Розробка уроку дасть змогу вчителю навчити учнів вимовляти і писати суфікси , пояснить їх написання , утворювати нові слова за допомогою суфіксів.
Тема уроку: Роль суфіксів у словах. Написання суфіксів ськ, зьк, цьк.
Мета уроку: Навчити учнів вимовляти і писати суфікси, пояснювати їх написання, утворювати нові слова за допомогою суфіксів.
Розвивати вміння складати речення з поданих слів, пояснювати правила написання. Закріплювати навички каліграфічного письма. Розвивати звя’зне мовлення. Виховувати любов до своєї країни
Рідну мову вчу я гарно
І не гаю часу марно.
Буду мову я вивчати,
Без помилочок писати.
Яким повинен бути учень на уроці?
- Уважним
- Розумним
- Організованим
- Кмітливим
- Активним
- А ще обов’язково вихованим і дисциплінованим.
Що ви очікуєте від уроку?
Настрій який? На смайликах в кінці уроку покажете який у вас настрій.
На партах у вас лежать картки самоконтролю. В них ви будете відмічати свою роботу на уроці.
3. Актуалізація набутих знань.
Девіз нашого уроку: буде прислів’я, яке ви зараз відгадаєте (Вивішую табличку)
Маленька праця краща за велике безділля.
Слова роз’єднайте, прислів’я прочитайте.
Молодці. Прочитаємо всі разом. У нас буде велика робота з вами.
Отож роботу починаємо - швидко зошити відкриваємо і починаємо із каліграфічної хвилинки.
Сьогодні я хочу, щоб ви звернули увагу на з’єднання букв
Укр, щи, їна. Запишемо в повітрі.
Тепер запишіть в зошит. (Діти записали)
З словниковими словами познайомимося, прослухавши вірш.
Читає вірш Колєсніченко Софія
Про що він?
У всьому світі – кожен зна -
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас одна єдина -
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка спів
Про горду славу козаків.
Не забувай, що ти - дитина
Землі, що зветься Україна.
Про що говориться у вірші? Україну, Батьківщину,( щастя, козаки)- ці слова закриті.
5. Згадайте прислів’я про козаків
Козацькому роду - нема переводу.
6. Запишемо словникові слова Україна, Батьківщина.
Як ви думаєте, де в цих словах небезпечні місця. Де ви можете зробити помилку? (Записую на дошці)
Україна, Батьківщина
Складіть речення про Україну.
Україна – моя Батьківщина.( біля дошки записуємо)
7. Підберіть споріднені слова .
( Дитина біля дошки розповідає)
Виділіть частини слова в слові Україна.
(Діти виділяють самостійно)
(Робота_в парах)Перевірте , чи правильно ви виконали роботу.
Не забудьте відмітити на картках правильність виконання.
8. Повторення вивченого.
Яку велику тему зараз вивчаємо?(Будову слова)
9. Мікрофон.
Що називаємо спорідненими словами?
Що таке закінчення?
Що називаємо основою??
Що називаємо коренем?
Що називаємо префіксом?
Дискусія: Без чого не може існувати слово?(Без кореня)
За допомогою чого утворюються нові слова? (За допомогою префіксів, суфіксів)
Які ви ще знаєте суфікси? Ок, к, ов, еньк, оньк
Взагалі, суфіксів багато. Ми вчимо з вами самі вживані.
10. Гра «Впіймай суфікс» Дубок, сніжок, грибок.
Маленький, добренький, гороховий, короткий.
( У дітей на партах лежать суфікси і вони підіймають потрібний)
11. Оголошення теми уроку.
Хто це у нас завжди в гостях на уроці української мови?
( Професор Лінгвіст)
Поясніть, може хтось не знає.(Діти відповідають) Це вчений, який досліджує мови і вивчає її.
В нього в підручнику ви бачите завдання. Що ж там за перше завдання? ( Витягую листочок і читаю)
12. Познайомитись нас з новими суфіксами -ськ,- цьк, -зьк. Це тема нашого уроку.Як пишуться ці суфікси?
Для цього відкрийте стр.100.
Читаємо і думаємо про що говориться в тексті? І знаходимо слова
- з суфіксами -ськ,-цьк,-зьк
(Діти читають ,знаходять слова)
Про яких відомих жінок України говориться в тексті?
( Вивішую на дошці портрети відомих жінок -
Анна Ярославівна, Соломія Крушельницька, Леся Українка.
Показую портрети на дошці цих жінок.
Можна говорити цілий урок про видатних жінок України.
Бо в Україні живуть роботящі , дуже красиві жінки.
Назвіть слова з суфіксами -ськ, -цьк, -зьк (вивішую слова на дошці)
Отже, подивіться , а як же пишуться ці суфікси?
( з м’яким знаком)
Читаємо ці слова і чітко вимовляємо звуки
(Записують в зошиті ці слова.)
І виділити частини суфікси.
Львівського, українські, Крушельницька, італійській, європейськими, французька.
На які питання відповідають ці слова?
13. Закріплення вивченого.
Творча робота. Впр232
(від поданих слів утворити слова з суфікси -цьк, -ськ, -зьк виділити їх на письмі, записати в зошиті)
Що ж далі приготував нам Професор Лінгвіст
(Витягую листок, читаю). Попрацювати треба творчо.
14. Усна робота Впр. 231
Вставити суфікс - ець
Якого значення надає суфікс -ець?( Зменшуваного)
Папір-папірець, хліб – хлібець, камінь - камінець, вітер - вітерець, прапор - прапорець, корінь - корінець.
15. Фізхвилинка.
Український танець.
Самостійна робота( на картках)
А ще ж яке завдання приготував Професор.
ГРУПОВА РОБОТА
ТРИ ГРУПИ ОТРИМУЮТЬ ЗАВДАННЯ
З окремих частин зібрати слова
(на окремих листках наклеюють зібрані слова)
колосок, безмежний, водичка, морський, геройський, безхмарний.
(Діти демонструють відповіді на дошці.)
Кожна група розповідає.
Залишилося всього одне завдання у професора, читаємо.
Скласти асоціативний кущ. Тобто – розкажіть, що ви вже знаєте про суфікс.
Асоціативний кущ « Суфікс»
Збільшує , зменшує , утворює нові слова , лагідний, морфема
стоїть після кореня, ськ, зьк, цьк пишеться з –ь.
Перевірочна робота.
Дайте відповіді на питання Так чи Ні
Підсумок уроку
Тепер перевіримо: уважні чи ні.
Хто тему уроку повторить мені?
Як же треба писати суфікси –ськ,- цьк, -зьк?
А , як ваш настрій?
Підійдіть до дошки і прикріпіть свій смайлик біля професора Лінгвіста, йому буде також весело.
(Діти прикріплюють смайлики)
Домашнє завдання впр.233