Цікаве свято для 2 класу. Діті знайомляться зі святами з народного календаря. У позакласному заході використовуються:
1. фонограма П. І. Чайковського,, Квітень" зциклу ,, Пори року";
2. ілюстрації на тему,, Птахи", весняні пейзажі;
3. кросворд,,Пташиний світ";
4.виставка дитячих малюнків,, Ми малюємо весну";
5.сонечко з п'ятьма промінчиками – завданнями, Сонячний
Зайчик, схований у замку Снігової Королеви.
Мета: Знайомити учнів з традиціями та святами народного календаря; закріплювати знання учнів про весняні зміни в природі; зза допомогою ігрових форм активізувати мислення, пам’ять учнів; збагачувати лексичний запас; розвивати уяву, творчу фантазію; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання:
1. магнітофон, фонограма П. І. Чайковського,, Квітень” з
циклу ,, Пори року”;
2. ілюстрації на тему,, Птахи”, весняні пейзажі;
3. кросворд,,Пташиний світ”;
4.виставка дитячих малюнків,, Ми малюємо весну”;
5.сонечко з п’ятьма промінчиками – завданнями, Сонячний
Зайчик, схований у замку Снігової Королеви.
Хід
Учитель.- Діти, сьогодні незвичайний день. Подивіться скільки гостей до нас завітало. Який затишний, святково прибраний клас. Погляньте один на одного. Подаруйте один одному свою посмішку. І ви, шановні гості, посміхніться, поділіться теплотою своїх сердець.
1.Повідомлення теми
- У кожного з нас є своя улюблена пора року. І все ж одна з них навіває особливу радість.
Зелене і сонячне свято,
Манлива краса далини
І хочеться гучно сказати
Про силу і юність весни.
Чи тиша, чи вітер співає,
Чи буря зчиняє свій рев-
Весна все одно підіймає
Букети квітучих дерев!
Справа, зрештою, не в тому, що увесь навколишній світ оживає. У давнину вважали, що разом з відродженням природи, розпочинається і Новий рік саме у березні. Тому дозвольте іще раз привітати вас з Новим роком, і запросити помандрувати з нами весняними стежинками назустріч сонцю, теплу; торкнутись, хоч і уявно, тонких струн матінки-природи; згадати забуті народні перлинки, а, може, дещо і відкрити для себе.
Я пропоную послухати вам чарівну мелодію, яка допоможе уважним слухачам перенестись на безкраї весняні простори.
Звучить муз. П. І. Чайковського,,Квітень”із циклу,,Пори року”
Сядьте зручно, можна заплющити очі. Уявіть, що парти перетворились на казкових птахів, змахнули крилами і полетіли у синьооку блакить.
2. Основна частина
Вчитель. - Ну, от ми вже на околиці міста. Сьогодні тут будемо зустрічати Весну-красну. Довгождана пора року. Її всі чекають: і люди, і рослини, і тварини. Усім хочеться тепла, сонечка.
1-а дитина
Благослови, мати, весну зустрічати,
Весну закликати, зиму проводжати.
2-а дитина
Благословляю, дитино!
Іди весну гукай,
Щоб прийшла з радістю,
З Божою милістю.
3-а дитина
Ходімо, Весну кликати!
Пташок викликаю із теплого краю.
Летіть, соловейки, на нашу земельку.
Спішить, ластівоньки, пасти корівоньки.
Пісня ,,Повертайся, ластівко”
(Під музику заходить Весна.)
Весна. - Вітаю вас, друзі! Я прийшла до вас з великим проханням. Снігова Королева заточила мого друга-Сонячного Зайчика - в льодовий полон. Щоб розтопити її чари, треба розбудити Сонечко і розправити його промінці, бо лише сонячні промінчики можуть подолати злі чари. Згодні? Дякую і дуже сподіваюсь на вас.
( Запрошують Весну сісти)
Вчитель. - Розправити сонячні промінчики допоможуть нам кмітливість, спостережливість, допитливість, почуття гумору і доброта. Ну, що, друзі, до справи? Щоб розправити перший промінь, треба назвати якомога більше весняних прикмет,бо він називається,, Мовні перлинки”
( Розправити промінець)
Учитель. – Молодці. перший промінець з’явився у сонечка . А я хочу нагадати, що завтра, 22 березня свято Сорока Святих. На це свято випікали обрядове печиво - ,, жайворонків” і пригощали ним дітей, котрі несли ,,жайворонків” на околицю села і закликали птахів до рідного краю. Хлопці побачивши гусей, кидали їм услід соломинку і казали:,, Гуси, гуси, нате вам на гніздечко і на здоров’ячко, а нам на тепло!”
Спробуємо розбудити 2 промінець, який називається,, Пташиний світ”.
Для цього вам треба розгадати кросворд.
1. С Н І Г У Р
2. К О Р О Л Ь О К
3. Л А С Т І В К А
4. С О Л О В Е Й
5. Л Е Л Е К А
6. С И Н И Ц Я
7. С О Р О К А
Всяк в блакитнім піджачку, в червоній сорочці.
В нас зимою по садку гуляють, як гості. (снігур)
2. Корона є на голові.
сам-найменший із птахів.
Живе у хвойних він лісах,
скажіть, як зветься дивний птах? (корольок)
Безліч мушок поїдають.
Гнізда за вікном будують,
Тільки вдома не зимують. (ластівки)
Заховався в кущ калини -
На 100 дудок і свистків,
Чаром – співом світ залив. (соловейко)
По балоту ходить скрізь,
Гніздо на хаті має,
Жабам рахунок знає. (лелека)
Синьо-жовте пір’я має.
І тому дрібненька птичка
Називається ... (синичка)
7. Біла латка, чорна латка
По дереву скаче. (сорока)
Вчитель.-Як –то кажуть:,, Один промінчик – добре, а два – краще”. Засяяв ще один промінчик. Яке ключове слово вийшло в кросворді? ( Грай лик ) Так, ,, Грай лик – посміхай лик”. Тут є три завдання.
а) Ви любите казки? Згадайте, які птахи зустрічаються в казках?
( птиця фенікс, яка приносить щастя, жар – птиця, царівна – лебідь, кривенька качечка, сива зозуленька, гуси – лебеді, гидке каченя, гусак – Мартин, та ін.)
б)- Казки ви знаєте, а от чи зможете впізнати птахів по голосу?
Фізкультхвилинка
в)- Кажуть, що сміх продовжує життя, то ж зараз – гуморинки про природу:
1 – Яка тварина приносить людям найбільшу користь? – запитує учитель.
2.– Чи гарно перезимував, борсуче? – цікавиться білочка,
Вранці прокидаюсь, а вже весна...
Учень: 6 ведмедів, 2 тюленя.
- Ква – ква –си – ва –я! Ква – ква – си – ва – я!
6.-Антон, якого роду слово,, яйце”?
Учитель.- Чудово! От і з’явився третій промінець у Сонечка.
Наступний промінець з’явиться, коли зможете розказати цікавинки про птахів,, Птахи рекордсмени”.
Учні – кореспонденти повідомляють:
Хто літає найвище?
1. Найвище серед птахів піднімаються орли – на 7500м. Дещо нижче літають крякви – 6300м і ластівки – 4000м.
4.,,Самі дбайливі батьки” серед птахів України – це, мабуть, синиці. В період годування пташенят, який триває приблизно 2 тижні, пара великих синиць, приносить не менше 10 000 комах, причому кожний з батьків прилітає з кормом до гнізда близько 400 разів на добу. Спостереження показали, що одна пара великих синиць за 15 днів принесла своїм пташенятам корм 4135 разів.
Учитель. – Цікаво і те, що не всі птахи повертаються водночас із вирію. Відкривають, весну граки, потім прилітають шпаки й жайворонки. Далі чекаємо гусей, качок, лелек. Ще пізніше повернуться ластівки, стрижі, зозулі.
Учитель.- Чотири промінці! Тримайся, Снігова Королево!( розкрити 4-й
промінець)
Легенда про дятла
Одного разу бідний чоловік пішов на Великдень до лісу зрубати дерево. Та тільки – но почав рубати, як до нього підійшов старий дід і каже:,, Не рубай дерево. Іди до дому. В тебе буде достатньо грошей, щоб купити дров і жити без злиднів.” Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року знов прийшов до того ж дерева і став його рубати. Знову з’явився старий дід, він зрозумів, що чоловіка привела до лісу не нужда, а жадібність. Тоді старий мовив:,, За твою жадібність перетворю тебе на птаха, Стукай все життя по деревах”. Так з’явивсй дятел.
Легенда про снігуря
Жила на світі маленька сіра пташка, яка хотіла мати червоне пір’ячко на
грудях. До кого вона не зверталась, до яких хитрощів не вдавалась, але
пір’ячко на грудях залишалось сірим. Одного разу в Єрусалимі вона почула гомін. На страту вели трьох людей. Їх розіп’яли на хресті, а одному з них ще одягли терновий вінок. Колючка з вінця впилася нещасному в чоло. Жалібна пташка прилетіла і витягла її. А то був не звичайний чоловік, а син Божий-Ісус. Забруднила пташка груди кров’ю і залишився цей колір їй на завжди. Так з’явився снігур.
Легенда про зозулю.
Жив хижий птах Кук. Він з’їв майже всіх птахів, що жили поблизу. Ті,
Що залишились, вирішили втекти, прирікши Кука на голодну смерть.
Пройшов деякий час, птахи порадились і вирішили послати ластівку на розвідку. Кук лежав знесилений, але коли до нього підлетіла ластівка, він
Схопив її за хвіст. Ластівка втекла, але з тих пір у неї роздвоєний хвостик.
Через деякий час на розвідку полетіла зозуля. Вона знайшла Кука, який лежав нерухомо. Зозуля почала його кликати: ,,Куку! Куку!” Але хижий Кук загинув від голоду. а зозуля з того часу все кричить: ,,Ку-ку! Ку-ку!”
(розгорнути останній промінець)
Вчитель. – Молодці , із останнім завданням впоролись. Звільнили зайчика. Він дуже радий, мабуть чекав, бо зустрів нас з квітами.
Пісня ,, Здрастуй , весно!”
Весна. - Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
А якщо його немає в грудях,
До природи він байдужий буде,
Пам’ятаймо це і я, і ти,
Маймо в серці зерна доброти.
Ці зернятка будуть проростати,
Спів почуєте душі своєї.
Про природу станете ви дбати,
Вірним другом станете для неї.
Вчитель. - Ото ж завтра свято Сорока Святих і матусі передали Весноньці у подарунок для вас -,, жайворонків”.
За традицією в день Сорока Святих прикрашали дерева і кущі стрічками.
Зараз кожен з вас отримає стрічечку і загадає найголовніше бажання. Ми
вийдемо на вулицю і зав’яжемо ці стрічечки на дерева та кущі. За по-
вір’ям ,бажання повинні обов’язково здійснитись.
(Весна роздає ,, жайворонків”, та стрічки)