Стаття " З досвіду роботи в 5-му класі НУШ ".

Про матеріал
В статті йдеться про методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу з учнями 5-го класу НУШ з української мови та літератури.
Перегляд файлу

Опис досвіду роботи

вчителя української мови та літератури

Добинди Тетяни Миколаївни.

 

На сучасному етапі розвитку нашої держави  гостро постає  проблема оновлення й перебудови  нашої національної системи освіти «як найбільш важливої ланки у вихованні свідомих громадян Української держави». Сучасна епоха – це епоха великих змін, інновацій, епоха інтелекту, глобальних перемін.

Учитель, навіть найталановитіший, уже не може бути єдиним джерелом інформації. Не є таємницею, що інтерес до знань в учнів падає. З метою успішного розв’язання цієї проблеми в навчально-виховному процесі все частіше застосовують інтерактивні методи роботи, які активізують діяльність учнів, розвиваючи їх творче мислення, вміння спілкуватися, розмірковувати і приймати рішення. Саме тому я зупинилась на вирішенні науково – методичної проблеми: «Застосування інтерактивних методів навчання як один із шляхів підвищення ефективності уроків української мови та літератури в умовах НУШ».

Що ж треба робити, щоб наші учні йшли на уроки із задоволенням, уважно слухали вчителя, запам’ятовували навчальний матеріал, вміли застосовувати свої знання на практиці?

      Шукаючи відповіді на дане запитання, я дійшла висновку, що по-перше, кожен клас, кожна дитина повинна бути для вчителя цікавою, по-друге, ми повинні з радістю йти до дітей, по-третє, потрібно не забувати вчитися й самому, щоб бути компетентним у сучасному потоці інформації.

Інформаційно-комунікаційні технології наразі стали активно супроводжувати навчальний процес від загальноосвітньої школи до закладу вищої освіти. Тепер навчати учня/студента лише словом, підручником чи крейдою - це вчорашній день. Так, крейду, бібліотеку і слово не можна та й не треба скасовувати, однак нині ми маємо працювати із зовсім іншим учнем, дитиною нового  покоління, якому треба щосекунди доводити, навіщо ми це вивчаємо, де це можна застосувати, підтримуючи, а інколи й формуючи пізнавальний інтерес. От якраз тут і стане в нагоді ІКТ!

Скажу із власного педагогічного досвіду: ми, вчителі, сьогодні не маємо морального права працювати так, як це було навіть п'ять років тому.   

Не секрет, що сучасні діти краще володіють комп'ютером за вчителів. Мабуть, багатьом доводилося звертатися за допомогою до учнів у вирішенні проблеми з ПК. То чому б не використати це з користю для всіх: і учень може виявити свої таланти, дізнається, що комп'ютер створений не тільки для ігор і перегляду бойовиків та фентезі, а й є чудовим засобом пізнання нового, і вчителю буде легше, адже учень стає співтворцем уроку.

 Як би не заперечували використання ПК на уроках мови (потрібно виробляти почерк, діти розучуються писати і т п.), але за ІКТ – майбутнє. В епоху наскальних малюнків , мабуть, також заперечували б письмо на папері, адже камінь вічний.  Так, прогресу треба підкорятися!

В 5-му класі НУШ працюю перший рік .Взагалі стаж загальної педагогічної іяльності-35 років.

Я часто використовую у своїй роботі на уроці ІКТ, тому що комп’ютер дійсно незамінний помічник вчителя, допомагає сконцентрувати увагу учнів, зацікавити, провести урок у нестандартній формі та сприяє кращому вивченню навчального матеріалу. Здається, у наш час без комп'ютера не можна обійтись. Тож будемо сподіватись, що почерк – це не головне у формуванні знань, умінь випускника школи.

На уроках української мови комп'ютер використовую на різних етапах уроку: для перевірки домашнього завдання, вивчення нового матеріалу і для його закріплення.

Для перевірки домашнього завдання найчастіше використовую тести. Є кілька програм створення тестів, вони прості у використанні і всім доступні.

Під час вивчення нового матеріалу дуже допомагають презентації. Створюю їх залежно віку дітей, з дотриманням санітарних норм (поєднання кольорів, використання шрифту). Робота з презентаціями задіює всі види пам'яті: зорову (учні бачать), слухову (читають), моторну (пишуть). Презентація є ефективнішою у порівняння з таблицями, адже вона кольорова, з ілюстраціями та анімацією, що активізує увагу учнів. Обов’язково використовую термометр, палітру настрою учнів, його зміну на протязі уроку.

Вивчення теми «Лексика» часто буває неможливим без використання ІКТ. Школа забезпечена не всіма видами словників, тому цю прогалину заповнює Інтернет.

Комп'ютери та інформаційні технології взагалі - зручний інструмент, який при розумному використанні здатний привнести в урок елемент новизни, підвищити інтерес учнів до здобуття знань, полегшити вчителю завдання підготовки до занять. Дуже подобаються завдання з використанням кюар-кодів.

Зупинюсь конкретно на тих ресурсах, які допомагають мені цікаво провести урок.   Найчастіше використання ІКТ має вигляд підготовки мультимедійних презентацій, прослуховування записів, перегляд відеороликів, буктрейлерів тощо. Для учителя-мовника  цікавим є сервіс learninqapps.orq (Web 2.0) .

Тестові завдання надзвичайно вдало можна формувати на інтерактивній дошці. Як відомо, є спеціальні програми, проте це можна робити й без них, розташувавши кожне запитання та варіанти відповідей на нього на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час тематичного оцінювання, аудіювання тощо.

Отже, комп'ютер допомагає  вчителю говорити з учнями «однією мовою», зробити їх співтворцями уроку, бути впевненим у своїй профпридатності, є джерелом поповнення знань, вивчення передового педагогічного досвіду.

Я прагну самовдосконалюватися, бути сучасним вчителем, іти в ногу з часом, учнями. Тому й вирішила працювати над проблемою «Застосування інтерактивних методів навчання як один із шляхів підвищення ефективності уроків української мови та літератури в умовах НУШ».

Впроваджую різні форми, методи уроку, спрямовані на активне засвоєння нового матеріалу й поглиблення раніше вивченого, щоб дати учням глибокі знання. Здійснюю такі форми опитування: індивідуальну, групову, фронтальну, при яких над завданнями працюють окремі учні, група учнів або весь клас. Залежно від того, яке завдання ставиться на уроці, обираю форми й методи, які сприяють розвитку вмінь і навичок логічного й творчого мислення. Часто це інтерактивні методи навчання.
         Коротко зупинюся на найбільш поширених методах, які було апробовано мною і введено в практику на уроках української мови та літератури у 5-му  класі НУШ.

Часто розпочинаю заняття певним атрибутом – наочністю: символом калини, опалим листком, яблуком, розквітлою квіткою, пейзажем чи іншою картиною. З метою емоційно-психологічного налаштування учнів практикую вправи «Комплімент», «Усмішка».

     На уроках української мови та літератури на етапі мотивації використовую методи «Мікрофон», «Цікава інформація», «Робота зі схемою», які спонукають учнів визначити завдання на урок. Ніколи не кажу тема нашого уроку….. Це вчорашній день .Учні повинні самі поставити навчальну задачу, визначити алгоритм її вивчення. При викладанні в старших класах вибираю та розробляю такі засоби та прийоми навчання, які стимулюють увагу, інтерес, активність мислення: робота з текстом, схеми-асоціації, обговорення епіграфа, вибірковий диктант.

Застосовую у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів за прочитаними програмовими текстами .Одним із ефективних засобів залучення учнів до роботи на уроці є гра. За словами В.Сухомлинського: «Без захоплення та натхнення, без осмисленої розумової праці як процесу пошуків та знахідок навчання перетворюється на зубріння: з нього випадає головна мета школи – загальний розумовий розвиток, формування допитливого розуму, виховання прагнення до знань».

      Гра розвиває інтерес до предмету, викликає зацікавленість, дарує натхнення та захоплення. На етапі актуалізації знань використовую гру-загадку «Вгадай частину мови», «Чий цей портрет?», «Так чи ні?», «Цифровий диктант», «Цитатний диктант», розгадування кросвордів, ребусів.

Також  на своїх уроках використовую такі форми, методи й прийоми роботи:

1.Сладання сенкану.

2. Перегляд відеороликів .

3. Дерево життя.

4.Клоуз- тест.

5.Складання пазлів.

6. Гра «Вірю – не вірю».

7. Літературна розминка «Доповни речення».

8.«Знайди помилку». Свідомо допускаю в прочитаному або написаному заздалегідь тексті чи реченні помилку, яку потрібно помітити.

9.«Словограй». Пропоную кілька карток з написаними словами. Завдання: першій команді з-поміж карток вибрати ті, на яких слова написані правильно, другій команді — ті, на яких слова написані неправильно.

10.«Загадкова торбинка».  Учні по черзі витягають з торбинки номерки запитань, на які повинні дати відповідь.

      Досвід організації роботи на основі впровадження інтерактивних технологій на кожному етапі уроку та  в позаурочній роботі дає певні позитивні результати. В конкурсі імені Т.Шевченка моя учениця Яник М.посіла ІІІм.(рівень районний,2022р.),  Єлісєєв М.,Веренжак Е. у 2023 році в конкурсі імені Т.Г.Шевченка посіли ІІ місця, Єлісєєв М.у конкурсі імені Петра  Яцика з української мови посів ІІІ місце.

          І   наостанок   хочеться   сказати,   що      використання   комп’ютерних  технологій вносить істотні  зміни у діяльність педагога та розвиток учня  як   особистості.  У   своїй  діяльності  прагну   урізноманітнювати   уро-ки,  робити вивчення мови та літератури неповторними.

 

docx
Додано
30 квітня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку