Розробки уроків із зарубіжної літератури у 7 класі за творчістю Діани Вінн Джонс "Мандрівний замок Хаула".

Про матеріал

Система уроків із зарубіжної літератури у 7 класі за творчістю англійської письменниці Діани Вінн Джонс на теми: "Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула», "Поєднання елементів казки і детективу у творі", "Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів", "Роль художнього прийому чаклунства у романі «Мандрівний замок Хаула»".

Перегляд файлу

Зарубіжна література

7 клас

Тема. Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки і детективу у творі.

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю письменниці; розкрити своєрідність роману «Мандрівний замок Хаула», допомогти глибше зрозуміти ідейно-художній зміст фентезі; розвивати образне та критичне мислення, зв’язне мовлення; сприяти вихованню інтересу до пізнання світу, до читання.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Епіграф:

Книзі потрібна дитяча фантазія.

Але ще більше дитячій фантазії потрібна книжка,

яка допомагає дитині жити та рости.

Астрід Ліндгрен.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

  • Що означає для вас слово «фантастика»?
  • Що таке наукова фантастика?
  • Що таке фентезі? Коли ми дізналися це слово?
  • Чим, на вашу думку, фентезі відрізняється від фантастики?
  • Визначте риси наукової фантастики та фентезі, розподіліть їх у колонки:

фантастичний час і простір; світ, створений за законами магії; описує світ чітко, фізично і логічно, без надприродного; зв'язок зі стародавніми міфами та легендами; психологічна достовірність чарівного світу; зображення реальних проектів технологій, які ще не втілені; перемога Добра над Злом; передбачення майбутнього.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

Технічні досягнення XXI століття підштовхують нас до думки, що нарешті казка стала реальністю. Але казкові події і казкові персонажі, захоплюючи своєю фантазією, примушують нс також розмірковувати про Добро і Зло, про їх одвічну боротьбу. Та й сама казка потрібна, щоб люди все ж таки зрозуміли: у цій боротьбі сторонніх немає, і людство існуватиме доти, допоки Добро перемагає Зло. Тому навіть наукова фантастика поступилася своєю першістю серед жанрів фантастичної літератури. Дедалі більше читачів, маленьких і дорослих, починають цікавитися жанром фентезі. Наріжним каменем цього жанру є здатність людини до необмеженої фантазії, творення чарівного світу з власною історією, яка обов’язково заснована на вирішенні моральних проблем.

  • Як ви розумієте слова Астрід Ліндгрен, що є епіграфом до нашого уроку?

IV. Оголошення теми та мети уроку.

V. Робота над темою уроку.

Ознайомлення з письменницею та її творами

Колись давно, 16 серпня 1934 р. у старій добрій Англії народилась дівчинка. Її назвали Діана. Батьки дівчинки, Марджорі та Річард Джонси, були вчителями. Почалася страшна світова війна. Сім’я переїжджала, ховаючись від бомбардувань. І тільки у 1943 р. оселилися у графстві Ессекс в місті Такстед. Саме там і минуло дитинство Діани та двох її сестричок: Урсули та Ізабель. Головним захопленням дівчаток було читання. Тому після закінчення школи Діана вступає до коледжу св. Анни при університеті Оксфорд. Там вона вивчила тонкощі рідної англійської мови. Слухала лекції всесвітньо відомих письменників К. С. Льюїса та Джона Р. Р. Толкіна. Закінчила навчання у 1956 р., вийшла заміж за Джона Барроу, який був фахівцем з середньовічної літератури. В сім’ї народилося трійко синочків: Річард, Майкл та Колін. Саме для них і почала писати Діана. Перша її книжка з’явилася у 1970 р., а загалом у творчому доробку письменниці їх понад 40. Перекладені вони 17-ма мовами. Особливою популярністю користуються цикл «Світи Крестомансі», роман «Мандрівний замок Хаула» екранізований 2004 року відомим японським режисером аніме Хаяо Міядзакі, і його своєрідне продовження – історію про літаючий повітряний замок. У ній ми познайомимося з юнаком Абдулою, який на східному базарі торгував килимами. А що грошей багато не мав, то й мешкав у своєму торговельному наметі. Жив, працював. А частіше просто будував повітряні замки: мріяв про красуню-принцесу та й гадки не мав, що одного дня справжніми стануть принцеса і батько її султан, маг із пляшки і грізні демони та багато іншого. Якось йому до рук потрапив справжній скарб – килим-літак, який переносить його до красуні-принцеси. Юнак закохується в принцесу, однак його кохану викрадає грізний див, а на самого Абдуллу починають полювання слуги султана. Карколомні пригоди Абдулли до останньої сторінки тримають у напрузі. Усе ніби справжнє – але не зовсім. Адже в цій казці і килим-літак – не килим, і маг – не маг, та і злодії – радше ангели. Як це може бути? Дуже просто, якщо за справу береться Діана Вінн Джонс.

А на читачів чекають приємні несподіванки і зустрічі з героями попередньої книги Діани Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула», зокрема із Софі, чарівником Хаулом і вогняним демоном Кальцифером.

На жаль, 26 березня 2011 р. Діан Вінн Джонс після тяжкої хвороби не стало. Але залишилися її книги.

Роман входить до казкового циклу «Замок»: «Мандрівний замок Хаула», «Повітряний замок» «Будинок ста доріг» («Будинок з характером»). Причина створення викладена у присвяті.

Перегляд буктрейлеру з метою зацікавити учнів творчістю британської письменниці

https://www.youtube.com/watch?v=sP5ZRMxak4s .

Робота з присвятою

  • Завдяки кому з’явилася ця книга?
  • Чи відомі вам інші книги, що виросли із дитячих побажань і фантазії?
  • Як епіграф до уроку пов'язаний з присвятою книги? (Фантастичний образ Мандрівного Замку створений уявою хлопчика Стівена. Але фантазія Діани Вінн Джонс потрібна нам, щоб рости духовно, розуміти, що життя не таке, як часто здається. Що Добро не завжди красиве, а Зло не завжди відкрите, бо іноді діє під маскою Добра).

Розповідь вчителя

Після з’ясування жанрових особливостей твору слід проаналізувати присвяту роману, порівняти з іншими творами зарубіжної літератури, опрацювати сенс назви твору та рис англійської літератури у ньому.

Інтертекстуальність твору. У тексті казки є посилання на інші відомі твори, зв’язки з ними. Хаул іронізує з черепа, героя п’єси Шекспіра, про бідного Йорика. Відомий вірш Джона Донна стає відьминим закляттям, за ним вибудовується частина сюжету казки. Розширені назви розділів наче запозичені із твору Астрід Ліндгрен з оповідок про Пеппі-Довгупанчоху. Не втрималась авторка від паралелі з «Алісою в країні Чудес», себто одного з персонажів Керолла, Божевільного Капелюшника, порівняння з яким в’їдливо дозволяє собі Хаул на адресу Софі. Образ опудала трохи схожий на героя казки Френка Баума «Чарівник з країни Оз». Книжка також наштовхує на ще одну згадку про «Володара перснів», назвою «Рівенделл».

Бесіда про первинне сприйняття роману

  • Скільки сестер було в родині Хаттер?
  • Чому мачуха залишила в капелюшній майстерні саме Софі?
  • Хто і за що перетворив Софі на стару бабцю?
  • Що вона робить, щоб зняти закляття?
  • В якій країні та у який час відбуваються події книги? (Сюжет розгортається у казковому світі, котрий дечим нагадує Європу XIX століття, але через портали герої  потрапляють не лише в різні казкові місця, але й до сучасного Уельса).

Робота над рисами казки та детективу

  • Які казкові елементи використані у творі?
  • Які з них спостерігаються ще в народних казках? (Зачин, кінцівка; формули звертання; формули простору і часу; стилістичні формули: гіперболи, постійні епітети, триразові повтори, повторення тотожних за змістом слів, збільшувальні і зменшувальні суфікси).
  • А які з них не є ознакою сучасної літератури?

Чим казка не схожа на казку?

Діана Вінн Джонс неухильно перетрушує всі казкові стереотипи. По-перше, головна дійова особа, Софі Хаттер, - найстарша з трьох сестер. Вона не бідна, мачуха її любить, і про принца Софі не мріє. Згаданий замок ніяк не родич хатинці на курячих ніжках. Замок чарівника Хаула механічний, і з його веж пихкає чорнющий дим, в якому замість електрики головною енергією є водяна пара. Відтак нічого дивного, що в книжці зачарована Софі постає в образі сварливої старої, силу замкові надає демон Кальцифер, а сам злий чарівник Хаул має родичів у сучасній Британії. У творі також присутній розлогий процес опису процесу пересування в семимильних чоботах із зазначенням усіх незручностей такого ходіння. Додайте вигадливий мелодраматичний сюжет із детективною лінією – й отримаєте книгу, цікаву дітям будь-якого віку.

Повідомлення учня «Чарівний світ твору Діани Джонс «Мандрівний Замок Хаула»

У романі «Мандрівний Замок Хаула» одночасно співіснують декілька паралельних світів, у яких вільно рухаються мешканці Мандрівного Замку чарівника Хаула. За допомогою дверної ручки, яка повертається в різних напрямках, позначених кольорами, можна швидко переміщатися в просторово-часових площинах.

  Основна дія роману відбувається у місті Маркет-Чіппінгу. Головна героїня   Софі Хаттер є дуже доброю та працьовитою дівчиною. Після смерті матері батько одружився вдруге. Але мачуха виявилася доброю жінкою. Фанні народила в новому шлюбі доньку Марту, яку сестри приймають як рідну сестру у своє тепле сімейне коло.  Всі  три сестри не ворогують, а дружать між собою. Після смерті батька Фанні вирішила відправити дівчаток навчатися різних ремесел: Марту віддали на навчання до чаклунки Аннабель Ферфакс, Летті – до кондитерської, а Софі залишилася працювати в крамниці дамських капелюшків, що утримувала її мачуха Фанні. Дівчата мусять самі заробляти собі на життя, боротися зі скрутою та самотністю. І разом з тим довкола них панує чарівна атмосфера. Господар Мандрівного Замку Хаул створив чимало легенд про себе і свій будинок. Так, у місті люди вірили, що ніби Хаул закохує в себе дівчат, заманює їх у замок, а потім «з’їдає» їхні серця. На Софі розгнівалася Відьма Пустирищ, перетворивши її на стару жінку. Не знаючи, як зняти прокляття злої чаклунки, Софі вирушає до Мандрівного Замку, маючи надію на диво. Хаул кидає всі свої сили на знищення злої чаклунки й перемагає її. А разом із Софі вони перемагають і вогняного демона. Софі ж рятує життя Хаула.

   Роман має щасливий фінал. Справжня любов долає чаклунство. Усі сестри знаходять щасливе кохання.

Проблемне запитання

- Чому роман має назву «Мандрівний замок Хаула» а не «Чарівник Хаул», чи «Хаул та Софі»? (Саме мандрівний замок чарівника Хаула є одним із головних героїв роману, тому що це не звичайний будинок, а жива істота, яка бродить околицями Маркет-Чіппінгу, проявляє свій характер, коли утікає від старенької бабці. Такий будиночок відомого мага нагадує традиційний образ хатинки на курячих ніжках у народних казках. Але цей образ зовсім не звичний для казки, адже він суттєво відрізняється від традиційного уявлення про те, де повинен жити відьмак).

Бесіда стосовно англійського колориту в романі

  • З якими письменниками англійської літератури ви вже знайомі? (Чарльз Діккенс, Артур Конан Дойл, Джон Кітс, Джон Донн та ін.)
  • Чи є щось спільне у романі із творами вказаних вами письменників? (Детективна лінія та тонкий іронічний гумор як у оповіданнях про Шерлока Холмса. Чарівник Хаул, як і британський детектив, неординарна особистість,  ніколи не можна здогадатись, що у нього на думці, також проводить своє розслідування: шукає принца Джастіна, чарівника Салімана та намагається з’ясувати, хто є огненним демоном Відьми Пустирищ. І так само як і Холмс не розкриває свої карти аж до фіналу, тримаючи всіх у напрузі.

У романі присутній яскравий «тонкий англійський» гумор. Софі Хаттер, головна героїня твору, часто іронізує над собою та своїм життям, над чарівником, що полюбляє носити яскравий одяг, фарбувати волосся та розводити павучків у своїй кімнаті. 

Чарівні подорожі як у «Різдвяній пісні у прозі», тільки не в часі, а лише у казковому просторі.

Діана Вінн Джонс спиралася на творчість відомого англійського письменника XVII ст. Джона Донна, який писав про різні прояви людської натури й складність духовного буття особистості. У його віршах теж перехрещувалися різні світи — земний, потойбічний, космічний. До рук одного з героїв казкового роману Майкла випадково потрапило домашнє завдання Ніла з початком вірша Джона Донна, яке Майкл сприймає за заклинання).

Робота з таблицею

  • Чи можна сказати, що цей твір має риси детективу?

Казкові елементи

Елементи детективу

 

Перетворення Софі на бабусю;

Літаючий замок;

Демон вогню;

Закляття;

Три випробування героїні;

Чарівники та відьми;

Перехід через портали в інші виміри;

Семимильні чоботи;

Шапка-невидимка;

Чарівний плащ тощо.

Пошуки Софі засобів зняття з неї прокляття;

Розгадування загадок та таємниць угоди Кальцифера з Хаулом за допомогою спостереження та умовисновків;

Пошуки зниклих персонажів;

Розгадування загадки Софі чарівником Хаулом.

Творче завдання

  1. Ви –казкар. Перекажіть стисло зміст казки від його імені. На які деталі ви будете звертати більше уваги?
  2. Ви – детектив. Перекажіть стисло зміст казки від його імені. Чим переказ детектива буде відрізнятися від переказу казкаря?

Дослідження тексту (розділ перший)

  • Яким є життя у казковому королівстві?
  • Яким зображені стосунки в родині Хаттер?
  • Як Фанні прилаштувала дівчат після смерті їхнього батька? Чи справедливий, на вашу думку, такий розподіл?
  • Який сюрприз чекав Софі під час відвідин сестрички Летті?

Порівняльний аналіз

Порівняйте традиційні елементи казки та казку Діани Вінн Джонс.

Традиційна казка

Казка Діани Вінн Джонс

Найбезталанніша третя наймолодша дитина.

Неабияке безталання – народитися найстаршим із трьох дітей.

Справжній герой найчастіше з бідної сім’ї.

Батьки Софі Хаттер біли цілком заможними.

Мачуха любить своїх доньок. а пасербиць усіляко принижує.

Мачуха любить пасербиць і нікого з них не виділяє.

Наявні зла відьма та добрий чарівник або фея.

Лиха відьма та бездушний чарівник, що викрадає душі та серця юних дівчат.

Герої діють у вигаданому світі.

Герої належать водночас і казковому світові й чарівному  теж, що тісно пов’язані між собою. Існує паралельно кілька світів.

Розподільний диктант з поясненням

  1. Поділіть героїв твору на позитивних та негативних: Марта, Софі, Летті, Фанні, Саліман, Хаул, Кальцифер, Майкл, Відьма Пустирищ, король, міс Ангоріан.
  2. Чи всі риси добрих героїв однозначно позитивні? Хто допомагає Софі, а хто заважає? Чи зустрічалися вам подібні герої у казках?

Компаративний аналіз

  • Які традиційні казкові образи і мотиви наявні у творі?
  • Чим ці персонажі не схожі на героїв традиційних народних або літературних казок?
  • Які персонажі вам ніколи не зустрічались в казкових творах? Якими здібностями вони наділені? На що вони їх витрачають?
  • Чим Мандрівний замок Хаула відрізняється від замків казкових чарівників, а замок відьми – від хатинки на курячих ніжках?
  • Чи традиційним є фінал казки? Як засвідчено перемогу Добра над злом?

Слово вчителя

Отже, у романі Д, Джонс добро перемагає зло, сімейна і дружня підтримка надає впевненості, а велика  внутрішня праця над собою може зробити зі звичайної  людини казкову героїню, що винагороджується за свої чесноти й досягає щастя.

Виразне читання уривків з роману. Осмислюємо прочитане

  • Який епізод із почутого найбільше запам’ятався?
  • Що вам відомо про Хаула та його Замок?
  • Усно опишіть Мандрівний Замок.
  • Які риси характеру Софі розкриваються під час її шляху до Мандрівного Замку?
  •  Як змінюється характер дівчини після її перевтілення?
  • Розкажіть про вирішальну битву поміж Хаулом та Відьмою.
  • Прокоментуйте розв’язку роману.

VI. Підсумки уроку. Оцінювання.

Прийом «Мікрофон»

  • Чому, на вашу думку, зараз так популярне фентезі?

VII. Домашнє завдання.

Дочитати роман.

Переказувати зміст прочитаного, характеризувати героїв, зробити ілюстрації до твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зарубіжна література

7 клас

Тема. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів.

Мета:  допомогти учням охарактеризувати образ головної героїні, її сприйняття світу, стосунки з батьками, друзями, розвивати уміння логічно мислити, зв’язне мовлення, виховувати людяність, доброту, милосердя.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф:

Хто мандрує, той пізнає.

Арабське прислів’я

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання

Презентація  власних ілюстрацій до роману Д. Джонс «Мандрівний Замок Хаула».

Переказ епізоду твору, який найбільше запам’ятався.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Робота над темою уроку.

Слово вчителя

  «Мандрівний Замок Хаула» - одна з найбільш чудових дитячих книг. Добра, казкова, іронічна, барвиста й жива історія. Для дітей ця книжка, як казка-двері в інший світ, з ненав’язливою, але відчутною мораллю в кінці. Вона нагадує, що дива існують, варто лише повірити.

  Цей твір – справжнісінький казковий детектив, з будинком-головоломкою, що мандрує вулицями трьох різних містечок, дивним і трохи егоїстичним Хаулом, зі справжніми принцами й відьмами, які зачаровують принців. Це досить нетипово для дитячої казки.

  Але давайте все по порядку. Спочатку варто більше познайомитись з головною героїнею, Софі – найстаршою дочкою в сім’ї, дівчиною з золотими руками й таким же золотаво-рудим волоссям. Софі по-своєму дивна – вона розмовляє з капелюшками, які шиє для продажу, і завжди нарікає на те, що вона старша, а старшим ніколи нічого не світить в житті.

Робота в групах

Завдання  для І групи:  Підготувати повідомлення про життя Софі у сім’ї.

Завдання для ІІ групи: Опишіть портрет головної героїні.

Завдання для ІІІ групи: Прослідкувати,  як змінюється характер дівчини після її перевтілення.

Творче завдання

  • Усно відтворіть події, які розгортались у Мандрівному Замку з погляду Хаула;
  • Усно відтворіть події, які розгортались у Мандрівному Замку з погляду Софі;
  • Знайдіть у романі детективні та казкові елементи.

Робота з планом-схемою казкової історії

  1. Добрі герої казки та їхні вороги.
  2. Причини нещасть добрих героїв казки: помилка, заздрість людей.
  3. Випробування добрих героїв.
  4. Помічники добрих героїв.
  5. Щирі почуття та добрі вчинки, що приносять повагу добрим героям, схиляють інших на їхній бік.
  6. Перемога добра над злом.
  • Чи можна сказати, що «Мандрівний замок Хаула» побудований за цією схемою? Аргументуйте кожен пункт цього плану у вигляді таблички.

Евристична бесіда

  • Яким було сімейство Хаттерів? Що їх об’єднувало, а що роз’єднувало?
  • Як склалася доля сестер після смерті батька? Чи правильно вчинила Фанні, вирішуючи подальші долі дівчат? Як до її рішення поставилася Летті, Марта і Софі?
  • Чому Відьма Пустирищ напосілася на Софі та перетворила її на стару бабцю?
  • Чому Софі вирішила залишити крамницю і податися на пошуки свого щастя?
  • З ким зустрілася Софі перед тим, як потрапити до Мандрівного замку?
  • Які випробування вона пережила до того, як потрапити до замку?
  • Що у містечку Маркет-Чіппінг розповідали про Хаула та його Замок?
  • Опишіть замок. Чому Софі була трохи розчарована, коли потрапила до нього?
  • Як повелася Софі у Замку? Чи сподобалося це мешканцям Замку?
  • Яку угоду було укладено між Кальцифером і Софі?
  • Що підштовхнуло до дружби між Софі і Майклом?
  • Ким насправді виявився мандрівник Хаул? Чому боявся Відьми? Як протистояв їй?
  • Чим закінчилася війна двох чарівників? Яке місце у протистоянні займала Софі?
  • Яка подальша доля Летті, Фанні, Софі та Марти? Чи справдилися їхні мрії та сподівання?

Робота з анкетою головної героїні

А) Ім’я.

Б) Зовнішність.

В) Кого з героїв любить, кого – ні?

Г) Улюблене заняття.

Д) Мова героїні.

Складання плану розповіді про Софі

1). Жертовність старшої сестри.

2). Багатий внутрішній світ героїні:

1. Найрозумніша та найдобріша, ані краплі егоїзму.

2. Працьовита і відповідальна.

3. Розмовляє з капелюшками, має уяву.

4. Випробування для сильної людини – перетворення на стару жінку.

5. Довірливі взаємини з оточуючими.

6. Любов до природи, квітів.

3). Чари душі Софі дарують усім сили для перемоги.

Дослідницька робота

Доведіть, що під впливом Софі змінюються на краще інші персонажі твору. (Хаул: безвідповідальний, полюбляє плітки про себе, рятує Кальцифера, піклується про здоров’я Софі, шукає принца не за наказом короля, а за власним бажанням, не хоче допомагати у війні, здатний на смертельний поєдинок, кохання до Софі.

Кальцифер: зірка, що падає стає Демоном Вогню, хоче розірвати угоду з Хаулом, допомагає мешканцям замку, стає вільним, але повертається до друзів).

Бесіда

  • Чого боялася в своєму житті Софі?
  • Чи можна сказати, що в неї були комплекси щодо себе?
  • Чому вони в неї були?
  • Про що мріяла дівчина?
  • Як розкривають характер Софі її мрії?
  • Що допомогло їй у досягненні мрії?
  • Чи можемо сказати, що Софі – дивовижна дівчина?
  • В чому її дивовижність? (Софі уособлює в собі рішучість, доброту, вірність, розум, допитливість, чуйність, мужність, взаєморозуміння, милосердя)

Вправа «перевтілення»

Вправа дає змогу учням перевтілитися в одну із речей автора, і від її імені описати свого власника, передаючи при цьому її емоції та почуття.

Наприклад, учні можуть спробувати «перевтілитися» у чарівний замок Хаула та розповісти про власних мешканців: як вони дошкуляють йому, їхні звички, уподобання та риси характеру.

Дослідницька робота

Завдання: дослідити значення кольору в житті головних героїв.

  • В яких кольорах бачить себе Софі? Які сукні вона одягає? Чому саме такі? Якого кольору її волосся? Про що це свідчить? Які капелюшки виготовляла Софі? Які кольори переважали у її капелюшках? Як виглядає робоче місце Софі?
  • Опишіть Мандрівний замок, якого він кольору? Чому?
  • Якими кольорами позначається вхід до кожного із світів замку?
  • Які кольори полюбляє одягати чарівник Хаул? Як він виглядає?
  • За допомогою яких кольорів авторка описує квіткову крамницю, до якої переїхали мешканці замку?

(Орієнтовна відповідь: Софі не вважає себе привабливою дівчиною і одягає сукні, що не відповідають її юному віку. Це сіра сукня і така ж шаль, похмурий капелюшок, що зовсім не прикрашали героїню.  Дівчина називає себе старою дівою та сіренькою мишкою, і впевнена, що старшій сестрі не варто очікувати чогось незвичайного та казкового. Тому не спілкується  з однолітками і на Травневому святі відчуває себе «старою бабцею та майже калікою». Такий вибір одягу говорить про те, що дівчина невпевнена у собі і боїться бути в центрі уваги, тому вважає, що у своєму сірому вбранні легше злитися з натовпом. На противагу кольорам, що переважають у вбраннях Софі, її волосся вирізняється, адже воно було золотаво-руде, що свідчило про її емоційність та неспокійний, дієвий характер.

Капелюшки, що їх прикрашала дівчина, були яскравими та привабливими, і навіть користувалися величезним попитом у покупців. Серед них були рожеві, зелені, кремові із візерунками, з блискітками та виявилися єдиними співрозмовниками Софі у крамниці.

Робоче місце Софі виглядало так само як і її вбрання: похмуро та сіро. Крихітна кімнатка із поганим освітленням. У цій кімнатці їй доводилося проводити  майже весь свій час.

Ззовні замок Хаула виглядав страхітливо та зловіще. «З усіх чотирьох веж Мандрівного Замку виривалося блакитне полум’я, викидаючи блакитні вогняні кулі, які вибухали високо в небі, і це було досить-таки страшно… З-за його чорних зубчастих мурів у небо били хмари чорного диму. На вигляд замок був високий, прямовисний, важкий, бридкий — і справді лиховісний… У чорній стіні виднілися величезні чорні двері». Зовнішній вигляд замку повинен був відлякувати та страхати всіх, хто захоче наблизитись до цього магічного дива та познайомитись поближче із чарівником. В середині замок виглядав зовсім інакше, це була простора кімната із вогнищем, трішки занехаяна господарем, але страх не викликала. Замок виявився затишним і доволі гостинним.

Кожне місто, до якого міг подорожувати Хаул, позначалося своїм кольором: «Червона мітка веде в Кінгсбері, а синя — у Портхавен, то куди веде чорна мітка?... Вона повернула квадратну ручку чорною міткою вниз. І відчинила двері. За дверима було ніщо. Воно не було ні чорне, ні сіре, ні біле. Ні матове, ні прозоре. Воно не рухалося. Воно не мало запаху і не було відчутне на дотик. Коли Софі дуже обережно просунула туди палець, їй не стало ні тепло, ні холодно. Вона не відчула взагалі нічого. Одним словом, за дверима не було нічого — абсолютно і цілковито».

Чарівник Хаул полюбляв одягати яскраві кольори та приділяв своїй зовнішності більше часу ніж різним чарівницьким справам. «Молодик у дивовижному блакитному, затканому сріблом костюмі …волосся делікатного золотистого відтінку… Хвости рукавів у нього були найдовші на цілу площу, з дорогими фестонами і зі срібними вставками». Його любов до яскравих кольорів говорить про те, що чарівник любить вражати своїм виглядом оточуючих, він впевнений у собі, іноді навіть самовпевнений. Для того, щоб виглядати ідеально, він фарбує волосся та має безліч ємкостей для покращення своєї зовнішності. Критику він сприймає негативно. Про що свідчить його спроба, після прибирання Софі ванної кімнати, покритися зеленим слизом.

Квіткова крамниця відрізнялася від попереднього робочого місця Соффі Хаттер, адже це було яскраве приміщення із безліччю ароматних квітів: «Повітря було гаряче і вологе, напоєне густим ароматом сотень і тисяч квітів. Софі ледве не сказала, що цей запах нагадує їй ароматну пару у ванній, з якої оце щойно вийшов Хаул, але стрималася.

Тут було і справді чудово. Між кущів, які аж вгиналися під вагою фіолетових, червоних і білих квітів, у мокрій траві яскріли розсипи квітів дещо дрібніших.

Софі зауважила якісь яскраво-рожеві цяточки (вони мали всього лише по три пелюстки), гігантські різнобарвні братки, дикі флокси, різнобарвний люпин, тигрові лілії, високі білі лілії, іриси. Тут траплялися і в’юнки завбільшки із капелюх, і волошки, і маки, і невідомі трави дивної форми та ще дивнішого кольору. І хоча це мало нагадувало мрії Софі про садок пані Ферфакс, вона перестала сердитися і відчула себе щасливою»).

 

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання.

Прийом «Незакінчене речення»

Учням пропонується закінчити речення:

  1. Мені здається, що такі книги, як «Мандрівний Замок Хаула»…
  2. Роман Діани Джонс «Мандрівний Замок Хаула» володіє непередаваною чарівністю. Прекрасні живі діалоги, забавні ситуації…
  3. Весь сюжет – головоломка і купа несподіванок. Так і хочеться вирушити в цей чудовий світ услід за Хаулом, Майклом, Софі. Якщо додати до цього бездоганну мову і стиль автора, виходить прекрасна атмосфера книги, створюється один з кращих казково-фантастичних творів. Не позбавляйте себе такого насиченого та незвичайного сюжету, скільки би років вам не було. Стукайте в двері казки…

VІІ. Домашнє завдання:

Охарактеризуйте свого улюбленого героя (чи  героїню) роману «Мандрівний Замок Хаула».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зарубіжна література

7 клас

Тема. Роль художнього прийому чаклунства у романі «Мандрівний замок Хаула».

Мета: проаналізувати метод художнього прийому чаклунства у творі; удосконалювати навички учнів із аналізу художнього тексту, на­вички визначення художньої деталі та вираз­них засобів; удосконалювати вміння абстрактно мислити; розвивати фантазію та творчу уяву; розширювати коло читацьких інтересів учнів.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Епіграф:

Добре серце сильніше чарівної палички.

Е. Рудник

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Незакінчене речення»

Закінчіть речення.

«Мандрівний замок Хаула» - книга неймовірно .... Тут багато пригод і мандрівок між... . Казка містить у собі глибокий .... головна героїня стає ..., чарівник Хаул ..., Добро перемагає... .

Слова для довідок: світи, Зло, світла, впевне­ний у собі, зміст, добрішає.

Вправа «Криголом»

Два учні, «Знавець» та «Опонент», виходять до дошки. Вчитель зачитує
твердження, що містить правильну чи непра­вильну інформацію. Учні мають погодитися з цим твердженням чи ні і, відповідно, стати на бік «Знавця» або «Опонента».

  • Софі - молодша дочка в родині Хаттерів. (Ні)
  • Фанні - мачуха Софі, Летті та Марти. (Ні)
  • Софі робила дивовижні капелюшки. (Так)
  • Софі перетворила Відьму Пустирищ на стару бабцю. (Ні)
  • Хаул врятував Софі від брутальних залицянь солдат. (Так)
  • Хаул постійно піклувався про свою зовнішність. (Так)
  • Майкл - син Хаула. (Ні)
  • Хаул мав відшукати принца та чаклуна Салімана. (Так)
  • Кальцифер - демон вогню. (Так)
  • Сестрам було байдуже до долі Софі. (Ні)
  • Відьма Пустирищ перемогла Хаула у двобої. (Ні)
  • Фентезі має щасливе закінчення. (Так)

III. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

Кожна казка містить у собі глибокий зміст. Але за магічним світом, переплетіннями життя людей, демонів, відьом, чарівними предметами його потрібно відшука­ти. Будьте певні: Добро завжди переможе Зло. І все ж таки без магії читання подібної книги було б не таким захоплюючим.

IV. Оголошення теми та мети уроку.

V. Робота над темою уроку.

Бесіда

- До якого жанру належить твір Д. Вінн Джонс? (Роман)

- Які романи ви читали?

- Які види романів ви знаєте?

- Чим фантастичний роман відрізняється
від інших видів роману?

Словничок

Фантастичний роман - це вели­кий за обсягом, складний за будовою твір, дія якого відбувається довкола розкриття характе­рів кількох персонажів, що формуються під час фантастичних обставин та подій.

Ще на першому уроці ми з'ясували, що цей твір   є   різновидом фантастичного   твору,   а саме фентезі. А це означає, що у такому творі обов'язкове використання художнього прийому чаклунства.

- У яких творах ми зустрічались із прийомом чаклунства?

Висновок: у більшості названі твори - каз­ки.

Робота з формулами чарівної казки

Світ поділяється на дві частини:

Світ світла, правди, добра    

Світ темряви, брехні, зла; потойбіччя

Герої: прості люди, завжди мужні, вірні, самовіддано пе­реборюють перешкоди, пере­магають темну силу, завойо­вують щастя.

Темні сили: дракон, відьма, чарівник, які намагаються всі­ма силами перешкодити геро­ям здобути щастя

 

Чудесні помічники героя: кіт, собака..

Слуги, що виконують накази темних сил.

Чарівні    предмети:    чоботи-скороходи, горщик, лялька...

Люте чарівництво.

Висновок: подолання трудно­щів, вирішення завдань.

Висновок: нищівна поразка.

Розв'язка: обов'язкова перемога світу добра над світом зла.

Завдання: навести приклади з відомих творів до кожного з розділів; доповнити при­кладами з роману - казки «Мандрівний замок Хаула».

Робота з таблицею

- Випишіть приклади реального та чарівного з фентезі Д. Вінн Джонс.

 

 

 

 

 

 

Реальне

Чарівне

Багатодітна сім'я Хаттер, смерть   батька,   творча праця сестер,  прагнен­ня   допомогти   людям, пошуки   правди,   вірш Д. Донна, падаюча зір­ка,  самовдосконалення, кохання...

Розмови Софі з капелюшками, ча­рівні властивості капелюшків; се­стри міняються місцями; перетво­рення Софі на стару бабцю; вміння Софі одухотворювати речі; летючий замок; перехід через портали; опу­дало, що допомагає; вогонь - ру­шій замку; магічні здібності Хаула та Відьми Пустирищ; серця, що жи­вуть окремо від господаря...

Бесіда

  • З якою метою письменниця використовує прийом чарівництва у творі?
  • Хто в цьому творі є справжніми добрими чарівниками?
  • Чиє чаклунство не залежить від заклять та магії?
  • Як Софі могла впливати на людей та тва­рин?

Висновок. Хаул - чарівник за фахом, Кальцифер - чарівник, який тримає на собі у прямому та переносному сенсі дім, Софі - своїм добром та непідробним бажанням допомогти людям змі­нює їх на краще.

Розповідь про чарівний світ (загальна ха­рактеристика сюжету)

Чарівний світ - це казкова країна Інгарія, де можливі різні дива. Спочатку події роману відбуваються у місті Маркет-Чіппінгу. Головна героїня роману - Софі Хаттер має сестру Летті. Після смерті дружини їхній батько одружився вдруге, і Фанні народила в новому шлюбі доньку Марту. Всі жили дуже дружно. Коли чоловік помер, Фанні відправила дівчаток навчатися різних ремесел: Марту - до чаклунки Аннабель Ферфакс, Летті - до кондитерської, а Софі зали­шила ученицею в родинній крамниці дамських капелюшків. Тим часом з'являється дивовижний Мандрівний замок. Його господар чарівник Хаул поширив чимало легенд про себе і свій замок. Люди вірили, ніби Хаул закохує в себе дівчат, викрадає їх, а потім «з'їдає» їхні серця.

Розгнівана Відьма Пустирищ перетворила Софі на дев'яносторічну бабусю. Щоб зняти прокляття, Софі ви­рушає до Мандрівного замку. Дорогою вона знаходить чарівний ціпок і проходить два випробування: витягує з чагарів опудало та визволяє від загибелі заплутаного у хащі пса. Третім випробуванням стає Мандрівний замок, куди героїня потрапляє у третьому розділі. З цього моменту майже всі події розгортаються в стінах «замку», що містить всього кілька кімнат, та його околицях. Двері Мандрівного замку влаштовані, як чарівні портали, залежно від повороту ручки вони переносять героїв у певне місце: Маркет-Чіппінг, столицю Кінгсбері, приморське містечко Портхавен, або Уельс, звідки Хаул прийшов у казкову країну (особливість жанру фентезі, коли паралельно співіснують два світи, як-от у «Гаррі Поттері» або «Хроніках Нарнії»).

Робота над композицією твору

  • На які умовні частини ви поділили твір? Дайте їм власні назви.
  • Розташуйте розділи твору в хронологічній послідовності:

а) розділ, у якому багато чаклунств;

б) розділ, у якому Софі розмовляє з капелюшками;

в) розділ, у якому занадто багато прибирань;

г) розділ, у якому Мандрівний замок переїжджає;

д) розділ, у якому Софі змушена вирушити на пошуки
щастя;

є) розділ, у якому Софі знеславлює ім'я Хаула;

є) розділ, у якому Софі потрапляє до Мандрівного замку й укладає одну угоду;

ж) розділ, у якому Софі йде із Мандрівного замку одразу на всі чотири сторони.

(16, 2д, 3е, 4в, 5ж, 6є, 7а, 8г)

- Визначте частини композиції твору.

(Експозиція - розповідь про сім'ю Хаттер;

зав'язка - перетворення Софі на стару баб­цю, її рішення залишити крамничку;

розвиток дії - перебування Софі у Мандрівному замку, пошуки Хаулом принца, боротьба з Відьмою Пустирищ, намагання розірвати зв'язок Хаула і Кальцифера тощо;

кульмінація - битва Ха­ула з Відьмою Пустирищ;

розв'язка - зняття закляття з Софі).

Словничок

Іронія - один із способів коміч­ного сприйняття дійсності, що містить у собі приховане глузування з фактів та людей, це
насмішка, замаскована зовнішньою благоприс­тойною формою.

Робота з текстом

- Знайдіть приклади іронії в тексті Для чого автор використовує іронію в казці?

(«- Ви страшенно влізлива, жахливо власто­любна, до огидного охайна стара пані. Тримайте себе в руках.

- Я тут саме для того, щоб прибирати! - за­кричала вона на Хаула.

- Тоді вам доведеться підшукати собі нову життєву мету, - сказав Хаул. Відповідь Хаула була напрочуд ввічлива і пишномовна. Він сказав: «Ні»»).

Висновок. Іронія - одна з ознак стилю пись­менниці, так нібито проявляється її ставлення до героїв та подій, а читач повинен розгадати ще одну загадку: як Д. Вінн Джонс насправді ставиться до своїх героїв.

Прийом «Прес-конференція»

Елемент ділової гри, у якій головними учасниками прес-конференції є сама авторка, Софі Хаттер та її сестри, мачуха Софі, чарівник Хаул, Майкл, Кальцифер, родина Хаула. Учні об’єднуються у дві групи. Одна група по черзі задає питання героям казки, ролі яких грає друга група.

Питання до письменниці:

  • Як ви ставитесь до головних героїв твору?
  • Чому у вашій казці не можна одразу зрозуміти, хто з персонажів позитивний герой, а хто – негативний?
  • Як ви ставитесь до прийомів чаклунства, які застосовує Хаул – чарівні порошки, заклинання для Майкла, засоби догляду за власною зовнішністю?
  • Що, на вашу думку, є справжнім чаклунством у творі?

Питання до Софі:

  • Чи подобається вам ваше життя? Чому?
  • Чим би ви хотіли займатися у майбутньому, адже створювати капелюшки досить нудна справа?
  • Чому ви не намагаєтесь щось змінити у власному житті? Чому дозволяєте Фанні помикати собою?
  • Чому ви вирішили звернутися саме до Хаула за допомогою, ви ж його страшенно боялись?
  • Якби ви володіли магією, чи помстилися б Відьмі Пустирищ за те, в кого вона вас перетворила?
  • Чому ви допомагаєте демону, Майклові та іншим, не шкодуючи власних сил?
  • Чи є у вас якісь виняткові здібності?

Питання до Фанні (мачухи Софі):

  • Яку професію ви обрали для своїх доньок? Чим ви можете обґрунтувати цей вибір?
  • Чи цікавилися ви думкою сестер стосовно їхньої долі?
  • Чому ви облаштували робоче місце Софі саме у маленькій похмурій комірчині?
  • Чому ваша найприбутковіша робітниця не отримує зарплатні та не має вихідних?
  • Чому в той час як ви одягаєтьсь сучасно та модно ваша донька кутається у сірі строгі сукні?

Питання до Хаула:

  • З якою метою ви розпустили про себе плітки містечком Маркет-Чіппінг та іншими чарівними світами?
  • Чому не вимагаєте плати за свої магічні послуги?
  • Чому взяли до себе в учні Майкла, який не виявляє особливих талантів?
  • Чому дозволили старій бабці розпоряджуватися власним будинком?
  • Чи впізнали ви у вашій новій домогосподарці дівчину із Травневого свята?
  • Як ви себе називаєте у різних світах? Чому саме так? («Він просто обожнює називатися вигаданими іменами і прикидатися як не одним, то іншим. Навіть коли не упадає за дівчиною. Хіба ви не помітили, що в Портхавені він — чаклун Дженкін, у Кінгсбері — маг Пендрагон, а в Мандрівному Замку — Хаул Жахливий»)
  • Чому ви уникаєте зустрічі із королем?
  • Чи хотіли б ви бути справжнім героєм для свого міста?

Питання до Майкла:

  • Чому ви навчаєтесь у чарівника, який більше часу приділяє власній зовнішності ніж навчання юного мага?
  • Як ви ставитесь до Софі?
  • Ким ви мрієте стати у майбутньому?

Питання до Кальцифера:

  • Як ви стали демоном Вогню?
  • Яку угоду ви уклали із Хаулом?
  • Про що ви мрієте?
  • Як ви ставитесь до нової мешканки замку?

Питання до родини Хаула (сестра та племінник):

  • Чому Хаул вирішив стати чарівником?
  • Яким він був у дитинстві? Чи сильно він змінився з тих часів?
  • За що ви його постійно сварите?
  • Ви пишаєтесь його досягненнями?

Метод "Мінус на плюс"

Ми маємо перед собою сердечки. Протягом однієї хвилини потрібно написати на них, що треба головним героям для щастя вповні. На тих, де позначка «мінус» написати прагнення Хаула та Софі на початку твору. На тих, де позначка «плюс» простежити, чи змінилися ці прагнення і якщо це так, написати чого вони прагнуть після усіх пригод.

Прийом «Я – письменник»

Створіть чарівний сюжет із героями «Мандрівного замку Хаула», у якому б знайшли втілення проблеми сучасного життя. Знайдіть у своєму сюжеті методи подолання проблем засобами казки та фантастики.

Творча робота

Дослідіть угоди Кальцифера та Хаула, Відьми Пустирищ та міс Ангоріан за таким планом:

1. Як чаклунам вдалося заволодіти демонами вогню.

2. Яку угоду між ними вони укладають?

3. Які переваги та недоліки має угода?

4. Чим загрожує розірвання угоди для кожного з них?

5. Біблійні мотиви угоди.

(Орієнтовна відповідь. Хаул та Відьма Пустирищ колись упіймали падаючу зірку, що перетворилася на демона вогню.

«Вона уклала угоду з вогненним демоном, і з часом демон заволодів нею. Демони не розрізняють добра і зла. Однак їх легко спокусити угодою, якщо запропонувати їм щось цінне, щось таке, що є тільки в людей. Це продовжує життя і людині, і демонові, а людина додає магічні здібності демона до своїх власних».

Переваги угоди з демоном: демон вогню служить чаклуну та виконує всі його забаганки.

Недоліки угоди: демон за свою службу отримує серце чаклуна та підпорядковує душу собі. Тож розплатою за угоду стає душа та серце, а як може існувати людина без цих важливих речей – лише як чудовисько із жадобою влади над світом.

Уклавши угоду, демон та чаклун не можуть її розірвати, адже це загрожує їм смертю.

Для Відьми угода закінчилася трагічно, демон підпорядкував її собі і у боротьбі із Хаулом вона загинула. А серце Хаула та Кальцифера врятувала Софі.

Угода між нечистою силою та людиною має біблійні мотиви. Такий прийом використав німецький письменник Йоганн Гете у драмі «Фауст», коли Мефістофель, посперечавшись з Богом, укладає угоду із Фаустом, намагаючись отримати його душу. Проте йому це не вдається.

Висновок: ніяка могутність та чарівні сили не варті того, щоб заради них пожертвувати власним серцем та душею, чарівник Хаул зрозумів цю істину і намагався розірвати угоду якомога швидше.)

Евристична бесіда

  • Як поводять себе герої у повсякденному житті і як у небезпечних ситуаціях? Чи змінюється їхня поведінка? (У звичайному буденному житті Софі не любить бути у центрі уваги, боїться вийти на вулицю Маркет-Чіппінгу, не вміє розважатися, поводить себе як старенька бабуся.

Хаул по дві години перебуває у ванній, надзвичайно прискіпливо ставиться до своєї зовнішності. Полюбляє підкорювати дівочі серця. Не відповідає на запитання, якщо вони йому не подобаються. Головна героїня називає чарівника «вислизачем», оскільки він намагається уникати складних ситуацій та геройських вчинків, часом досить лінивий, навіть не намагається привести до ладу кімнати замку.

Коли герої опиняються перед лицем небезпеки, Софі оволодіває дух авантюризму на надмірна цікавість до чужих справ. Вона із сором’язливої та замкнутої дівчини перетворюється на сміливу та відважну пані, яка за будь-яку ціну прагне допомогти оточуючим. Хаул, опинившись у небезпечній ситуації нарешті виправдовує своє звання великого та жахливого чарівника, він припиняє утікати від проблем та  долає Відьму Пустирищ.)

 

VI. Підсумки уроку. Оцінювання.

Бесіда

  • Які духовні випробування випадають на долю героїв твору?
  • Які уроки подає нам Діана Вінн Джонс у своєму творі?
  • Кого з героїв твору ви хотіли б мати у друзях? Чому?

Робота з епіграфом

- Як ви розумієте слова епіграфа? Кого з героїв твору вони стосуються?

Складання таблиці «Особливості творчості Д. Вінн Джонс»

Особливості творчості Діани Вінн Джонс

1. Ідея твору: боротьба проти всього, що робить людей посередніми та сірими.             

2. Справедливість і добро досягається героями твору тільки
за велінням серця та творчої уяви. 

3. Героїні твору належать одночасно реальному й чарівному світам

4. Використовує формули чарівної казки та засоби сучасної
фантастики . 

5. Використовує особливості жанру детективу.

6. Іронія, символіка, кольоропис.

«Мікрофон»

Найкраще чарівництво у тво­рі - це...

VII. Домашнє завдання.

1. Написати фанфік «Розкажи, з чого все почи­налося». (Учні мають пофантазувати і уявити життя героїв до початку твору).

2. Об'єднатися в пари шанувальників та крити­ків фентезі. Написати промови на захист фентезі чи з його критикою.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Ракосій Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Копіна Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Садова Алла Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Bilous Olena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Комерзан Надія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Usmanova Oliya
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Bozhenko Inna
    Хороша, якісна робота. Молодець!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Жидко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Мыргородець Валюша
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
docx
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
79998
Оцінка розробки
5.0 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку