Тема: «Звук [і ]. Букви Іі. Складання речень та зв’язного тексту.»
Мета: ознайомити учнів з новою буквою, її звуковим значенням;
виробляти уміння розрізняти звуки на слух та за артикуляційними особливостями;
продовжувати вправляння у читанні складів, слів;
працювати над розширенням кута зору;
розвивати словниковий запас дітей, пізнавальні інтереси;
виховувати старанність , бажання вчитися.
Обладнання: презентація до уроку.
Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.
Хід уроку
l. Організаційний момент.
Дзвінок до роботи уже кличе нас,
Планетою знань мандрувати нам час.
Працюймо завзято і дружно усі,
Щоб всі молодцями були у кінці!
ll. Актуалізація опорних знань.
-
Знайомство з планом уроку.
-
Так як ми будемо мандрувати? (натиснути)
-
У планеті знань замо́к (натиснути) відкриймо ключиком (натиснути), щоб потрапити на галявину і побачити, як будемо сьогодні мандрувати. (натиснути двічі)
Слайд 3
( поступово виходять)
- Пройдемо «Стежиною Всезнайок» до «Галявини Читайликів» і через «Місток кмітливості» потрапимо на «Вершину творчості».
-
Індивідуальна робота за комп’ютером.
Повторення вивчених букв, їх звукового значення.
Слайди 4,5
- Сьогодні з нами у подорож відправиться Колобок. (натиснути)
- Він буде показувати нам дорогу. Починаємо подорож.
Котився Колобочок.,
Через сад, через град…
Хто за ним піде,
Той на «Стежину Всезнайок» попаде. (натиснути)
-
На які дві групи діляться звуки в українській мові?
-
Як ми їх позначаємо на письмі?
-
Подивіться (натиснути) вивчені букви переплуталися між собою. Розділімо їх на групи:
Аа Мм Оо Уу Яя Нн Юю и
-
Назвіть букви. (всі спочатку)
-
l група – букви … (голосних звуків).
-
ll група – букви … (приголосних звуків).
-
Перевіряємо. (натиснути)
- Букви розділені на дві групи.
Аа Оо Уу и Мм Нн
Яя Юю
-
Чому букви голосних звуків стоять у два ряди?
-
Вправи на розширення кута зору.
-
З вивченими буквами утворіть склади і прочитайте їх. (натиснути)
Слайд 6
(Букви поступово виходять)
-
Прочитайте утворені склади ще раз.
-
Які вони? (злиття, прямі)
-
Чому?
-
Працюємо з другою таблицею.
-
Прочитайте ще раз утворені склади.
-
Які вони? (обернені)
-
Чому?
-
Читання променевої таблиці. (третя таблиця)
-
Утворіть слова. (натиснути)
-
Ще раз прочитаймо утворені слова.
-
При читанні слів голосом виділяйте наголошений склад.
-
Ось і позаду «Стежина Всезнайок».
-
Колобок хоче вам щось сказати. (натиснути)
lll. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 7
Робота над загадкою.
Котився Колобок через град, через сад…
Хто за ним піде,
Той на «Галявину Читайликів» попаде. (натиснути)
-
Але, що це, наш Колобок зупинився. Він злякався тварини, яка зустрілася йому по дорозі.
-
Відгадайте загадку і ви взнаєте, якої.
Напизиться, надується,
Почне лепетати.
Цікаво белькотати. (Індик)
-
Хто це? (натиснути)
-
Чому до слова «індик» я поставила запитання «хто це?» ?
-
Які слова допомогли вам відгадати загадку?
lV. Повідомлення теми і мети уроку.
-
Виділіть перший звук у слові «індик».
-
Ми знайомилися з цим звуком?
-
Отже, сьогодні ми будемо знайомитися з яким звуком?
-
Будемо знайомитися з буквами, які на письмі позначають цей звук.
V.Артикуляційно – слухові вправи.
Слайд 8
• Виділення звука [і]:
- вимова слова;
- поділ на склади, визначення наголошеного складу.
- Так який перший склад у цьому слові?
- інтонування звуків у слові «індик»; називання ланцюжка звуків у слові;
-
характеристика звуків (на екрані - моделі);
-
Який же перший звук у цьому слові?
• Артикуляція звука [і]. Віднесення його до голосних.
-
Вимовімо звук [і]. Який він?
-
Доведіть. (Струмінь видихуваного повітря не зустрічає перешкоди в ротовій порожнині, губи розтягуються в боки, язик посувається вперед, до зубів.)
Позначення його фішкою.
• Аналітичні вправи.
-
Я називатиму звуки, а ви утворюйте склади – злиття з них:
[с′] [і] – сі, [л′] [і] – лі …
-
А тепер я називатиму склади, а ви звуки, які утворюють їх:
зі - [з′][і], ді - [д′][і] …
• Самостійний звуко – складовий аналіз слова.
Слайд 9
-
Послухайте вірш і скажіть, яку квітку подарував Колобок нашій іменинниці.
Для «і», щоб справжньою була,
Ірису квітка розцвіла.
-
Так яку квітку подарував Колобок? (натиснути)
-
Як в народі ще називають цю квітку? ( півники - натиснути)
-
Чому?
-
Проінтонуйте звуки у цьому слові. Самостійно виконайте звуко – складовий аналіз слова.
-
Перевіряємо. (Діти дають характеристику кожному звуку – вони з’являються на слайді.)
-
Скільки голосних звуків у цьому слові?
-
Скільки складів?
-
Назвіть їх. (ділять на склади – натиснути.)
-
Який склад наголошений? (натиснути)
-
Якою буквою позначимо звук [і]? (натиснути – виходить буква)
Vl. Ознайомлення з буквами Іі .
Слайд 10
-
Так яка буква у нас сьогодні іменинниця? (натиснути – виходять букви)
-
Запалімо свічку на святковому тортику, подаруємо букві бантики. (натиснути)
-
Скільки букв «і» на слайді?
-
Які це букви?
- Чому дві?
-
Чи схожі вони за формою?
-
Чим відрізняються?
• З’ясування схожості букви з різноманітними предметами.
Слайд 11
-
Що нагадує вам буква «і» ?
-
Взнаймо це з вірша. (натиснути – вірш на слайді)
-
На що схожа буква «і»?
• Визначення місця букв Іі в касі букв.
Слайд 12
-
Подивіться на нашу касу букв.
-
Знайдіть очима букву «і».
-
За якою буквою стоїть «і»?
• Розміщення букви в набірному полотні.
- Поселимо букви Іі в будинок.(Вчитель ставить картки з буквами у кишеньки.)
• Друкування букв «Іі».
- Відкрийте зошити. Покладіть їх під потрібним нахилом. Роздивіться уважно зразок літер. (Учитель показує зразок друкування букв на дошці й пояснює.)
- Самостійно надрукуйте букви «і» до кінця рядка.
• Фізкультхвилинка.
(за слайдами)
Vll. Вправи з читання.
• Читання тексту вчителем.
-
Відкрийте «Буквар» на с. 33.
-
Послухайте.
-
Зрозуміли, що я прочитала?
-
Додайте слова, щоб утворити речення, користуючись малюнком.
• Голосне індивідуальне читання тексту дітьми.
-
Прочитайте текст. Знайдіть відповідь на запитання: «Що подарували діти мамі?».
-
Куди прийшли діти з мамою?
-
Яка це пора року? Доведіть
Vlll. Розвиток мовлення. Складання тексту.
-
Ось і «Галявина Читайликів» пройдена.
-
Подивіться, що вам каже Колобок. (натиснути)
-
Ми піднімаємося на «Місток кмітливості». (натиснути)
Слайд 13
-
Що це? Його немає. Нам його треба побудувати, щоб допомогти дітям попасти до лісу.
-
Імена дітей розсипані на склади.
-
Треба зібрати їх і ми взнаємо, як звуть хлопчика і дівчинку. Тоді і побудуємо місток. (з складів утворюються імена дітей – Іринка, Іванко)
-
Так як звуть дітей?
-
З якої літери пишемо ці слова? Чому? (натиснути, виходять слова - місток)
Слайд 14
-
Ось і потрапили Іванко та Іринка до лісу. (натиснути)
-
Там вони зустріли звіра. Взнайте, якого?
Живе у лісі рудий, дикий.
Душить кури та індиків.
-
- Тож, хто це? (натиснути)
-
- Які слова допомогли вам взнати звіра?
-
Як ви думаєте, діти злякалися лиса?
-
А хто злякався?
-
Що ми складали?(речення)
-
Об’єднаймо речення у розповідь.
Іванко та Іринка пішли в ліс.
Там вони зустріли лиса.
Звір злякався дітей та втік.
Слайд 15
-
Ми з вами наблизилися до «Вершини Творчості». (натиснути)
- Прочитайте, що говорить Колобок. (натиснути)
- Готові?
• Мовні загадки.
Слайди 16, 17,
З «У» - це хліб, що кожен знає. (натиснути)
З «І» - по дереву стрибає. (натиснути)
(булка - білка)
З «и» - я плаваю у морі. (натиснути)
З «і» - ловлю мишей в коморі. (натиснути)
(кит - кіт)
-
Які звуки змінювалися у словах? (голосні)
-
Що відбулося з словами? (змінилося лексичне значення слова)
lХ. Підсумок уроку.
-
Фронтальна бесіда.
-
Назвіть з слів – відгадок слова із звуком [і].
-
Якою буквою позначимо звук [і]?
2. Висновок.
Слайди 18, 19
-
Голосний звук [і] (натиснути) ми позначимо буквами Іі.
-
А на уроці письма будемо вчитися писати букви Іі. (натиснути)
Х. Рефлексія уроку.
Слайд 20
-
Де ми з вами побували разом з Колобком на уроці?
-
Які нові слова запам’ятали?
-
Ким ви повинні були стати?
-
Давайте взнаємо, чи стали ви «молодцями»? (натиснути)
-
Що каже Колобок? (виходять слова)
Молодці!
До побачення!
До нових зустрічей!