Тема. Відсотки.
Мета: сформувати в учнів поняття про відсоток; вміння записувати відсотки десятковими і звичайними дробами.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Розминка
Усні вправи
II. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу
Яку частину становить?
1) 1 ар від 1 гектара; 2) 1 м2 від 1 ара; 3) 1 см від 1 м;
4) 1 копійка від 1 гривні; 5) 1 рік від 1 століття.
[Відповідь — ]
III. Формування знань
Бесіда
Друзі! Сподіваюсь, ви помітили, що в повсякденному житті часто маємо справу із сотими частинами величин: 1 ар = га, 1м2 = а, 1 см = м, 1 к = грн. Тому для цього часто вживаного дробу дібрали спеціальну назву й позначення: 1 відсоток («від ста»), позначається 1 % і = 0,01 = 1 %.
Тобто відсотки — це особлива форма запису дробів.
Тому можна перетворювати відсотки у дроби: 1 % = 0,01,
2% = 2 · 0,01 = 0,02;
15% = 15 · 0,001 = 0,15;
100% = 100 · 0,01 = 1;
125% = 125 · 0,01 = 1,25.
Маємо: щоб записати відсотки десятковим дробом, треба кількість відсотків помножити на 0,01 (поділити на 100), при цьому 100 % = 1!
Також можна розв'язувати обернену задачу: будь-який десятковий дріб записати у вигляді відсотків: знаючи, що 1 = 100%, можемо сказати, що
2 = 2 · 1 = 2 · 100 % = 200 %; 0,3 = 0,3 · 1 = 0,3 · 100%; = 30 %;
0,125 = 0,125 · 1 = 0,125 · 100 % = 1,25.
Висновок: будь-яке число можна виразити у відсотках і навпаки; будь-яку кількість відсотків можна виразити десятковим дробом.
Але зазвичай записом у формі відсотків користуються, коли мають справу із сотими частими величинами.
Згадаймо, що:
1 а дорівнює 1 % від 1 га; 1 м2 дорівнює 1 % від 1 а і т. д.
Закріплення
Що складає?
1) 1% гривні; 2) 1% центнера; 3) 1% дециметра; 4) 1% кілометра. Тобто, щоб знайти 1% будь-якої величини, треба поділити значення цієї величини на 100.
IV. Формування вмінь
Розв'язування вправ
При розв'язуванні № 1025 (8) слід звернути увагу, що 100% площини квадрата — це і є весь квадрат!!!
V. Підсумок уроку
Запитання до класу
1) 3; 2) 0,3; 3) 0,03; 4) 0,003.
VI. Домашнє завдання
п. 34, №№ 1027; 1029; 1024 (г, д, є), на повторення 1044 (1).