Розробка уроку з інтегрованого курсу "Історія України. Всесвітня історія" у 6 класі на тему: "Що дала світу культура Стародавнього Єгипту". Рекомендовано для вчителів історії.
ІСТОРІЯ 6 КЛАС
УРОК 14
Тема уроку. Що відкрила світу культура Стародавнього Єгипту.
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «культура»,визначити особливості культури стародавніх єгиптян; формувати логічну компетентність шляхом оцінки внеску єгипетської культури у світову культуру, виховувати толерантне ставлення до думок інших.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: презентація до даної теми, роздатковий матеріал, підручники.
Структура уроку
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
V. Вивчення нового матеріалу
План
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Випереджувальне завдання. Один із учнів виступає в ролі вчителя, задає учням завдання і перевіряє його.(Заздалегідь допомагаю дитині підготувати завдання)
Історичний диктант(знайти на дошці відповідь і записати лише літеру, поряд з якою записана відповідь на поставлене запитання. Відповіді не повинні повторюватись).
1.Дочка Тутмоса І.(Б.)
2.Перший здійснив завойовницький похід за межі Єгипту.(В.)
3.За правління якого фараона єгипетська держава досягла найбільшого розквіту?(А)
4. Фараон, якого називають воїном та будівничим.(Д)
5. Хто з фараонів провів реформу армії?(Г)
6.Перетворення,зміни(Е)
А.Тутмос ІІІ.
Б.Хатшептус.
В. Тутмос І.
Г. Рамзес ІІІ.
Д.Рамзес ІІ.
Е.Реформи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Діти,подивіться на зображення давньоєгипетського письма на с.68 підручника. Давайте порівняємо, чи схоже воно з нашими, сучасним?
Які відмінності впадають в око?
Як ви гадаєте, чи легко було навчитися такого письма?
Про це все ми будемо говорити на нашому сьогоднішньому уроці, тема якого : «Що дала нам культура Давнього Єгипту»
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Знайди помилку в тексті»
Даю дітям заздалегідь підготовлені тексти з помилками
«Давньоєгипетське письмо називається ієрогліфами. Їх було 46 і тому легко запам’ятовувались. У єгиптян календар ділився на 12 місяців. Велику історичну цінність мають римські піраміди»
- Скільки помилок ви найшли?
- Чому не змогли всі виявити? А тому що все про єгипетську культуру ми ще не знаємо і навчимося протягом сьогоднішнього уроку. А до даного тексту ми ще повернемося в кінці уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
План уроку(тему і план записуємо в зошити)
1.Спочатку давайте поглянемо на нашу тему і подумаємо, що означає поняття «культура»(Поняття вивчаємо і записуємо в зошит за допомогою методу «Мозкового штурму»)
Культура – матеріальні та духовні цінності, створені людським суспільством
Розповідь вчителя.
Єгиптяни мали власне письмо. Це були ієрогліфи.(Ієрогліфи – це схематичні малюнки,що позначають слова й поняття та використовуються для письма). Один ієрогліф міг позначати одне слово, один звук, одне словосполучення або навіть ціле речення.
Давайте поглянемо як було розміщено ієрогліфи.(Горизонтально – справа наліво або вертикально зверху вниз)
Давньоєгипетське письмо складалося з 750 знаків – ієрогліфів. Спочатку писали на каменях, а згодом стали писати на папірусах. На ньому єгиптяни писали чорним та червоним чорнилом, використовуючи спеціальні палички – щіточки. Червоною фарбою позначали початки розділів та дати.
Робота з підручником
Діти читають самостійно підручник і дають відповідь на запитання.
Робота в парах
Поміркуйте і скажіть, чи мали змогу вчитися дівчатка?
Хто вперше і як саме зміг розшифрувати єгипетське письмо?
Давайте подумаємо і зробимо підсумок про навчання єгипетських дітей за допомогою такого документу
Повчання учням Стародавнього Єгипту
Мені кажуть, що ти занедбуєш навчання, віддаєшся розвагам, вештаєшся вулицями… Ти схожий на молитовню без бога, на дім без хліба. Тебе вчать співати під флейту… Я зв’яжу тобі ноги, якщо ти будеш вештатися вулицями, і поб´ю батогом із шкіри гіпопотама…Ставай на своє місце! Книжки вже лежать перед твоїми товаришами…Читай старанно книгу… Не проводь дня без діла, інакше горе твоєму тілу!
Робимо підсумок першого питання.
2.Робота з таблицею. Разом з дітьми заповнюємо таблицю.
Галузь науки |
Особливості |
Хронологія |
Винайшли годинник. Рік становив 12 місяців. Доба – 24 години. |
Математика |
За допомогою математичних знань будували піраміди. Шанували геометрію(обчислювали площі посіву та під час будівництва зрошувальних споруд). |
Астрономія |
Давали назви зіркам та сузір’ям, складали карти. |
Медицина
|
Використовували бинти, накладали шви, робили деякі хірургічні операції. Мали хірургічні інструменти(бронзові ножі – скальпелі, голки) |
Після опрацювання матеріалу робимо підсумки.
3. Питання опрацьовуємо за допомогою коментованого читання.
В кінці даємо відповіді на такі запитання:
Робота з ілюстраціями(слайди)
Робимо підсумок питання.
Пригадуємо, що таке архітектура.(Наука про мистецтво будувати,прикрашати споруди та їх комплекси). Давньоєгипетські архітектори залишили нам у спадщину «вічні помешкання» - храми і гробниці будувалися надзвичайно міцними. Їх зводили з каменю або висікали у скелях. Єгиптяни першими навчилися будувати споруди з колонами(Кругла вертикальна опора в будівлі). До нашого часу збереглися залишки храмів Амона – Ра в Карнаку та Луксорі(Фіви). Їх споруджували протягом багатьох століть. Це складний комплекс просторих кімнат, алей – переходів, колон і обелісків.(Дивимось у підручнику значення поняття «обеліск»). Величні колони, що підтримували покрівлю даху храмів, оздоблювали розписами та малюнками. Верхня частика колон мала вигляд квітки папірусу або пальми.
Видатною пам’яткою давньоєгипетської архітектури є храм Рамзеса ІІ в Абу – Сімбелі в Північній Нубії. Та найбільше вражають піраміди. Ви вже вчили і знаєте, що найвідомішою, найбільшою є піраміда Хеопса, яку вважають першим із семи чудес світу.У гробницях зазвичай стіни були вкриті зображеннями богів, сценами, які свідчили про існування потойбічного світу(Слайд).
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Давайте ж повернемося до нашого тексту, який ми виправляли на початку уроку. Чи можете ви тепер виправити всі помилки?
2. Складання сенкану до теми.
Зразок.
VII. Підсумок уроку.
VIII. Повідомлення домашнього завдання.