Конспект уроку з теми «Вчимося слухати і чути …», тема семестру «Світ музичних творів» 2 клас

Про матеріал

Приходько М. І. Конспект уроку з теми «Вчимося слухати і чути …», тема семестру «Світ музичних творів», 2 клас за О. Лобовою. Форма проведення - вірутальна прогулянка осіннім садом.

У конспекті подаються авторські речитативні вправи на розвиток дикції та метро-римічного відчуття. Конспект містить нотні додатки динамічної паузи та вокального репертуару. Урок має наскрізний розвиток, усі етапи пов'язані між собою.

Перегляд файлу

Приходько М. І.  Конспект уроку з теми «Вчимося слухати і чути …»,

тема семестру  «Світ музичних творів» 2 клас

 

2 клас / 6 урок

Тема семестру: Світ музичних творів

Тема уроку: Вчимося слухати і чути…

Мета:

  •   Узагальнити уявлення учнів щодо  ланок композитор – виконавець – слухач;
  • розвивати вокально-хорові навички, ладове та метро-ритмічне відчуття; уміння видобувати шумові звуки за допомогою рук та імпорвізувати на шумових інструментах;
  • формувати основи слухацької культури.

Тип уроку: комбінований

  Музичне слухання: Г. Свиридов «Дощик»

Хоровий спів: Речитативні вправи: вивчення та повторення; франц. народ. пісня «Пастух», сл.і муз. А. Житкевича «Яблучка».

Форма проведення:  урок – «Віртуальна прогулянка в осінньому саду»

Методи:

  • наочно-слухові (художній показ музичних творів), наочно-зорові, словесні (бесіда, розповідь), вокально-хорові, гра на інструментах, порівняння, індивідуальна та групова робота, гра, візуалізація.

Обладнання:

  • бандура, фортепіано, інфографіка (кошики, яблука, груші); магнітофон, флешнакопичувач,   записи на дошці, фонограми музичних творів за програмою, шумові інструменти, картки-логотипи етапів уроку.

План уроку

I. Оргмомент 

1. Вхід учнів до класу.

2. Музичне привітання «Урок музики почався»

ІІ. Актуалізація опорних знань 

1. Слово вчителя.

2. Фронтальна бесіда.

3. Міні - висновок вчителя. 

ІІІ. Усвідомлення нового матеріалу

1.Слово вчителя.

2.Слухання музики.

3. Аналіз прослуханого твору.

4. Динамічна пауза.

5. Розігрівання артикуляційного апарату (підготовка до співу).

6. Хоровий спів.

IV. Підсумок уроку.

Хід уроку

I. Оргмомент 

1. Вхід учнів до класу

2. Музичне привітання «Урок музики почався».

Finale 2003 - [20-вправа]2

 

ІІ. Актуалізація опорних знань 

1.Слово вчителя

Сьогодні ми продовжимо нашу мандрівку «Світом музичних творів», а наш урок пройде у формі «віртуальної прогулянки осіннім садом» і ми з вами навчимося слухати не лише музику, а й природу.

Діти, скажіть, що ми можемо побачити в осінньому садку?

(Відповіді учнів: груші, яблука, осінні барвисті дерева тощо.)

Так. Але, щоб прогулятись і відпочити, насолодитись осінніми пахощами і звуками природи, треба спочатку навести лад у нашому віртуальному саду і прибрати врожай.

2. Фронтальна бесіда

 Вчитель кріпить на дошку логотип етапу – мікрофон

Отож, ми з вами розділимося на дві команди. Кожна отримає по кошику.

Я буду задавати запитання, а ви, за кожну правильну відповідь, отримувати і класти в кошик будь-який фрукт. Яка команда назбирає більше фруктів, та й виграла.

Але ще протягом уроку у нас будуть працювати візуаліатори, які намалюють нашу «прогулянку» і  в кінці уроку покажуть і розкажуть яка у них була мандрівка і чого вони дізналися.

Отож почали:

  1.     Як називають людину, яка створює музику? (Композитор)
  2.     Як називають музику, що створив композитор? (Композиторська)
  1.     Хто створює народну музику? (Народ)
  2.     З яким чеським народним танцем ми познайомились на минулому уроці? (Полька)
  1.     Що об’єднує танець «польку», українського композитора Миколу Сільванського і дзижчання комариків? (Твір полька «Комарики». Так, під враженнями, від прослуханих народних танців, композитор вирішив створити дитячий твір, з казковою назвою полька «Комарики».) (Слухають фрагмент, вчитель кріпить портрет на дошку, або демонструє на мультимедійному екрані.)
  2.     Хто необхідний для того, щоб музика дійшла до слухача? (Виконавець)
  1.     Що повинен знати виконавець, щоб донести музику до слухача? (Ноти)
  2. Скажіть, на якій лінійці записується нота «фа»?
  1.     Як називається ансамбль з чотирьох виконавців? (Квартет)

2. Хто  був слухачем у французькій народній пісні «Пастух», яку ми вивчали на минулому уроці? (Вівці) (Показати ілюстрацію із зображенням пастушка і вівець)

 

4. Міні - висновок вчителя.

Отож, ми з вами  зібрали в нашому віртуальному садку врожай (визначити переможця), таким чином пригадали, що робили на попередньому уроці і можемо із задоволенням відпочивати і прислухатися до музики осіннього саду. Але ще є одна справа! Нам потрібно зібрати комариків, яких ви мали намалювати вдома, щоб вони не заважали нам своїм дзижчанням насолоджуватись піснею осінньої природи. Вони теж мають свою пісеньку, але вона постійно заважає людям. То ж хто виконав творчу роботу?

(Учні демонструють ілюстрації до польки «Комарики» М. Сільванського.)

ІІІ. Усвідомлення нового матеріалу

Вчитель кріпить на дошку логотип етапу – значок «Ютуб» (отримання нової інформації)

1.Слово вчителя

Давайте з вами поміркуємо і скажемо, що ми можемо почути в осінньому саду?

(Роздуми учнів: звуки опадаючого листя, шелест листя під ногами, віяння вітру (сильне, слабке), падає дощ, ллє злива, інколи грім, тріскають під ногами гілочки тощо).

Методична порада:

Кожен з названих звуків потрібно проілюструвати та виконати з дітьми

Тож давайте з вами відтворимо всі ці звуки.

Молодці!  Але всі ці звуки ми можемо почути, коли будемо прислухатися, адже інколи, щоб почути і насолодитися звуками природи, потрібна, як і при слуханні музики – тиша.

А скажіть, на прогулянці в садку ми чуємо які звуки, шумові чи музичні?

(Шумові)

Вчитель кріпить на дошку логотип етапу – зображення хлопчика, який  грає на скрипці

2.  Музичне сприймання Г. Свиридов «Дощик»

Так, шумові. Але шумові можуть теж створити свою цікаву мелодію. І саме такі казкові і чаруючі звуки, надихають композиторів на творчість. Багато з них намагалися і намагаються передати картини природи чи природні явища у своїй музиці.

Сьогодні ми прослухаємо п’єсу російського композитора Георгія Свиридова.

На жаль композитор відійшов у інший світ (16 грудня 1915 р., Фатеж, Росія 6 січня 1998 р., Москва, Росія), але залишив людям багато гарної музики. Його батько був поштовим службовцем, а мати - вчителькою. Першим музичним інструментом була балалайка. І хоча має вона три струни, хлопчик так захопився музикою, що вивчив всі ноти, отримав професійну музичну освіту і став композитором.  До цікавих фактів життя композитора можна віднести наступний випадок. Одного разу в якості оплати праці Єлизаветі Свиридової запропонували взяти на вибір німецький рояль або корову. І вона, не довго думаючи, вибрала музичний інструмент. До цього часу чуйна освічена жінка вже помітила пристрасть сина до музики і вирішила допомогти йому в освоєнні майстерності.

 У творчому доробку композитора багато творів, які зображують різні природні явища. Зараз ми прослухаємо твір Г. Свиридова  «Дощик».

 Послухайте  уважно і скажіть, який дощик, осінній, весняний, літній зобразив нам композитор за допомогою музики?

Опустіть голови на парти, закрийте очі і уважно послухайте.

2. Аналіз прослуханого твору.

Тож скажіть, який дощик зобразив російський композитор Георгій Свиридов?

 (Відповіді дітей)

Так, осінній, а який це був цей дощ – спокійний чи бурхливий, лагідний чи колючий, теплий чи холодний?

(Відповідь дітей)

На  дошці є зображення, уважно перегляньте їх і виберіть ті, які  відповідають  твору.

(Учні обирають відповідне зображення і кріплять на дошку.)

Ви почули, як правдиво можна передати музику природи, знаючи музичну грамоту.

Тож давайте і ми вигуляємо наших овечок, які були слухачами в пісні «Пастух», в нашому віртуальному осінньому саду і пригадаємо розташування нот.

Методична порада

(На дошці розташовані картки з нотами в різному порядку. Всі згадують, де записується та чи інша нота, а двоє учнів біля догшки шукають правильну ноту і кріплять у відповідному порядку.)

Нотки ми пригадали, а тепер  побігати та пострибати по осінньому саду можна.

Вчитель кріпить логотип етапу – зображення танцювальної пари

То ж виконаймо нашу руханку.

  1. Динамічна пауза

Методична порада

За першим проведенням встають дівчата і виконують рухи, а хлопці співають. За другим – хлопці виконують рухи, а дівчата співають. Можна виконати одночасно зі словами :»Діти, встаньте…»

Методична порада

До виконання руханки, можна додати виконання ритмічного малюнка. За першим проведенням співають дівчата, а хлопці виконують ритмічний малюнок, за другим – навпаки.

Отож, ми з вами порухались і продовжуємо далі.

Скажіть, хто я у вас на уроці?

(Диригент)

А ви, коли граєте на інструментах і співаєте?

(Виконавці)

Вчитель кріпить на дошку логотип етапу – зображення диригента

4.  Розігрівання артикуляційного апарату (підготовка до співу)

То ж виконаймо вправи на розвиток артикуляціїї.

  1. Над кущами в лісі до зорі задзижчали дзвінко комарі.

Дзень, джинь, дзень-дзелень, комари-дзюбрики веселенькі (цілий день).

  1. Бум, бам, барабам! Забуцав баран барабам.
  2. Гоп-ця, дриця, гоп-ця-ця на лужок прийшла вівця.

Пастись не бариться молода ягниця.

А як називається колектив, який на інструментах разом виконує один і той самий твір?

(Оркестр)

То ж створімо свій оркестр і пригадаємо пісню, яку вчили на минулому уроці. Але спочатку послухайте мене і пригадайте мелодію та слова.

 

Діти, скажіть, а коли ви мене слухаєте, ви хто?

(Слухачі)

5. Хоровий спів

Вчитель кріпить логотип етапу – зображення співака

Тож прослухайте пісню, до якої ми з вами крокували протягом уроку і скажіть, якою тут зображено осінню пору?

(Роздуми учнів: осінь буває холодною, колючою, злою. А буває різнобарвною, щедрою, теплою…)

 

C:\Users\marin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Finale 2003 - [яблучка зол1.jpg

C:\Users\marin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Finale 2003 - [яблучка зол.jpg

 

C:\Users\marin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Finale 2003 - [яблучка зол.jpg 2. Всі дорослі вийшли з хати,

Стали дружно працювати,

  І врожай урятували,

 До одного позривали:

Приспів:

 Яблучка розовенькі,

 Яблучка червоненькі,

 Білі, жовті, золотисті.

 Так і хочеться їх їсти.

 Яблучка не гіркі,

 Яблучка, ось такі.

3. Прилетіли в сад морози

Злі й сердиті, наче грози,

Вітер звіявся надворі,

А вони вже у коморі:

   Приспів:

 

(Роздуми учнів: осінь буває холодною, похмурою, дощовою, сонячною, колючою, злою. А буває різнобарвною, щедрою, теплою…)

IV. Підсумок уроку

 Вчитель кріпить на дошці логотип етапу - дзвоник

Діти, це значить, що наша прогулянка завершується. Але не лише ми прогулювалися осіннім садом. У нас були візуаліатори, які фіксували події та новини нашого уроку. То що ж вони нам розкажуть? (Діти роблять підсумок уроку.)

Отож, запрошуємо їх до мікрофона.

(Діти, які робили замальовки, розповідають про свої враження і описують малюнки.)

Сьогодні ми з вами подолали певну дистанцію у «Світі музичних творів» і дізналися, що можна уважно слухати не лише музику, а й  природу, звуки навколо нас. І якщо прислухатися, то можна почути і побачити багато цікавого, а знаючи нотну грамоту і маючи гарну уяву, за допомогою музичних звуків записати і відтворити побачене і почуте.

Творче завдання

Намалювати осінній пейзаж.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Роговая Надя
    Велике людське спасибі за конспект. Це щось неймовірне!))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 жовтня 2018
Переглядів
1866
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку