Розв'язування задач на обчислення ймовірності із застосуванням комбінаторних схем.
Мета: - працювати над формування умінь і навичок використання комбінаторних схем при розв'язування задач на знаходження ймовірностей; закріплення та систематизація знань по комбінаторні задачі, основні поняття теорії ймовірності та класичне означення ймовірності.
- розвиток навичок побудови математичної моделі реальних процесів чи явищ, уміння аналізувати та систематизувати матеріал; уміння використовувати різні інформаційні джерела.
- формувати життєві компетенції учнів.
Обладнання: комп'ютер, роздаткові картки.
Тема: Розв’язування задач на обчислення ймовірності із застосуванням комбінаторних схем.
Урок математики у 11 класі
Мета: - працювати над формування умінь і навичок використання комбінаторних схем при розв’язування задач на знаходження ймовірностей; закріплення та систематизація знань по комбінаторні задачі, основні поняття теорії ймовірності та класичне означення ймовірності.
Обладнання: комп’ютер, роздаткові картки.
Хід уроку
І. Мотивація начальної діяльності учнів. Оголошення мети і теми.
Учитель. «А чи можна виміряти міру впевненості числом? Звичайно, відповім я», - писав Блез Паскаль в своєму першому листі до П’єра Ферма 28 листопада 1654 р. Чому я назвала цих вчених? (Це одні із основоположників комбінаторики та теорії ймовірностей). Користуючись підручником, інтернет-ресурсом ви вже трішки знайомі з історією розвитку теорії ймовірності, сферами її застосування.
В яких сферах життя користуються методами комбінаторики та теорії ймовірності? (В криптографії, археології – кодування та розшифрування інформації, в біології – розшифровування будови ДНК, в хімії – комбінаторика дала можливість Д.І.Менделєєву розмістити хімічні елменти в таблицю, пізніше були перераховані всі ізомери, у фізиці – при виченні властивостей кристалів, опису моделі феромагнетизму). Оголошення теми. Мета, яку поставимо перед собою сьогодні на уроці? (відповіді учнів)
Учитель. Наша тема тісно пов’язана з життям. В математичному бюлетені, випущеному учнями класу було завдання - довести чи спростувати міфи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Міф 1. З кожною невдачею шанси підвищуються – так вважає більшість. Чим довше чекаєш автобус на зупинці або підвищення на роботі, тим менше залишилось. Хто винен? Винен О.Бендер, що вбив в голову Кісі, а заодно і всім нам, що з кожним порожнім стільцем наші шанси зростають. І він правий, якщо мадам Петухова напевно сховала скарби під оббивкою. Якщо існує хоч один найменший в цьому сумнів, ситуація стає неприємною. З точки зору математики, якщо ймовірність події менше 100%, то і з кожною невдачею і сьогодні, і завтра – за правилом добутку ймовірність успіху зменшується.
Міф 2. Якщо шанси 50 на 50, виграти може хто завгодно. У своїй пропаганді казино враховують ймовірність виграшу в окремо обраній грі. Насправді, гарантовано перемагає той, у кого більше грошей. Щоб вигравати, потрібно грати в гру, де ймовірність виграшу 0,67 (2/3). Таких ігор немає. Тому казино треба залишати мільярдерам.
В 1992 р. група австралійських однодумців об’єдналася, щоб виграти в лотерею, в якій потрібно було вгадати 6 із 44 комбінацій – близько 7 млн. В результаті витративши по 2500 доларів і зафарбувавши всі можливі варіанти кожен учасник отримав по 9000 доларів, розподіливши виграш в 27 млн.
Міф 3. Тихіше ідеш – далі будеш. Відкриваючи свою справу, обережний підхід знижує шанси на сприятливий результат вчетверо, у порівняння з ризикованим підходом «поставити на кон все відразу». Вкладати в справу по гривні куди менше вигідно з точки зору теорії ймовірностей, ніж відразу вкласти мільйон.
а) три різні путівки між 11 учнями (розміщення).
б) три однакові путівки між 11 учнями? (комбінації).
а) у чому полягає подія А+Б? (Хоча б один з хлопців розв’язав всі задачі домашнього завдання).
б) у чому полягає подія АхБ? (Обидва точно розв’язали всі задачі домашнього завдання).
Яка ймовірність того, що навмання обраний гусь: а) білий (1/2); б) сірий (1/2); в) чорний (0); г) веселий (1).
ІІІ. Формування умінь та навичок.
Задача 1. На прибирання території виходять 12 учнів класу, серед яких 8 працюють якісно, 4 допускають брак.
Задача 2. Є п’ять відрізків довжиною 1, 3, 4, 7 і 9 см. Визначити ймовірність того, що при трьох навмання відрізків (з даних п’яти) можна побудувати трикутник. (Р(А) = (Трикутник можна побудувати в двох випадках - 4, 7, 9 і 3, 7, і 9).
Учитель. Учні класу підготували добірку задач ЗНО, що стосуються даної теми.
Учень. Дослідивши завдання ЗНО, доводимо до вашої уваги їх підбірку. Серед всіх щорічних завдань ЗНО з даної теми зустрічається лише одне завдання і рівень його нескладний. Ось одне із них.
Задача 3. Кожну грань кубика пофарбували або в синій або в жовтий колір. Ймовірність того, що при підкиданні кубика випаде синя грань, дорівнює 1/3. Скільки всього граней кубика пофарбували в жовтий колір? В синій Р(А) = а/6 = 1/3; а = 2 – синій, тоді 6 – 2 = 4 (в жовтий).
або: в синій – 1/3, в жовтий 1 – 1/3 = 2/3, 2/3 від 6 – 4 грані.
або скористатись відповідями і перевірити їх всі.
Задача 4. На екзамен з математики виносять 80 питань. Учень підготував лише 55 з них. Білет складається з 4 питань. Яка ймовірність того, що учневі випадуть лише ті питання, які він підготував.
n = m = P(A) = .
Учитель. Чи достатньо цього для оцінки добре або відмінно? Висновок – треба вчити все.
ІV. Перевірка рівня засвоєння знань. Виконання тестової роботи.
V. Підведення підсумків.
Учитель. Мудрець сказав: «Дві людини, які обмінялись золотими монетами, не стали багатими, але, якщо вони обмінялись думками, то кожний з них стає вдвоє багатшими. Адже обидва стали тепер розумнішими. Чи стали розумнішими ви?
Д/з. Повторити п. 28-30, п.17, №172 (4-6, 10-12).
Тест на banktestov.ru/test/?id=6465