Розвиток творчої особистості вихованця позашкільного навчального закладу

Про матеріал
Розвиток творчої особистості вихованця позашкільного навчального закладу на заняттях гуртка
Перегляд файлу

РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ ВИХОВАНЦЯ ПОЗАШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ НА ЗАНЯТТЯХ ГУРТКА

На сучасному етапі розвитку суспільства одним із пріоритетних завдань, що визначені Національною доктриною розвитку освіти в Україні, є створення передумов для виховання особистості, здатної творчо мислити, самостійно приймати нестандартні рішення, гнучко реагувати на зміни в умовах докорінної перебудови всіх сфер життєдіяльності.

Основними завданнями навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах є забезпечення безперервності та наступності навчання і виховання; гармонійне поєднання інтересів особистості, суспільства, держави у питаннях творчого та інтелектуального розвитку дітей і молоді; спрямування педагогічних технологій, інноваційних процесів на особистість дитини, на розкриття її здібностей, на задоволення інтересів і потреб у самовизначенні.

До позашкільної освіти залучаються діти різних вікових, соціальних категорій і з неоднаковим рівнем розвитку: розумового, фізичного, особистісного. У позашкільній діяльності дитина не просто відтворює те, що засвоює, завдяки своїй унікальності і неповторності, вона розвиває, доповнює знання та навички, вдосконалює їх. Саме в цьому полягає закон творчої поведінки і методики позашкільного педагогічного процесу.

Позашкільні установи мають яскраво виражену специфіку впливу на особистість дитини. Передусім, це добровільність і право вибору занять, різноманітність і альтернативність спілкування як з однолітками, так і з керівниками гуртків, диференційованість за інтересами та захопленнями, унікальні можливості щодо творчого становлення.

Технічне моделювання – один із найпоширеніших видів конструкторської діяльності. Це пізнавальний процес, який збагачує учнів загальнотехнічними знаннями та вміннями, сприяє розвитку їх конструкторсько-технологічних та творчих здібностей в області техніки.

Цікаві бесіди з проведенням дослідів і виготовленням найпростіших літаючих моделей на заняттях гуртків з технічної творчості допомагають ознайомити вихованців з технікою і викликати в них інтерес до створення технічних об'єктів. В ході таких бесід вихованці дізнаються чому літають літаки, ракети, які сили допомагають кораблям триматись на плаву, а підводним  човнам опускатись на глибину і підніматись на поверхню, як  парашут утримує великі вантажі в повітрі. Керівник гуртка знайомить їх з основами  фізики та механіки.  На законах цих  наук  базується  дія справжніх машин, їх моделей,  найпростіших рухомих іграшок, виготовлення яких є одним із способів ознайомлення дитини із світом техніки.

Основними етапами технічного моделювання є: вибір об’єктів для виготовлення моделей, призначення виробу та мета його виготовлення; ознайомлення з конструкцією виробу (за зразком, малюнком, кресленням, описом і тощо) добір матеріалів, інструментів та пристроїв для виготовлення окремих деталей,  монтажу та збирання виробу, випробування, виявлення та усунення дефектів, налаштування управління, підготовка до змагання.

Технічне моделювання – це процес створення технічного об’єкта чи окремих деталей з обов’язковим попереднім виконанням проекту ( малюнків, схем, креслень, розрахунків).

У процесі творчого конструювання з метою вдосконалення відомої конструкції чи створення нової, основними етапами є: осмислення цілі та мети, виокремлення основної конструкторської задачі з її рішенням, усвідомлення кінцевого результату, виконання конструкторсько-технологічної документації, втілення ідеї в матеріалі з метою перевірки дієвості задуму і правильності власного проекту.

Розвивати у школярів інтерес до технічної творчості – це вміння на основі дидактичних принципів, систематичності, послідовності, доступності, наочності та усвідомленості широко знайомити їх із сучасною технікою, технічними пристосуваннями, пристроями, машинами вчити їх спостерігати, мислити, уявляти, фантазувати, усвідомлювати та вирішувати найпростіші конструкторсько-технологічні задачі.

Це значить дати можливість вихованцям систематично займатись вправами з мислення, вчити їх застосовувати отримані знання на практиці і пристосовувати їх інших ситуаціях; знайомити дітей з поширеними знаряддями праці, з конструкціями різних технічних об’єктів і технологічних документацій, дати можливість вихованцям вільно планувати та проектувати.

В гуртковій роботі з розвитку технічних здібностей школярів в області техніки важливими умовами є наукова організація праці та сприяючий мікроклімат.

Формуючи у вихованців позитивне відношення до праці важливо навчити їх ставити мету та знаходити шляхи її досягнення; вчити самостійно аналізувати та планувати роботу, організувати і контролювати свої дії; сприяти формуванню вміння самостійно вирішувати питання моделювання, конструювання, формувати образне технічне мислення і вміння виразити свій задум, створювати умови для самоствердження через участь у технічній творчості для того аби вихованці змогли зрозуміти, що тільки активна і творча праця є результатом всіх досягнень людства.

Формуючи у дітей стійкий інтерес до пошуку і творчої праці в області техніки необхідно чітко зберігати педагогічний такт і повагу до особистості вихованців. Не слід категорично відхиляти рішення дітей, не висловлювати інших варіантів рішень, замість цього корисно за допомогою коригуючи питань підштовхувати їх до самостійних роздумів і пошуку більш раціонального і оригінального творчого вирішення проблеми.

Найголовнішою функцією позашкільних навчальних закладів є знаходження таких видів діяльності, такої праці, у якій дитина змогла б стати справжнім творцем, тому що без цього не може бути й мови про розвиток творчої, всебічно розвиненої особистості.

В. О. Сухомлинський писав, що творчість – це особлива сфера духовного життя, самоствердження, коли розгортається оригінальність та особливість усякої дитини.

docx
Додано
20 березня 2021
Переглядів
802
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку