Розробка уроку для 10 класу "Неологізми. Причини і шляхи виникнення нових слів. Загальномовні та авторські неологізми"

Про матеріал

В розробці уроку для 10 класу "Неологізми. Причини і шляхи виникнення нових слів. Загальномовні та авторські неологізми" містяться матеріали з використанням коуч-технології "GROW", а також представлені різні форми та методи роботи на уроці української мови (профільний рівень, за підручником М.Я.Плющ).

Перегляд файлу

Урок № 75

Тема. Неологізми. Причини і шляхи виникнення нових слів. Загальномовні та авторські неологізми.

Мета: поглибити відомості учнів про неологізми, причини їх появи та переходу до класу загальновживаних слів; формувати уміння знаходити неологізми у художньому тексті, визначати їх тип та стилістичне значення; виховувати позитивне ставлення до лексичного розмаїття української мови.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1) Перевірка домашнього завдання.

2) Розподільний диктант (за попередньо вивченою темою).

- Розподілити слова у три колонки: І – архаїзми; ІІ – історизми; ІІІ – слова, які не є застарілими.

Каптан (і), перст (а), вої (а), рало (і), страж (а), продюсер (н), он-лайн (н), радгосп (і), животіти (а), айфон (н), очіпок (і), град – місто (а), іміджмейкер (н).

- Перевірка диктанту із поясненням учнів (Історизми – це слова, що вийшли з ужитку у зв'язку із зникненням позначуваних ними реалій історичного минулого.  Архаїзмами – слова, що вийшли з широкого вжитку й перейшли до так званого пасивного запасу лексики національної мови; лексико-семантичні архаїзми — застарілі значення слів, які тепер уживаються з іншими, сучасними значеннями).

- А  чим же слова третьої колонки відрізняються від слів перших двох? (ці слова є не застарілими, а набули широкого вжитку серед населення сьогодні).

ІІІ. Оголошення теми уроку

- Про слова, які перебувають в процесі входження в загальне використання і ще не включені до державної та загальновживаної мови, ми й поговоримо сьогодні на уроці.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1) Використання коучингової моделі GROW з первинним ознайомленням із цією технологією

Ця модель є дуже простою, адже включає в себе лише 4 етапи:

G – goal / ціль
R  reality / реальність, навколишня дійсність
O – opportunity / можливості
W – what to do / дії

Задумуючись про вирішення будь-якої задачі чи досягнення якоїсь цілі, починаємо з її постановки.

Goal (Ціль)

На цьому етапі учні повинні дати відповіді на такі запитання:
- Чого ти хочеш на уроці?

- Чому для тебе це є важливим?

- Якщо би ти знав, що можеш досягнути все, що забажаєш, то як би звучала твоя мета уроку?

- Як ти дізнаєшся, що досягнув результату?

Отож, мета визначена.

2) Пояснення вчителя

Тому поговоримо сьогодні про таку досить цікаву групу лексики, як неологізми в сучасній українській мові. Варто наголосити, що неологізми в сучасній українській мові, на відміну від історизмів чи діалектизмів, – це слова, що «на видноті».

Вони часто «ріжуть вухо» слухачу завдяки своїй новизні, інакше кажучи, «незвичності».

Тож розпочнемо з розгляду неологізмів в сучасній українській мові та їх різновидів, зокрема на яскравих прикладах сучасності.

Неологізми (від грец. neos – новий, logos – слово) – це нові слова, словосполучення, фразеологізми, що з’являються у мові.

Вчені розрізняють такі різновиди неологізмів: загальномовні та індивідуальні (інша назва – авторські чи індивідуально-авторські).

Загальномовні неологізми в свою чергу поділяються ще на два види – лексичні та семантичні.

Види неологізмів:

1. загальномовні неологізми називають нове поняття, виконують номінативну функцію, і, в свою чергу, поділяються на:

а) лексичні неологізми – нові слова, утворені за наявними в мові моделями (закордоння, пропрезидентський, пострадянський) або запозичені з інших мов (райтер);

б) семантичні неологізми – нові значення вживаних раніше в мові слів: наші (члени фракції “Наша Україна”), зелені (захисники природи), зелені (долари).

2. індивідуальні (авторські) – дають іншу, емоційно-експресивну назву поняттю. Як правило, ці неологізми «зберігають» за собою авторство й завдяки своїй образності не переходять до розряду загальномовних. Напр., неологізми П. Тичини: прометейно, сонцебризно, дощоросно, павутинитися, акордитись, блискотінь, Б. Олійника: владоможець (“Новітні владоможці України Жирують – аж вгинається земля…”), потойсвіт (“І не згледівсь, як зопалу вибрався у потойсвіт…”).

Причинами появи неологізмів є:

1) потреба називати нові предмети, явища, поняття.

Наприклад: айфон, айпод, смартфон, таймшит, серфінг, кіднепінг, лістинг;

2) потреба замінити назви точнішими, зрозумілішими, які б більше відповідали нормам сучасної української мови (лексичні неологізми).

Наприклад: екземпляр – примірник,

процент – відсоток,

покликання – виноска;

3) набуття словами, що вже існують у мові, нових значень (семантичні неологізми).

Наприклад: акцептувати (прийняти рахунок, вексель до платежу) – акцептувати (перен. схвалювати); амброзія (у давньогрецькій міфології “їжа богів”, що давала їм безсмертя) – амброзія (перен. надзвичайно смачна страва);

планшет (з фр. Planchette, букв. – дощечка; це чотирикутна дошка, на яку наклеєно креслярський папір; застосовують при картографуванні; а також ще три вузьких значення) – планшет (перен., підвид сучасних комп’ютерів);

4) бажання дати предметові чи явищу свіжу образну назву, яка більше відповідає світосприйманню автора (індивідуальні чи авторські неологізми).

Наприклад: бистроплин, яблуневоцвітно, зашовковитися – у П. Тичини;  бджолиність, сніговерть, знедуховніти – в О. Гончара.

Необхідно наголосити на такому: неологізми – це історична категорія. Це означає, що вони сприймаються як нові слова доти, поки названі ними поняття не стануть загальновживаними.

Наприклад, ще наприкінці XX – початку XXI ст., до неологізмів у сучасній українській мові належали такі слова: брифінг, бутик, електорат, менталітет, мас-медіа, сканер, тендер, таймер та ін.

На сьогодні, тобто вже в другому десятилітті XXI ст., ці слова набули статусу загальномовних.

Натомість авторські неологізми, як правило, не функціонують поза межами твору й тому не втрачають відтінку новизни, зберігають своє експресивне забарвлення:

Наприклад: “Народе із трипільських запорогів, Древніших за святий Єрусалим, – Та скільки ж можна на чужих пророків Молитися, не вірячи своїм?” (Б. Олійник).

Крім того, варто додати, що неологізмами можуть бути також абревіатури.

Абревіатури – досить нове явище в лексичному розвитку мов.

Позитивна риса їх використання – значний обсяг інформації передається за допомогою меншої кількості знаків.

Негативна риса – надуживання абревіатур призводить до штучності, незрозумілості мовлення. Газетні ж тексти насичені, як правило, абревіатурами.

Напр.: ЄС – Європейський союз, ОДА – обласна державна адміністрація, ГПУ –Генеральна прокуратура України.

3) Робота з підручником

- Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 179).

- Виконання вправи 415.

4) Reality (Реальність)

Досліджуємо ситуацію, яку маємо в даний момент та даємо відповіді на запитання:
- Що зараз відбувається відносно поставленої мети?

- Як це впливає на досягнення твоєї мети?

- Які ще є фактори, що впливають на досягнення мети?

- Що ти вже встиг зробити, щоби досягнути цілі? Який результат отримав?

 5) Opportunity (Можливість)

Оцінивши реальність, пора задуматися про можливості досягнення мети.

Необхідно провести ревізію всіх ресурсів, які є та вибрати стратегію дій.

Даємо відповіді на запитання:

- Що ти можеш зробити для досягнення мети?

- Які ще є варіанти? А ще?

- Хто міг би допомогти тобі у вирішенні питання?

- Як ти думаєш, як би вчинила на твоєму місці авторитетна для тебе людина?
- Згадай, чи були в твоєму житті схожі ситуації, з якими б ти успішно впорався? - Як ти цього досягнув?

- Може, ти бачив, як інші люди успішно діяли в схожих ситуаціях? За рахунок чого їм це вдавалося?

6) І коли можливості визначені, переходимо до головного етапу – пора діяти.
What to Do

Останні запитання:

- Який найперший та найпростіший крок ти готовий зробити?

- Коли конкретно ти це зробиш?

- Що може тобі завадити? Як ти можеш це передбачити?

- Хто міг би підтримати тебе і як? Коли ти попросиш підтримки?

А тепер – вперед до досягнення поставленої мети!

 7) Виконання системи вправ.

Бесіда за запитаннями:

- Які слова називаються неологізмами?

- Які різновиди неологізмів вам відомі?

- Назвіть кілька загальномовних неологізмів.

- Які причини виникнення загальномовних та індивідуальних неологізмів?

- На основі розповіді складіть схему «Неологізми». За цією схемою побудуйте розповідь про нові слова в українській мові.

Пояснювальний диктант

- Поясніть значення неологізмів у реченні.

1. Моя знайома звернулась до стилістів для того, щоб покращити свій зовнішній вигляд. 2. У наш час дуже багато людей займаються піаром.
3. Моя бабуся так і не навчилася користуватися тостером. 4. Дорогою до корпусу можна зустріти багато білбордів на політичну тематику. 5. Цей салон краси пропонує вам ліфтинг обличчя і шоколадне обгортування.
6. Зараз займатися фітнесом не тільки корисно, але й модно.

«Ювеліри»

- Побудуйте речення, які складалися б лише із підметів-неологізмів, дібравши конкретну тему.

Наприклад, у магазині техніки (айфон, айпод, планшет, ростер, тостер), улюблені спортивні терміни (боулінг, дайвінг, шейпінг, скейтборд), часто вживана термінологія (офшор, демпінг, роумінг, спікер, рейтинг), косметологія (ліфтинг, пілінг, скраб), ЗМІ (шоу-рум, пройм-тайм, блокбастер, мультиплекс).

«Юний перекладач»

- Доберіть українські відповідники до неологізмів.

1. У наш час тінейджери віддають перевагу інтернету, а не читанню книг.
2. На роль у фільмі дуже важко пройти кастинг. 3. У шоу-румі відомих дизайнерів продається одяг тільки в одному екземплярі. 5. Хендмейд-прикраси нині у великій популярності серед молоді. 6. Сек’юріті з нашого агентства гарантують вам спокій і безпеку. 7. Оскільки я не можу знайти квартиру, я змушена звертатися до брокера.

Творче конструювання

- Дібрати й записати слова, що відповідають поданим лексичним значенням. Які з них можна вважати неологізмами? Які ще недавно ними були? Походження дібраних слів з’ясуйте за словником.

1.Фільм, який має приголомшливий касовий успіх. 2. Електрона пошта. 3. Онлайн-щоденник (електронний журнал).  4. Програма для безпосереднього спілкування через Інтернет з використанням веб-камери. 5.  Неправдива інформація, яку  ЗМІ подають як реальну новину.  6.  Коротке повідомлення (до 140 знаків) у сервісі мікроблогів Twitter. 7. Фотоавтопортрет, зроблений за допомогою камери смартфону чи веб-камери.

Довідка. Блокбастер,  і-мейл (е-mail), блог,  скайп,  фейк,  твіт,  селфі.

Диктант з коментуванням

- Виберіть з довідки слова, які відповідають поданим лексичним значенням. Які з цих слів донедавна вважалися неологізмами? Чи є вони ними сьогодні? Чому? Доведіть, що неологізми є категорією історичною.

1. Всесвітня асоціація інформаційних комп’ютерних мереж, об’єднаних у єдину структуру. 2. Воїн-контрактник військового загону, який не бере участі у військових діях, а лише стежить за порядком та допомагає відновлювати господарство після війни. 3. Особа, яка користується послугами обчислювальної техніки для одержання інформації. 4. Вологонепроникний шар синтетичної речовини, яким покривають картон, папір для збереження від зношування та псування. 5. Портативний комп’ютер, зовнішні та внутрішні пристрої якого вмонтовані в одному корпусі у формі кейса вагою від двох до п’яти кілограмів.

Довідка. Користувач. Ноутбук. Ламінат. Миротворець. Iнтернет.

- Серед поданих слів визначте іншомовні. Назвіть у них вивчені орфограми.

- Пригадайте й запишіть кілька слів, які донедавна сприймались як неологізми, а нині стали загальновживаними.

Пояснювальний диктант

- Познайомтесь з авторськими неологізмами. Поміркуйте, які образи міг зіставляти письменник при утворенні цих слів.

Снігоцвіт, тихосумний (Т. Шевченко); дощоросно (П. Тичина); весновій (А. Малишко); срібнопінний (М. Рильський); сонцемирні (П. Мовчан); продайдуші (Ю. Мельничук).

Робота біля дошки

- Запишіть речення. Поясніть розстановку розділових знаків. Знайдіть неологізми, поясніть їх значення та стилістичну роль. Які з цих неологізмів – загальномовні, а які – індивідуально-авторські?

1. Весело-зорна, світляна, осонна, то літеплом, то мукою огорне, джерельнострунна, впадисто-висока, земличенько, на роговиці ока ти порошиною невмітною лежиш, така легка, кульбабна – хоч не диш (П. Мовчан). 2. Власне, музичний шоу-бізнес – це професійне продюсування артистів, звукозапис на власній студії (З газети). 3. Уже кружляє листя жовторжаве, щоб на асфальті мокрому спочить (М. Рильський). 4. Дуб столітній, звівши віти, чародіє. Й самотою в мрійношумі, в тихім шумі на зеленому осонні думу дума (Г. Коваль). 5. Серед переваг фірми – швидке й ефективне обслуговування, наявність великого паркінгу, свіжість і висока якість пропонованих товарів (З газети).

- Складіть чотиривірш, увівши в нього власний неологізм.

Творче завдання

- Прочитайте індивідуальні неологізми. Складіть із ними словосполучення. Запишіть. Визначте стилістичний відтінок неологізмів.

Дзвінкостеблий, живоносне, цвіть, розпрозорилась, колисково, майбуття, широкополий, крутоберегий, самодзвонний, сивінь, високочолий, медоцвіт.

Пояснювальний диктант (усний)

- Прослухати речення. Знайти в них загальномовні неологізми, визначити їхній вид (лексичні чи семантичні), витлумачити їхні лексичні значення.

   1. Майданівці – це ті, хто стояли на Майдані вдень і вночі – воїни Небесної і земних Сотень. (І.Роздобудько). 2. Активістів Євромайдану на автівках назвали автомайданом, і ця назва міцно закріпилась у мовленні. (З журналу). 3. Незаконне копіювання кінофільмів, музичних творів, відеокліпів називають цифровим піратством.  4. Саме завдяки ЗМІ освоюються неологізми: хіт-парад, хітова пісня, хітова програма, хітова дівчина. Навряд чи затримаються в мові слова «брехлама» або «чатнутий», але сьогодні їх відносять до неологізмів. (З журналу).

Робота зі словником

- Поясніть лексичне значення кожного з поданих неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).

Веб-майстер, зелентур, камерофон,  ГПМ, дрес-код.

Словник. Веб-майстер – той, хто створює Інтернет-сторінки для комп’ютерної мережі Інтернет.  Зелентур – туризм, пов’язаний із вивченням історії, культури, побуту українського села. Камерофон – мобільний телефон з умонтованою фотокамерою. ГПМ (генетично модифіковані продукти) - рослини та тварини, генні характеристики яких було змінено лабораторно.  Дрес-код - стиль одягу, обов’язковий для працівників певних організацій.

ІV. Закріплення навчального матеріалу

1) Бесіда за запитаннями:

- Які слова називаються неологізмами?

- Які різновиди неологізмів розрізняють в українській мові?

- На які види поділяються загальномовні неологізми?

- Назвіть кілька причин появи неологізмів.

- Чому неологізми є історичною категорією?

- Чи можуть неологізми бути абревіатурами?

2) Складання сенкана «Неологізми».

3) Заключна бесіда:

- Чи досягли ви мети (Goal)?

- Які фактори вплинули на досягнення мети (Reality)?

- Чи ваші бажання збіглися із вашими можливостями (Opportunity)? Обєктивно оцініть свою роботу на уроці. 

- Чи досягнув ти результату, про який говорив на початку уроку?

- Яких зусиль ви затратили і що конкретно зробили на уроці (What to Do), щоб збулися ваші очікування?

V. Домашнє завдання

1. Виконати вправ 416, 417.

2. Вивчити § 36.

3. Скласти словниковий диктант «Застарілі слова. Неологізми».

4. Підготувати повідомлення «Фразеологічні одиниці української мови».

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
11 травня 2018
Переглядів
8327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку