Тиждень 21. Мої улюблені книги
Мета. Допомогти учням визначити власні вподобання у світі дитячої літератури;визначити учнівські запити щодо літератури, яку б хотілося читати; ознайомити з короткою історією виникнення книжки, роллю книжки в житті людини (здобути інформацію, розважатися); формувати позитивне та бережливе ставлення до книжки; розвивати інтерес до читання дитячої літератури різних жанрів; вчити розповідати про власні почуття та емоції від прослуханого та побаченого; розвивати вміння фантазувати, придумувати, вигадувати на основі прочитаного та почутого.
День 1. Чому варто читати книжки?
Мета: ознайомити дітей з роллю книжки в житті людини (здобути інформацію, розважатися).
І. Вітання
Привіт, привіт тобі, мій друже.
Я скучив за тобою дуже.
Не бачив цілі вихідні, -
Аж два таких предовгих дні!
У мене гарний настрій, дуже!
Посміхнись і ти, мій друже!
Діти стають у коло і беруться за руки. Перша дитина починає привітання, кажучи: «Це мій друг Мишко», піднімає руку Мишка, а всі в цей час разом його вітають: «Доброго ранку, Мишко!» Мишко діє аналогічно і так продовжується доти, доки всі руки всіх дітей не будуть підняті. Тоді всі кажуть: «Доброго ранку, друзі!» і опускають руки.
ІІ. Обмін інформацією. Тема дня «Чому варто читати книги»
- Що цікаве відбулось у кожного із вас за ці дні? Чим займались?
- А чи читав хтось книгу?
- А для чого треба читати книги?
2. Роль книги у житті людей (додаток 1.1)
3.Слухання вірша.
Ми заходимо в школу раненько,
Лиш встає світанкова зоря.
І беремось до книжки хутенько,
Щоб відкрити річки і моря,
Зрозуміти природу й людину,
Пізнавати наш світ спішимо.
Крок за кроком вчимося невпинно.
Ми до знань, ми до знань летимо.
(Н. Красоткіна)
4.Бесіда за змістом вірша.
- Про що цей вірш?
- Чи любите ви читати?
ІІІ. Групове заняття
Вправа «Склади прислів’я».
Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує картки з окремими словами в хаотичному порядку, і з цих слів діти складають прислів’я, розмірковуючи, чому в народі так говорять (додаток 1.2)
Книга вчить, як на світі жить.
Книга корисна, коли її читають.
Кому книга розвага, а кому навчання.
Прочитав добру книгу - зустрівся з другом.
Книга нам допомагає, у нещасті утішає.
ІV. Щоденні враження.
1.Щоденні новини
1) Визначення дати
2)Назва місяця
3)День тижня
4) Тема тижня
5) Тема дня
6) Дитина дня
2.Теми для щоденника вражень
Додаток 1.1
Додаток 1.2
Книга вчить, як на світі жить.
Книга корисна, коли її читають.
Кому книга розвага, а кому навчання.
Прочитав добру книгу - зустрівся з другом.
Книга нам допомагає, у нещасті утішає.
День 2. Як народилася книжка?
Мета : розкрити значення книги в житті людини; ознайомити учнів з історією появи книги; розвивати інтерес до книги, читання; стимулювати допитливість, вибірковість у виборі книг.
І. Вітання
зба— Щоб дьоритися і налаштуватися на творчість, заплющимо очі та голосно промовимо:
Я радісний(на)...
Я щасливий(ва)...
Зі мною друзі...
Вони мене люблять...
Мені приємно, я легко дихаю...
Я готовий(ва) гарно попрацювати!
ІІ. Щоденні новини
- Який сьогодні день? Місяць? Рік?
- Яка пора року?
- Про що ми говорили вчора на зустрічі?
-Тема дня сьогодні «Як народилася книжка?»
- Дитина дня (…….). У нього сьогодні день народження.
- Ми ….. подаруємо книгу.
- Який у всіх настрій? Виберіть собі відповідну книгу настрою
(додаток 2.2)
ІІІ. Обмін інформацією. Тема дня «Як народилася книга»
ІV. Групове заняття
«Троє поросят» «Про трьох ведмедів»
(Діти вибирають собі кружечок відповідної форми(великий або малий) і діляться на 2 групи.)
Додаток 2.1
Додаток 2.2
День 3. Як продовжити життя книжки? Для чого потрібна книжкова майстерня?
Мета: формувати позитивне та бережливе ставлення до книжки. Познайомити учнів з правилами поводження з книжкою.
І. Вітання.
1. Продзвенів уже дзвінок.
Починай новий деньок..
Настрій всі з собой взяли.
Працювати почали.
- Посміхніться один одному. Передайте свій настрій присутнім.
2. Руханка-забавлянка «Ми йдемо шукати друга»
Попросіть дітей стати в коло. Зі словами «Ми йдемо шукати друга, ми йдемо
шукати друга, ми йдемо шукати друга» діти рухаються по колу. Говорячи куплет забавлянки, зупиняються й через одного повертаються лицем до сусіда:
Зупинились – подивились.
І далі виконують команду:
«Долоньки – до долоньок»
Продовжують рух в інший бік, повторюючи слова і команди:
Ми йдемо шукати друга (3 рази).
Зупинились - подивились.
Долоньки до долоньок
Ми йдемо шукати друга (3 рази).
Зупинились - подивились.
Плече до плеча
Ми йдемо шукати друга (3 рази).
Зупинились – подивились.
П’ятки до п’яток
Ми йдемо шукати друга (3 рази).
Зупинились – подивились.
Вушко до вушка.
ІІ.Обмін інформацією. Тема дня «Як продовжити життя книжки? Для чого потрібна книжкова майстерня?»
1. Гра «Інтерв’ю»
- Кого ви вважаєте своїм другом?
- А чи можна книгу назвати своїм другом?
- Про що сьогодні будемо говорити?
2. Слухання вірша
Книжка скаржилась Мар’яні:
– Я у тебе не в пошані.
Звідкіля це на мені
Плями сині та масні?
Подивися, от сторінка:
Намальована хатинка,
Під хатинкою – маля,
І написано: «Це я».
А за дві сторінки далі –
Різні звірі небувалі:
Сині, жовті та рябі,
Що й не снилися тобі.
Люди скажуть: – Ой, чия ти?!
Як тебе тепер читати?
Скільки ми читали книг,
А не бачили таких!
Марія Пригара
(Звучить пісня «А ми любимо читати» https://www.youtube.com/watch?v=Qy4BY32ECn4 )
Вчитель ( дає сигнал, діти повертаються в коло):
- Візьміться за руки із своїм сусідом і розкажіть одне одному, як потрібно поводитися з книгою, на вашу думку.
- Діти, книжки теж потребують лікування.Книжки — як люди: народжуються, живуть, старіють і навіть помирають. Для хворих людей є поліклініки, лікарні, санаторії. Для хворих книг також є спеціальні лікарні. Тільки називаються вони інакше. У нас, у школі, працює «Книжкова лікарня». У ній лікують хворі книги.
ІІІ. Групове заняття
1.Правила користування книгою (додаток 3.1)
2. Практична робота. Виготовлення закладок до книжок.
Матеріали: кольоровий папір, шаблони, ножиці, клей.
Спосіб виготовлення: вирізаємо з паперу смужку 3 см на 20 см. Згинаємо навпіл, відрізаємо один бік смужки так, щоб вона стала на 3-4 см коротшою за іншу. Окремо вирізаємо силует голівки звірятка ( за задумом – це може бути котик, тигреня, ведмедик, сова тощо). Приклеюємо мордочку на папір. Закладка готова.
ІV. Щоденник вражень
Додаток 3.1
День 4. Де живуть книжки? Яка найбільша домівка книжок?
Мета: знайомство учнів з бібліотекою та різновидами дитячої літератури. Вчити орієнтуватися у світі книг. Формувати уявлення учнів про тематичне розміщення книжок у бібліотеці.
І. Вітання
1. Сонечко встало,
Іде новий день.
Любі малята
Усім: «Добрий день!»
Пташечка в небі
Співає пісень.
