Специфічні особливості роботи акомпаніатора у вокальному гуртку

Про матеріал
Концертмейстер в позашкільному закладі - хто він: помічник викладача, акомпаніатор, ансамбліст або хтось ще? У чому особливості діяльності цього фахівця і суть різноманіття видів діяльності в процесі роботи?
Перегляд файлу

«Специфічні особливості роботи акомпаніатора у вокальному гуртку»

 

Дороганич Олена Сергіївна, керівник Народного художнього колективу студії вокального мистецтва «Антарес» комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості».

 

"Піаніст повинен вміти акомпанувати,

розбиратися в гармонії,

теорії музики, транспонувати і

обов'язково імпровізувати ".

(Карл Черні)

"Техніка піаніста в голові, а не в пальцях".

(Ференц Ліст)

 

Концертмейстер в  позашкільному закладі - хто він: помічник викладача, акомпаніатор, ансамбліст або хтось ще? У чому особливості діяльності цього фахівця і суть різноманіття видів діяльності в процесі роботи?

Питань багато. Спробуємо відповісти на деякі з них.

Звернувшись до музичних енциклопедій, читаємо:

"Концертмейстер (нем.Konzertmeister, англ.leader, франц.violon solo):

1. Перший скрипаль оркестру; іноді замінює диригента. В обов'язки концертмейстера входить перевірка правильності настройки всіх інструментів оркестру. У струнних ансамблях концертмейстер є зазвичай художнім і музичним керівником.

2. Музикант, який очолює кожну групу струнних інструментів оперного або симфонічного оркестру.

3. Піаніст, що допомагає виконавцям (співакам, інструменталістам, артистам балету) розучувати партії і акомпанує їм в концертах. У середніх і вищих музичних навчальних закладах є концертмейстерські класи, в яких студенти навчаються мистецтву акомпанементу і після здачі іспиту отримують кваліфікацію концертмейстера. "

Концертмейстери у позашкільному закладі працюють в оркестрових класах і класах народних інструментів, в хорових класах і класах хореографії, сольного співу та  театрального мистецтва.

Незважаючи на незвучне визначення "навчально-допоміжного персоналу", концертмейстери активно беруть участь у навчальній, виховній та музично-просвітницькій роботі, а за відсутності викладача самостійно проводять заняття і репетиції.

Виконавська кваліфікація "концертмейстер" присвоюється поряд з педагогічною, але саме перша, стаючи основною завдяки поєднанню виконавської і педагогічної підготовки в навчанні, сприяє більш різнобічному розвитку, збагачує професійні становлення особистості музиканта, та не виключає другу.

Робота концертмейстера вимагає постійних занять за інструментом, вивчення і освоєння концертного і навчального репертуару. Така робота розширює творчий кругозір музиканта, формує і вдосконалює його артистизм, дозволяє бути активним пропагандистом музики.

Мистецтву акомпанементу присвячено не так багато книг і окремих статей. Ще менше літератури з методики викладання цього навчального предмета (Н.Крючков, Е.Шендерович, М.Смірнов і деякі інші).

Автори статей зазначають, що акомпанементу належить не підсобна роль, не чисто службова функція гармонійної та ритмічної підтримки партнера, а концертмейстер в процесі виконання стає рівноправним членом єдиного цілісного музичного організму.

Майстерність концертмейстера глибоко специфічна. Вона вимагає від піаніста не тільки величезного артистизму, але і різнобічних музично-виконавських обдарувань, знань особливостей гри на інструментах в тих класах, де вони працюють, знання специфіки роботи на хорових, хореографічних та інших відділеннях.

Попри всю різноманітність і певні особливості роботи в різних класах і на різних відділеннях, можна спробувати сформулювати ряд загальних специфічних рис в роботі концертмейстерів позашкільних закладів.

Однією з таких важливих особливостей є вміння і готовність бути "другим".

Відсутність цього якості стає особливо помітним під час публічних виступів, так як намагаючись виділитися можна заглушити, "забити" соліста, порушити ансамбль і не мати можливості цей ансамбль відчувати. Все повинно підкорятися задумом композитора, соліста або керівника колективу, важливо відчувати міру, обережно зберігаючи звуковий баланс.

Інше, не менш важлива вимога - найточніше відтворення тексту. Динаміка і агогіка, як і сам текст, повинні бути дотримані самим точним чином. Неприпустимо в текстах, особливо класиків, написаних саме для фортепіано, переробляти відтінки, мелізми та інше.

Часто виникає при виконанні партії акомпанементу інша складність, коли дана партія складалася не для фортепіано з урахуванням особливостей інструменту (зручності фактури, регістрового забарвлення, ясних завдань педалізації тощо), а є перекладанням, тобто одним з варіантів втілення на фортепіано музики , спочатку написаної для оркестру. Величезна кількість таких прикладів ми спостерігаємо в роботі концертмейстера в класах хореографії.

При роботі в класі концертмейстер може довільно змінити і полегшити важкі місця, щоб не зупиняти рух музики. В процесі розучування твору з хором або солістами піаніст може застосувати метод виокремлення сольної партії або хорової партитури, зводячи фортепіанну партію до основних гармонічних і ритмічних функцій. Зробити це не так просто, як може здатися на перший погляд, і передбачає наявність у концертмейстера добре розвиненого гармонійного слуху і комплексного музичного мислення.

Необхідною і серйозною якістю в роботі концертмейстера є також розвинене вміння читання з листа і транспонування.

Звичайно, в концертах або на іспиті читання партії з листа або транспонування майже не зустрічається, але в робочому процесі в класі ці якості вкрай необхідні.

Відзначимо, що досягнення усіх поставлених перед концертмейстером завдань можливе лише при повній взаємодії з педагогом, на абсолютній професійній довірі.

Концертмейстер в позашкільному закладі - це помічник, аранжувальник, репетитор, права рука і єдине ціле з викладачем,що цілеспрямовано виконує свої професійні завдання.

Робота концертмейстера в різних інструментальних класах, з хором або солістами, в класі хореографії або в роботі з різними колективами має як загальні, так і в кожному конкретному випадку свої специфічні особливості. Це вимагає окремого розгляду.

В рамках розмови про загальні особливості роботи концертмейстера відзначимо, що будь-яка інша музична діяльність навряд чи може зрівнятися з концертмейстерський мистецтвом по своїй багатофункціональності та універсальності.

До всього сказаного, концертмейстер повинен бути дуже ерудованим музикантом, в полі діяльності якого знаходиться величезний і різноманітний репертуар.

Е.А.Пономарева зазначає, що концертмейстер повинен мати професійний комплекс, складовими якого є:

1. Любов піаніста до концертмейстерського виконавства.

2. Почуття партнерства, співпереживання.

3. Уміння підкорятися творчої волі соліста, стати з ним єдиним музичним цілим, часом на шкоду своїм музичним амбіціям.

4. Знання специфіки інструментального та вокального виконавства: штрихи (у струнників), дихання (у співаків і духовиків), агогіка (у тих і інших), теситура (у вокаліста).

5. Швидкість реакції на сцені під час виконання.

6. Загальна музична ерудиція: з знання музики, великих музичних накопичень і народжується почуття стилю, міри, смаку.

Це далеко не повний перелік необхідних професійних якостей, необхідних в роботі концертмейстера. Не виділені особливості роботи концертмейстера в класах хореографії і знання специфіки роботи з учнями хореографічних відділень і деякі інші питання.

Крім усього сказаного відзначимо, що заняття з концертмейстером-піаністом дуже люблять учні-інструменталісти та вихованці гуртків сольного співу, так як вона наближає їх до концертного виступу. Причому, іноді ця робота буває корисна і без викладача.

Таким чином, творча діяльність концертмейстера включає і виконавську, і педагогічну, і організаційну, де музика виступає в якості реального самостійного художнього процесу.

Робота концертмейстера унікальна і цікава, його роль в навчальному процесі дитячих позашкільних закладів  беззаперечно велика, а досконале володіння "комплексом концертмейстера" підвищує затребуваність піаніста в різних сферах музичної діяльності від домашнього музикування до музичного виконавства.

"Щоб розуміти музичну мову в усій її змістовності, - писав К.Г.Мострас, - потрібно мати достатній запас знань, що виходять за межі самої музики, достатній життєвий і культурний досвід, треба бути людиною великого розуму і великого почуття". Це висловлювання дуже точно передає образ концертмейстера.

 Незважаючи на те, що до даного виду діяльності часто ставляться зверхньо, ​​а самі концертмейстери завжди залишаються "в тіні", - їх мистецтво вимагає високого музичного майстерності і безкорисливої ​​любові до своєї професії.

"Концертмейстер - це покликання педагога, і праця його за своїм призначенням те саме що праця педагога", - стверджує К.Виноградов.

А закінчити хочеться думкою М.Годіной, висловленої на музичному форумі:

"Роботу концертмейстера дуже важко перевести на мову паперу - вона в пальцях, в душі".

 

Список використаних джерел

 

1. Виноградов К.М. Про роботу оперного концертмейстера // Про роботу концертмейстера: зб. статей / ред. М.Смірнов М. тисяча дев'ятсот сімдесят чотири.

2. Акомпанемент вокальних та інструментальних творів в класі фортепіано. Орієнтовна програма для ДШМ, сост.Е.Пономарьова, М., 2006.

3. Музична енциклопедія Т.2.

4. Мострас К.Г. Конспект лекцій по курсу методики навчання грі на скрипці.1949, Наукова музична бібліотека ім.С.І.Танєєва.

 

docx
Додано
28 грудня 2019
Переглядів
1163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку