Розробка уроку "Двокрапка і тире в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Розробка уроку має на меті ознайомити учнів з відомостями про правила вживання двокрапки та тире в безсполучниковому складному реченні, розвивати пунктуаційну грамотність учнів;формувати вміння визначати відповідні пунктограми ;вдосконалювати практичні навички конструювати й аналізувати речення цього типу, а також пунктуаційні навички ;розвивати мовленнєво-комунікативні вміння правильної постановки двокрапки та тире між частинами безсполучникових складних речень; виховувати в учнів почуття любові до рідної мови ,уміння правильно вживати в мові безсполучникові складні речення.
Перегляд файлу

Тема  уроку : Двокрапка  і  тире  в  безсполучниковому     реченні

Мета : ознайомити учнів з відомостями про правила вживання двокрапки та тире в безсполучниковому складному реченні, розвивати пунктуаційну грамотність учнів;формувати вміння визначати відповідні пунктограми ;вдосконалювати практичні навички конструювати й аналізувати речення цього типу, а також пунктуаційні навички ;розвивати мовленнєво-комунікативні вміння правильної постановки двокрапки та тире між частинами безсполучникових складних речень; виховувати в учнів почуття любові до рідної мови ,уміння правильно вживати в мові безсполучникові складні речення.

Тип уроку: застосування знань і формування умінь (формування предметної компетенції).

                                                              Хід  уроку

                                                                I-30хв.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності   4хв.

1.Читання тексту.

Людина загубила кому й почала боятися складних речень, шукаючи простенькі фрази. (2) За примітивними репліками прийшли елементарні думки. (3) Потім вона проґавила знак оклику й стала говорити монотонно, з однаковою інтонацією. (4) Пізніше людина десь «посіяла» знак питання й припинила запитувати: жодні події не цікавили її, де б вони не відбувалися: у космосі, на землі чи навіть у власній квартирі. (5) Ще через кілька років наша роззява загубила […] і перестала пояснювати іншим свої вчинки. (6) Бідолаха не могла висловити жодної ідеї, увесь час когось цитувала користуючись лише лапками, а згодом не стало і їх, у неї залишилася тільки крапка. (7) Бережіть розділові знаки

2.Бесіда  за  змістом.

3.Висновок.

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів  2хв.

Користуючись ключовими фразами, сформулюйте власні сподівання.

Я хочу …                             зрозуміти      вивчити   запам’ятати  навчитися

Який  вид речення  ви  використали для  формулювання  відповідей?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми                                 4хв.

Теоретичний  пінг-понг  «Незакінчене речення»

  1. Складне речення — це…
  2. Складні речення поділяються на…
  3. Безсполучниковим складним реченням називається…
  4. Види безсполучникового речення…
  5. Основний засіб зв’язку між частинами безсполучникового речення – це…
  6. У складному безсполучниковому реченні ставимо такі розділові знаки:
  7. В яких  випадках  між  частинами  БСР  ставимо  кому?

 

 

 

 

 

 

 

                                  Усний  аналіз  речень

 

Висновок. Кожне з цих речень читається по-різному, у кожному інший розділовий знак.

             Отже, проблемне питання, яке ми будемо вирішувати на уроці: «Чи існує залежність між інтонацією, смисловими відношеннями і розділовими знаками у БСР?»

ІV. Вивчення нового матеріалу             7хв.

 Презентація. Опорна  таблиця.

Виконання вправ на закріплення матеріалу

Робота  біля  дошки

Сіло сонце – почали вечеряти. Стихла пісня - тихо стало над степом. Не сотвори собі кумира: кумир витворює раба.Тихесенько  вітер  віє, душа  і серце мріють.4хв.

     Підсумок

                                                            II-30хв.

                      Закріплення  набутих  знань

Робота  з  текстом.(усно,колективно) 2хв.

Творче моделювання. Робота в парах. 5 хв.

Кожна пара отримує картку з реченнями. Із поданих пар простих речень скласти й записати безсполучникові складні, розставляючи розділові знаки. Виразно прочитати.Визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень.

 

  1. За вихором продріботіла над самою землею одірвана од гурту хмара. З неї пішов лапатий, рідкий дощ .
  2. Зникає мова. Народу більше нема 
  3. Це правда.Квіти люблять музику.
  4. Слово без діла. Гітара без струни.

5.Приготуйтесь  долати  труднощі. Життя іноді виставляє перешкоди. 

 

 

Групова робота

  1. Пояснення розділових  знаків 2хв.

Прислів’я , приказки, прикмети – стислі крилаті вислови: в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. 2. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі сторони життя людини :її погляди на світ,  суспільні явища, громадські та родинні взаємини, побут тощо.    4. І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий господарський досвід народу. 

  1. Збери  пазл. Знайди  п’яту  лапу.                                                                                                     
  2. Дослідження-групування з усним обґрунтуванням розділових знаків.  10 хв.

                      1 група. Характер  людини.

  1. Дай язикові волю – заведе в неволю.
  2. Дурний язик – голові не приятель.

3.Млин меле – борошно буде, язик меле – біда буде.

4.Склав план – діло зробиш.

                       2 група.Народні  прикмети.

1.Сніг у грудні глибокий урожай високий.

2. Серпень страву готує вересень подає до столу.

3. Дощ  буде: ластівки низько  літають.

4. Лютий воду відпускає, а березень підбирає.

                        3 група.Навчання

  1. Здобудеш освіту – побачиш більше  світу.
  2. Книги – морська  глибина:знайдеш будь-який підводний камінь  життя.
  3. Книга  вчить,як  на  світі жить.
  4. Голова без розуму, як ліхтарня без свічки.

             4  група.Ми у відповіді за тих, кого  приручили.

1.Кіт з хати - миші танцюють.

  • 2. Чим більше кицьку гладиш, тим вище вона горб підіймає.
  • 3. Не вір собаці : вкусить.
  • 4. Ревів ведмідь : меду узяти не дали.
  • Творче  завдання       Мова  з  літературою – речення-асоціація
  • 1.Стратив сина : не  простив зради.
  • 2.Залишила чоловіка й дітей : набридло  бути білочкою, жайворонком.
  • 3. Хочеш мати  владу над  людьми – володій грошима.
  • 4.Що ж  то  за  дівка була :очиці  як  тернові  ягідки
  • 5.Мрієш  перемогти повітряного велетня – готуй  обладунки.
  • 6. Дозволив  пофарбувати  паркан – отримав  подарунки.
  • Експрес-контроль  набутих знань
  • 1. Смислові  відношення  між  частинами БСР не  впливають на  розділовий  знак між  ними.
  • 2.Якщо  друга  частина БСР містить наслідок, ставимо  тире.
  • 3. Якщо  між частинами БСР  можемо  умовно  вжити  сполучник бо, ставимо  кому.
  • 4.Важливо  пам’ятати:життя  безцінний  подарунок.
  • 5.Хочеш  їсти  калачі – не  сиди  на  печі.
  • 6.замість  сполучників  ніби, наче, мов, немов ставимо…

 

VІ. Рефлексія результатів

Оцінювання учнів

VІІ. Домашнє завдання    міні-твір «Поради молодшому другу», вживаючи БСР з двокрапкою

 

Ключик розуміння.  Такі речення співвідносяться  зі складносурядними (можна підставити сполучники  а, але, проте, зате, однак).

Картинки по запросу смайлик задумчивыйКартинки по запросу смайлик с указкой

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку