Уроки створено за програмою курсу за вибором «Каліграфія» (з елементами розвитку зв'язного мовлення)1-4 класи (Автор програми: Нікулочкіна Олена Василівна, доцент кафедри початкової освіти та ребіліатаційної педагогіки КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Уроки курсу за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку мовлення)» допомагають учням розвинути дрібну моторику руки, цікаві форми та прийоми роботи формують в учнів позитивну мотивацію до навчання, знижують перевантаження і втому дітей.
Навчання каліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів - одне з головних завдань початкової школи. Роль графічних навичок у навчально-виховному процесі надзвичайно велика, бо без оволодіння графікою неможливе вивчення будь‑якого навчального предмета.
Ягупа Ірина Дмитрівна,
вчитель початкових класів,
КУ Сумської ЗОШ І-ІІІ ст. №27,
м. Суми, Сумської області,
категорія – вища,
звання – старший учитель
Уроки 14-15
Тема уроку. Складання пазлів. Побудова зв’язних монологічних висловлювань.
Мета уроку: вчити складати короткі монологічні висловлювання за сюжетом складених пазлів; розвивати зв’язне мовлення учнів, дрібну моторику руки способом складання пазлів, штрихування та розфарбовування, комунікативні навички, когнітивну сферу молодших школярів; поповнювати словниковий запас слів дітей, виховувати старанність, акуратність, естетичні смаки.
Обладнання: пазли, люмографи, альбоми, картки із зображенням малюнка для розфарбовування, кольорові олівці, мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз
І знову вона завітає до нас.
Намалюйте у повітрі рукою смайлик, який відображає ваш настрій
(Учні «малюють» настрій. Опитування)
– Я хочу, щоб гарний настрій у вас не закінчився до кінця уроку.
– Щоб усі ваші сподівання справдилися…
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Королева Письма запрошує вас до цікавої подорожі у країну Письмоляндію до храму Пазлів.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися складати короткі монологічні висловлювання; будемо збагачувати словниковий запас; розвивати дрібну моторику руки складаючи пазли та розвивати зв’язне мовлення; повторимо правила штрихування та розфарбовування.
ІV. Мовленнєва розминка.
Ато-ато-ато- чистомовок є багато.
Ті-ті-ті – та найкращі будуть ті,
Ятя-ята-ята – що поможуть вам, малята,
Ув-ув-ув – ротик щоб слухняним був!
Будували дім бобри,
Замість дому дві діри.
Видра вдерлася у дім,
Буде жити видра в нім.
Горобець, горобеня
галушок везуть горня,
Горобчиха – горошину,
Кличуть гуску на гостину.
V. Актуалізація опорних знань.
1. Відгадування загадки.
Вус зелений я зав'ю,
В гроно сонечко наллю,
І діткам - малюкам
Все до крапельки віддам. (Виноград )
2. Словник.
Виноград - теплолюбива витка кущова рослина, з широкими листями та вусиками і плодами, зібраними в грона, а також - ягоди цієї рослини.
Поділити слово на склади, визначити наголос, назвати звуки в цьому слові.
Коло школи маєм сад,
а за садом - виноград.
А плоди такі чудові,
запашні, смачні, медові!
С. Жупанин.
У кожної дитини картка зі зразками штрихування.
Завдання: за допомогою люмографів за зразком створити малюнок та заштрихувати його кольоровими олівцями, дотримуючись правил штрихування.
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
VI. Робота над темою уроку.
1. Побудова зв’язного монологічного висловлювання за серією малюнків.
Завдання: скласти речення за кожним малюнком так, щоб утворилась розповідь.
- Кого ви бачите на малюнку?
- До кого прийшли діти?
- Якою була бабуся?
- Що вирішили зробити діти?
- Кого годувала Оленка?
- Як їм віддячила бабуся?
- Як би ви назвали нашу розповідь?
2. Робота в групах. Складання пазлів.
Діти об’єднуються в групи для складання пазлів. Колективно складають пазли. Кожна група захищає свою роботу: діти озвучують до якої казки склали сюжет, які ще герої є у казці.
Пазл (множина: пазли, пузлі; англ. jigsaw puzzle) — гра-головоломка, що виглядає як мозаїка, яку потрібно скласти з безлічі фрагментів малюнка різної форми. Є однією з найдоступніших іграшок, що розвивають логічне мислення, увагу, пам'ять, уяву. Пазли дуже корисні для розвитку мислення та пізнавальних здібностей людини.
Класичний розмір малого пазлу — 54 елементи.
До речі, пазл найбільш значних габаритів покладено на сюжет легендарної картини Леонардо да Вінчі «Джаконда». Його площа становить 24 квадратних метри, і створений він у вигляді незвичного даху з черепиці.
VIІ. Закріплення та узагальнення знань.
Завдання: розфарбувати кольоровими олівцями, звертаючи увагу на рекомендації щодо вибору кольору
А – світло-зелений
Б – темно-зелений
В – голубий
Г – червоний
Д – коричневий
Е – жовтий
Ж- синій
На роботу Старший встав - не лінувався.
Вказівний за ним піднявся –
Розбудив сусід його.
Той - свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати –
На роботу треба йти.
(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: «Встали вчасно вci...» широко розставати nальцi).
Спечем хлібчик
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли –
танцювати почали.
Це робота не легка –
витинати гопака.
(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).
2. Графічний диктант (у зошиті у клітинку).
Опис диктанту
Буква «С»
Вниз 5 кл., вправо 4 кл., вгору 2 кл., вліво 1 кл., вниз 1 кл., вліво 2 кл., вгору 3 кл., вправо 2 кл., вниз 1 кл., вправо 1 кл., вгору 2 кл., вліво 4 кл.
Опис диктанту
«Ялинка»
Вниз 1 кл., вліво 1 кл., вниз 1 кл., вправо 1 кл., вниз1 кл., вліво 2 кл., вниз 1 кл., вправо 1 кл., вниз 1 кл., вліво 2 кл., вниз 1 кл., вправо 1 кл., вниз 1 кл., вліво 2 кл., вниз 1 кл., вправо 4 кл., вниз 1 кл., вправо 1 кл., вгору 1 кл., вправо 4 кл., вгору 1 кл., вліво 2 кл., вгору 1 кл., вправо 1 кл., вгору 1 кл., вліво 2 кл., вгору 1 кл., вправо 1 кл., вгору 1 кл., вліво 2 кл., вгору 1 кл., вправо 1 кл., вгору 1 кл., вліво 1 кл., вгору 1 кл., вліво 1 кл. (Прикрашають ялинку за власним бажанням).
VІIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
– Добіг кінця наш урок. Чи справдилися ваші очікування?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Що було вам найцікавіше?
– Яке завдання було найважчим?
– Яке завдання найлегшим?
– До чого спонукав урок?
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
(Учні «малюють» у повітрі настрій, пояснюючи свій вибір.)
Використані джерела
Інтернетресурси:
http://chitalino.com.ua/
http://megaznaika.com.ua
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D0%B7%D0%BB
https://svitmam.ua/user/olenakfyak/posts/32711