Розробка уроку з літературного читання "Леся Українка. Поезії"

Про матеріал
Прожила Леся всього 42 роки і 33 з них плідно працювала на літературній ниві. Похована в Києві на Байковому кладовищі між могилами батька і брата Михайла. Леся Українка, котра стільки зробила для розвитку української культури, була і залишається нашою національною гордістю.
Перегляд файлу

Розробка уроку з літературного читання у 3 класі.

 

Тема.  Леся Українка.

           Леся Українка «Давня весна», «Вечірня година», «Вже сонечко в море     

           сіда».

Мета.  Розширити  знання учнів про життя і творчість Лесі Українки.              

Формувати вміння відчувати  емоційний зміст поезії, зв’язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів, викликати захоплення великою силою волі української поетеси, виховувати любов до художнього слова.

Обладнання.  Портрет Лесі Українки, картки з написами, квіти – фішки,

зображення серця, свічок, виставка книг.

 

 Хід уроку

І.  Організаційна частина.

ІІ.  Оголошення теми та мети уроку.

  • Сьогодні незвичайний урок. Напевно, здогадались. Кого ми сьогодні будемо звеличувати і вшановувати.

Отже, тема сьогоднішнього уроку – життя і творчість Лесі Українки.

Стан природи і настрій людини в поезії Лесі Українки «Давня весна», «Вечірня година», «Вже сонечко в море сіда».

Тож відкриймо її серце відверте і чисте, відкріймо її душу, - і люди назавжди збережуть літературне надбання великої української поетеси Лесі Українки.

А зараз до роботи. Кожна правильна відповідь – 1 бал (фішка)

    Проблема.

  • Що вразило в біографії  Лесі Українки?
  • Чим жила поетеса? Чим наповнене її серце?
  • Що становить сенс її життя?

А для початку вияснимо:

Поет, хто він?

Хто така Леся Українка, що ми про неї знаємо?

       Випереджуюче завдання.  (Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях поетеси.)

 1 дитина.

       Леся Українка народилася в 1871 році на Волині. Леся була другою дитиною в сім’ї Косачів. Мати, Олена Петрівна, займалася вихованням дітей ( їх у сім’ї було шестеро) і вела активну культурно – громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. У сім’ї панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій. До української культури.

      У дитинстві Лариса була жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки  добре читала, а в п’ять уже написала досить змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову. Ларису по – домашньому кликали Лося. А пізніше вона попросила, щоб її називали Лесею.

 2 дитина.

      Коли  ще Леся не вміла читати, батько навчав її проказувати за ним байки Л. Глібова, казки О. Пушкіна.

     Леся любила співати і танцювати. У селі Колодяжному, біля їхньої садиби, в неділю ввечері збиралися дівчата поспівати. Леся підсідала до гурту і тоненьким чистим голосочком  підтягувала тужні пісні про кохання. А коли підросла і навчилася нотної грамоти, стала записувати мелодії і тексти почутих пісень.

 3 дитина.

    Свою літературну діяльність Леся Українка почала рано. У дев’ять років написала свій перший вірш «Надія», присвячений тітці, котра була заслана до Сибіру за політичні погляди. Коли дівчині було тринадцять - з’явився перший друкований вірш «Конвалія».

Леся з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад десять іноземних мов, любила музику і грала на фортепіано, виявляла інтерес до малювання.

     У сім’ї Косачів була хороша традиція – влаштовувати родинні літературні та народні свята. Душею цих свят була Леся. Вона була і сценаристом, і режисером, і костюмером.

4 дитина.

     Та доля розпорядилася інакше. Під час Водохреща в Луцьку дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги. Спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз: туберкульоз кісток, а потім легень, нирок.

Поетеса з дитинства засвоїла правило: щоб не плакати – треба сміятись.

Отак і змагалась з недугою все життя.

    Прожила Леся всього 42 роки і 33 з них плідно працювала на літературній ниві. Похована в Києві на Байковому кладовищі між могилами батька і брата Михайла.

Леся Українка, котра стільки зробила для розвитку української культури, була і залишається нашою національною гордістю.

   Робота над текстом у підручнику.

Слухання тексту.

Перевірка усвідомлення змісту.

  • Коли народилася поетеса?
  • Який літературний псевдонім матері?
  • Яке справжнє прізвище Лесі Українки?
  • Як називається перший вірш Лесі?
  • Хто допоміг їй дібрати літературний псевдонім?
  • Чому життя Лесі було таким нелегким?
  • Де похована Леся Українка?

