Сценарій свята "Зустрічі птахів"

Про матеріал
Свято для учнів початкових класів. Метою його є ознайомленння учнів із давніми звичаями зустрічі птахів, легенд про птахів; виховання любові і поваги до птахів. Розширити знання про користь птахів для людини. Розвивати творчі здібності дітей - декламувати, співать і танцювать
Перегляд файлу

                   СВЯТО ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ

 

Мета: поглиблювати знання дітей про життя птахів навесні; закріплювати знання про   

              поведінку і спосіб їх життя, роль і місце у природі і в житті людей. Ознайомити

              учнів з давніми звичаями зустрічі птахів. Розвивати пізнавальні інтереси, есте- 

              тичні смаки; виховувати любов і бережливе ставлення до птахів, до природи.

 

Обладнання:  аудіозаписи голосів птахів, костюми Весни, Квіток, малюнки птахів,

                              шпаківні.

 

                                   Хід свята

 

               Звучить фонограма «Спів пташок»

 

1- КВІТКА: Що трапилось? Чую спів!

Та звідки він?

2- КВІТКА: Хто нас розбудив

ми так солодко спали (позіхає)

3- КВІТКА: Ой, а мені холодно, я змерзла.

4- КВІТКА: Я здогадалась! Мабуть це вже весна.

1-КВІТКА: То чому не видно метеликів?

2-КВІТКА: І струмочки чомусь не дзюрчать

3- КВІТКА: Певно ми зашвидко прокинулись, давайте ще поспимо.

(Хочуть знову заснути, але спів пташок стає голоснішим). 

4- КВІТКА: Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити.

Ведучий. Весна… оживає природа. Все довкола пробуджується зі сну, тягнеться до світла. Прокинулись дерева після зимової сплячки. Ліщина викинула свої висячі сережки. На дикій смородині ось-ось з’являться перші ніжні листочки. Берізки вже дають людям свій живильний прозорий сік. Прокинувся від довгого сну вуж. Він ще такий млявий. Але виліз зі своєї нори і гріється на сонечку під старою сосною.

І дуже потрібно, щоб люди не шкодили природі, а допомагали їй. Зберегти природу у її первозданному вигляді – головне завдання усього людства.

1. Це куди подівся сніг

                                                                 1

З гірки біля дому,

Він струмочками побіг

Не догнать нікому. 

2. З ним втекла сама зима

по одній дорозі,

гляньте льоду вже нема

і нема морозів.

3. Там струмок веде свою

пісеньку в долині,

скоро проліски в гаю

розцвітуться сині. 

4. Бач, трава зазеленіла

чуєш, річка зашуміла

пісня лине над полями

небо кличе журавлями. 

5. По всіх усюдах пісня лине

усе пробуджує від сну

і всі комашки, всі рослини

Вітають чарівну весну.

6. Весна іде, весна іде.

    Весну вітайте, діти.

    Пташиний спів вона несе,

    Тепло і перші квіти.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                   2


Звучить пісня «Дівчина, юна весна».

 В цей час заходить, кружляючи в танку, весна.

ВЕСНА: Добрий день, любі діти

Добрий день всім гостям свята

Знаю, ви мене чекали

І пісні мені співали

Зла зима мене не пускала

Холодними снігами замітала

Але ви її прогнали

І мене, свою весну

Дружно врятували.

(Пісня «Зима  і Весна»)

«Насуплю я брови», - говорить Зима

І вітер з морозом повіє,

Усе скрізь загине, рятунку нема

Під снігом замре, заніміє .

 

«А я засміюся,- Весна одмовля

І сонце пекуче засяє.

Прокинуться луки, ліси і поля.

Усе розцвіте ,заспіває».

 

ДИТ. Весняночко-паняночко

Де ти зимувала?

ВЕСНА: У садочку на пеньочку

Пряла на сорочку

ДИТ. Ой весна, весна, днем красна

Що ти нам принесла!

ВЕСНА. Принесла вам літечко

Щоб родило житечко.

                                                           3

Звучить пісня «Ой, минула вже зима».

Ой минула вже зима.

Снігу, льоду вже нема,

Ой нема, ой нема,

Снігу, льоду вже нема. (Двічі).

 

Прилетіли журавлі

Й соловеєчки малі.

Ой малі, ой малі,

Соловеєчки малі. ( Двічі).

 

Лугом квіти вже цвітуть,

Вівці травку вже пасуть,

Ой пасуть, ой пасуть,

Вівці травку вже пасуть. (Двічі).

 

Всі веснянку співаймо,

Весну красну вітаймо!

Вітаймо, вітаймо,

Весну красну вітаймо. (Двічі).

  Весна.А ще принесла я вам свято "День зустрічі птахів”, бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих.

Ведучий. Дорогі друзі! Юні натуралісти вітають вас з весняним святом Днем птахів. Це свято традиційне. Починаючи з 1923 року, воно святкується в усіх школах нашої країни. Школярі готуються до цього свята, виготовляють і розвішують шпаківні для своїх пернатих друзів. Вони нам дорогі як помічники в боротьбі за врожай, вірні союзники в знищенні  шкідників сільського господарства. Спостерігаючи за пташками, люди склали безліч прикмет. Як от такі.

Закує зозуля на голе дерево – буде неврожай.

Якщо граки прилетіли прямо на гнізда- буде рання весна.

Ворони купаються ранньою весною – до тепла.

Журавель прилетів- скоро лід зійде.

Чайка з’явилася – незабаром крига рушить.

Голуби розворкотілися – на тепло.

                                                    4

Побачив шпака – знай:весна біля порога.

Жайворонок з’явився – до тепла, а зяблик – до холоду.

Птахи в’ють гніда на сонячній стороні – на холодне літо.

Благовіщення без ластівок – холодна весна.

Якщо жайворонки багато і довго співають, збережеться ясна погода без опадів, якщо ж їх не чути зранку, буде дощ.

Ластівки почали лаштувати гнізда – настало стійке тепло.

Соловей всю ніч співає – перед погожою дниною.

Перелітні птахи летять зграями – на дружну весну.

(Чути стук в двері Заходить поштар).

Поштар. На вашу адресу надійшли телеграми від пернатих друзів. Отримайте, будь ласка.

Ведучий (зачитує).

Телеграма1.  «Усім друзям птахів. Залюбки оглянемо шпаківні, зроблені ваши- ми руками. Заздалегідь вдячні. Улітку знищимо всіх шкідників саду.

                                                                      З привітанням, Шпаки»

Телеграма 2.  «Передаємо вітання всім учасникам свята птахів. Вилітаємо з Аф- рики. Чи є вже у вас комахи? Якщо немає, то затримаємось в дорозі.

                                                                         Ластівки.»

Телеграма3. «Усім друзям птахів! Вилітаємо. Зустрічайте!

                                                          Ваші пернаті друзі!»

 

   Українці здавна з повагою ставилися до птахів. Наші пращури вважали, що саме пташки приносять на своїх крилах весну. Ще від сивої давнини наші пред- ки святкували Повернення( Обретіння) перелітних птахів до рідних країв. Це підтверджує той факт, що основні дійства, що влаштовували селяни на Обреті-  ння(9березня), стосуються птахів, що першими повертаються з вирію. А 14 бе-  резня, на свято Євдокії господині випікали з тіста «жайворонків», з якими діти ходили селом і співали пісень. Згодом обряд зустрічі птахів об’єднався із “за-  кликанням весни», що його відзначали на Сорок Святих, 22 березня. Люди хо- тіли задобрити Весну-красну, зробити її дружною, теплою.  Чи не кожне берез- неве свято: Явдохи, Сорока мучеників. Олексія так чи інакше пов’язане з поша- ною до птахів. І яке то щастя, що ця чарівна казка нашої старовини повернулася до нас!  

Ведучий.   Весна-красна, ми дуже раді вітати тебе. Раді твоїм дарункам: теплу, першим квітам, пташкам, яким готуємо домівки. Ми любимо наших пернатих друзів. Вони  незамінні помічники в боротьбі з шкідниками полів, лісів, садів.

Весна. Пташок викликаю

З теплого краю.

Летіть, соловейки,

На нашу земельку,

                                                          5

Спішіть, ластівоньки,

Пасти корівоньки.

Звучить пісня «Щебетала пташечка»

Щебетала пташечка під віконечком,

Сподівалась пташечка весни з сонечком.

