1
Урок української мови
9 клас
Складносурядне речення
Тема. Складносурядне речення, його будова, смислові відношення між частинами.
Мета:
Тип уроку: урок вдосконалення знань, умінь і навичок.
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б'ється – ожива,
Як їх почує!
Тарас Шевченко
Обладнання: підручник, картки з завданнями, картки самооцінки роботи учнів на уроці
ХІД УРОКУ
І Організація класу
ІІ Актуалізація опорних знань
Перевірка домашньої вправи (у парах), обговорення.
ІІІ Оголошення теми уроку, цілепокладання
Чого я хочу навчитись сьогодні на уроці?
Після обговорення на дошці цілі уроку:
ІV Організація навчальної діяльності
1. Пошукове завдання (за варіантами)
У поданих реченнях поставити розділові знаки, знайти прості речення з однорідними членами (1 варіант) і складносурядні (2 варіант), скласти схеми, пояснити свій вибір.
Хмари кругом і поле у тінь уступило. Низько стеляться хмари ростуть збиваються в купу і опадають. Синє море звірюкою то стогне то виє. Мар'яна зхамріяно співає і все навчколо немовби прислухається. Вітер трохи стихале завірюха ще не втихомирювалась. Тепле літо ясні зорі все тихесенько сплдива.
Перевірка роботи учнів, обговорення, самооцінка у картці.
2. Робота з текстом - дослідження
У поданому тексті є складносурядні речення. Знайдіть їх і доведіть. Виконайте синтаксичний розбір останнього з них.
Відомо, що мова кожного народу – явище давнє, її коріння сягають у доісторичні часи. Вона є найгеніальнішим наслідком матеріальної та духовної діяльності багатьої поколінь, і кожне створене слово – це символ сформованої ідеї. Національна мова – це здобуток культури, духовної діяльності певного народу. Кожна мова доповнює іншу, а разом вони – витвір світового колективного розуму.
Мова і пісня. Це дві найважливіші фортеці, які народ повинен оберігати пильніше й відчайдушніше, ніж свої кордони.
Робота в групах, представлення результатів, обговорення, виведення на екран презентаційного синтаксичного розбору речення від кожної групи.
Самооцінка у картках.
3. Моделювання складносурядних речень.
Утворіть ССР , користуючись поданим початком
Мова – явище суспільне…
Патріотизм починається зі ставлення до своєї мови…
Мова єднає представників певного народу…
Природа країни та її історія виявлялися у мові…
4. Творча робота.
Міні-есе «Осінь і місто», у якому повинно бути не менше трьох речень ССР з різними видами сполучників сурядності, а значить і різними смисловими відношеннями. Працюють у групах, хто хоче - індивідуально.
Заслуховування творів, акцент на граматичному завданні, оцінювання.
VII Рефлексія
1. «Вправа «Мікрофон»
2. Епіграф уроку (слова Тараса Шевченка) змоделювати як складносурядне речення, дати йому характеристику (усно).
3. Оцінювання (картки з оцінками здаються вчителю).
VIII Домашє завдання: вивчити теорет. матеріал, виконати вправу., виписати з худ. тексту три ССР із різними розділовими знаками.
Картка оцінювання роботи учня на уроці |
загальна оцінка |
||||
|
1 завдання |
1 завдання |
1 завдання |
1 завдання |
|
самооцінка |
|
|
|
|
|
оцінка учителя |
|
|
|
|
|