   Робота над віршами Лесі Українки.

  • А зараз настає хвилююча мить. Спробуймо зрозуміти, чим жила Леся. Торкнімося часточкою своєї душі її надзвичайно теплих і пронизливих поезій.
  • Згадаємо вірш «Вишеньки – черешеньки»   (Напам’ять)
  • Як ви розумієте «ваблять»? Яка тема вірша?  (Дитинство)
  • Як ставиться поетеса до дітей?
  • Який промінчик випромінює її серце?  (Любов до дітей, любов до природи)

         Знайомство з поезією «Давня весна».

  • Які почуття викликає у вас цей вірш? Пригадайте і ви прихід весни. Який у вас тоді буває настрій?
  • Що ви чекаєте від весни?

      Слухання поезії. Читання «ланцюжком».

  • Поясніть слово «самотна», доберіть синонім.
  • Виберіть прикметники. Яка їх роль у вірші?

            Аналіз твору.

  • Хто головний герой твору?
  • Від чийого імені йдеться розповідь?
  • Який настрій був у дівчинки на початку? Чому вона була сумна?
  • Який дарунок принесла весна хворій дівчинці?
  • Як зміниться її настрій на кінець вірша?

               Робота за малюнком.

  • Розгляньте малюнок. Які рядки вірша підтверджують зображене?

    Вибіркове читання.

Аналіз твору.

  • Яка тема твору? З якою метою він написаний?
  • Що можете сказати про автора цього вірша?

Виразне, емоційне, вдумливе читання поезії.

  • Тож який наступний промінчик?    (Радість спілкування)

                 Хвилинка відпочинку.

       Діти виконують пісню «Рідний край»

        Робота над поезією «Вечірня година».

  • Що таке Батьківщина? Доберіть синоніми.

    Розгляд портрета Л. Українки.

  • Що можете сказати про вираз обличчя, її вбрання?   (Справжня українка, патріот своєї Батьківщини).

     Слухання поезії.

  • Закрийте очі. Спробуйте в уяві відтворити природу того вечора.
  • Як розумієте слово «красно»?

             Читання мовчки.

  • Знайдіть порівняння. З якою метою їх ужито? З яким настроєм читатимете цього вірша?
  • Кому поетеса присвячує цей вірш? Як вона проявляє свої почуття у творі?
  • Яка тема твору, з якою метою він написаний?
  • Що спільного в образі Лесі та її творі?
  • Які почуття випромінює ця поезія? На що вона надихає?
  • Тож якими будуть наступні промінчики?   (Любов до рідної землі, любов до природи, патріотизм)

Згадаймо вірш «На зеленому горбочку». Дослідіть, чим подібні ці твори?

    Декламування вірша «На зеленому горбочку»

  • Якими почуттями сповнені ці рядки?

Робота над віршем «Вже сонечко в море сіда».

  • Що хотіла показати поетеса в своєму вірші? Про що говорить заголовок?

   Слухання поезії.

   Словникова робота: оксамит, мармур.

  • Якими словами поетеса змальовує барви заходу сонця?
  • Яку тему висвітлює поетеса у цьому вірші?
  • Тож ,який наступний промінчик?  (Краса природи рідного краю).

     Підсумок уроку.

  • З якими поезіями знайомились на уроці, хто їх автор?
  • Що прославляла Леся Українка в своїх творах?
  • Чим жила поетеса? Чим наповнене її серце?  ( Любов’ю).

Любов’ю  до життя, до дітей, до рідної землі, до природи, до Батьківщини.

  ( Всі промінчики викладаються навколо зображення серця: любов до природи, любов до дітей, любов до життя, любов до Батьківщини, любов до рідної землі, почуття патріотизму, радість спілкування. Любов до художнього слова)

Саме СЛОВО допомогло донести до читача любов поетеси до оточуючого світу.

_ А зараз надається почесне право уквітчати портрет Лесі Українки найактивнішим учням, які отримали найбільше балів.

Всі учні класу читають з дошки рядки:

           Видатні поети ніколи не залишають нас –

         Вони відходять у безсмертя.

         Не стерлась райдужна сторінка,

         Не вмерла «Пісня лісова».

         Безсмертна Леся Українка

         Була і є повік жива!

Домашнє завдання. Вивчити 2 вірші напам’ять (на вибір).

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Літературне читання, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
2420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку