Тема. Свято рідної мови.
Мета: поглибити знання дітей про мову; показати її багатство, мелодійність, красу; прищеплювати любов до української мови, прагнення вживати літературну українську мову у спілкуванні; розвивати творчі вміння дітей, виразне мовлення, уяву, мислення, образну пам'ять, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови, рідної землі, до українських звичаїв і традицій.
Обладнання: записи пісень про мову, стіннівка «Свято рідної мови», вислови, прислів’я та приказки про мову.
Форма проведення: виховний захід.
Місце проведення: шкільна етнографічна світлиця.
ХІД ЗАХОДУ
Звучить запис пісні про мову
Ведуча 1:
Вітаємо всіх присутніх на нашому святі!
Сьогодні ми зібралися з нагоди святкування Міжнародного дня рідної мови, яке відзначають 21 лютого, починаючи з 2002 року. Про «Підтримку мовного та культурного різномаїття та багатомовності» було оголошено на 30 сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО.
Оскільки з 6000 розмовних мов світу близько половині загрожує зникнення, то організація прагне підтримувати мову як ознаку культурної приналежності особи.
Учень:
Чому люблю я українську мову
Чому люблю я українське слово,
Співучіше за пісню солов’я?
Чому люблю я українську мову?
Люблю тому, що мова ця – моя!
Де є іще такі слова привіту,
Такі красиві, сонячні пісні?
Вкраїнська серед мов усього світу
Здається найбагатшою мені.
І зайвих слів для вислову не треба –
Є речення короткі і ясні.
Вона подібна зорепаду з неба,
Польоту птаха у височині.
…Уста виводять ніжну колискову,
А за віконцем зіронька сія…
Чому люблю я українську мову?
Люблю тому, що мова ця – моя!
Ведуча 1:
Прислухайтеся: з ранку й до вечора навколо вас звучить мова. Ти так звик до цього, що майже не помічаєш звучання мови й чуєш її лише тоді, коли вона звернена до тебе безпосередньо. А це ж так природно – розмовляти рідною мовою. Це те ж саме, що й дихати.
А як же люди навчилися говорити? Ось як про це розповідає легенда.
Ведуча 2:
Про це вже мало хто пам’ятає, бо минуло відтоді не сто, не двісті, а тисячі років. На щедрих плодючих землях, оточених горами, жило плем’я німів. Вони вирощували виноград, персики, апельсини, усіляку городину й жили в достатку. Та коли б ми з вами якимось дивом потрапили в ті краї, то не почули б жодного слова – лише шум водограю й щебетання пташок звучали там. Німи не вміли говорити, вони тільки ворушили губами й читали слова по вустах. Може, то було й непогано, бо ж не знали ні сварок, ні лайки, а тому й приятелювали і старий, і малий.
Одна лише дівчинка Мова жила сама за високим кам’яним парканом. Щодня вона поралася у квітнику. Мову вважали чарівницею, бо ж розумілася на травах: яка від кашлю, яка від зубного болю, а яка від лихоманки. Одного разу прийшов до неї за допомогою хлопчик, але, на жаль, він теж не вмів говорити, а тільки ворушив губами.
(Виходить дівчинка Мова в гарному вбранні та яскравому вінку. Ходить, збирає до кошика квіти і трави, наспівуючи українську пісню «Ой у полі криниченька». Раптом з’являється хлопець. Ворушить губами, жестикулює руками, намагаючись щось сказати).
Мова:
- Зачекай! Зачекай! Ти так схвильовано мені розповідаєш свою історію, що я не можу тебе зрозуміти. У мене є маленька таємниця. Ходімо зі мною.
(Дівчинка Мова приводить гостя до свого квітника.)
Хлопчик:
- Ой, і справді. Дякую тобі, дівчинко Мово! Це найкращий подарунок для мене!
Ведуча 2:
І з того часу дівчина Мова навчила всіх людей вирощувати слова. Ось бачите (показує кошик) тут повно корінчиків. Кожне слово, наче квітка, має корінь, а з нього виростають листочки - суфікси, пагінці – префікси і пуп’янки – закінчення. З одного кореня може вирости багато слів-квітів. Бережіть свої квітники, виполюйте бур’яни і вирощуйте найкращі слова.
Звучить запис пісні про мову.
Ведуча 1:
Рідна мова… І постає перед очима біла хата, вишневий садок. А в тій хаті – піч і лине лагідний, теплий голос матусі, коли співає вона колискову. Хіба ще хтось вміє промовляти такі слова, як наші українські мами?
Звучить запис колискової пісні.
1-й учень
Хата моя, біла хата,
рідна моя сторона.
Пахне любисток і м’ята,
мальви цвітуть край вікна.
2-й учень
Все для мене тут рідне;
Стіни-білі як сніг.
І віконце привітне.
І дубовий поріг.
І ряденця строкаті,
Й рушники на стіні,-
Навіть дим в нашій хаті
Рідно пахне мені.
3-й учень
З дитинства пам’ятаю рушники,
Що так любовно їх творила мама,
По – українськи хата на святки
Сіяла вишитими рушниками.
На полотні співали солов’ї,
І красувались кетяги калини,
Зелений хміль в’юнився на гіллі.
зоріли в колосках волошки сині,
4-й учень
Лиже полум’я жовте черево,
Важкувато сопе димар.
Голосує від болю дерево,
Піднімається димом до хмар.
Бубонять рогачі і кочерги,
Щось пригадують з давнини.
І чекають спокійно черги
Засмаглі горщики і чавуни.
Ведуча 2:
А зараз, діти, будемо шукати у нашій світлиці хатні обереги, відгадуючи про них загадки.
1. Вік у кутку вікує, усе літо сумує.
А як прийде зима – весела сама і хату веселить. (Піч).
2. Рогатий, а не бик,
Страву бере, а не їсть,
Людям віддає,
Сам в куток іде. (Рогач).
3. З землі робився,
На кружалі вертівся,
На вогні пікся,
На базарі бував,
Людей годував;
Як упав, то й пропав.
Ніхто не поховав. (Горщик).
– А ще в чому готували їжу?
4. Маю чотири ноги, ще й чотири роги.
В полотно мене вбирають,
Їсти й пити заставляють. (Стіл).
5. Має чотири ноги, але не звір;
Має піря й пух, але не птах;
Має тіло й душу,
А часом буває й так. (Ліжко)
6. Чотири вушка, два черевця — щоночі тулиш ії до лиця. (Подушка)
7. Загадка, загадка,
В роті ягідка;
Візьми оближи
Та й на стіл положи. (Ложка)
8. Хурчить, дзижчить, крутиться,
А хвіст в нього сучиться. (Прядка).
9. Ой по хаті порох в’ється,
Щось маленьке там товчеться:
Хиталося, моталося,
Під припічком сховалося. (Віник).
10. Купили новеньке,
Таке кругленьке,
Трусять в руках,
А воно все в дірках. (Сито).
11. На стінах висять, красуються,
Всі в світлиці ними милуються. (Рушники)
Руханка «Справ у хаті вистачає»
(Діти виконують імітаційні рухи в супроводі віршованого тексту)
Справ удома так багато,
(переступають з ноги на ногу, похитуючи голівками)
Справ удома вистачає:
(розводять руки в сторони, показуючи довкола себе)
Я щоранку свою хату
Вміло й чисто підмітаю.
(імітація праці віником)
Ткані витрушу доріжки,
Що постелені в світлиці.
(зображують витрушування доріжок)
Не лінуйся анітрішки,
Щоб було все, як годиться.
(руки на поясі, притупування ніжками)
Запалає вогник в печі,
(хаотичні рухи пальцями перед собою)
Борщ у горщику виймаю,
(імітація користування рогачем)
В хаті всі потрібні речі,
В хаті зайвого немає!
(обходять коло, зупиняються, піднявши вгору вказівний палець).
Ведуча 1:
Кожен народ гордий з того, що він має свою державу, свою мову, волю і гарне життя у своїй країні. Кожен народ – патріот своєї країни, він любить її, поважає її закон і бореться за її незалежність і волю.
Ведуча 2:
Мова є одним із вирішальних чинників національної самобутності. Чимало відомих та видатних постатей висловлювалися про мову і їхні вислови стали справжніми афоризмами:
«Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця…» Панас Мирний.
Ведуча 1:
«Мова – доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекаємо її». Олесь Гончар.
Ведуча 2:
Слову і мові наш народ завжди надавав великої ваги: «Ласкавими словами і гадюк чарують»,- каже одна українська приказка.
Ведуча 1:
А друга додає: «Слово не стріла, а глибше ранить».
А спробуймо перевірити, як ви знаєте українські приказки і прислів’я про мову. Я починаю, а ви закінчуєте.
1. Гостре словечко коле … (сердечко).
2. Сказане й сокирою не … (вирубаєш),.
3. Що вимовиш язиком, того не витягнеш … (волом).
4. Від теплого слова і крига … (скресне).
5. Шабля ранить голову, а слово - … (душу).
6. Слово до слова – зложиться … (мова)
7. Не кидай слів … (на вітер).
8. Як овечка: не мовить ні … (словечка).
9. Один скаже, другий… (прикаже).
Ведуча 2:
А ось Павло Глазовий оповідає нам цілу історію про мову, наголошуючи на її вагомості, злитті з душею народу.
Ведуча 1:
«Це було у ту годину,
коли Бог створив людину.
Зажурилася людина:
- Милий Боже, я загину.
Звірів ти створив швидкими,
надзвичайну дав їм силу,
і вони мене задавлять
неозброєну, безкрилу.
Бог сказав їй:
- дарма ти нарікаєш, бо мову маєш.
А вона ж за все скоріша,
сили всякої сильніша.
Все вона тобі замінить
і не дасть ніде загинуть.
Це добро повинна ти,
як зіницю берегти.
Попередить зразу мушу:
втратиш мову – втратиш душу,
силу втратиш, і тебе – навіть курка загребе…»
Ведуча 2:
Український народ дуже любить жарти. Тож давайте і ми пожартуємо.
1. Упіймав дядько на яблуні хлопчика.
«Ти там, шибенику, що робиш?» - запитує сердито.
«Та упало ваше яблуко, то я його вішав назад на дерево,» - не розгубився хлопчик.
2. Вчитель питає учня:
«Івасю, слово «мати» якого роду? »
Івась подумав і відповідає:
«Якщо у сукні – жіночого, якщо у джинсах - чоловічого».
Звучить запис жартівливої української пісні «Грицю, Грицю, до роботи…»
Ведуча 1:
Ще український народ полюбляє гостре словечко та афоризми.
Сто і один.
Дружба – це достатку річ,
сварка – ворогові свято.
Друзів сто – мало їх,
ворог – і один багато.
Ведуча 2:
Не хвалися родом.
Не хвалися родом,
що ти благороден:
скажуть люди згодом,
чого сам ти годен.
Ведуча 1:
Турбота про мову справа державна і кожного свідомого громадянина своєї батьківщини зокрема. Українська нація має поправді пишатися своєю напрочуд милозвучною мовою. У незалежній Україні вона нарешті здобула всі відібрані попередніми ідеологіями права і стала державною.
Кожна мова – особлива. А вистраждану особливість нашої мови ми повинні берегти, полоти в ній «бур’ян», готуючи передати у спадок прийдешнім поколінням складений віками скарб, і щоб жила наша рідна мова вічно і ніколи не ввійшла в розряд мертвих, адже ми нація – нас об’єднує національна українська мова.
Звучить запис пісні про мову
1-й учень
Ніжна, мила, світанкова
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська рідна мова!
2-й учень
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати,
І найрідніша нам вона.
3-й учень
Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх,
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
4-й учень
То ж мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.
5-й учень
Як легко йти з тобою по землі
І підставлять вітрам лице відкрите!
Для мене ти – як і насущний хліб,
Без тебе я не зміг би в світі жити.
6-й учень
Ти, рідна мово, чиста, як роса,
Цілюща й невичерпна, як криниця.
Святиня наша, гордість і краса,
Ти – розуму народного скарбниця!
Ведуча 2:
Тож бережімо нашу рідну неньку – мову, щоб не соромно нам було дивитися у вічі нашим дітям, передаючи їм у спадок наше надбання, наш неоціненний скарб!
Мовний флешмоб
(Діти по черзі говорять слова і шикуються у дві шеренги з українськими прапорцями)
1. Мова
2. Мова – краса спілкування,
3. Мова – як сонце ясне,
4. Мова – то предків надбання,
5. Мова – багатство моє,
6. Мова – то чиста криниця, де б’є, мов сльоза джерело,
7. Мова – це наша світлиця, вона як добірне зерно.
8. Мова – державна перлина, нею завжди дорожіть:
9. Всі разом: Без мови немає країни – мову, як матір любіть!
Діти всі разом співають пісню «Це моя земля».
Дякуємо всім за увагу !