«Прилинь, прилинь, чаронько, вена красная,

Як легенька хмаронька, в небі ясная.

Вбери степи травами, вквітчай ніжними,

Потоки купавами білосніжними.

Осип луки перлами, скропи росами,

Розлийся джерелами стоголосими».

 Ось уже перші птахи до нас прилетіли. А які відгадайте!

В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловейко)

Сіла пташка на дубку,
Завела своє: ку-ку!
Стрепенувся їжачок,
І зайці, й козулі:
Всіх збудив той голосок – 
Пісенька…
(Зозулі)                                          

Довгі ноги  - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)

Швидко скрізь цей літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
(Ластівка)

                                                       6


Пташка ця маленька,
Лагідна, сіренька.
В небесах співає, 
Сонце зустрічає.
(жайворонок)

Першим я приніс весну,

 пробудив усе від сну.

 Заспіваю під вікном,

 бо зовуть мене... (Шпаком)

Ведуча. Більшість птахів приносять велику користь людині, тому їх потрібно охороняти і приваблювати в наші сади, ліси та поля. Послухайте, яку користь приносять нам птахи.

Учні характеризують птахів і прикріплюють плакати з їх зображенням на «Дошку пошани птахів».

Горобець.

Я комах їм і жучків

І біленьких черв’ячків.

В теплий край я не літаю:

Під стріхою хату маю.

Цвірінь – сів я на хлівець,

Зовуть мене…(горобець)

Горобці знищують небезпечного шкідника садів – довгоносика. Особливо багато комах вони знищують, коли вигодовують своїх пташенят.

Дятел.

Відгадайте, діти, хто

Має носик-долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає. (Дятел).

Дятел своїм носом-долотом добуває з-під кори шкідників. 300 разів на день він приносить своїм пташенятам личинки і дорослих комах.

Шпак. Не людина, а живе в хаті. Хто це?

Шпаки знищують до 6 тис. різних  комах у день. 250 разів вони приносять їжу своїм пташенятам.

 

Синиця.

Все клопоче і літає,

Все свистить і порхає,

Їй на місці не сидиться –

Це спритна…(синиця).

                                              7

Вага комах, що з’їдає   синиця і приносить своїм пташенятам за літній день, дорівнює вазі її тіла.

 

Ластівка.

Швидко скрізь цей птах літає,

          Безліч мушок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.(Ластівка)

Ластівка знищує багато шкідливих комах, особливо під час вигодовування своїх пташенят. Близько 300-600 разів приносять їжу своїм дітям: попелиць, мух, жуків, ґедзів.

 

Зозуля.

Хто гнізда свого не має,

Яйця іншим підкидає,

        Та у лісі в холодку

         Все кує: «Ку-ку, ку-ку»? (Зозуля).

Вона теж корисна пташка. Всі птахи бояться клювати волохату гусінь, шовкопрядів, а вона за годину знищує їх до сотні.

 

Сова. Вдень спить, вночі літає і перехожих лякає. Хто це?  (сова).

Вона хижа пташка, але приносить велику користь, знищуючи гризунів –шкідників сільського господарства. Одна сова за літо знищує до 1000 полівок, а одна полівка до 1 кілограма зерна. Отже, сова за літо зберігає тонну зерна.

 

Мухоловка. Мухоловка строката. Вона дуже маленька, але апетит у неї хороший. Кожний день вона з’їдає по 300 мух і комарів, а коли вигодовує пташенят, по 560 разів прилітає до гнізда з кормом.

 

Серпокрилець.

Особливу породу ця пташка має,

На землю, на воду ніколи не сідає.(Серпок рилець).

Серпокрильці ловлять комах у повітрі. Якщо скласти всіх комах, що зловила пташка за літо, то довжина їх буде дорівнювати  один кілометр.

                                         

Ведучий.

Любий друже мій, юннате,

Уявляєш, скільки птах

Може з’їсти, поїдати,

Гризунів, червів комах.

То ж птахи із нами в спілці,

Поля й саду сторожі.

Сови, дятли, серпокрильці,

Щегли, одуди, чижі.

То ж, як стрінеш непутящих,

                                          8

Що біжать поза двором

Видирати гнізда в хащах –

Ти одразу присором.

Між дорослих і малечі

Пташка бачить все навкруг.

Дружно сяде вам на плечі,

Якщо ви їй справжній друг.

Тих, у кого є кормушки,

В кого є птахи в дворі,

Не кусають того мушки 

Та прокляті комарі.

Бо птахи працюють ревно,

Поїдаючи комах,

І до вечора в них певно,

Аж оскома на зубах.

(Пісня «Весняний вальс»- сл. і  муз . А. Кос- Анатольського).

Як тільки в зеленому гаї

Зозуля «ку-ку» закує,

Я швидко вікно відкриваю,

І серце радіє моє.

         Приспів:

Ку-ку, ку-ку,ку-ку,ку-ку-

Зозуля кує щастя і долю..

Чому,чому,чому,чому

Не йдеш привітатись зі мною?

 

Пташки у весняному хорі

Співають веселі  пісні,

І сонечко гріє надворі,

І промені шле нам ясні.

         Приспів:

Цвірінь-цвінінь, цвірінь-цвірінь,

Взивають стома голосами.

Цвірінь-цвірінь, усе покинь,

Іди привітатися з нами.

 

Найперше я вивчу уроки,

А потім, як буде ще час,

То піде у гай без турботи,

Гуляти юрбою весь клас.

          Приспів:

Ля-ля,ля-ля, ля-ля, ля-ля –        

В гаях понесеться луною.

Ля-ля,ля-ля – весна прийшла,

І серце радіє весною.

                                                         9.

Ведуча. Друзі! Ви дізналися, яку  велику користь приносять птахи. Тому потрібно їх охороняти і боротися з тими, хто стріляє в птахів з рогаток, руйнує їхні гнізда. Давайте  домовимося, що серед нас не буде таких “кіндратів”.

Ведучий.

Взяв собі Кіндрат на звичку:

Так і шастає в кущах,

Так і зирить у травичку,

Чи не гніздиться де птах?

Він на річці біля гатки,

Поміж зарослів і трав,

Вчора пташку вбив з рогатки,

Вісім гнізд повидирав.

Драв він ремезів, як вудив

Та бродив по мілині.

В хащах драв сорокопудів,

Руки й губи в полині.

Не одна кричала птаха:

  • Пожалій гніздо моє!

Наче думала бідаха,

Що в Кіндрата серце є.

Не хотів він їх і знати,

Був Кіндрат із тих знавців,

Що уміють розрізняти

Лиш ворон та горобців.

Щоб яєць надрати пташиних

 В дальнім лісі і між трав,

Він чіплявся по машинах,

Носом він шляхи орав.

Ось затявся в одну душу:

Злізу щоб там не було.

До дупла поліз на грушу,

Суне руку в те дупло.

А кажан його за палець

Як ухопить, як кусне.

  • Ой, гадюка! – зблід зухвалець.
  • Ой, рятуйточки  мене.

Сторчака летить додолу,

Об сучок роздер штани.

Розлетілися навколо,

Реготали кажани.

Звівсь Кіндрат, забився дуже.

Хто ж йому поспівчува?

Коли чує: “Гідний друже!”

Мовить гусінь і мошва.

Гусінь ще ж і промовляє:

  • Будь би всі, як цей Кіндрат,
  •                                10

Золота пора настала,

Краще нам було стократ.

Діти виконують «Пташину зарядку».

Діти любі, друзі милі,

Станьмо в ряд, станьмо в ряд.

Ми виходим на зарядку,

На пташиний парад.

       Приспів:

Раз-два, раз-два-три,-

Крильми помахали.

Раз-два, раз-два-три,

Трішки пострибали.

 

Станьмо дружно, для порядку,

Далі робимо зарядку!

Туди-сюди ми нагнулись,

Ластівкою потягнулись.

            Приспів:

Взялись дружно ми крильми,

Ми крильми, ми крильми.

Линем дружно до весни,

До весни, до весни.

КОНКУРС «ВІД А ДО Я».

Хто більше назве назв птахів на дану літеру.

Альбатрос, бджолоїдка,буревісник, бусол,беркут, ворона вівсянка, галка, глухар, голуб, горлиця, горобець,  грак, гуска, дрізд, дятел, жайворонок, журавель, зозуля, зяблик,качка, коноплянка, крук, куріпка, корольок, лебідь, лелека, ластівка, одуд, орел, омелюх, очеретянка, оляпка, пелікан, рябчик, павич,перепел, сич, славка, синиця, сова, соловей, снігур, стриж,сокіл, сорока, тетерев, фламінго, фазан, цвіркун, чапля, чайка, чиж, чорногуз, шишкар, шпак, щиглик, яструб.

 

 

 

1) Який птах має масу 1,6 г, а довжину 5,7 см і є найменшим в світі? (колібрі).

2) Назвіть пташку, яка має самий довгий дзьоб – в довжину він досягає від 34 до 47 см (пелікан)

3) Назвіть птаха, крок якого під час бігу дорівнює 7 м. (страус ).

4) Який птах розвиває швидкість від 200 км/год. до 270 км/год. (сапсан)

5) Назвіть птахів які будують самі великі гнізда. У висоту гніздо 4,75 м і

 10,6 м в ширину. (смітні кури).

6) Назвіть самих багаточисельних птахів. Їх кількість досягає 1,5 млрд. (ткачики)

7) Назвіть птаха, який має найбільший розмах крил – 3,63 м. (альбатрос)

8) Які птахи здійснюють самі довгі польоти. В один день вони пролітають

                                                        11

 200 км. (полярна крачка)

9) Які птахи харчуються, п’ють, купаються, збирають підстилку для гнізда, навіть сплять і з’єднуються в шлюбних обнімках при польоті? (стрижі)

10) Назвіть самого довгоногого і довгошийого птаха в світі. (фламінго)

11) Назвіть саму плодовиту маму-птаха. У гнізді у неї нараховується від 16 до 25 яєць. (куріпка)

12) Який птах захищається таким же способом що й і окунь? (одуд)

13)У якого птаха найкращий зір? (у орла, бачить з висоти 3 км у траві мишу)

14)Яку пташку називають літаючим барометром? (ластівку)

15)Яку пташку називають лісовим лікарем? (дятла)

16)Чому кажуть «Як з гуся вода?» (пір’я гусей змащено жиром)

17)В назві якого птаха аж сорок «А»? (сорока)

18)Гніздо якого птаха схоже на рукавичку? (синиця-ремез)

19)Чому гуси та журавлі літають ключем?(Для полегшення польоту слабким птахам)

20)Чи бувають перелітні звірі ? (кажан)

21)Назвіть найменшу пташку України (корольок)

22)Назвіть найвищого птаха України (сірий журавель)

 

      

  1.   Прилетів до нас з далеку у своє гніздо. (лелека)
  2.   Маленький, сіренький, у лісах співає.(соловей)
  3.   Що за птах, що у чужі гнізда яйця підкладає. (зозуля)
  4.   Швидко скрізь цей птах літає, усіх комах поїдає, за вікном гніздо будує. (ластівка)
  5.   Хто жучків з кори виймає, про здоров’я лісу дбає. (дятел
  6.   Перший я приніс весну, розбудивши всіх від сну. Заспіваю під віком, а звуть мене…(шпаком)
  7.   Без рук, без сокири побудована хатина. ( гніздо
  8.   Підняти можна, а через хату не перекинути. (пух)
  9.   Білі хороми, червоні підпори. (гусак)
  10.  Сторожем не стоїть, а усіх рано будить. (півень)
  11.  У ночі гуляє, у день спить. Має круглі очі, у ночі бачить зірко. (сова)

 

                                                       12

 

Кулик –невелик, … а все-таки птиця.

Жалів яструб курку,…поки всю не оскуб.

Ворона за море літала, а розуму не набралася.

Куди орли літають, …туди сорок не пускають.

Краще нині горобець,…ніж узавтра голубець.

Слово – не горобець, … вилетить – не спіймаєш.

Старого горобця… на полові не обдуриш.

Тільки гав ловить, …та витрішки продає.

Ранні пташки роси п’ють,…а пізні- слізки ллють.

Рання пташка дзьобика чистить, …а пізня очиці жмурить.

Нарядилася, як пава,а …кричить, як ґава.щебече, як соловейко,… а кусає, як гадюка.

Ластівка день починає, …а соловей кінчає.

Ластівки низько літають…- дощ обіцяють.

Чайка сіла на воду…- чекай на добру погоду.

Ведуча .  Про пташок є така загадка.

              Прилетіли гості,

      Сіли на помості.

      Без сокири, без лопати

      Збудували собі хати.

Але не всі птахи здатні на це і їм потрібно допомогти.

Діти виходять з будиночками для птахів.

Весна: Діти, а як же називаються такі будиночки. А чи знаєте, як правильно їх будувати?

7. Запам’ятайте! Не можна майструвати пташині будиночки з фанери, бо в них холодно і неспокійно – фанера звукопроникна.

8. Дошки вистругують рубанком тільки з однієї сторони, всередині будиночків вони повинні залишатись не виструганими, щоб пташки могли чіплятись за них лапками.

9. Кришки будиночків краще зробити не плоскими, а випуклими, щоб з них краще стікала дощова вода.

10. Птахи не поселяться в будиночку, якщо вхідний отвір або льоток буде занадто вузьким або занадто широким. Пташиний будинок треба збити так, щоб в ньому ніде не було щілин.

11. Синичник повинен бути глибоким і тісним – так зручніше синицям.

12 Будиночок для мухоловок і горихвісток пофарбуйте зсередини крейдою – це

                                                          13

 подобається синицям.

13. Майстрували не лінились

Все в нас зроблено на лад

Всі будиночки готові

І пташки уже летять!

(Фонограма “Голоси птахів”)

Польська народна пісня «Жайворонок»

У блакитне лети небо,

Співай, пташко, ти співай.

Нас ранкова стріне зірка,

Запалає з краю в край.

         Приспів:

Не хвилюйся: лети в небо

Над рідною нивою.

Поле я зорав, засіяв –

Будеш ти з поживою. (Двічі).

ВЕСНА: Діти любі ви мої,

Я за вас радію.

Про таких друзів, як ви

Вже давненько мрію.

Я ж тепло вам принесла,

Радість подарую        

Красне літечко зустріну         

Й далі помандрую.

 

 

Ведуча.  Птахів ще називають пернатими друзями. Про них  складено  багато легенд, пісень, віршів, казок. І ми просто не можемо уявити свого життя без цих дивовижних і таких потрібних створінь.  Різні птахи уособлюють різні людські якості. Голуб, наприклад, - символ миру, лебідь-  вірності і любові, орел- сили, сова- мудрості, беркут- могутності, лелека- щастя, сокіл- сміливості. Пташки чарують нас дивними голосами, захоплюють

                                                    14

 кольоровим оперенням, несуть радість. Хіба можна їм завдати шкоди?

 

Про друзів пернатих

14. Птахи – справжня окраса природи,

Що чарують оперенням світ.

Споконвіку трудящі народи

Склали птахам весною привіт.

 

15.Як надходить весна в нашім краї,

Повертаються з вирію ті,

Що на крилах весну зустрічають,

Їй несуть голоси молоді.

 

16.Славен спів їх, розкутує ріки,

Одягає  у зелень сади.

І карбуються пам’ять на віки

Неповторного співу сліди

.

17.Ластівки, журавлі, дикі гуси,,

Горобці і шпаки й солов’ї.

Їхній голос дзвенить стоголосо

І  приносить наснагу землі

.

18.У селі, від людей недалеко,

На деревах, під небом ясним

Гніздо славно будують лелеки,

Світле щастя приносять у дім.

 

19.Поки жити планета ця буде, 

Поки світ ще в полоні краси.

Бережіть птахів, людоньки-люди,

Хай чарують нас їх голоси.

 

20.Не стріляйте у лебедів білих,

Не вбивайте синичок малих.

Вони менші брати і не смілі,

Тож давайте полюбимо їх.

Використана література:

  1. Красоткіна Н. Виховні заходи в 1-4 класах. – Тернопіль: Мандрівець, 2009.
  2. Майхрук М.І. Позакласна робота з природознавства. 1-4 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004.
  3. Рибальченко І.М. Супутник класного керівника.- Х.: Вид.група «Основа», 2009.
  4. Тарасенко Г.С. Навчаємо пізнавати природу. – Х.: Вид.група «Основа», 2008.

                                                     15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
1177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку