Батьківські збори-свято «Школа прав дитини»
Хід свята
І. Вступне слово вчителя
— Шановні батьки, гості, учні! Ми вас вітаємо на наших зборах — родинному святі. Батьки і діти! Діти і батьки!
Нерозділиме і одвічне коло.
Ми засіваємо житейське поле
І не на день-майбутній — навіки!
Сім'я та школа — це джерело духовних цінностей. Сьогодні ми поговоримо про права та обов᾽язки дітей, дізнаємося про документи, в яких вони озвучені.
А зараз даємо слово нашим дітям
1-й учень
Здрастуйте, здрастуйте, здрастуйте,
Із нашого класу батьки.
Радісно, радісно, радісно,
Що ви до нас нині прийшли.
Скажемо спасибі, мами й тата, вам,
Побажаємо щастя ми своїм батькам.
2-й учень
Бачу, тут сидять із нами .
Наші татусі і мами,
І бабусі й дідусі.
Всіх вітаєм від душі! '
3-й учень
Ви мене любіть, рідненькі,
Бо я ще такий маленький.
Хай моє хороше слово
Розквітає веселково.
Учитель . .
-Сім'я це пристань і гавань.
Сюди повертаємось знов і знов
Із мандрів далеких і плававь —
Тут вічно панує любов.
II. Правила роботи (записуються на дошці) . -
- Для того щоб ми плідно попрацювали, необхідно скласти спільні правила вашого спілкування:
- активно та сміливо висловлювати свою думку;
- уміти вислухати;
- не перебивати одне одного;
- говорити конкретно та чітко;
- дотримуватись регламенту.
ІІІ. Слово вчителя
Робить нас людьми не народження, а те, що ми живемо, зростаємо в людській спільноті.
Кожна людина має властиві лише їй почуття, здібності, характер. Як же зробити так, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили, поважаючи одне одного? Для цього існують правила, які керують стосунками між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми зустрічаємося з ними на кожному кроці.
Ви, дітки, заходите до школи — і перед вами на стіні правила поведінки учнів. Ви — учні, а всі учні мусять їх дотримуватись, щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожний мав своє місце за партою, щоб легше було вчителям вас навчати, а вам— учитися.
Сідаєте з батьками чи самі в автобус, трамвай чи тролейбус — перед вами правила користування міським транспортом для пасажирів. Ви тепер — пасажири, а всі пасажири дотримуються цих правил, щоб не було штовханини у дверях, щоб усі могли сісти в трамвай чи тролейбус, щоб ні з ким не сталося нещасного випадку.
Заходите у кінотеатр — і тут свої правила, яких повинні дотримуватися глядачі. Усі глядачі сидять тихо, як того й вимагають правила поведінки в кінотеатрі.
Навіть на пляжі є свої правила поведінки на воді. Якщо ви хочете покупатися в морі або річці, позагоряти на пісочку, то мусите їх знати: не пустувати у воді, далеко не запливати, щоб не було з вами ніяких неприємностей.
Правила дорожнього руху дуже суворі. За їх виконанням слідкують патрульні поліцейські, бо тут уже йдеться не тільки про порядок, але часто й про життя людей. Коли ви йдете вулицею, ви — пішоходи і зобов'язані виконувати Правила дорожнього руху. (Учитель демонструє відповідні ілюстрації.)
Закон - обов᾽язкове для всіх правило. Він приймається і захищається державою. Головний закон держави – Конституція.
Слово «конституція» в перекладі з латині означає «устрій», «установлення».
Ця невеличка книжка (учитель демонструє Конституцію України ),що складається зі вступної частини й 161 статті, є визначальною для всього українського народу. У статтях Конституції сформульовані права й обов'язки громадян України. Цей документ разом із тим є й програмою дій. На основі Конституції складаються всі інші закони, постанови, рішення, які, регулюють діяльність і взаємини громадян.
Розділ про права людини — один із найважливіших у Конституції України. У ньому спочатку перелічені особисті права, потім — політичні, а потім — соціально-економічні й культурні.
Якщо ми говоримо «право», то завжди маємо на увазі «обов'язок», і навпаки. Ми — громадяни України, і у нас є обов'язки перед Вітчизною, своїм народом, іншими людьми, перед своїми рідними і близькими. Головний обов'язок — поважати права інших! А іще в Конституції України записані такі обов'язки: піклуватися батькам про дітей, а дорослим дітям — про непрацездатних батьків (стаття 51), захищати Вітчизну (стаття 65), охороняти природу (стаття 66), сплачувати податки (стаття 67).
Закони держави повинні захищати людину, її права. Таких прав дуже багато — на життя, житло, харчування, медичну допомогу, знання, відпочинок.
Права людини — це її певні можливості, які охороняються законом, те, що вона може робити дія того, щоб вести повноцінне життя, і в чому їй не можуть відмовити.
Діти мають особливі права на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені.
Сьогодні 250 млн. дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожний рік від хвороб помирають 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.
В Україні три чверті дітей із хронічними захворюваннями. З'явився новий тип дітей — «діти вулиці» (особливо у великих містах). Це діти, що залишили рідні домівки й живуть та харчуються, як прийдеться. Основна маса з них має освіту 3-4 класи. Більшість із них — малолітні злочинці, наркомани, торгівці наркотиками.
А як іще порушується право людини на життя? (Війна, вбивство...)
— Уся історія людства — це історія війн. Одна з найстрашніших війн тривала 6 років і закінчилася в 1945 році. (Учитель демонструє відповідні репродукції картин.) Загинуло.близько 60 мільйонів людей. Стосовно них право на життя було порушено. Кількість загиблих перебільшує чисельність населення сучасної України. І тоді у всьому світі зрозуміли, що треба об'єднатися для захисту прав людини.
24 жовтня 1945 року було створено ООН —Організацію Об'єднаних Націй (народів).
Організація Об'єднаних Націй — міжнародна організація, завдання якої — підтримка миру й безпеки у всьому світі.
Її Статут підписала 51 держава, серед них і Україна.
Мета ООН:
Правила країн-членів ООН:
Загальним правам людини присвячено другий пункт преамбули Статуту ООН, його викладено одразу після пункту про лиха війн. Адже саме порушення прав людини лежить в основі всіх конфліктів. 10 грудня 1948 року різні народи вирішили і проголосили, що всі люди мають рівні права. Так виникла Загальна декларація прав людини.
Декларація —- латинське слово, у перекладі означає «оголошення», «заява». Декларація — це документ, у якому викладено основні принципи, офіційно проголошені державою, міжнародними та іншими організаціями.
Загальна декларація прав людини — документ, у якому визначено основні права кожної людини у світі й передбачено, що вони є основою свободи, справедливості й усезагального миру.
Загальна декларація є стандартом, а не законом. Але декілька пактів, що містять у собі основні елементи Декларації, були підписані в 60-ті роки XX століття й набули чинності 1976 року, коли більшість країн їх ратифікувала.
Ратифікація (лат. ухвала) — затвердження верховним органом державної влади міжнародного договору, підписаного уповноваженими на це особами.
Це стало поворотним пунктом, оскільки означало, що країни, які підписали й ратифікували пакти Декларації, повинні її дотримуватися. Окрім цього, вони надали можливість ООН контролювати уряд і стежити, чи не порушує він права своїх Громадян.
У Декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними й рівними у своїх правах і що не можна їх піддавати дискримінації через національну, етнічну, релігійну, расову ознаки, а також через стать, політичні переконання.
Але дорослі можуть захищати свої права від злодіїв, шахраїв, а діти ще не в змозі цього робити. Тому в 1989 році представники урядів прогресивних (передових ) країн світу, в тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини.
Конвенція (лат. угода) — міжнародний договір між державами з певних питань, у даному випадку—з питань прав, дитини.
У цій Конвенції країни домовилися охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.
Згідно з Конвенцією про права дитини, Україна у квітні 2001 року прийняла Закон про охорону дитинства.
Зараз ми помандруємо по сторінках цієї Конвенції.
Учитель роздає картки, на яких записані основні статті Конвенції про права дитини. Батьки з дітками (сімейно) по черзі читають по одній статті і своїми словами пояснюють її зміст.
Гра «Хто перший?»
Учитель роздає картки, на яких перелічені певні права й обов'язки, і пропонує учням та їхнім батькам відповідно з'єднати їх стрілками. Виграє та сім᾽я, яка першою виконає завдання.
Права
Обов'язки
- Дотримуватись Правил дорожнього руху;
- берегти природу, пам'ятки культури;
- старанно вчитися;
- дотримуватись правил особистої гігієни;
- дотримуватись моральних норм поведінки;
- виконувати посильну хатню роботу за дорученням батьків;
- дотримуватись розпорядку дня й ощадливо використовувати час.
— У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов'язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших.
ІV. Підведення підсумків
1.Виступи учнів
1-й учень
Всі діти вільні і всі рівні,
І треба всім нам дружно жить.
Тож ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любить.
2-й учень
Ми кожен день йдемо до школи,
Бо право нам таке дано,
Там ми усі дружити будем
І мирно жити будем все одно!
3-й учень
Права треба знати,
Щоб вміти себе захищати,
В біду не потрапляти
Та закони країни знати.
4-й ученнь
З кожним роком, з кожним днем
Ми міцнієм і ростем.
Ми права людини знаєм,
Бо постійно їх вивчаєм.
5-й учень
Знайте ж: змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто у всьому світі
Їх не сміє ображать!
2. Слова подяки батьків
3.Заключне слово вчителя
- Шановні батьки, дорогі наші діти! Настав час прощатися з вами.
Як мало людині для щастя потрібно,
Відчути, що поруч є спільник думок,
І дякуємо долі завжди принагідно,
Що наші серця плетуть сімейний вінок.
Хай щастя поселиться у ваших родинах,
Хай діти сміються у вашій хатині,
Хай голуб голубку кохає й шанує,
Повага та спокій повсюди панує.