Ніби вітає усіх: «Добрий день!»
2.Вправа «Комплімент» (вітається кожен учень, звертається до сусіда чи сусідки і робить комплімент одним словом, другий - дякує.)
ІІ.Обмін інформацією.
Рада сьогодні вас знову вітати,
Хочете разом загадку вгадати?
Прошу за мною, відповідати!
Чому першим ділом
Навчається кішка?
Діти: - Хапати!
Вчитель: - Чому першим ділом навчається пташка?
Діти: - Літати!
Вчитель: - Чому першим ділом навчиться школяр?
Діти: - Читати!
https://www.youtube.com/watch?v=-FBEKPYfFIQ
А тепер скажіть мені, хто може жити у бібліотеці ще? Маленьке, сіреньке, а хвіст, як шило.(Мишка.)
Добре. А хто полює на мишку? (Кішка.)
Ось у мене є пісенька про цих двох у бібліотеці. Послухайте її.
https://www.youtube.com/watch?v=2Q-6S3W7xF4
ІІІ. Групове заняття
1.Гра «Поверхи»
(Діти розміщують героїв казок, презентують свої роботи)
(Приблизні відповіді дітей: ми поселили Вовка на третьому поверсі, а Козу з козенятами - на першому, щоб він їх не з`їв, а малеча не тупотіла над головами інших. На другому поверсі ми поселили Чебурашку і Попелюшку, вони добрі і помиряться завжди одне з одним. Велетня на першому поверсі, щоб він не розвалив будинок, а Песика поселили з Мишкою на другому поверсі, бо Кіт може підстерегти Мишку, а Песик Мишку захистить. Цибуліно Кіт не з`їсть, і до Велетня йому теж далеко йти) (Додаток 4.1)
2.Гра-руханка.
Давайте зіграємо у маленьку руханку. Я говорю героя казки, а ви, якщо він добрий, встаєте і плещете в долоньки, а якщо злий, присідаєте, мов мишки, тихенько. Домовилися?
ІV. Щоденник вражень
1.Щоденні новини
1) Визначення дати
2)Назва місяця
3)День тижня
4) Тема тижня
5) Тема дня
6) Дитина дня
2.Теми для щоденника вражень
Додаток 4.1
День 5. Яка моя улюблена книжка?
Мета: прищеплювати любов до читання . Виховувати інтерес до книги. Формувати вміння уживати відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня),лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо).
І.Вітання
Промінчик осінній заглянув у клас
І в коло велике зібрав, друзі, нас.
Давайте з’єднаєм долоньки свої
І радо всміхнемось –
Я – вам, ви – мені.
Діти:
ІІ.Обмін інформацією.
( Відповіді дітей продовжуються до закінчення кола)
Що в такому разі можна зробити? ( Запитати у вчителя чи батьків, відвідати музей, знайти інформацію в інтернеті, прочитати книгу).
Про що думаєте ви, коли чуєте слово «книги»? Встановіть асоціації до цього слова.
розвага інформація
ілюстрація Книги бібліотека читачі
підручник автор полиці папір дерево
закладка сторінка книгарня
макулатура …
2.«Крісло автора». Учитель пропонує охочим учням поділитися враженнями про те, які книжки їм подобаються. Діти показують свої книжки та розповідають про власні захоплення і вподобання.
ІІІ. Групове заняття
В цих словах складіть великі букви справа наліво – і знайдете назви казок.
2. Гра «Поділись з другом».
Вчитель починає ділитися з учнем, який стоїть справа, на вушко, яка казка йому найбільше подобається. І так далі по колу. А потім діти називають казки, які вони почули. Перед самою грою дати дітям завдання: обов’язково треба запам’ятати, яка казку називав твій сусід.
ІV. Щоденник вражень
1.Щоденні новини
1) Визначення дати
2)Назва місяця
3)День тижня
4) Тема тижня
5) Тема дня
6) Дитина дня
2. Теми для щоденника вражень
«Читати – це цікаво, тому що …»
«Мені б дуже хотілось мати книжку про…»
«Я б хотів би розказати казку про …»