Тема. Скорочення звичайних дробів
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст поняття скорочення дробів та навчити користуватися цими уявленнями для виконання завдань, що передбачають скорочення дробів та дробових виразів (вигляду )
Тип уроку: засвоєння знань; застосування вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Особливу увагу слід звернути на вправи такого типу (див. нижче), бо ці вправи є базовими і завдання подібного типу передбачені в самостійній роботі.
а) ; б) ; в) ; г) .
Усні вправи (фронтальна робота)
|
|
а) Помножте чисельник і знаменник цього дробу на 2; на 10. Які результати ви дістали?
б) Поділіть чисельник і знаменник дробу на 3. Який результат ви дістали?
в) Чи можна даний дріб записати у вигляді іншого дробу зі знаменником 24; 30? Чому?
г) Знайдіть х із рівностей: ; .
Для «сильних» і «слабких» учнів індивідуальна робота за картками
Картка № 1 (для «сильних») Як можна розрізати циферблат годинника на 6 частин так, щоб у всіх частинах сума чисел була однаковою? |
Картка № 2 (для «сильних») Запишіть, використовуючи три п'ятірки і знаки дій: 1) 1; 2)0; 3) 2; 4) 5. |
Картка № 3 (для «сильних») Як треба розставити знаки «+» у запису 1 2 3 4 5 6 7, щоб дістати в сумі 100? |
Картки-підказки (для «слабких»)
Користуючись прикладами закінчіть записи: |
|
.
|
.
|
II. Формування уявлень
Ви вже знаєте, що якщо чисельник і знаменник помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від 0, то значення дробу не зміниться. А зміниться запис цього дробу: стане більш «коротким» чи більш «довгим». Помножити чисельник і знаменник дробу на число можна в будь-якому разі. Але чи завжди можна знайти число, відмінне від 1, на яке можна було б поділити чисельник і знаменник дробу?
Більшість учнів після подібної бесіди можуть самі зробити правильні висновки. Завдання вчителя — вислухавши відповіді учнів, грамотно сформулювати відповідні властивості (див. конспект 8).
Конспект 8 |
|
Скорочення дробів |
|
1) Нехай с = НСД(а; b) і с ≠ 1, тоді: — скорочення дробів (a i b – взаємно прості). 2) Якщо: с = НСД(а; b) = 1, то — нескоротний дріб |
Приклад 1) Скоротіть дріб . НСД (33; 44) = 11, отже, . 2) Дріб скоротити не можна, бо НСД (4; 5) = 1 |
Під час усної лічби скорочення можна виконувати поступово, але в будь-якому разі відповідь повинна бути нескоротним дробом.
І рівень
Усні вправи
Мета вправ — не тільки первинне закріплення матеріалу, а й найголовніше,— розвиток мовлення учнів. Тому треба вимагати від учнів пояснень, читати завдання і т. ін.
II, IIІ рівні
Письмові вправи
На цьому уроці слід звернути увагу на завдання зі скорочення дробів, щоб виробити в учнів спільне вміння скорочувати дроби. Тому й завдання підбираємо на скорочення з поступовим збільшенням складності завдань.
Методика розв'язування вправ
Ми з'ясували, що дріб можна скорочувати поступово, поділивши чисельник і знаменник спочатку на один, а потім на інший спільний дільник. Тому в таких дробах (див. завд. № 4) можна спочатку знайти один дільник (взяти якісь два числа в чисельнику і знаменнику, що мають СД ≠ 1), потім інший і поділити вирази в чисельнику і знаменнику Дробу поступово на один, а потім на інший дільник. Записи в зошитах можуть бути такими:
— нескоротний дріб.
У завданні 4 в) звернути увагу на те, що спочатку треба розкласти чисельник на множники (винести 9 за дужки), а потім, подібно до завдання 4 а) і б), розв'язати:
IV. Підсумки уроку
Що означає термін «скоротіть дріб»? Який дріб називається нескоротним?
Чи правильно виконано скорочення дробу ?
а) ; б) .
НСД(12; 16) = 4.
Який зі способів скорочення коротший?
Чи правильно виконано скорочення дробів?
; ; .
V. Домашнє завдання