Розробка уроку з літературного читання у 3 класі.
Тема. Леся Українка.
Леся Українка «Давня весна», «Вечірня година», «Вже сонечко в море
сіда».
Мета. Розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки.
Формувати вміння відчувати емоційний зміст поезії, зв’язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів, викликати захоплення великою силою волі української поетеси, виховувати любов до художнього слова.
Обладнання. Портрет Лесі Українки, картки з написами, квіти – фішки,
зображення серця, свічок, виставка книг.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Отже, тема сьогоднішнього уроку – життя і творчість Лесі Українки.
Стан природи і настрій людини в поезії Лесі Українки «Давня весна», «Вечірня година», «Вже сонечко в море сіда».
Тож відкриймо її серце відверте і чисте, відкріймо її душу, - і люди назавжди збережуть літературне надбання великої української поетеси Лесі Українки.
А зараз до роботи. Кожна правильна відповідь – 1 бал (фішка)
Проблема.
А для початку вияснимо:
Поет, хто він?
Хто така Леся Українка, що ми про неї знаємо?
Випереджуюче завдання. (Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях поетеси.)
1 дитина.
Леся Українка народилася в 1871 році на Волині. Леся була другою дитиною в сім’ї Косачів. Мати, Олена Петрівна, займалася вихованням дітей ( їх у сім’ї було шестеро) і вела активну культурно – громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. У сім’ї панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій. До української культури.
У дитинстві Лариса була жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в п’ять уже написала досить змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову. Ларису по – домашньому кликали Лося. А пізніше вона попросила, щоб її називали Лесею.
2 дитина.
Коли ще Леся не вміла читати, батько навчав її проказувати за ним байки Л. Глібова, казки О. Пушкіна.
Леся любила співати і танцювати. У селі Колодяжному, біля їхньої садиби, в неділю ввечері збиралися дівчата поспівати. Леся підсідала до гурту і тоненьким чистим голосочком підтягувала тужні пісні про кохання. А коли підросла і навчилася нотної грамоти, стала записувати мелодії і тексти почутих пісень.
3 дитина.
Свою літературну діяльність Леся Українка почала рано. У дев’ять років написала свій перший вірш «Надія», присвячений тітці, котра була заслана до Сибіру за політичні погляди. Коли дівчині було тринадцять - з’явився перший друкований вірш «Конвалія».
Леся з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад десять іноземних мов, любила музику і грала на фортепіано, виявляла інтерес до малювання.
У сім’ї Косачів була хороша традиція – влаштовувати родинні літературні та народні свята. Душею цих свят була Леся. Вона була і сценаристом, і режисером, і костюмером.
4 дитина.
Та доля розпорядилася інакше. Під час Водохреща в Луцьку дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги. Спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз: туберкульоз кісток, а потім легень, нирок.
Поетеса з дитинства засвоїла правило: щоб не плакати – треба сміятись.
Отак і змагалась з недугою все життя.
Прожила Леся всього 42 роки і 33 з них плідно працювала на літературній ниві. Похована в Києві на Байковому кладовищі між могилами батька і брата Михайла.
Леся Українка, котра стільки зробила для розвитку української культури, була і залишається нашою національною гордістю.
Робота над текстом у підручнику.
Слухання тексту.
Перевірка усвідомлення змісту.
Робота над віршами Лесі Українки.
Знайомство з поезією «Давня весна».
Слухання поезії. Читання «ланцюжком».
Аналіз твору.
Робота за малюнком.
Вибіркове читання.
Аналіз твору.
Виразне, емоційне, вдумливе читання поезії.
Хвилинка відпочинку.
Діти виконують пісню «Рідний край»
Робота над поезією «Вечірня година».
Розгляд портрета Л. Українки.
Слухання поезії.
Читання мовчки.
Згадаймо вірш «На зеленому горбочку». Дослідіть, чим подібні ці твори?
Декламування вірша «На зеленому горбочку»
Робота над віршем «Вже сонечко в море сіда».
Слухання поезії.
Словникова робота: оксамит, мармур.
Підсумок уроку.
Любов’ю до життя, до дітей, до рідної землі, до природи, до Батьківщини.
( Всі промінчики викладаються навколо зображення серця: любов до природи, любов до дітей, любов до життя, любов до Батьківщини, любов до рідної землі, почуття патріотизму, радість спілкування. Любов до художнього слова)
Саме СЛОВО допомогло донести до читача любов поетеси до оточуючого світу.
_ А зараз надається почесне право уквітчати портрет Лесі Українки найактивнішим учням, які отримали найбільше балів.
Всі учні класу читають з дошки рядки:
Видатні поети ніколи не залишають нас –
Вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла «Пісня лісова».
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива!
Домашнє завдання. Вивчити 2 вірші напам’ять (на вибір).