦКЙ ЩАМУСАРПЛЧЯИНЕШУККЗАО ( Портрет)
— Автором слів цієї прекрасної ліричної пісні є український поет Андрій Самійлович Малишко. З його творчістю ми сьогодні й ознайомимося.
Що дізналося про поета «Довідкове бюро»?
— Андрій Самійлович Малишко народився 14 листопада 1912 р. в місті Обухові Київської області в багатодітній сім'ї сільського шевця. З самого дитинства майбутній поет виніс незрадливу любов до рідної землі та матері, до рідної пісні та слова. Жилося родині Самійла Малишка важко: землі було дві десятини, а сім'я чималенька (одинадцять дітей), то доводилося господареві і шевцювати, і на заробітки в Таврію ходити. Малий Андрій пособляв чим міг — то ходив заможнішим по господарству помагати, то грав на весіллях на гармонії, бо мав талант до музики. Потяг до творчості в Малишка прокинувся дуже рано і мав своєрідний характер. Мати поета- Ївга, чудово співала і Андрій Самійлович згадував, що її пісні врізалися в пам'ять на все життя. Тільки ж одне в них не задовольняло хлопця: сумні кінцівки. Не могло його серце миритися з трагічною загибеллю козака, якому чорний ворон очі клює... І тоді Андрій переписував пісню по-своєму: не вбито козака — поранено, вилікували його добрі люди, та й повернувся він додому. А трохи пізніше почав складати вірші...
2.Опрацювання статті про Андрія Малишка в підручнику (с. 112)
- Відкрийте підручники на с.112 , прочитайте статтю про поета та дізнайтеся нові факти з його біографії.
1.Читання статті вголос. Кращими учнями по абзацу.
— Що нового дізналися про поета?
Скільки його віршів стали піснями?
2. Читання ланцюжком по реченню вголос.
- А тепер прочитайте цей текст про себе.
3.Гра «Знайди речення»
_А зараз ми пограємо в гру . Я читаю початок речення , а ви відшукайте і зачитайте його.
Ви гарно попрацювали і тому пропоную відпочити.
Фізкультхвилинка
Музична пауза
3.Опрацювання вірша А. Малишка «Вихопивсь дощик поміж заграв...»
(с. 113)
На цьому наші дощові пригоди не закінчуються і ми познайомимося з віршем Вихопивсь дощик поміж заграв
_ Діти, а які бувають дощі?
- А зараз послухайте віршик і скажіть, про який же дощик хотів сказати поет?
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш? Чому сподобався? ( Бо дощик добрий і смішний)
- Так про який же дощик хотів сказати поет?
2) Словникова робота.
- В цьому тексті нам будуть зустрічатися такі слова.
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем
Пуща обрій
заграва поміж
закресав запрозорилось
вихопивсь посміхнулися
— А що ж означають слова заграва, закресати, пуща.
-Діти, а що означає посміхнулися?Покажіть як це.Посміхніться мені, а тепер один одному.
-А як це вихопивсь? ( Пішов зненацька)
3) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
Прочитайте самостійно вірш і подумайте, до якого жанру він належить ? А чому? (Пейзажна лірика. Автор передає буяння природи після дощу.)
4)Читають вголос 2 – 3 учні)
- А тепер я хочу послухати як ви навчилися читати
5) Читання вголос хором.
6)Гра «Добери риму»
- Діти, а що таке рима? Тож пограємо в гру.
Заграв- ( понапинав), сорочка – (лісочка), закресав – ( писав), обрій – (добрий), гущі – ( пущі), породи – ( насолоди).
7)Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
Якого кольору у вірші найбільше? ( Синього)
Як автор характеризує дощик? (Смішний, добрий-добрий)
Якими людськими властивостями поет наділив дощ, пущі, дуби? Як називається цей художній засіб? ( Уособлення)
Знайдіть і зачитайте речення , які вимовляються весело.
- Речення, яке читається повільно?
-Речення, яке читається з радісною інтонацією?
- Візьміть у руки простий олівчик і легесенько позначте, де ви будете робити довгі паузи, а де короткі.
- А тепер потренуйтеся самостійно виразно читати цей вірш.
9)Виразне читання учнями
- Хочу послухати, як ви навчилися виразно читати? ( 2 – 3 учні)
10)Робота над вивченням напамять 1 строфи .
Цей віршик потрібно вивчити напамять .
Гра «Ти – мені, я тобі»
А щоб швидше це зробити давайте пограємо в гру «Ти – мені, я тобі»
.Я читаю один рядочок, а ви називаєте інший.( 3 рази)
Перевіримо як ви запам’ятали. Поставте пальчик у підручник і без підручника теж саме.
- А тепер ви читаєте перший , а я називаю другий. ( 3 рази)
- А зараз усі закрили підручники і розкажемо хором.
10) Читання вірша учнями напам’ять (2- 3)
- А хто вже може прочитати напам’ять?
Конкурс читців
Діти, давайте уявимо, що ми маленькі хмаринки і помандруємо оченятами разом із цією хмаркою
Офтальмологічна пауза (Описуємо різні фігури та цифри . Синя хмаринка на паличці)
РОБОТА В СТУДІЇ «ПОЕТИЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ»
1.Гра «З'єднай частини вірша»
Роздаю номерки тим партам, які справилисьі тоді вони по порядку виходять до дошки і з’єднують строфи.
виросла капуста,
сіє, садить по порядку, гарно, весело весною, вчать співаночки нові, люблю все малювати, ішов понад водичкою.
і гордиться піччю хата, гарну вишила хустину,
він у мене молодець.
Люблять піч усі горнята,
В холодочку Харитина
То дзвіночки лісові
Перший клас копає грядку,
Є у мене олівець
На городі густо
Люблю я маму й тата,
На поляні під сосною
Ішов індик з індичкою,
2.Читання дітьми власних віршиків.
На попередньому засіданні нашої «Поетичної вітальні» вам було запропоновано скласти віршик за даним початком Зимо, зимонько, зима
Хочу послухати , що у вас вийшло.
Гра « Віднови вірш» ( На партах у конвертах розрізані строфи)
ХАТКА
Равлик-син прийшов до татка: (Равлик-син прийшов до татка:
То не влізуть в неї ріжки. — Затісна у мене хатка,
Якщо виросту ще трішки, Якщо виросту ще трішки,
Затісна у мене хатка, То не влізуть в неї ріжки. Глянув Глянув батько на хатинку: Глянув батько на хатинку: Підростає хатка теж. — Не журися, любий синку, Бо не Бо не тільки ти ростеш, Бо не тільки ти ростеш,
Не журися, любий синку, Підростає хатка теж.)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватись до виразного читання вірша напам'ять (с. 113).
Повідомлення
А я нещодавно побачив газету «Факти», яку виписує моя бабуся і в ній прочитав, що 6 лютого було 45 років, як помер Андрій Малишко. У цій статті відомі українські поети згадують якою він був людиною. Я дізнався , що його дружиною була відома українська поетеса Любов Забашта. Що єдину дочку поета звали Валентина. Прожив Малишко всього 57 років. Поет Іван Драч згадує, що будинок Андрія Малишка був схожий на вишиванку, у якій любив ходити поет. Андрій Малишко любив рибалити, готував для друзів дуже смачні українські страви. А його пісні до цих пір зачаровують слухачів. Особливо «Пісня про рушник», яку я колись чув по радіо.
Андрій Самійлович Малишко народився 14 листопада 1912 р. в місті Обухові Київської області в багатодітній сім'ї сільського шевця. З самого дитинства майбутній поет виніс незрадливу любов до рідної землі та матері, до рідної пісні та слова. Жилося родині Самійла Малишка важко: землі було дві десятини, а сім'я чималенька (одинадцять дітей), то доводилося господареві і шевцювати, і на заробітки в Таврію ходити. Малий Андрій пособляв чим міг — то ходив заможнішим по господарству помагати, то грав на весіллях на гармонії, бо мав талант до музики. Потяг до творчості в Малишка прокинувся дуже рано і мав своєрідний характер. Мати поета- Ївга, чудово співала і Андрій Самійлович згадував, що її пісні врізалися в пам'ять на все життя. Тільки ж одне в них не задовольняло хлопця: сумні кінцівки. Не могло його серце миритися з трагічною загибеллю козака, якому чорний ворон очі клює... І тоді Андрій переписував пісню по-своєму: не вбито козака — поранено, вилікували його добрі люди, та й повернувся він додому. А трохи пізніше почав складати вірші...