"Схематична побудова голови". Урок

Про матеріал
Конспект уроку для 6-го класу. Портретний жанр.Схематична побудова голови.Розповідь про міміку,голос і фізіологічні частини голови.
Перегляд файлу

 

 

                                             Урок

з образотворчого мистецтва

у 6 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

вчитель: Федак Тетяна Юріївна

 

 

Тема.  Схематична побудова голови. Настрій у портреті.

Мета: 1. Актуалізувати знання учнів про поняття «ху­дожній образ», «портрет», основні пропорції та особливості побудови портрета;

          ознайомити з особливостями міміки обличчя, навчити пере­давати образ людини за допомогою графічних матеріалів.

  1. Розвивати окомір, образне мислення, зорову й емоційну пам'ять,асоціативне мислення
  2. Виховувати взаєморозуміння, формувати ес­тетичний смак; прищеплювати акуратність, ак­тивізувати творчу ініціативу учнів.

Обладнання:

матеріали: кольорові олівці,  альбом із шаблонами

зоровий ряд: репродукції портретів;

музичний ряд: П. І. Чайковський «Лебедине озеро».

Хід уроку

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда.

  • Що таке художній образ?
  • Які ви знаєте засоби живопису?
  • Що таке портрет?
  • У яких видах образотворчого мистецтва є портретний жанр?
  • Які жанри крім портрету вам відомі?

 

 

III. Оголошення теми уроку

На цьому уроці ми   спробуєте намалювати портрет людини, використовуючи отримані схеми. Але це буде не змальо­ваний із натури, а образний портрет, вигаданий. Цей портрет ви допоміжним матеріалом.

IV. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.

(У ході розповіді демонструються відповідні репродукції А.А.Коцки, Серова, К.Брюллова, В.Боровиковського, В.Тропініна, А.Єрделі, О.Ренуара.

Портрет-жанр образотворчого мистецтва  присвячений зображенню людини або групи людей.

Необхідна вимога яку висувають до портрета -  передача індивідуальної подібності. Для цього художник використовує функцію своєрідного оповідача ретельно й послідовно відтворюючи не лише зовнішній вигляд  але й внутрішній світ, характер за допомогою вдумливого  психологічного аналізу зображуваної особи.

Мистецтво портрета зародилося кілька тисячоліть тому. Перші портрети були створені єгиптянами це висічені з каменю скульптури.

Найбільшого розквіту  портретний живопис досяг у 17 столітті. Відомі портретисти того часу: Дієго Веласкес,  Рембранд,                майстри Відродження Леонардо да Вінчі, Рафаєль  Тіціан .                             

З усіх частин тіла найбільше про особистість людини свідчить її обличчя, а якщо точніше — то вираз обличчя. Аби у вас не був завжди один і той самий вираз обличчя, Творець зосередив на лиці багато м’язів — усіх разом понад 30. Лише для самої усмішки потрібно співпраці аж 14 м’язів.

Деякі м’язи обличчя дуже сильні, наприклад, ті, що прикріплені до щелеп. Для пережовування їжі вони можуть створити силу в 75 кілограмів.  Інші — тендітні, але витривалі, як-от м’язи, що контролюють мигання повік. Завдяки їм понад 20 000 разів на день око промивається рідиною і з нього усувається бруд та бактерії.

Голос — не  засіб передачі думок і почуттів, їх можна переказувати також жестами і мімікою. Якщо цього не робити, то здаватиметься, що мовець байдужий до власних слів. І навпаки: коли вміло поєднувати ці засоби, дієвість сказаного значно посилюється. Міміка й жести важливі навіть під час телефонної розмови. Завдяки їм твій голос краще доносить значущість думок і твоє ставлення до них. Отже, жестикуляція та міміка істотні завжди — читаєш ти чи говориш.

Жестикуляція і міміка повинні бути твоїми, а не запозиченими у когось іншого. Хіба ж ти вчився сміятись або гніватись? Аж ніяк.

Міміка. Справжні почуття найчастіше і найліпше видно саме на обличчі. Тут важливо все: очі, форма уст, нахил голови. Без жодного слова твоє обличчя може виражати байдужість, огиду, спантеличення, подив або захват. Коли така міміка супроводжує сказане, вона додає йому наочності та емоційної сили. Творець зосередив у людському обличчі велику кількістю м’язів — загалом понад тридцять. Майже половина їх включається в дію під час усміху.

Користуючись каноном, можна легко намалювати обличчя. Але чи буде воно

 схожим на модель, залежить від того вдасться передати її неповторні риси.

Наприклад, очі. Які вони в людини? Вузькі, Прищулені, роз­косі, мигдалеподібні, маленькі, великі. Але ж потрібно врахову­вати їхній колір та інші особливості. Очі бувають палаючі, іскристі, лукаві, хитрі, злі, погаслі, втомлені... Настільки різноманітна й форма носа: цибулинкою, картоплею, ґудзичком, кирпатий, загнутий донизу, прямий, з горбочком. Придивіться пильніше й до вух, вони також складні за формою, а рот — це своєрідна  лінія зверху і знизу прикрашена губами.

Але навряд чи портрет вийде яскравим і виразним якщо нічого не знати про міміку обличчя. Міміка (від грец -наслідуваний­— рух м'язів обличчя. Мімічних м'язів багато. Якщо тебе переповнюють теплі почуття до людей, показуй це своєю мімікою. Бачачи таку сердечність, слухачі потягнуться до тебе, мов до багаття в холодний вечір. Якщо ж теплоти на твоєму обличчі не видно, вони можуть засумніватися у твоїй щирості. Сердечність повинна бути правдивою — її не вдягають, наче маску. Можна відчути, як вони працюють, а також побачити, що при цьому відбувається­: морщиться чоло, супляться брови, надуваються щоки, щуляться очі, кривиться  рот, смикається ніс


 


 


За вираз будь-якого почуття на обличчі відповідає певний м'яз або групи м'язів. Коли людина посміхається, скорочуються одні м'язи, коли плаче - інші, коли гнівається — треті. Спробуй вира­зити почуття радості, гніву, здивування.

Іноді художник, малюючи портрет, робить його «збірним». Він передає образ, загальне уявлення, що виникає на основі різних асо­ціацій (звукових, слухових, корових, тактильних, нюхових).

Образом може ставати не тільки конкретна людина. Худож­ник відбиває в таких картинах почуття, думки, переживання.

Орієнтувальна вправа.

Зараз ми з вами намалюємо смайликів які посміхаються. Спочатку у думці, а згодом на папері з закритими очима.

  (Звучить музика)

V. Практична робота

Створення портрета

Сьогодні ви спробуєте передати вигаданий вами образ у порт­реті, а також передамо його обєм за допомогою світлотіні. Постарайтеся, щоб фон відповідав зовнішньому вигляду та внут­рішньому стану вашого портрету. Знайдіть у ньому головну рису характеру та постарайтеся її підкреслити.

Зверніть увагу на те, як розміщається зображення. Напри­клад, якщо зображення виходить за межі аркуша, то воно здається величезним, а малюнок, який не займає й піваркуша, виглядає незначним і жалюгідним.

(Протягом уроку вчитель проводить поточний інструктаж. Під час практичної роботи Звучить музичний твір.)

А  зараз  я пропоную вашій увазі перегляд портретів які зажди цікавили глядачів та своєрідністю яких ми зажди будемj захоплюватися.

Це відомий портрет Вінсента Ван Гога » Автопортрет з відрізаним вухом»

Це не менш відомий портрет  Карла Брюллова  «Портрет Жуковського»

Не менш цікавим є портрет »Демон повержений » Михайла Врубеля

Ну і звичайно най більш  чаруючим портрет « Джоконди»Леонардо да Вінчі.

Нехай ваші портрети  не є такими грамотними та чаруючими все ж ви вклали в них часточку  свого серця,  переживання, праці.

VI. Завершення уроку

Загальна оцінка уроку. Підбиття підсумків. Завдання на наступний урок: принести приладдя для роботи з графікою.


107

docx
Додав(-ла)
Федак Тетяна
Додано
8 вересня 2020
Переглядів
805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку