Тема уроку : Двокрапка і тире в безсполучниковому реченні
Мета : ознайомити учнів з відомостями про правила вживання двокрапки та тире в безсполучниковому складному реченні, розвивати пунктуаційну грамотність учнів;формувати вміння визначати відповідні пунктограми ;вдосконалювати практичні навички конструювати й аналізувати речення цього типу, а також пунктуаційні навички ;розвивати мовленнєво-комунікативні вміння правильної постановки двокрапки та тире між частинами безсполучникових складних речень; виховувати в учнів почуття любові до рідної мови ,уміння правильно вживати в мові безсполучникові складні речення.
Тип уроку: застосування знань і формування умінь (формування предметної компетенції).
Хід уроку
I-30хв.
1.Читання тексту.
Людина загубила кому й почала боятися складних речень, шукаючи простенькі фрази. (2) За примітивними репліками прийшли елементарні думки. (3) Потім вона проґавила знак оклику й стала говорити монотонно, з однаковою інтонацією. (4) Пізніше людина десь «посіяла» знак питання й припинила запитувати: жодні події не цікавили її, де б вони не відбувалися: у космосі, на землі чи навіть у власній квартирі. (5) Ще через кілька років наша роззява загубила […] і перестала пояснювати іншим свої вчинки. (6) Бідолаха не могла висловити жодної ідеї, увесь час когось цитувала користуючись лише лапками, а згодом не стало і їх, у неї залишилася тільки крапка. (7) Бережіть розділові знаки…
2.Бесіда за змістом.
3.Висновок.
ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів 2хв.
Користуючись ключовими фразами, сформулюйте власні сподівання.
Я хочу … зрозуміти вивчити запам’ятати навчитися
Який вид речення ви використали для формулювання відповідей?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми 4хв.
Теоретичний пінг-понг «Незакінчене речення»
Усний аналіз речень
Висновок. Кожне з цих речень читається по-різному, у кожному інший розділовий знак.
Отже, проблемне питання, яке ми будемо вирішувати на уроці: «Чи існує залежність між інтонацією, смисловими відношеннями і розділовими знаками у БСР?»
ІV. Вивчення нового матеріалу 7хв.
Презентація. Опорна таблиця.
Виконання вправ на закріплення матеріалу
Робота біля дошки
Сіло сонце – почали вечеряти. Стихла пісня - тихо стало над степом. Не сотвори собі кумира: кумир витворює раба.Тихесенько вітер віє, душа і серце мріють.4хв.
Підсумок
II-30хв.
Закріплення набутих знань
Робота з текстом.(усно,колективно) 2хв.
Творче моделювання. Робота в парах. 5 хв.
Кожна пара отримує картку з реченнями. Із поданих пар простих речень скласти й записати безсполучникові складні, розставляючи розділові знаки. Виразно прочитати.Визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень.
5.Приготуйтесь долати труднощі. Життя іноді виставляє перешкоди.
Групова робота
Прислів’я , приказки, прикмети – стислі крилаті вислови: в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. 2. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі сторони життя людини :її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні взаємини, побут тощо. 4. І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий господарський досвід народу.
1 група. Характер людини.
3.Млин меле – борошно буде, язик меле – біда буде.
4.Склав план – діло зробиш.
2 група.Народні прикмети.
1.Сніг у грудні глибокий урожай високий.
2. Серпень страву готує вересень подає до столу.
3. Дощ буде: ластівки низько літають.
4. Лютий воду відпускає, а березень підбирає.
3 група.Навчання
4 група.Ми у відповіді за тих, кого приручили.
1.Кіт з хати - миші танцюють.
VІ. Рефлексія результатів
Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання міні-твір «Поради молодшому другу», вживаючи БСР з двокрапкою
Ключик розуміння. Такі речення співвідносяться зі складносурядними (можна підставити сполучники а, але, проте, зате, однак).